Huijui! Tytöllä alkaa reilun viikon päästä päiväkotihoito!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
åboriginaali on oikeassa siinä, että turvallisesti kiintynyt lapsi uskaltaa myös irottautua ja itse ainkain näen -ihan rehellisesti, en vain tunnontuskissani- että meidän lapselle tekee todella hyvää päästä pois äidin helmoista/isin lahkeista! Meillä kun ei ole muita lapsia, eikä naapureissakaan (maaseudulla asutaan), niin johan mökkihöperöidyttäsiin kaikki jos kotona luuhattaisiin monta vuotta!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
joo pieni ryhmä auttaa ainakin vähän.kaipuuta vanhempiin se ei poista mutta ajan kanssa sekin helpottaa.uskon omiin kokemuksiini ja hoitajien suoraan puheeseen tuon iän suhteen mikä olisi paras paikka pienelle:)

Pienessä ryhmässä on kuitenkin melua vähän vähemmän. Ja ryhmis kun on kyseessä niin käsittääkseni hoitajiakin on ihan kohtuumäärä. :)

Ja no, ne mun "pikkuiset" kuukauden päästä hoidon aloittavat on jo 3v ja 5v. :D Mut mulle ne on pikkuisia vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja hieno juttu =):
tosin mä en kyllä ihan ymmärrä että joku sanoo että reilu vuoden vanha on jo niin "hankala" ja virikkeitävaativa, ettei kotihoito riittäis.
mutta toivottavasti kaikki sujuu teiltä sutjakkaasti =)

minusta tuntuu että juuri näin sanovat selittävät ratkaisunsa noilla lauseilla.koska pienen paikka on koti,ei hoitopaikka.

Just joo. Tunne miten haluat. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
joo pieni ryhmä auttaa ainakin vähän.kaipuuta vanhempiin se ei poista mutta ajan kanssa sekin helpottaa.uskon omiin kokemuksiini ja hoitajien suoraan puheeseen tuon iän suhteen mikä olisi paras paikka pienelle:)

Pienessä ryhmässä on kuitenkin melua vähän vähemmän. Ja ryhmis kun on kyseessä niin käsittääkseni hoitajiakin on ihan kohtuumäärä. :)

Ja no, ne mun "pikkuiset" kuukauden päästä hoidon aloittavat on jo 3v ja 5v. :D Mut mulle ne on pikkuisia vielä.

sä olet saanut hyvin hoidettua ne kotona.hattua nostan sulle.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
tosin mä en kyllä ihan ymmärrä että joku sanoo että reilu vuoden vanha on jo niin "hankala" ja virikkeitävaativa, ettei kotihoito riittäis.

Lapset ovat erilaisia. Hankalaksi en ole lastamme sanonut. Mutta hän on kova vipeltämään ja virikettä pitäisi olla koko ajan. Kyllä se ikäistensä seura kummasti varmaan piristää lapsenkin päivää. Ja hän onneksi on hoidossa korkeentaan 6 tuntia päivässä.

jos jo himpan päälle yks vee pyörittää perhettä, koska on niin kova vipeltämään ja tarvii sitä ja tätä viihtyäkseen, niin haluan nähdä mitä se meininki on saman lapsen kanssa kun se on 6v tai 16v.
mutta kuten sanoin : onnea teille oikeasti. eiköhän tuo siitä suttaannu.
sun perustelut nyt lähinnä mun korvaan särähtää, ei muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
åboriginaali on oikeassa siinä, että turvallisesti kiintynyt lapsi uskaltaa myös irottautua ja itse ainkain näen -ihan rehellisesti, en vain tunnontuskissani- että meidän lapselle tekee todella hyvää päästä pois äidin helmoista/isin lahkeista! Meillä kun ei ole muita lapsia, eikä naapureissakaan (maaseudulla asutaan), niin johan mökkihöperöidyttäsiin kaikki jos kotona luuhattaisiin monta vuotta!

:flower: Me myös asutaan maalla...

Alkuperäinen kirjoittaja gh:
niin huomasitko, sanottiin että VOI tulla. ei että tulee automaattisesti sun muksuille. joillekin tulee, joillekin ei. niinhän se on.
ja siellä on muuten niitä lapsia jotka tekee viittä päivää viikossa 8-9-jopa 10 tunnin päiviä.jopa ilman lomia jotkut. kaikilla ei ole niin että mamma on kotona ja sitä kautta mahdollistuu se lyhyet pvät jne.vähän asian viereen.

Enhän mä väittänytkään ettei kenellekään tule, tms :D. Mutta mulle asia esitettiin Varmana Totuutena päiväkodista, kun esikoiseni siellä aloitti, ja heti ekasta päivästä alkaen meni iloisena hoitoon, takertumatta äitiin tms.

Mä en muuten ole kotona...mulla on mies, jolla on arkivapaita, ja mulla itselläni on etäpäiviä. Se on onneksi mahdollistanut sen, ettei lapsia tarvitse (toivottavasti ikinä ) pitää hoidossa viittä päivää viikossa 8-10 h kerrallaan.

minusta tuntuu että juuri näin sanovat selittävät ratkaisunsa noilla lauseilla.koska pienen paikka on koti,ei hoitopaikka.

miksi vedät herneet nenään muiden mielipiteistä...kun te kerta olette ratkaisunne tehneet ei luulisi nämä kirjoitukset häiritsevän....vai pitikö kaikkien olla sinun kanssasi samaa mieltä???

joo. jos ei vie lasta hoitoon, niin vaihtoehtona on istua verhot kiinni kotona keskenään 24/7/365 .

Alkuperäinen kirjoittaja ei nyt mitään herneitä sentäs:

Lapset ovat erilaisia. Hankalaksi en ole lastamme sanonut. Mutta hän on kova vipeltämään ja virikettä pitäisi olla koko ajan. Kyllä se ikäistensä seura kummasti varmaan piristää lapsenkin päivää. Ja hän onneksi on hoidossa korkeentaan 6 tuntia päivässä.

jos jo himpan päälle yks vee pyörittää perhettä, koska on niin kova vipeltämään ja tarvii sitä ja tätä viihtyäkseen, niin haluan nähdä mitä se meininki on saman lapsen kanssa kun se on 6v tai 16v.
mutta kuten sanoin : onnea teille oikeasti. eiköhän tuo siitä suttaannu.
sun perustelut nyt lähinnä mun korvaan särähtää, ei muu.

Mitkä perustelut? Luuletko sinä että me siksi lapsi pannaan hoitoon että ei itse häntä kotona jakseta hoitaa? Me olemme molemmat työelämässä! Ja hyvää hoitopaikkaa ei kannata sivuuttaa.
Ja mä takuulla tunnen lapseni ja tiedän että hän viihtyy muiden lasten seurassa!
Ja meillä ei lapsi pyöritä perhettä, mutta kyllähän sen huomaa jos lapsi pitkästyy!

Mun tyttö, nyt siis jo 5½ v, oli myös pienestä asti sellainen, että säpinää ja lapsiseuraa piti olla.
Puistoissa, perhekerhoissa yms käytiin, ja hän oli aina niin onneissaan lapsikavereista että :). Päiväkotiin meni 3 v iässä, ja ekasta päivästä alkaen oli siellä kuin kala vedessä.

Jos lapsi on vilkas ja virikkeitä vaativa, ei hän suinkaan perhettä pyöritä! Älkääpä taas lukeko tahallanne väärin. Eikä kukaan taida hoitoon lasta viedä vain sen takia, että "lapsi käskee" ;) siis 1-vuotias pomottaisi pääsemään hoitoon ;) Ja vanhemmat vikisisi että joo, mennään, olisin niin halunnut vielä kärvistellä hoitotuella kotona, mutta mennään nyt sitten jos haluat, otatko vähän vielä suklaata evääksi...

miksi vedät herneet nenään muiden mielipiteistä...kun te kerta olette ratkaisunne tehneet ei luulisi nämä kirjoitukset häiritsevän....vai pitikö kaikkien olla sinun kanssasi samaa mieltä???

Siksi vedän herneen nenään, että vedät typeriä johtopäätöksiä miksi viemme lapsen hoitoon. Olen tässä vain nostanut esille niitä hoidon hyviä puolia lapsen kannalta! En eritellyt aloituksessani miksi lapsi menee todellisuudessa hoitoon, mikä on elämäntilanteemme.
Enkä ole pyytänyt arvostelua päätöksestämme tai mielipidettä onko se oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
tällasia "etappeja" kun lasten kanssa tulee, niin aina kauhistuu, että miten ne noin nopeesti kasvoikaan :o "vastahan se syntyi" -meininki :o

Niinpä!
Mua kammottaa se tosiasia, että esikoiseni aloittaa jo esikoulun. Ja vastahan se syntyi :'(

Minusta on ihan normaalia että lapsi itkee kun jää päiväkotiin, onhan se iso muutos pienelle. Meillä ei onneksi vielä ole tarvetta hoitoon laittamiselle, vaikkakin ensi tammikuu voi olla aika haastava kun pitää mennä työssäoppimaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
tällasia "etappeja" kun lasten kanssa tulee, niin aina kauhistuu, että miten ne noin nopeesti kasvoikaan :o "vastahan se syntyi" -meininki :o

Niinpä!
Mua kammottaa se tosiasia, että esikoiseni aloittaa jo esikoulun. Ja vastahan se syntyi :'(

mun esikoisella on sama juttu edessä.
yhessä rastitetaan kalentereista päiviä siihen milloin se alkaa: laps hymyilee innoissaan,äiti irvistää kauhuissaan :D

Siksi vedän herneen nenään, että vedät typeriä johtopäätöksiä miksi viemme lapsen hoitoon. Olen tässä vain nostanut esille niitä hoidon hyviä puolia lapsen kannalta! En eritellyt aloituksessani miksi lapsi menee todellisuudessa hoitoon, mikä on elämäntilanteemme.
Enkä ole pyytänyt arvostelua päätöksestämme tai mielipidettä onko se oikein.

tämä on keskustelupalsta.jos et halua että asiaasi mitenkään kommentoidaan,älä kirjoita tänne.sen verran pitää olla selkärankaa että kritiikin kestää,varsinkin kun et tiedä kuinka teidän hoito alkaa sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Minusta on ihan normaalia että lapsi itkee kun jää päiväkotiin, onhan se iso muutos pienelle. Meillä ei onneksi vielä ole tarvetta hoitoon laittamiselle, vaikkakin ensi tammikuu voi olla aika haastava kun pitää mennä työssäoppimaan. :/

Se on yhtä normaalia kuin sekin että lapsi jää mielellään leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja juups juu:

joo. jos ei vie lasta hoitoon, niin vaihtoehtona on istua verhot kiinni kotona keskenään 24/7/365 .

Ei ehkä ihan 100% ympäri vuorokauden ja vuoden, mutta ei meillä mitään viihdekeskusta ole, mistä valita aktiviteetteja. Ja kuten sanoin, vaikka äiti istuisi pihalla tekemässä käpylehmiä joka päivä, niin se ei tunnu lapselle enää riittävän. En pysty enkä osaa enempää harrastaa kuin mitä jo tehdään, eikä joka päivä jakseta lähteä sukulaisia tapaamaan satojen kilometrien päähän tai häiritsemään ystäviä heidän työpaikoilleen. Jokaisella ei ole ihan samoja mahdolisuuksia viedä lapsia sosiaalistumaan kun tämä Suomi on malkoisen iso maa ja ihmiset asuvat melkoisen erilaisissa paikoissa.

Niin muuten lähtee meidänkin melkein 3-vuotias tihulainen elokuun alussa päiväkotiin! :o Mihin tää kesä on hukkunut? :|

Ja esikoisella alkaa koulu ja keskimmäisellä eskari. Mulla on pitkät piuhat kun vasta nyt alkaa iskemään tajuntaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:

Se on yhtä normaalia kuin sekin että lapsi jää mielellään leikkimään.

Joo, siis se jäikin siitä pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja juups juu:

Ei ehkä ihan 100% ympäri vuorokauden ja vuoden, mutta ei meillä mitään viihdekeskusta ole, mistä valita aktiviteetteja. Ja kuten sanoin, vaikka äiti istuisi pihalla tekemässä käpylehmiä joka päivä, niin se ei tunnu lapselle enää riittävän. En pysty enkä osaa enempää harrastaa kuin mitä jo tehdään, eikä joka päivä jakseta lähteä sukulaisia tapaamaan satojen kilometrien päähän tai häiritsemään ystäviä heidän työpaikoilleen. Jokaisella ei ole ihan samoja mahdolisuuksia viedä lapsia sosiaalistumaan kun tämä Suomi on malkoisen iso maa ja ihmiset asuvat melkoisen erilaisissa paikoissa.

Näinpä. Meilläkin ajetaan sitä vaunurallia, leikitään pihalla, läträtään vedessä, kasataan palikoita, soitetaan nokkahuilua, tanssitaan, kuunnellaan musiikkia, katsotaan pikkukakkosta, piirretään ihania taideteoksia, pyöräillään, käydään kylässä jne. Mutta eipä se silti riitä.

Älä ihmeessä laita mitään listoja, joku vielä tulee arvostelemaan, että tehän ette tee sitä ja tätä ja tota ;) Kyllä pitäisi tehdä niin ja näin! ;)
Mukavaa hoidon alkua teille, mä jatkan oikeita töitä ja häviän täältä...

Yhteistyössä