Hui, hemoglobiini 88 ja en ole raskaana tms. Muita joilla alhainen?

Siis mulla oli tossa joku 5 vuotta sitten 128 hb ja nyt piruuttani pyysin mittaamaan kun kävin muissa asioissa lekurilla. Kauhee shokki et se on noin alas mennyt. Joo en oo huolehtinu ruokavaliosta ja sit mul on viel runsaat kuukautiset. :'( Miten äkkiä mahtaa olo virkistyä kun aloitin nyt rautakuurin? Oon ihmetellyt kun välillä ollut heikotust ja hengästyn hetkessä, mut sen oon pistäny tupakoinnin piikkiin. :ashamed:

hm
Kai sä syöt rautaa lääkärin ohjeella ja valvonnassa?

Vaikka toi on alhainen hb, niin anemian syy pitäisi aina selvittää. Syyhän ei tietenkään aina ole RAUDANPUUTE.

Jos taas syy on vähäinen rauta, pitäisi tutkia ferritiinitaso ja syödä rautaa useampi kk jotta varastot täyttyy.

hihi
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Kai sä syöt rautaa lääkärin ohjeella ja valvonnassa?

Vaikka toi on alhainen hb, niin anemian syy pitäisi aina selvittää. Syyhän ei tietenkään aina ole RAUDANPUUTE.

Jos taas syy on vähäinen rauta, pitäisi tutkia ferritiinitaso ja syödä rautaa useampi kk jotta varastot täyttyy.
kyllä sitä voi kokeilla paketin verran apteekin ohjeella, mulla auttoi. tosin nostin 140 rautatasoani...

Nana
Otettiin varmaan ihan suonesta, siis ei pikamittarilla... Se näyttää ihan päin honkia se pikamittari. Mulla valehdellut aina, siksi en usko kuin suonesta otettua.
Jos on alhaseen tottunut, niin ei välttis heti huomaa. Hemppaa on vaikea nostaa, jos se pääsee kunnolla notkahtamaan.

Joo suonesta ne sen otti. En ole liikkunut, en ole nukkunut tarpeeksi unettomuuteni(johtui yhestä lääkkeestä) takia ja en ole sylönyt monipuolisesti kun mulla on hirveen huono ruokahalu. Sisko sano et pitäis pyytää keliakiakokeet :eek:

mää vaan
mulla myös välillä alhanen hb! raskauksien aikana pyörii yleensä alle 80, ja muulloin 100 paikkeilla. ei nouse millään, rautatabletteja en voi syödä kun maha ei kestä, nestemäiset valmisteet oksennan ulos, joten olen sitten saanu sairaalassa nestemäistä rautaa suoraan suoneen. mua on tutkittu vaikka kuinka paljon ton alhasen hb:n takia mut syytä ei ole löytynyt. itse en enää huomaa yleiskunnossani alhaista hb:ta, ellei siis laske alle 80.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mulla sama homma. Mulla oli ainakin rautavarastotkin tyhjänä eli joudun syömään rautaa ainakin puoli vuotta. Olo koheni viikossa. Hemppa nousi 80-> 132 viikossa. :)
Jummijammi, nopeesti kohos! :eek: Mä olen vasta kaks päivää syöny. Retaferia, sitä oon ennenkin ottanut kun raskaana oli noi hemot perseestä. Auttoi silloin mut en muista miten äkkiä.

v
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Mulla sama homma. Mulla oli ainakin rautavarastotkin tyhjänä eli joudun syömään rautaa ainakin puoli vuotta. Olo koheni viikossa. Hemppa nousi 80-> 132 viikossa. :)
Jummijammi, nopeesti kohos! :eek: Mä olen vasta kaks päivää syöny. Retaferia, sitä oon ennenkin ottanut kun raskaana oli noi hemot perseestä. Auttoi silloin mut en muista miten äkkiä.
Mitä lääkäri sanoi?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä lääkäri sanoi?
lekuri käski ottaan 100mg retaferia 2 tabuu päivässä. Niitä oli onneks kaapissa sopivasti.Lisäks oli verenpaine noussu mut se ei varmaan tohon hemoon liity?

hm
Onks tietoo mistä muusta vois johtuu kuin keliakiasta?En ainakaan kuukkelilla löytänyt tietoa.
Löytyy... laita hauksi anemia.

Anemiaa on monta sorttia. Yksi on esim. normosyyttinen anemia, joka voi olla sairauden aiheuttama, eli hb on matala mutta rauta menee varastoihin tulehduksen vuoksi (tukehdussairaudet).

Otettiinko e-mcv? Jos se on pieni, niin viittaisi raudanpuutokseen. Jo ne pelkät runsaat menkat aiheuttaa anemiaa, eli älä säikähdä.

jeou
Tai voisko tosiaan johtuu vaan siitä et mulla on kuparikierukka ja sit oon kasvsyöjä viel kaikenlisäks eli en syö punaista lihaa. :whistle: Ei se leku mitään meinannu tutkia kun mul oli se verenkuva hyvä.
Voi hyvinkin johtua tuosta. Voi johtua tihkuvuodosta suolistosta, sairaudesta, punasolujen muodostumisen häiriöstä jne.

nora
Tai voisko tosiaan johtuu vaan siitä et mulla on kuparikierukka ja sit oon kasvsyöjä viel kaikenlisäks eli en syö punaista lihaa. :whistle: Ei se leku mitään meinannu tutkia kun mul oli se verenkuva hyvä.
mun mutsilla oli verenkuva muuten hyvä mutta toi hb oli alhanen.Äitini myös kasvissyöjä,mutta lääkärin mukaan ei voi laskee noin matalalle,jos muuten syö normisti.Vaadi jatkotutkimuksia!

Onks tietoo mistä muusta vois johtuu kuin keliakiasta?En ainakaan kuukkelilla löytänyt tietoa.

Anemiaa on monta sorttia. Yksi on esim. normosyyttinen anemia, joka voi olla sairauden aiheuttama, eli hb on matala mutta rauta menee varastoihin tulehduksen vuoksi (tukehdussairaudet).

Otettiinko e-mcv? Jos se on pieni, niin viittaisi raudanpuutokseen. Jo ne pelkät runsaat menkat aiheuttaa anemiaa, eli älä säikähdä.
Mikä e-mvc? :eek:
Mun siskol on aina ollut alhainen hemo ja se ei nouse millään. Jos tää sit on vaan perinnöllistä.Tosin mul oli ennen normaali...

bonja
Lääkärin kautta noit rautatabletit, hei. Ettei omin nokkinensa.
Olen samaa sarjaa ja oli eritt. runsaat vuodot. Gynekologi löysi kasvaimen, (siis alapäästä, yläpäälle ei enää mitään mahda) ja poistettiin - ei ole sen jälkeen kuukautisista tarvinnut kärsiä pariin vuoteen ainakaan, tätä onnea.
Ja juurikin noiden rautavaraston täyttymisjuttujen takia lääkärin valvonnassa raudansyönti.

hm

Mikä e-mvc? :eek:
Mun siskol on aina ollut alhainen hemo ja se ei nouse millään. Jos tää sit on vaan perinnöllistä.Tosin mul oli ennen normaali...
Kuukkeloi! Punasoluindeksit. Kertoo punasolujen koon, värin, yms... äh, oleellista on, että KYSYT lääkäriltä onko varmaa että kyseessä on vaan raudanpuute. Rautaa ei saa syödä jos on esim. tulehdussairauden aiheuttama anemia.

Toisaalta olet lähes selvä tapaus, kasvissyöjä ja runsaat menkat. Et saa rautaa. Imeytymishäiriökin voi olla, ja se ei selviä jos ei kysy.

Joo ei käskenyt lekuri tuleen ees uudelleen verikokeisiin et katottais vaiks kuukauden päästä onko rauta imeytynyt. Jos on arvot taas sit kuukauden päästä kohillaan ni sit ollu varmaan kyse ihan vaan menkoista ja kasvisyönnistä?Pyydän lekurilta lähetteen labraan kuukauden päästä ni näkee sit.

Yhteistyössä