Hui, maanantaina käynnistykseen...

Maanantaina viikkoja siis tasan 38+0 ja käynnistetään koska lapsivettä on niin paljon ja napavirtaukset ovat heikohkot. Olen ihan paniikissa, esikoista menen siis synnyttämään. Miten teillä on menneet käynnistetyt synnytykset? Mulla oli kohdunkaula 1,5cm ja sormelle auki, Cytoteceillä aikovat käynnistellä.
 
Veden määrän johdosta on ultrattu nyt kolme kertaa, viikoilla 34+, 35+ ja tänään eli 37+. Eivät osanneet sanoa mistä johtuu että vettä niin paljon, ruoansulatuselimistö näyttäis toimivan ihan normaalisti, mutta tänään ultrannut lääkäri sanoi virtsarakon näyttävän melko suurelta. Pelottaa ihan hirveästi, että onko vauvalla kaikki OK, lisäksi synnytys alkoi jännittämään ihan hemmetisti.
 
Mulla käynnistettiin Cytotecillä rv 39+1, kun lapsivettä oli tullu ed. päivänä eikä lähtenyt itellään käynnistymään. Yks nappi riitti, sain sen n. klo 10. Alkuun eteneminen oli hidasta, mutta illalla sain Petidiiniä kipulääkkeeksi, kun olin niin kipee, ettei supistusten välitkään ollu kivuttomia. Se auttoi ja sain vähän levättyä (ei veinyt supistuskipuja pois, välit oli kivuttomat). Sinä aikana tilanne eteni ja päästiin lopulta saliin. Tyttö syntyi seur. vuorokauden puolella klo 1.24. Koska kyseessä oli esikoiseni, niin en voi tietää, olisiko luomusti alkanut synnytys ollut edes hiukan kivuttomampi avautmisvaiheessa.
 
:hug:
Tarttee vaan uskoa ja keskittyä siihen et kaikki menee hyvin. Mites se meni se sanonta et ei pitäs murehtia sellasta mille ei voi sillä hetkellä mitään. Vaikee taito, mut olis hyödyllinen mä murehdin kanssa etukäteen aina kaikenlaista...
 
emppuliini
Toinen lapseni syntyi käynnistyksellä rv 38+2
Ensin yritettiin cytotecillä. siitä tuli muutaman tunnin supistuksia säännöllisesti. en saanut lisää lääkettä kun tunsin supistuksia ja etten menisi liian kipeäksi.
Synnytys ei käynnistynyt ennen kuin seuraavana päivänä, sain okstitooni tipan ja kalvot puhkaistiin. tyttö syntyi reilun 10h päästä.
Sanovat että käynnistetty synnytys on pahempi ja kivuliaampi.
Minusta ei.
Kyllähän supistukset tuntui voimakkailta mutta sehän se on niitten tarkoitus että
se edistää lapsen syntymää.
Minulla oli kohdun kaulaa jäljellä n.2cm ennen synnytystä mutta supistuksen aikana
makasin mahallani säkkituolissa polvien varassa.
Se edisti kohdunkaulaa häviämään kokonaan.
Painovoima teki tehtävänsä.
Tsemppiä sinulle synnytykseen!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikajane:
:hug:
Tarttee vaan uskoa ja keskittyä siihen et kaikki menee hyvin. Mites se meni se sanonta et ei pitäs murehtia sellasta mille ei voi sillä hetkellä mitään. Vaikee taito, mut olis hyödyllinen mä murehdin kanssa etukäteen aina kaikenlaista...
Tuon taidon kun osaisikin!

Ja kiitos kaikille tsempeistä

:hug:
 
Mulla on kolme viimestä käynnistetty samasta syystä... Ja syytä l.veden suureen määrään ei ole kerrottu, enkä tajunnut kysyä. Mua ei ole ikinä raskausaikana pissittäny normaalia enempää eli voisko olla siinä yksi syy, vesihän poistuu virtsan mukana kuitenkin..
Mulla ei lähteny käyntiin cytotecillä eikä tipallakaan, kun sanottiin että suuri vedenmäärä aiheuttaa kohdussa sen että ei jaksa supistella, joten puhkaistiin kalvot ja heti lähti..
Mutta käynnistetyt on olleet yhtä nopeita kun normitkin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja MS-J:
Mulla on kolme viimestä käynnistetty samasta syystä... Ja syytä l.veden suureen määrään ei ole kerrottu, enkä tajunnut kysyä. Mua ei ole ikinä raskausaikana pissittäny normaalia enempää eli voisko olla siinä yksi syy, vesihän poistuu virtsan mukana kuitenkin..
Mulla ei lähteny käyntiin cytotecillä eikä tipallakaan, kun sanottiin että suuri vedenmäärä aiheuttaa kohdussa sen että ei jaksa supistella, joten puhkaistiin kalvot ja heti lähti..
Mutta käynnistetyt on olleet yhtä nopeita kun normitkin..
Minkä kokoisina vauvasi ovat syntyneet ja millä viikoilla? Olivatko ihan terveitä?

 
Nanna28
miulla on esikoinen käynnistetty 39+1 suuren painoarvion vuoks,joka kuitenkin heitti sen puol killoo. Perjantaina iltapäivällä alettiin käynnistelee kapseleilla,sunnuntain puolella aamuyöllä klo 00.15 meni lapsvedet ja poju synty sunnuntai-iltana klo 19.23. Sanotaanko ett synnytys oli rankka väsymyksen vuoks. Nyt ootellaan josko tämä vauveli syntyis ilman käynnistystä mut pahoin pelkään ett käynnistys kutsuu taas.. :)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oo:
kivut on kamalia kun käynnistetään.. käynnistys aloitettiin 14.00 vauva syntyi 12h kuluttua..
Kyllä mun itsestään käynnistyneen synnytyksen kivut oli paljon pahempia kuin käynnistetyn. Viikolla 42+1 käynnistettiin cytotecillä, kolmen tunnin päästä ensimmäisestä tabletin laitosta alkoi supistukset ja vauva syntyi siitä 8 tunnin päästä. Helppo ja mukava synnytys. Vauva oli yli nelikiloinen, mutta tuli melko helposti.
 
Käytiin tässä välissä miehen kanssa syömässä, ei kyllä oikein ruoka maistunut, taidan olla hiukan paniikissa. Mies lähti hakemaan tilaamamme Lundiat, saa jotain tekemistä viikonlopuksi, muuten kulkisin varmaan ympyrää niin kauan että lattiaan kuluisi urat. Jännittikö teitä muita käynnistykseen päässeitä/joutuneita näin paljon?
 
Tseta
Mulla käynnistettiin 42+1.
Aamulla sain Cytotecin ja seuraavana aamuna klo 7.46 oli poika sylissä.
Mulla meni ihan hyvin, ei ollut mitään ongelmia. Sanovat, että supparit on kovempia kun käynnistetään, mutta mulla ainakin oli oikein siedettävät. Ja kyllähän se jännitti. :)
Hyvin se menee, yritä vain nauttia! ;)
 
Jepulis
Ei sitä sen enempää kannata jännittää. Toisilla käynnistyy helpolla, toisilla voi noilla vkoilla viedä monta päivää. Sairaalassa oot tarkkailussa koko sen ajan, käyräävät KTG:llä useasti. Cytotec on pieni murunen kohdunsuulle, sen laitto ei tunnu enempää kuin sisätutkimus. Jonkin aikaa sen jälkeen pitää maata paikallaan, ettei tuu valumalla ulos, oliskohan ollut 30-45 min.

Sulla ei oo vertailukohtaa tavalliseen, luomuna käynnistyneeseen, niin et sä niitä supistuksia osaa pitää mitenkään pahempina kuin toisia.

Mulla on 2 lasta, molemmat käynnistettyjä, ja ehdottomasti mitään traumoja ei ole jäänyt. Kolmas kaveri nyt vatsassa, se vasta oliskin jännää jos tää nyt käynnistyisi itsekseen, olisin ihan sormi suussa!

Vkonlopun paras vinkki: koita levätä niin paljon kuin mahdollista, ja ihan nukkua. Kohta siihen ei ole enää mahdollisuuksia... :) Ei sitä käynnistystä kannata murehtia sen enempää kuin synnytystäkään. Omat vaikutusmahdollisuudet tapahtumien kulkuun joka tapauksessa olemattomat.

Mutta varaudu siihen, että käynnistyminen voi viedä monta päivää (itselläni eka vei 2 vrk, toka 5,5 vrk).

Lippu korkealle!
 

Yhteistyössä