Huijaatteko koskaan päivähoitoon ilmoitettavissa työvuoroissa?

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25001294:
Olenko vallan poikkeus, kun koitan mahdollisuuksieni mukaan järjestää tytölle niin lyhyet hoitopäivät kuin työni/työmatkojen suhteen vain onnistuu? Ensin haen tytön, sitten vasta ruokakauppaan ja muut asiat (esim pankki yms) lyhyempinä päivinäni tyttö mukanani.
No joo, kerran lipsuin käymään pankissa työmatkalla, kun muuten olisin joutunut tulemaan junalla uudestaan työpaikan vieressä olevaan pankkiin ja se olis mennyt jo kiinnikin.:xmas:
Et varmastikaan. Kyllä minäkin haen lapset heti töistä päästyäni ja kaupassa käydään yhdessä. Mutta silti sain moraalisaarnan kun kävin KERRAN kampaajalla, kun pääsin töistä klo 12. Mun mielestä se oli käsittämätöntä, koska jos lapset ovat hoitosopimuksen puitteissa hoidossa, ei päiväkodin hoitajilla ole mitään oikeutta puuttua siihen asiaan ja se pitäisi myös hoitajien tiedostaa ja ymmärtää!
 
"vieras"
En kyllä yhtään ymmärrä vanhempia joiden pitää *varastaa aikaa* OMILTA LAPSILTAAN!! Kyllä ne lapset sen vähänkin vapaa-ajan tarvis ja siitä varmasti nauttis. Pidän säälittävinä vanhempia jotka käyvät yksin kaupassa (kun lapsi on hoidossa) että pääsisi helpommalla. Onhan se lapsen mukava päästä vanhempien mukaan asiolle ja osallistumaan asioiden hoitoon. Itse en vie omia lapsiani hoitoon ollenkaan koska lapsen paras paikka on kotona. Olen järjestänyt työasiani niin että voin olla kotona kunnes kaikki lapseni ovat lähteneet kouluun.

Pitäisi vanhempien tajuta nykyisistä keskusteluista ja yleisestä palautteesta koskien nykypäivähoitoa että se ei todellakaan ole paras paikka lapselle varsinkaan sillon halutaa varastaa omaa aikaa ITSELLE!
 
"vieras"
Et onneksi ole. :) Kyllä aika moni vanhempi tuntuu suuntaavan lapsensa kanssa suoraan kauppaan (tai selvästi tulevat suoraan töistä). Jotkut vanhemmat jopa soittavat kesken päivän kysyäkseen onko lapsi vaikuttanut väsyneeltä. Viestii lähinnä lapsesta välittämisestä.
Minä aamulla kysyin hoitotädiltä sopiiko jos käyn isossa kaupungissa kaupassa kun työt ovat loppuneet. Asun ja hoito 40 km päässä kaupungista.
 
"juu"
[QUOTE="ihmettelijä";25001255]Siis miksi ihmeessä työssäkäyvien ihmisten työvuoroja kytätään, jos kerran työttömät ja vauvan kanssa kotona olevat saavat viedä lapsen päiväkotiin?[/QUOTE]

Onhan se väärin niin kauan kuin työttömät ja vauvan kanssa olevat saavat pitää lapsensa kokopäivähoidossa. Mutta eipä ole tuostakaan vääryydestä eteen päin puhuminen auttanut. Ei sitä päättäjätaho ymmärrä näköjään.
 
Naurettavaa
Että te täällä kinaatte siitä saako työssäkäyvä äiti käydä kaupassa vai ei ilman lasta.

Aikoinaan kun itse olin tarhassa, mua ainakin ärsytti jos äitini haki mut liian aikaisin sieltä leikkimästä ja raahasi johonkin kauppaan.
 
No enpä ole huijannut.
Mitä vähemmän päivähoitoa niin sen parempi.
Ei sillä että olisin ollut tyytymätön lapsen päiväkotiin, se nyt kuitenkin on lapselle ns. työpaikka ja kukapa ei haluaisi lyhyitä työpäiviä ja joukkoon myös niitä ah niin kivoja vapaapäiviäkin.:)
 
pk
Sääliksi käy niitä lapsia, jotka ovat hoidossa ilman todellista tarvetta (työ tai opiskelu). Yleensä näiden lusmuvanhempien lapset ovat hoidossa jopa 10h päivässä ja ainakin meidän pk:ssa tähän aiotaan nyt puuttua. Vanhemmat eivät nykyään osaa edes siivota, käydä kaupassa, syödä jne jos se lapsi on kotona. Ei, kiikutetaan hoitoon ja oikein ovella kerrotaan kuinka isi menee nyt lenkille tai kotiin aamupalalle. Lapsi estää elämästä...

On ihan ok, jos vie vaikka JOSKUS vapaapäivänään hoitoon kunhan lapsi ei ole aamulla ekana ja illalla vikana. Ja ne työvuorot kysytään vuorohoidossa siksi, että tiedetään suunnitella hoitajien työajat lasten todellisen hoitotarpeen mukaisesti.
 
Kyllä itsekkin sorrun siihen joskus että jos pääsen 0,5-1h aikaisemmin töistä käyn nopeasti kaupungilla hoitamassa asioita. Toisina kertoina taas haen lapsen aikaisemmin hoidosta.

Välillä jos on sattunut arkivapaa olen vienyt lapsen aamulla hoitoon vähän myöhemmin ja hakenut sitten iltapäivällä vähän aikaisemmin. Nämä päivät olen sitten hoitanut asioita yms. Jos vapaa osuu perjantaille olen lapsen pitänyt kotona ja on vietetty yhdessä pitkä viikonloppu.

Ja jos olen itse saikulla vien lapsen hoitoon. Käytän päivän lepäämiseen jotta pääsen mahdollisimman pian takaisin töihin.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Me pyritään siihen, että lapsi olisi mahdollisimman vähän hoitajalla. Nyt on kuitenkin käynyt kaksi kertaa niin, että olen itse ollut kipeänä ja lapsi terve eli ollaan vietetty kotipäiviä, mutta lääkärikäynnin ajaksi olen vienyt lapsen hoitajalle. Siitäkin vähän mietin, että teenkö oikein (tai saako niin tehdä), mutta parempi se on lapsen kannalta ollut.. on päässyt ulkoilemaan ja näkemään kavereita (minä en kipeänä ole jaksanut ulkoilla) pariksi tunniksi sen sijaan että matkaa minun kanssa bussilla lääkäriin.

Periaatteessa kai tässä tilanteessa voisin lapsen viedä hoitoonkin koko päiväksi jos lapsi on terve? Kun itselle tämä ei edes olisi tullut mieleen, mutta tuttava vaan sattui ohimennen sanomaan että vie lapsi hoitoon niin saat itse levätä. Miten muut yleensä toimii? Pph:n mielipide on että tuoda vaan hoitoon kun maksuhan meillä siitä menee, toisaalta lapsen kannalta olisi toiminnallisempi päivä siellä hoidossa kuin kipeän vanhemman kanssa, mutta silti jotenkin olen ajatusta vastaan (kyse siis lievästä flunssasta eli en kuitenkaan missään sängyn pohjalla ole vain maannut).
 
"mä"
No enpä ole huijannut.
Mitä vähemmän päivähoitoa niin sen parempi.
Ei sillä että olisin ollut tyytymätön lapsen päiväkotiin, se nyt kuitenkin on lapselle ns. työpaikka ja kukapa ei haluaisi lyhyitä työpäiviä ja joukkoon myös niitä ah niin kivoja vapaapäiviäkin.:)
totta! Itsellä tuntuu vaan hankalalta viedä lapsia hoitoon klo 13.30 enkä tiedä ottaisko hoitaja noita edes vastaan siihen aikaan. Toisaalta maksan kokopäiväisen hoidon 10päivää kuussa ja siihen nähden 2,5h hoitoa on minusta vähän. En siis itsekään vie vapaapäivinä yms ja iltapäivällä haetaan heti kun päästään. Joko 15.30 tai 16.
 
Että te täällä kinaatte siitä saako työssäkäyvä äiti käydä kaupassa vai ei ilman lasta.

Aikoinaan kun itse olin tarhassa, mua ainakin ärsytti jos äitini haki mut liian aikaisin sieltä leikkimästä ja raahasi johonkin kauppaan.
Siis tottakai vanhempi saa käydä kaupassa lapsen ollessa hoidossa (ei vuoropäiväkodissa). Se taas on valitettavaa, että joskus näkee lapsia joilla on aina pitkät työpäivät päiväkodissa. Eihän me työntekijätkään olla siellä kuin enintään kahdeksan tuntia päivässä ja se on aivan riittävä määrä sellaisessa ympäristössä. :xmas: Jos lapsen päivä on esimerkiksi sellainen, että hän tulee seitsemältä hoitoon ja vanhempi pääsisi vaikka neljän aikaan hakemaan lasta (töistä suoraan), niin miksi lapsen pitäisi jaksaa jatkaa omaa "työpäiväänsä" viiteen saakka?

"Kaikkea kohtuudella", olisi hyvä muistaa lapsen hoitopäivän pituutta miettiessä. On kuitenkin niitäkin vanhempia, jotka eivät jaksa aina ajatella lapsen jaksamista..
 
[QUOTE="mä";25001431]totta! Itsellä tuntuu vaan hankalalta viedä lapsia hoitoon klo 13.30 enkä tiedä ottaisko hoitaja noita edes vastaan siihen aikaan. Toisaalta maksan kokopäiväisen hoidon 10päivää kuussa ja siihen nähden 2,5h hoitoa on minusta vähän. En siis itsekään vie vapaapäivinä yms ja iltapäivällä haetaan heti kun päästään. Joko 15.30 tai 16.[/QUOTE]

No eipä mekään lasta koskaan viety hoitoon iltapäivän puolella vaikka miehen työvuoro oiskin alkanut vasta 13.30, päiväkodissa ihan toivoivat että tulisi vähän ennen ruokailua jotta ehtis leikkimäänkin. Iltapäivällä haettiin kuitenkin aina viimeistään neljän pintaan, joskus harvoin mulla osui työvuoro niin että pääsin vasta vähän ennen viittä ja se tuntui jo tosi myöhäiseltä.
Ei taatusti olisi kovinkaan kivaa olla se viimeinen lapsi odottelemassa äitiä/isää.
 
"kahden äiti"
Jos se on pahin rikos, että äiti käy JOSKUS kampaajalla tai kaupassa sillä aikaa kun lapset ovat päivähoidossa, ja hoitopäivän pituus lapsilla alle 8 tuntia niin hyvin on Suomessa asiat.

Olen ennenkin tänne kirjoittanut että teen paljon töitä välillä omituisiin kellonaikohin, koska työni on päivystysluonteista. Jos olen esim. yöllä ns. tunkannut jotain palvelinta kuntoon, ja lapset ovat sillä aikaa nukkuneet - kuka se tarvitsee sen lepoajan seuravana päivänä? Minä vai lapset? Joskus pidän ylitöistä kertyneitä tunteja ja vietän vapaapäivän jolloin nukun univelkaa pois, saatan siivota ja tiskata ja haen sitten lapset hoidosta.

Ei ne lapset ole yöllä olleet töissä silloin kun minä olin. Enkä pystyisi nukkumaan päivällä, jos lapset olisivat kotona.

Tällä viikolla työtunteja tulee noin 60 ja lapset on silti hoidossa vain normaalin ma-pe 8-16. Jos näistä ylimääräisistä 20 tunnista mitä tällä viikolla teen, pidän 1 päivän omaa vapaata niin koen että se on mun oikeus.
 
"vierailija"
kukaan kommentoi sitä, että miksi työttömät ja vauvan kanssa kotona olevat saavat viedä lapsensa päiväkotiin? Miksi kytätään vain työssäkäyviä äitejä?
Nyt olen työttömänä. Lapsi saa olla hoidossa 8-16 välisenä aikana, jos toinen tai molemmat vanhemmat kotona. Viemme hoitoon 3-4 päivänä viikossa kuudeksi tunniksi. Kun olin töissä, vein silloinkin hoitoon joskus, kun oli asioita hoidettavana.
 
"minä"
No eipä ole tullut mieleenkään että jotenkin "huijaisin". Nykyään ei yksikään lapsista ole hoidossa, mutta aikaisemmin saatoin kyllä tehdä sen, että kävin kaupassa/pankissa tms. töistä lähtiessä tai töihin mennessä. Ihan turhaa lähteä lapsen kanssa asioille, jos sen voi tehdä puolta nopeammin yksin. Pieni lapsi ei todellakaan nauti aikuisten asioiden hoitamisesta. Ja ruokakin tulee varmasti paljon nopeammin pöytään jos kaupassa on käyty ennen lapsen hakemista, eikä raahata lasta päiväkodista ensin kauppaan, ja sieltä sitten kotiin, jossa ruoka pitää vielä valmistaa. Joskus saatoin jopa käydä kotona ruoan laittamassa ensin. Sitten oli tosi kiva hakea lapsi kotiin valmiille ruualle, ja nauttia illasta ilman turhaa käninää. Vapaapäivinä vein myös joskus jos oli tarvetta. Lääkärikäynnit, isommat siivoukset jne. oli silloin paljon helpompi hoitaa ja tiesin lapsen olevan hyvässä hoidossa nauttien kavereista ja kivoista tekemisistä. Meillä lapsella päiväkotipäivät ei olleet kovin pitkiä ja vapaapäiviä oli usein, eli ehkä noin ei olisi toimittu jos olisi tilanne ollut toinen.
 
"vieras"
Ei kai sitä mikään sääntö sano että lapsi täytyy hakea HETI kun pääsee töistä... Tänään esim itse pääsin klo 14.30, menin ensin kotiin vaihtamaan vaatteet ja surffasin vähän netissä, ja kun menin hieman etuajassa hakemaan lasta (n. klo 15.30) niin ei meinannut millään lähteä mukaan kun oli kuulemma ihan leikit kesken. He tulevat ulos joskus klo 15 jälkeen ja haluaa mielellään leikkiä silloin sen tunnin verran, kotona yksin pihassa ei ole ollenkaan niin hauskaa. Joten en näe mitään syytä hakea aikaisemmin vaikka joskus pääsisinkin...
 
85mamma
Hei!

Meillä lapset kokopäivähoidossa, minulla on välillä useampikin vapaapäivä viikolla ja vien lapset hoitoon klo.9-15 jos he haluavat mennä. (meillä lapset tykkäävät olla päiväkodissa, kotona hoidettiin siihen asti kunnes kuopus täytti syyskuussa 3v joten meillä tässä päivähoidossa on ainakin viel "uutuuden viehätystä"). Kaksi kertaa lapset ovat halunneet olla kotona mun vapaapäivänä, silloinkin sattui kerhopäivä samalle päivälle ja siinä syy. :) Ja en ole valehdellut päiväkotiin että olisin töissä. Meillä on vain päiväkodin puolelta toivomus, että lapset haettaisiin viim. 15.00 jos vapaapäivä/työpäivä päättyy aiemmin tms.
 
"minää"
"En kyllä yhtään ymmärrä vanhempia joiden pitää *varastaa aikaa* OMILTA LAPSILTAAN!! Kyllä ne lapset sen vähänkin vapaa-ajan tarvis ja siitä varmasti nauttis. Pidän säälittävinä vanhempia jotka käyvät yksin kaupassa (kun lapsi on hoidossa) että pääsisi helpommalla. Onhan se lapsen mukava päästä vanhempien mukaan asiolle ja osallistumaan asioiden hoitoon."

Vastaan tuohon omalta osaltani: Meillä on vilkkaat lapset, jotka eivät nauti lainkaan kauppareissuissa, ja minä yhtä vähän niistä heidän kanssaan. MIKSI hakisin lapset hoidosta mukaani, kun he voivat sen ajan olla ja nauttia olostaan hoidossa, sen sijaan että joutuvat kauppaan ja eivät kuitenkaan saa rämpätä tai koskea siellä mitään vaan turhautuvat (minkä hyvin ymmärrän) ja kiukkuavat. Se ei varsinaisesti ole mitään kivaa "vapaa-aikaa"... ei kenellekkään.
 
"vieras"
Eikö päiväkodit mitenkään tarkista noita vanhempien työvuoroja? Luulisi, että jotain tekisivät jos huijaaminen on tosiaan noin yleistä.
Minä taas kysyn missä päiväkodissa pitää vanhempien työvuorot ilmoittaa? Se verran ymmärrän, että jos on puolipäivähoidossa, työvuoroilla on merkitystä. Muutoin en. Vanhempien työajat eivät kuulu päiväkodille. Mulla on vaihteleva työaika ja miehellä liukuva. Silloin kun hoidolle vielä tarvetta oli, meillä oli pk:hon ilmoitettuna lapsen HOITOajat, liukuvana, siis ajat jolloin viedään ja millä välillä haetaan. Käytännön syistä pyrin aina edellisenä päivänä ilmoittamaan hoitajille milloin seuraavana päivänä viedään ja haetaan. Kukaan ei koskaan kysynyt milloin pääsen töistä. Pääsääntöisesti lapsi oli hoidossa 8-16.30 välisellä ajalla n. 6-8 tuntia päivässä.
 
"juu"
[QUOTE="minä";25001578] Pieni lapsi ei todellakaan nauti aikuisten asioiden hoitamisesta. Ja ruokakin tulee varmasti paljon nopeammin pöytään jos kaupassa on käyty ennen lapsen hakemista, eikä raahata lasta päiväkodista ensin kauppaan, ja sieltä sitten kotiin, jossa ruoka pitää vielä valmistaa. [/QUOTE]

Jos kaupassakäynti joka tapauksessa pidentää lapsen kotiin ja syömään pääsyä, mieluiten se kannattaisi tehdä lapsen kanssa. Pieni lapsi nauttii aina vanhempiensa kanssa olemisesta, jos otetaan joitakin asioiota huomioon. Luuleeko vanhemmat oikeasti, että päiväkodissa oleminen neljän jälkeen on kovin herkullista. Mitä pienempi lapsi, sitä haikeampi ilme hänen kasvoilleen tulee, kun kaverit vierestä viedään jo kotiin.

Riippuu siis vähän siitä, käykö vanhemmat kaupassa iltapäivän alussa vai lopussa. Jos neljän jälkeen pidennetään lapsen päivää jonkun ihmeellisen verukkeen perusteella, se on väärin lasta kohtaan.
 
[QUOTE="vieras";25001349]En kyllä yhtään ymmärrä vanhempia joiden pitää *varastaa aikaa* OMILTA LAPSILTAAN!! Kyllä ne lapset sen vähänkin vapaa-ajan tarvis ja siitä varmasti nauttis. Pidän säälittävinä vanhempia jotka käyvät yksin kaupassa (kun lapsi on hoidossa) että pääsisi helpommalla. Onhan se lapsen mukava päästä vanhempien mukaan asiolle ja osallistumaan asioiden hoitoon.[/QUOTE]
kiva että sun lapses viihtyy, mun ei oo viihtyny tuntia hierojalla tai kahta kampaajalla. ja tunti kosmetologillakin teki tiukkaa. ehkä mun lapset on epänormaaleja...
 

Yhteistyössä