Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiukkumöykky, mullakin ennen lähes kaikissa kengissä oli korkeat korot ja vain yhdet matalapohjaiset oli aina vuodenaikaa kohti. Nyt esikoisen myötä on joutunut vaihtamaan toisin päin, eli matalapohjaiset on vakiona ja korkokengät poikkeustilanteita varten :) Samoin hansikasvarastoa joutuu jossain vaiheessa miettimään, nahka- tai mokkahanskat ei ehkä ole parhaat mahdolliset leikkipuistossa :)

Muuten en ollut tuota kenkäasiaa miettinyt, mutta onhan se totta, että tällä vatsalla ei tekisi mieli kaatuilla. Onneksi tulee työnneltyä usein rattaita, joten niistä saa tukea...

Oi kun kivaa..Kiukkumöykky olet linjoilla:). Odottelinkin kuulumisiasi:)!!
Tiiätkö ollaan muuten samassa veneessä, on itelläkin ollut kova asennoitustaisto siihen että nyt todellakin kaikkein fiksuinta olisi pitää matalapohjaisia kenkiä vaan. Ja talvella etenkin kun muutenkin liukasta. Taidat olla niitä korkokenkänaisia kuten minäkin, tuntuu että oo syntynyt ne jalassa koska mullakaan ei yhtään ns"mukkia"ole eteen niissä tullut. Ne on luonnollisimmat jalassa mistään maailman kengistä ja silloin on niin tosi kotoisa olo. Ne vaan istuu..kun on kunnon lesti vaan. Mulla on pituutta muutenkin kyllä, että sen vuoksi korkoa ei tarviisi. Eikö ookin kauheeta (joku varmaan nauraa nyt mulle ainakin)kun pitäisi totuttaa mataliin. Ja kaikki todellakin näyttää munkin silmissä"rumilta"itselle. Toisille ne käy. Eli tottumiskysymys. Oijoi! Menin tänäänkin ostamaan korkokengät..saappaat,,aion niitä käyttää kyllä vielä. Maha ei niin iso ole. Mutta kelilen mukaan ja käytön mukaan. Jos joutuu paljon kävelees niin en sitten. Kyllähän se kaatuminen pelottaa. Muuten noissa kengissä ne sellaiset pehmopohjakengät..ne on hyviä..vaikka ois korkoakin..mikähän sen matskun nimi nyt oiskaan:). Voi meitä naisia ja naisten pulmia:))). Pieniä mutta suuria pulmia:).No mutta kiukkumöykky..tässä me yhdessä irvistellään tän asian kanssa..laitahan kuulumisia fiiliksistä kun löydät ne sopivat matalat*nauran*:)))...koitetaan pärjäillä:).
Kävitkös pitkälläkin lenkillä:))? Luonto antaa niin paljon...ja pieni ulkoilu vähintään piristää yöunia ja olemista.

Tänään on sitten se kampaaja takana. Oli kyllä muutosta haussa ja sitä sainkin. Mutta ei vielä täysin sitä mitä tavoittelin. Ihan kiva kuitenkin tuli ja piristi kummasti fiilistä! Tukka on niin näkyvä. Hiuksia lähtee hirveesti,oheneminen tuntuu kurjalta. Imetys voi viedä lisää. Kampaaja sanoi että osalla raskaana ollessa on tukka vahvimmillaan..osalla taas hormonit tekee sen hiustenlähdön. Toisilla paksunee imettäessä toisilla ohenee silloin. Eli tää on tätä. Jokainen yksilöllisesti sen sit näkee kuinka käy. Voi että. Pitkissä hiuksissa se on aina paha paha kun ohenee. Mulla on ikäni ollut pitkät ja nyt joutuu harkitsemaan että täytyykö pätkästä oikeasti oikein kunnolla.:((. On tääkin murheita vai mitä sanotte:)..Pieniä murheita mutta naiselle niin osa persoonaa:)..Siksi tästä täytyy nyt sitten purkautua..:)

Onko rakenneuä:ssä käyneitä?:) Mikä tilanne ja kaikki ok? meillä on ensi viikolla. Tosi paljon kumpikin jännittää. 4D on aikomus käydä, mutta ehkä jossain tammi-helmikuun vaihteessa. Mukavinta on vaan että näkee pienen kasvua, tärkeintä että kaikki olisi kunnossa..sitähän tässä jokainen toivoo ja jämää:).
Tänään Rv20..aika on mennyt tosi nopeeta. Ei meinaa pysyä perässä. Arki on kiireistä ja viikot todellakin menevät nopeasti:).
Lastenvaunuja tullut miehen kanssa tsuumailtua:)..on niitäkin vaan niin monenlaisia..halpoja ja kalliita ja melkoisen teknisiä nykyisin..Onkohan kovalla vai pehmeällä kopalla järkevämpää ne ottaa? Onko kellään käyttökokemuksia ja neuvoja antaa..ois tosi ihana kuulla:)? Ei me ihan just niitä osteta mutta ei siihen kauaa mene kun aika koittaa siihenkin..:)

TNL kohtalotoveri..närästystä ilmassa,,mutta kummasti helpotti alkuraskaudesta jo..tuo Piimä on kova sana..huomannut saman..onko sulla mausteruuat tehnyt eniten vaan ihan kokoaikainen tunne?Kyllä se toivottavasti ohi menee..
Miltäs masu siellä tuntuu..kumpu on näkyvissä..jotenkin se on niin hieno:)))!!
Hyvää vointia sinne ja taltutahan se närä poies:):D!

Muillekin hyvää vointia, kivaa viikonloppua,ja hymyjä:)

4D-ultraan kommentoisin vielä, että täällä päin lääkäri piti sitä tärkeänä, että ultra tehdään nimenomaan rv 24:llä eikä ainakaan sen jälkeen. Syynä tähän se, että vauva alkaa kasvaa voimakkaammin ja ihon alle alkaa kertyä rasvaa, jolloin ultralla ei saada hyvää kuvaa enää.
Joten Zarja suosittelen ultraa ennen joulua, meillä on nimittäin samana päivänä laskettu aika, joten tammi-helmikuussa on 4D:n osalta myöhäistä :)

Hip hei, voidaan pitää puolen välin bileet, minulla pyörähtää myös rv 20 käyntiin, joten puolessa välissä ollaan :)

4D-ultraan kommentoisin vielä, että täällä päin lääkäri piti sitä tärkeänä, että ultra tehdään nimenomaan rv 24:llä eikä ainakaan sen jälkeen. Syynä tähän se, että vauva alkaa kasvaa voimakkaammin ja ihon alle alkaa kertyä rasvaa, jolloin ultralla ei saada hyvää kuvaa enää.
Joten Zarja suosittelen ultraa ennen joulua, meillä on nimittäin samana päivänä laskettu aika, joten tammi-helmikuussa on 4D:n osalta myöhäistä :)

Hip hei, voidaan pitää puolen välin bileet, minulla pyörähtää myös rv 20 käyntiin, joten puolessa välissä ollaan :)

TNL: kun meilläkin on sama LA niin eikös se nyt ole jo viikko 21 pyörähtänyt käyntiin? ;-)

4D:hen tulisikin sitten jo mennä melko pian... Täytyypi harkita tuota r-ultran jälkeen.

Sienna rv21

Viimeksi muokattu:
Vielä korkokengistä, mä aina sanon miehelle että hyvinhän niillä pysyy pystyssä kun saa porattua sen koron joka askelella jäähän :)

Vaunuista sitten. Meillä on pehmeä koppa, ja tykkään siitä siksi, että sen saa irti vaunuista ja vauvan voi kantaa nukkuvana sisälle. Tosin se jää nopeasti pieneksi (meillä 9-kuisena oli jo ahdasta paksuissa vaatteissa, vaikka vauva oli pienikokoinen). Jos siis haluaa käyttää vaunuja pidempään päiväunille nukuttamiseen, niin kova koppa lienee parempi. Mutta sitä on varmasti vaikea ennustaa etukäteen. Lämpimämmällä säällä lastahan voi nukuttaa rattaissa, mutta kylmemmällä kunnon vaunu on varmasti paras. (Huhtivauvoilla tämä on kyllä ongelma, koska pehmeä koppa jää pieneksi juuri talvella.)

Meillä lopetettiin vaunuihin nukuttaminen siinä vaiheesa kun lapsi siirtyi yksiin päiväuniin, eli se tapahtui meillä jo 10-kuisena. Musta on kivempi että lapsi nukkuu sisällä, niin voin itse puuhailla jotain ja kuulen heti jos lapsi herää. Nukutin usein myös vaunuissa kuistilla, mikä on muuten ok, mutta itkuhälyttimenkin kanssa olo oli hieman epävarma, koska kuka tahansa hiippari olisi päässyt kuistille (parveke olisikin parempi). Ihan viimeistä puuhaa on lapsen nukuttaminen liikuviin vaunuihin/rattaisiin, koska siinä jää oma hengähdystauko kokonaan väliin (tietysti tätäkin tein silloin kun vauva vielä nukkui kolmet päikkärit).

Tärkein suositus kuitenkin on isot, kapeat renkaat! Mitkään muut ei liiku loskassa!

Täälläkin puoliväki häämöttää, nyt rv 19+5.

Heippa!

Niin se taitaa Sienna olla, vaikka on meneillään 20+1 niin puhutaan, että on raskausviikolla 21. En ole tähän sen tarkemmin perehtynyt, neuvolastakin kysyin ja terveydenhoitaja sanoi, että oikeastaan molempia tapoja ilmaista raskausviikot käytetään. Olen yleensä sanonut kyselijöille sen, että olen 20+4 viikolla esimerkiksi. No pääasia, että itse tietää missä mennään.

Mulla 4d-ultra ajoittuu ajankohtaan 24+2.

Täällä kanssa mietinnässä korkokenkien vaihto matalapohjaisiin, varsinkin kun olin lähellä liukastumista viikonloppuna. Vaikka korkkareilla ei olisi ennen liukastellut niin kehon muuttunut painopiste sen tekee kun painopiste muuttuu eteen ja alas :)

Huomenta vaan kaikille.

Ihan ensiksi sanoisin, että ei missään nimessä ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä niillä omilla mietteillä baby showereista. Siinä edellisessä viestissähän jo sanoinkin, että ystävien kanssa ajan viettäminen on parasta ja rentouttavinta, mitä ajatella saattaa! Joillain tuttavapiirissäni on vaan lähtenyt homma niin sanotusti hanskasta näiden "suihkujen" osalta, ja noiden kutsujen idea on jotenkin kärsinyt siitä kaikesta siirappisuudesta ja siitä, että kaikkien odotetaan omien kiireidensä keskellä leipovan, osallistuvan järjestelyihin ja ostavan lahjan. Huvittavinta edellisissä kesteissä myös oli, että ne olivat lapsilta kielletyt!!! HUH HUH. Eli kaiken tuon päälle osan piti vielä hoitaa lapsenhoitaja, jotta pääsivät kutsuille. Eli tätä tarkoitin sillä, että inhoan tuota hössötystä asian tiimoilta. Kutsut sinänsä ovat kiva idea!! Itse vietin juuri aikaa ihanien ystävieni kanssa, tosin kyseessä olivat pikkujoulut ja oli niin ihanaa jutella kaikesta taas maan ja taivaan välillä. Ja nauraa oikein sydämmen pohjasta :)

Hauska kuulla noista "korkkariongelmista" :) Itse olen vannoutunut korkkareilla/piikkareilla kulkija ja lenkkarit olen laittanut jalkaan pitkin hampain ainoastaan, kun olen käynyt lenkillä koiran kanssa. Mutta mutta: Ajatukset muuttuvat. Edellisen vuoden ihanat korkokenkäsaappaat ovat tänä syksynä vaihtuneet pehmeisiin ja mukaviin (tosin kyllä omasta mielestäni ihan kauniisiin ja istuviin) mataliin saappaisiin, joita olenkin nyt sitten hamstrannut pari tolkulla :) Totutteluun meni kyllä tovi, mutta nyt ei jalka enää näytä ihan niin kanootilta kuin aluksi :) Ja myönnettäköön: tuolla jääsohjovesiluminuoska-kelissä ne ovat paremmat, kuin ne korkkarit. YHYYYY. Tosin aion kyllä edelleen käyttää viime vuonna ostettuja saappaita, koska ne ovat ihanat ja kauniit ja erittäin hyvät jalassa, korkeasta korosta huolimatta.

Saappaista asumiseen. Ostimme asunnon ja pääsemme muuttamaan ennen joulua uuteen kotiin :) Jei! Olemme etsineet uutta ja tilavaa kotia nykyisen, sanoisinko ruppaisen, epäkäytännöllisen ja pienen asuntomme tilalle jo vuoden verran ja se löytyi vihdoin ja viimein!! Tilava, iso, neljä huonetta ja keittiö saunalla ja parvekkeella. Ihan unelmien täyttymys! Nyt vaan on alkamassa armoton huonekalujen metsästys, koska olen sitä mieltä, että kerrankin kun asunnon ostaa, niin laittaa sen sitten saman tien kuntoon kalustuksineen päivineen. Tässä konkurssissa ei muutama ylimääräinen tonni enää tunnu missään :) Pankki kun käytännössä omistaa rahavarantomme seuraavat 25 vuotta. Mutta on se ihanaa, että pääsee sisustustamaan ja nyt olemme jo ryhdistäytyneet vauva-asiassakin sen verran, että olemme suunnitelleet pikkuiselle jo värikkään ja kodikkaan huoneen, joka sopii sekä tytölle että pojalle :) Aikas ihanaa kyllä :)

4 d:stä: Me olemme menossa ko. kuvauksiin raskausviikolla 22, eli juuri ennen joulua. Ja haluamme ehdottomasti tietää, että tuleeko sieltä "Matti vai Maija" :) Sillä, kumpaa sukupuolta masuasukki on, ei ole mitään väliä, mutta oma intuitioni ja huono ihon kunto jotenkin viittaisivat poikaan. Mutta siellähän sen sitten näkee (toivottavasti), että kumpi tulee :) Molemmat ovat toivottuja ja rakastettuja ja kummastakin sukupuolesta olen jo nähnyt unta, joten mitään toiveita asian suhteen ei ole. Rimpsumekot tai pienet henkselihaalarit... Niin söpöä!!!

Eli elämä on mallillaan ja on ihanan seesteinen olo, vaikka tekemistä on enemmän kuin päivässä riittäisi tunteja. Asioilla kun on tapana näköjään järjestyä!

Toivottavasti kaikki muutkin olette olleet hyvällä tuulella ja hyvävointisia!

Mukavaa viikonalkua kaikille, tästä pimeästä vuodenajasta huolimatta.

Onnittelut uuden asunnon hankinnasta! Se on niiiiin mukavaa päästä muuttamaan isompaan!

Täällä on ollut kaikenlaista mm. remonttikiirettä, niin ei ole tullut kirjoiteltua.

Keskutelua on käyty mm. 4D-ultrasta. Taisi olla tuolla toisessa ketjussa kun joku tiesi että Kela-korvauksen saa vain viikoilla 22-24 (jos silloinkaan). Kela on ilmeisesti muuttanut korvauskäytäntöjään ja lääkäriasemillakin taitaa olla hyvin erilainen suhtautuminen asiaan.

Meillä on tänään ohjelmassa neuvola. Ja sikapiikki, jos siihen päädymme. Edelleen on ristiriitaiset fiilikset. Ottaa vai ei otaa, kas siinä pulma. Luulen, että rokotukseen kuitenkin päädymme. Ärsyttävää pohdintaa.

4D-ultraan päätettiin mennä ja pitäisi varmaankin aika varata ihan lähipäivinä, kun itsellä nuo 22-24 viikot osuvat juuri joulun ja uuden vuoden aikaan. Ja sitä ennen on vielä sairaalan ultra joulukuun alussa. Kiva kun tässä on niin paljon kurkkimista odotettavissa. Vaikka vatsa "pullahti" esille alkuviikolla ja joku minua edelleen sisäisesti kutittelee, joten eiköhän siellä joku kotona ole ja hyvissä voimissa :)

Zarja, joko olet saanut nukuttua yhtään paremmin? Mä nukuin viime yönä piiiiitkästä (sitten kesän) aikaa koko yön putkeen heräilemättä kertaakaan! Jee! Elämän suuria pieniä iloja! :)

Tällaisia omanapaisia kuulumisia tänne.

Ai niin, vauvakutsuista tuli mieleen. Vauvakutsut ei tunnu omalta jutulta, mutta alkavaa pikkujoulukautta odottelen. Kiva nähdä vanhoja tuttuja työ- ja siviiliyhteyksistä pikkujoulujen merkeissä! Tällä hetkellä tiedossa viidet eli ihan sopivasti. Joka viikolle yksi meno!

Ai niin - osa 2 - korolliset kengät rock's! Ihmettelen joka talvi, että miksi ei tehdä kauniita matalia tai matalalla korolla olevia talvikenkiä! Ja vähän vuortakin saisi mielellään olla! Käsittämätöntä! Pari vuotta sitten löysin tosi kivat, ihan lättänät talvikengät, joissa oli jopa ohut toppavuori. Harmi, että nuo kengät alkaa olla nyt elämänsä ehtoossa ainakin julkisesta käytöstä.

Mukavaa päivää!

Mity

Onpa tosiaan hauska kuulla etten ole ainoa joka noita korkkareita miettii. :D Mies piti ihan outona kun matkalla np-ultrasta kotiin pohdin siellä odotustilassa näkemieni odottajien kenkiä.. Ihan totta muuten tuo Alessian mainitsema juttu, että liukkaalla koroista voi olla hyötyäkin. Parikin kertaa itsellekin käynyt niin että olen jo lähtenyt kaatumaan mutta korolla onnistunut nappaamaan vielä kiinni. Jotenkin kuitenkin luulisi että ehkä lisääntynyt paino ja juuri se painopisteen muuttuminen alkaa jalkaakin rasittamaan sitten myöhemmin. Ainakin valmistujaisissani vielä joka tapauksessa kopistelen koroissani tyytyväisenä. :)

Vaunujutut kokeneemmilta kiinnostavat muakin kyllä, vaunuista(kaan) en nimittäin ymmärrä yhtään mitään vaikka kovasti yritän. Ihan liikaa kaikenlaisia ominaisuuksia joita ilmeisesti ehkä tarvitsee tai sitten ei. :D

4D-ultra ei ole meillä suunnitelmissa kyllä, rahoille löytyy varmasti muutakin käyttöä.. Täytyykin tästä lähteä hoitamaan yhtä rahasyöppöä, nuorempi kissoistamme tuossa vieressä tuijottaa murheellisena kaulurinsa kanssa, kalliit tikit masussa, varmaan odottelee kalliita korvatippojaan. :D Tosin enpä tästä "tuhlailusta" valita jos kissan olo helpottuu. Lääkintähommiin siis, ja sitten kyllä revin miehen sängystä ulos ja ulkoilemaan!

Onnittelut täältäkin Leeloolle uuden asunnon johdosta!

Sitten talvitakista... Onko kukaan etsinyt tai löytänyt äitiysmalliston takkia talveksi? Katselin eilen netistä, ja huonolta näytti. Eniten ketutti se, että Gapin nettikaupassa olisi ollut ihan kelvollinen takki, mutta ne eivät toimita Suomeen. Ja just palasin Nykistä, mutta siellä ei Gapin myymälässä takkeja ollut ollenkaan!

Ajattelin toppatakkimallista, koska se sopii hiekkalaatikolle ja jumppatuntireissuille paremmin kuin villakangastakki (joo, pienet on piirit hoitovapaalla). Varmaan pitäisi vielä etsiä Helsingistä. Jos jollain on antaa yhtään vinkkiä, niin kiitollisuudella otetaan vastaan! Taaperon kanssa ei kovin pitkiä shoppailureissuja jaksa tehdä :)

Talvitakkiongelmaan vinkkiä:

Itse löysin H&M.ltä aivan ihanan mustan villakangastakin. Kyseessä ei kuitenkaan ollut toppatakki, Alessia. Myyjä sanoi, että ekaa kertaa Mama-mallistossa on takki. Ostin heti enkä aikaillut kun oli vielä M-kokoa jäljellä. Ja hinta oli ok, joko 69 tai 79 euroa, en muista ;)
Tuttavistani oikeastaan kaikki ovat luulleet, että kyseessä on ollut A-linjainen takki, joka nyt on muodissa ja ovat hämmästelleet onko kyseessä oikeasti mammatakki.
Onneksi muoti suosii raskaana olevia tällä hetkellä kun on tunikoita ja legginsejä!!

Tänään oli sitten neuvolakäynti ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Sydän äänet kuulostivat aivan ihanilta, tuli sellainen rauhoittava olo, vaikka onhan se tuolla hyvää kyytiä jo möyrinyt :) Itselläni oli hemoglobiini laskenut, joten täytyy harkita rautatablettien hankkimista lähiaikoina jos väsymys jatkuu. Sokerirasitustestissä ei ollut mitään, vaan kaikki on kunnossa ja raskausajan diabeteksesta ei ole tietoakaan. Ensi viikon rakenneultraa tässä vain sitten odotellaan, ihanaa taa nähdä kuinka siellä mahassa voidaan :)

Onnea asunnon löytymisestä Leeloo!! Meillä edelleen asunnon etsiminen jatkuu ja ongelmaksi on vielä tullut se, että emme tiedä millä paikkakunnalla asumme lapsen syntyessä, toivottavasti alkaisi pikkuhiljaa selviämään, että ei tule hirveä kiire muuton yms. kanssa. Ja olisihan siinä se hyvä puoli, että jaksaisi sitten itsekin vielä touhuilla ja laitella paikkoja kuntoon.

Meilläkin nuo vaunut teettäneet hiukan murhetta, kun ei ole aivan varmaa millaiset hankkisi. Itse olen ollut niin pitkä vauva, että olin kolmannen kuukauden jälkeen jo liian iso vaunun koppaan ja koska olemme miehen kanssa molemmat hyvin pitkiä, uskon että emme ihan pientä vauvaakaan saa :) Mutta ehkä kaikki loksahtaa sitten ajan kanssa kohdalleen ja kun enemmän alkaa vaunuja etsiä niin kyllä ne oikeat vastaan tulee.

Oletteko ajatelleet hankkia vauvalle vakuutusta jo ennen syntymää?? Me olemme ajatelleet ja juuri huomasin, että pitää tällä viikolla jo soitella vakuutusyhtiöille ja hiukan kysellä asiasta, koska joissakin vakuutus tulee ottaa kolme kuukautta ennen syntymää ja aika kun tuntuu lentävän kiireellä.

Mutta ihanaa odotusaikaa kaikille!!

*taffel*, rv 19+1

Vaunuja mietitty täälläkin, olemme päätyneet (ehkä) Hartanin Topline X-vaunuihin. Osittain tuttuni suosituksesta. Alunperin ajattelin tilata ne Saksasta, mutta suomalainen vauvamaailma.fi myy samoja vaunuja ja hintaeroa tulee vaan muutama kymppi. Mielestäni näissä vaunuissa oli paljon hyviä ominaisuuksia (mm. paino, heittoaisa), joita itse arvostin.

Kestovaippoja olen miettinyt ja yhden ostinkin jo tutkittavaksi. Olen ajatellut käyttää ainakin osaksi kestovaippoja. Mutta niinhän aina esikoisen kohdalla voi suunnitella, katsotaan nyt toteutuuko:)

Onko huhtimammoissa yhtään kantoliinailijaa tai tulevaa sellaista? Itse olen vahvasti kantoliinan kannattajia ja suunnitelmissa on sitä käyttää.

Mietin tässä kauanko on aikaa huhtikuun alkuun ja synnytykseen. Totesin riemukseni, että sehän on suurin piirtein sama aika kuin kesälomastani on kulunut tähän asti. Huh, kylläpä aika menee nopeasti, toivottavasti jatkossakin!!

Mulla oli tänään rakenneultra. Se on tyttö! Olen onnellinen mutta yllättynyt, koska miehen sukuun ei juuri tyttöjä synny (yhdeksästä edellisestä lapsesta vain yksi oli tyttö). Olin jo lohduttautunut sillä, että esikoisen vaatteet menee siiten paremmin pikkuveljelle... Enää 16 vuotta, niin voin alkaa käydä sen kanssa jumpassa! (Käyn sellaisella pienellä salilla, jossa käy paljon äitejä tyttärineen :D)

Siellä se pieni tyttö haukotteli :)

Myös siksi tämä on mukava uutinen, että siskolleni on myös tulossa tyttö (la viikkoa aikaisemmin), joten näistä tulee sitten uudet parhaat ystävät!

Muuten, olin aina luullut, että ultrassa luvataan tyttöä vain jos "mitään ei näy". Meidän tapauksessa ultraaja kyllä näki tytön sukupuolielimet ihan selvästi.

Rautatableteista: siskolleni oli neuvolassa sanottu, että kaikille odottajille suositellaan rautaa raskauden puolivälistä lähtien. Aloin nyt itsekin syödä (54 tablettia löytyi lääkekaapista edellisen raskauden jäljiltä).

Me ei otettu esikoiselle vakuutusta, eikä oteta nytkään. Monet kehuu vakuutusta, mutta me ollaan pärjätty tosi hyvin ilman. Esikoinen on sairastellut vähän, ja jos olen aamulla soittanut terveyskeskukseen, niin aina ollaan saatu aika samalle päivälle, eikä ole tarvinnut missään jonottaa. Viikonloput ovat tietysti eri juttu, mutta eihän talous siihen kaadu jos joskus harvoin joutuu menemän yksityiselle (pienen lapsen kanssa en tosiaan lähtis päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi).

Kantoliinaa en ole käyttänyt, mutta uskon kyllä että se olisi hyvä.

Sateen keskeltä ja työpäivän ohesta moikka kaikille:))!
Tänä aamuna oli jännitystä ilmassa..oikein vatsaa kipristelee..siitä oikeastakin syystä mutta myöskin huomisesta toisesta ultrasta:). Taitaa huomisaamuna olla kaksi Naantalin aurinko autossa kun ultraan matkataan:D! Toivottavasti kaikki on hyvin..
Luulempa että 4D jää väliin, jos sen tosiaan pitää osua viikoill 22-24..en usko saavani edes aikaa siihen näin nopeasti. Tosiaan jo 21:S Raskausviikko..mutta en koe asiaa ehdottomaksi minäkään.

Vaunut, ne on jotenkin tosi tärkeät meille. Kumpikin ollaan päädytty että ostetaan ihan uudet. Koska toiveena olisi lapsia enemmän kuin 1 jos vaan elämä antaa sen ilon vielä jatkossakin.
Tnl tuo hartanin vaunu onkin mulle ihan uusi nimi..täytyy tutustua niihinkin. Me ollaan katsottu Emmaljungia sekä Brio vaunuja , Teutoniaa..ovatkohan niitä yleisimpiä kun kaupat pullollaan noita. Hyviä varmasti kaikki, ja muutkin. Tuntuu sitä tekniikkaa olevan hurjana..että mikähän lopulta fiksuinta. Yhdistelmävaunut ainakin mielessä. Kovaan koppaan mahtuisi vauva vielä esim vuoden ikäänkin asti kai. Ja pehmeään koppaan taas jos isompi vauva voi jo esim 7 kk vauva olla "ahtaasti" siellä.
Tuokin just että talvi aika on meillä huhtimammoilla pitkä niin olen miettinyt itse sitä kovaa koppaa sitten. Saa nyt nähdä vielä.
Saksasta saa näköjään edullisemmin. Me kuitenkin aiotaan tilata paikallisesta vauvaliikkeestä.

Minäkin harkinnut että kestovaippoja voisimme käyttää..kokeilla siis ainakin. Mikähän olisi hyvä niistä..käyttökokemuksia olisi upea tietää..Uskompa että voi olla hyväkin juttu:). Ja vauvallekin suotuisa. Ei haudo varmaan niin. Hengittävämpi ja luonnollisempi.
Muistakaa hei kokeilla että vaunut mahtuu autoon..kaikkiin ei kaikki menekään kuulema. Onneksi siis on halpaa ostaa vaunut auton mukaan kuin auto vaunujen mukaan:DDD!!

Millaisen kestovaipan TNL ostit..tai mistä siis?Hinta? Oliko myyjä neuvomassa?

Kantoliina tai rintareppu asiaan en ole ajatusta itse ehtinyt antaa. Mitenhän on kun on muutenkin selkävikainen..vai olisikohan jopa parempi silloin.
Kantokoppia olen ajatellut..tutkia niitäkin vielä..että jaksaisi kaupoillakin sellaista kuskata..ei turvaistuimen koppaa..se painaa ihan älyttömästi..

Millaista vointia teillä odottajilla..Sienna , Tnl, ..jotka viikoilla 20 ja yli? Ja toki muillakin?
Itsellä on nyt nivuskipuja kävellessä,,ja levossakin..välillä enemmän ja vähemmän. Jalan nostaminenkin sattunut. Venyttyy ligamentit nyt kai aika lujaa vauhtia..kasvuvauhti pienellä kova. Huomaan että vaaka vähän liikahtaa..luonnollisesti:). Painoa noussut lähtöpainosta noin.1,5kg..aamupainoon verraten aina. Hyvä tilanne siis vielä.
Liikuntaa olen koettanut varovasti, mitään hyppelyä esim step treeniä en pysty..sattuu kyllä. Mutta kuntopyöräily on ollut ystävällinen vartalolle..ja vauvalle. Uintiakin on tullut jo harkittua..olisi varmaan tosi rentouttava ja kiva. Yöunet edelleen kateissa..pahinta ehkä mitä olen kokenut tähän asti on tämä unettomuus!! Muuten tosi ihana olotila vauvasta ja elämä kunnossa. Kun ei vaan jaksa murehtia aina terveyttä. Verikokeetkin on jo parempaa suuntaa..joten valoa on!
Nöftauti on ollut kovasti tsuumin alla..seurannassa. Rokotetta en ole edelleen ottanut, tässä kohtaa en ota edelleen. Eli olen vähemmistössä uskoisin tämän ratkaisun kanssa. Hyvä vointi ollut ja ei mitään flunssaa ainakaan vielä ole tullut.
Tuttavapiirissä useita lääkäreitä,kirurgeja ym. Useat eivät suosittele rokotetta. Asiasta on tullut keskusteltua monen kanssa. Joten ratkaisuni tuntuu edelleen itselleni hyvältä. En silti halua että muilla jotka rokotteen ottaneet olisi syyllinen olo tms. Oma ratkaisu on aina se oikea uskon siihen. Koska sen takana on helppo seistä. Tosi ihana että täällä linjoilla ainakin toistaiseksi kaikilla kaikki hyvin kai tuonkin nöfshown suhteen. Olen koettanut "unohtaa"asiaa..media paisuttaa niin vahvasti kaikkea.Se siitä.Ajattelin kertoa vaan että näillä mennään..
Kuulumisianne odotellen..hyvää vointia toivotellen..
:)*

Meiltä jää 4-D ultra väliin, koska ei käyty esikoisestakaan (silloin syynä rahapula: käytiin kuitenkin yksityisellä varhaisultrassa ja rakenneultrassa, kun kunta tarjosi tuolloin vain yhden ultran) ja jotenkin koin nytkin sen varhaisultran tärkeämmäksi kuin tuon 4-D:n.

Kantoliinailu jäi esikoisen kanssa suht vähälle, mutta oli kyllä tietyssä vaiheessa aivan korvaamaton apu! Harmi vaan, että tajusin tuon liinailun vähän liian ”myöhään”, vauva oli varmaan jo lähemmäs kaksi kuukautta ennen kuin ymmärsin sitä kokeilla. Mutta oli siis siinä kohtaa aivan arjen pelastus, kun sai kädet vapaaksi ja vauvan tyytyväiseksi yhtä aikaa. Aika pian vauva kuitenkin lakkasi nukahtamasta liinaan eikä sit enää viihtynytkään, kun en vielä tuolloin uskaltanut kääntää kasvot menosuuntaan. Ja sit joskus puolenvuoden tienoilla otettiin käyttöön Ergon kantoreppu (suosittelen lämpimästi!) ja kun siihen oli niin paljon helpompi ja nopeampi saada lapsi, niin se liinailu vain jäi… Kakkosen kanssa aion ilman muuta kokeilla, mutta en sitten tiedä kuinka kätevästi onnistuu toisen muksun hoito, jos vauva nukkuu liinassa. Toisaalta kevään ja kesän tullen voisi hyvinkin kuvitella ulkoilevansa vauva liinassa ja esikoinen rattaissa… jos hän siis sattuu niissä pysymään ;) Mutta kaapissa odottaa siis jokatapauksessa Hug-a-bub trikooliina .

Mulla on edelleen talvitakki ostamatta. Täytyisi varmaan pian investoida, kun valikoimaa vielä olisi. Ei vaan oikein tunnu aika ja jaksaminen riittävän shoppailuun…

Vakuutus olisi kyllä tarkoitus ottaa tulevalle vauvalle, kuten esikoisellekin jo nyt odotusaikana, mutta on toistaiseksi vielä hoitamatta. Kun en osannut päättää olisiko edellisessä raskaudessa vaivannut hepatoosi pitänyt siinä hakemuksessa jotenkin mainita…

Onnitelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille niitä saaneille! Miten Zarja? Meillä ultra vasta 1,5 viikon kuluttua, aika pitkälle meni, kun halusin aamuajan…

Ilona rv 19+3

Moi! Taas on ainakin viikko vierähtänyt siitä, kun viimeksi kirjoittelin. On pitänyt kirjoittaa, mutta en ole ehtinyt pysähtyä koneen äärelle kunnolla... Kiva, kun olette kirjoitelleet ahkerasti! Yritän taas muistella mistä kaikesta on ollut puhetta ja lisätä oman kauhani soppaan. Sain tänään synttärilahjaksi uuden kannettavan tietokoneen, joten nyt voin kunnolla selata vanhoja kirjoituksiakin (tää on niin ihanan nopee), ja sain koneen mukaan makuuhuoneeseen lastennukutuspuuhiin (edellinen kannettava ei oo vuosiin ollut enää "kannettava", kun on pitänyt olla latauksessa koko ajan)... Eli nyt kuuntelen lasten pyörimistä sängyssä ja kirjoittelen samalla kun odotan heidän nukahtamista... :) Tulee varmaan pitkä sepustus...

4D-ultrasta sen verran, että olin ihan unohtanut, että semmonenkin on olemassa :). Ei olla käyty aikaisemmissa raskauksissa eikä nytkään varmaan tule tarvetta/halua mennä. Vaikka saahan sieltä ihanaa todistusaineistoa muistoksi raskaudesta!

Lastenvaunuista joku kyseli. Meillä on molemmilla lapsilla olleet Dorjan-merkkiset yhdistelmävaunut, joilla oli kolmen vuoden takuu. En tiedä saako niitä vielä pääkaupunkiseudulta, mutta Baby Center hoitaa ainakin takuuasiat edelleen, vaikka liikettä heillä ei enää olekaan. Pitkälti tuon pitkän takuun ja tilavan kopan takia ostettiin, ja siksi, että ne on suunniteltu Suomen oloihin... Nyt kun tarkemmin katsoin, osoitteessa Baby Center Oy on uudistuneet kotisivut ja näköjään myös verkkokauppa. Kiva! :) Eihän nuo niin kauniit ole kuin esim. Emmaljungat ja Teutoniat, mutta käytössä olleet hyvät. Ja kova kantokoppa on reilun kokoinen, joten ainakin vuoden ikään asti koppa oli meillä yöreissuilla käytössä yöunipaikkana. Pitkään (esikoinen n.1v3kk ikäiseksi, kakkonen n.1v9kk ikäiseksi) meillä lapset ovat nukkuneet päiväunet vaunuissa ulkona... Koppa jäi siinä vaiheessa pois, kun istumisasentoa alkoi kanssa tarvita vaunuillessa enemmän, mutta nuo vaunut on sen verran tilavat, että kovillakin pakkasilla on saanut vuorattua ne lämpimiksi päiväunia varten.

Itse asiassa kuopus nukkui ensimmäiset kuukaudet syntymänsä jälkeen kantoliinassa (mullakin Hug-a-bub), etenkin kun ulkoilin päivittäin esikoisen kanssa leikkipuistossa. Hän on syntynyt joulukuussa, joten kevättalven ulkoilut meni lämpimästi mun talvitakin sisällä kantoliinassa. Esikoinen, joka oli silloin 1v4kk-1v7kk istui puistomatkat rattaissa (noiden yhdistelmävaunujen). Myöhemmin, kun kuopus alkoi välillä nukkua päikkärit ulkona vaunuissa, esikoinen kulki seisomalaudalla mukana. Tuplarattaat (Hartan-merkkiset) ostettiin kyllä kans kesän tullen, käytettynä tuttavalta. Ne on kans kätevät.¨

Kantoliina on kyllä yksi tarvike mitä en vaihtaisi pois! Esikoinen varsinkin tottui siihen todella nopeasti, mieskin käytti sitä joskus tarvittaessa. Molemmat lapset ovat meillä nukahtaneet siihen melkein saman tien, ja nukkuneet paljon päiväunia siinä. Esikoista en olisi malttanut laskea sylistä edes hänen nukkuessaan, joten kotityöt sain tehtyä hänen nukkuessa kantoliinassa jopa 5 tunnin päiväunia... Kahden pienen lapsen kanssa se helpotti myös todella paljon, etenkin kun kuopus oli huono nukahtamaan vaunuihin tai omaan kehtoon (liinassa nukkui sikeästi ja sain puuhattua esikoisen kanssa). Ja tosiaan liina+vauva mahtui talvella hyvin takin alle. Varmasti te, jotka ostatte äitiystalvitakin, voitte hyödyntää samaa takkia myös liinaillessa seuraavana talvena :). Uskon myös, että kantoliina (pitkä sidottava) on parempi vaihtoehto selkävaivaiselle kuin pelkkä sylissä kantaminen tai rintareppu, jossa painopiste on kauempana kantajan vartalosta - liina tukee selkää. No, kyselkää lisää jos tulee mieleen kysymyksiä! En nyt mikään asiantuntija sinänsä ole, muuta kuin oman kokemukseni perusteella. Trikoisen pitkän liinan lisäksi mulla on Girasol-rengasliina, joka on ollut näppärä kauppareissuilla (tosi nopea nostaa vauva kyytiin), sekä Patapum-kantoreppu, jonka käyttö on jäänyt valitettavasti aika vähiin. Zarja* mietti jotain kantokoppaa tai vastaavaa kauppareissuja varten, turvakaukalon tilalle, niin mä suosittelen kyllä kantoliinaa - sitä ei tarvi "roikottaa kädessä" eikä itse kantovälineestä tule lisäpainoa... :)

Talvitakkivinkkejä mulla ei ole antaa. Sen syystalven ennen kuopuksen joulukuista syntymää mulle meni kaikki vanhat talvitakkini (villakangastakki, joka on malliltaan leveä, yks laskettelutakki sekä "tavallinen" halpa H&M:ltä joskus ostettu pehmeävuorinen talvitakki). Noita kaikkia käytin myös kantoliinaillessa. Luultavasti tänä talvena käytän enimmäkseen tuota villakangastakkia. Luulen, että mun ei tarvitse nyt ostaa raskauden takia uusia takkeja...jos en kyllästy noihin, jotka on mulla olleet vuosia...

Kestovaipoista joku kyseli tarkemmin (Ilona-79). Meillä on lähinnä Igu*leen (Igu*lee - ilo irti vaipanvaihdosta!) CuddleBuns Velour:eja ja Quick Dry:ta, jotka on koko vaippaiän vaippoja hyvien säätöjensä ansiosta. Niitä ollaan käytetty villavaippahousujen (Ruskovilla ja Babyidean HH, Babyidea - Kestovaipat - Babyidean Wool Shorties & Longies villavaippahousut) kanssa. Lisäksi on muutamia Tirsokas-sisävaippoja, ja harsojakin ollaan käytetty paljon mm. Ruskovillan flanellisten lisäimujen kanssa. PUL-kuoria en ole käyttänyt juurikaan vaippojen päällä, vain villahousuja... Kestovaippainfon keskustelupalstoilta saa paljon hyviä vinkkejä kestovaippailuun, ja itse olen ostanut aika paljon vaippoja käytettynä sieltä myydään-palstalta.

Lisäksi on ollut keskustelua ainakin vauvavakuutuksista ja vauvakutsuista... Me hankittiin esikoiselle vakuutus jo ennen hänen syntymää, ja kuopuksellekin muistaakseni (en kyllä ole ihan varma otettiinko se kuopukselle vasta syntymän jälkeen...). Lapset on kuitenkin olleet terveitä, eikä me olla tarvittu kertaakaan niiden vakuutusten antamaa turvaa... Niinpä irtisanottiin se "kalliimpi osa" lasten vakuutuksista, ja nyt on voimassa tavallinen tapaturmavakuutus, joka ei montaa kymppiä ole vuodessa. Meillä ei lapset tosiaan ole koskaan olleet kuumeessakaan, joten tosi vähän tullut mitään käyntejä terveyskeskukseen... mistä olen kyllä erittäin kiitollinen ja iloinen!!! Allergioitakaan ei ole :). Nyt vasta reilu 3-vuotiaana esikoinen kompastui ja hajotti hampaansa, joten tapaturmavakuutus korvaa sen kulut... Ikinä ei tietysti voi tietää miten paljon se oma lapsi sairastaa, ja itselläkin vähän on mietityttänyt, että voiko kolmaskin raskaus sujua yhtä hyvin ja lapsi olla yhtä terve. Mutta tällä kertaa ei oteta syntymättömän lapsen vakuutusta, vaan luotan siihen, että kaikki sujuu omalla painollaan. ihan hyvin :). Lapsivakuutus tapaturmien varalle sekä matkoille otetaan kuitenkin sitten syntymän jälkeen.

Vauvakutsuilla en ole koskaan ollut. Olen joskus kyllä lehdistä juttuja lukiessa haaveillut, että kaverit järjestäisivät yllätyksenä sellaiset minulle, mutta ei ole se haave toteutunut. Johtunee siitä, että ystävät asuvat eri puolilla Suomea eikä kukaan kovin lähellä. Itsekään en varmaan saa aikaiseksi järjestää sellaisia kutsuja, jonne kaikki ystävät pääsisivät omista elämäntilanteistaan ja pitkien välimatkojen päästä. Toivon, että he nyt muuten ehtisivät edes joskus käydä mua moikkaamassa täällä "kauempana". Sitä kun itse reissaa monesti viikonloppuisin, meinaa välillä tympiintyä, kun meille päin ei monetkaan jaksa ajella...

Nyt varmaan on tullut jo iso sivullinen tekstiä... Täytyy kohta lopettaa kirjoittaminen, ennenkuin kaikki teksti katoaa ;) (se olisi juuri tyypillistä, kun on tunnin kirjoittanut...). Lapset nukahti jo joku aika sitten, joten nyt pääsen itsekin suihkuun ja nukkumaan. Kävin tänään niska-selkäjumpassa, teki kyllä hyvää :).

Sen verran vielä omia raskauskuulumisia, että viikko sitten mulla oli pari päivää tosi kova väsymys, ja kun väsymys helpotti, huomasin, että maha oli kasvanut ihan silmissä! En tiedä lisääntyikö lapsivesi huomattavasti vai mitä, mutta nyt maha pullottaa niin, etten saa sitä enää piiloteltua :D. Kovasti odotan kahden viikon päästä olevaa neuvolaa ja sitä seuraavan viikon rakenneultraa, mutta meinaa välillä kärsivällisyys taas loppua kun tuntuu, että aika ei etene!!! :) Ja kun en vielä ole kunnolla tuntenut vauvan liikkeitä, olen ollut ihan huolissankin. Mutta onneksi pikku hiljaa alkaa olla sellaiset viikot käsillä, että alkaa varmasti tuntua liikkeet jos on tuntuakseen! :)

Kirjoittelemisiin! Ja anteeksi kun tuli näin kauhean pitkä teksti! ;D Yritän seuraavan viestini kirjoittaa vähän pienemmällä välillä...

-Mamu82, rv 17+4

Laittoipas tämä Plaza hassusti nuo linkit... No, siitä vaan klikkailemaan (seuraavalla kerralla jätän pois tuon "hae otsikot automaattisesti"-ruksin, jos linkkejä kirjoittelen)! :)

Täällä on talvitakki vihdoin ostettu :) Vanhoista keskusteluista satuin lukemaan, että äitiystakeissa alkoi jonain vuonna koot loppumaan jo lokakuussa, joten päätin toimia nopeasti. Bebesin verkkokaupassa oli ihan ok toppatakki, mutta sivujen mukaan ei S-kokoa. Laitoin sinne mailia ja sain tietää, että kokoa vielä löytyy. Kävin tänään esikoisen kanssa myymälässä sovittamassa ja ostamassa. Ja nyt sitä S:ää ei tosiaan enää ole... Toinen takeista oli viallainen, joku kuminauha irtosi sovittaessa, joten sain viimeisen ehjän.

Olen täällä tippa linssissä katsellut leikkipuistossa ja esikoisen harrastuksissa pieniä tyttöjä ja miettinyt, että ei voi olla totta, kohta mullakin on tuollainen!!

Sateen keskeltä ja työpäivän ohesta moikka kaikille:))!
Tänä aamuna oli jännitystä ilmassa..oikein vatsaa kipristelee..siitä oikeastakin syystä mutta myöskin huomisesta toisesta ultrasta:). Taitaa huomisaamuna olla kaksi Naantalin aurinko autossa kun ultraan matkataan:D! Toivottavasti kaikki on hyvin..
Luulempa että 4D jää väliin, jos sen tosiaan pitää osua viikoill 22-24..en usko saavani edes aikaa siihen näin nopeasti. Tosiaan jo 21:S Raskausviikko..mutta en koe asiaa ehdottomaksi minäkään.

Vaunut, ne on jotenkin tosi tärkeät meille. Kumpikin ollaan päädytty että ostetaan ihan uudet. Koska toiveena olisi lapsia enemmän kuin 1 jos vaan elämä antaa sen ilon vielä jatkossakin.
Tnl tuo hartanin vaunu onkin mulle ihan uusi nimi..täytyy tutustua niihinkin. Me ollaan katsottu Emmaljungia sekä Brio vaunuja , Teutoniaa..ovatkohan niitä yleisimpiä kun kaupat pullollaan noita. Hyviä varmasti kaikki, ja muutkin. Tuntuu sitä tekniikkaa olevan hurjana..että mikähän lopulta fiksuinta. Yhdistelmävaunut ainakin mielessä. Kovaan koppaan mahtuisi vauva vielä esim vuoden ikäänkin asti kai. Ja pehmeään koppaan taas jos isompi vauva voi jo esim 7 kk vauva olla "ahtaasti" siellä.
Tuokin just että talvi aika on meillä huhtimammoilla pitkä niin olen miettinyt itse sitä kovaa koppaa sitten. Saa nyt nähdä vielä.
Saksasta saa näköjään edullisemmin. Me kuitenkin aiotaan tilata paikallisesta vauvaliikkeestä.

Minäkin harkinnut että kestovaippoja voisimme käyttää..kokeilla siis ainakin. Mikähän olisi hyvä niistä..käyttökokemuksia olisi upea tietää..Uskompa että voi olla hyväkin juttu:). Ja vauvallekin suotuisa. Ei haudo varmaan niin. Hengittävämpi ja luonnollisempi.
Muistakaa hei kokeilla että vaunut mahtuu autoon..kaikkiin ei kaikki menekään kuulema. Onneksi siis on halpaa ostaa vaunut auton mukaan kuin auto vaunujen mukaan:DDD!!

Millaisen kestovaipan TNL ostit..tai mistä siis?Hinta? Oliko myyjä neuvomassa?

Kantoliina tai rintareppu asiaan en ole ajatusta itse ehtinyt antaa. Mitenhän on kun on muutenkin selkävikainen..vai olisikohan jopa parempi silloin.
Kantokoppia olen ajatellut..tutkia niitäkin vielä..että jaksaisi kaupoillakin sellaista kuskata..ei turvaistuimen koppaa..se painaa ihan älyttömästi..

Millaista vointia teillä odottajilla..Sienna , Tnl, ..jotka viikoilla 20 ja yli? Ja toki muillakin?
Itsellä on nyt nivuskipuja kävellessä,,ja levossakin..välillä enemmän ja vähemmän. Jalan nostaminenkin sattunut. Venyttyy ligamentit nyt kai aika lujaa vauhtia..kasvuvauhti pienellä kova. Huomaan että vaaka vähän liikahtaa..luonnollisesti:). Painoa noussut lähtöpainosta noin.1,5kg..aamupainoon verraten aina. Hyvä tilanne siis vielä.
Liikuntaa olen koettanut varovasti, mitään hyppelyä esim step treeniä en pysty..sattuu kyllä. Mutta kuntopyöräily on ollut ystävällinen vartalolle..ja vauvalle. Uintiakin on tullut jo harkittua..olisi varmaan tosi rentouttava ja kiva. Yöunet edelleen kateissa..pahinta ehkä mitä olen kokenut tähän asti on tämä unettomuus!! Muuten tosi ihana olotila vauvasta ja elämä kunnossa. Kun ei vaan jaksa murehtia aina terveyttä. Verikokeetkin on jo parempaa suuntaa..joten valoa on!
Nöftauti on ollut kovasti tsuumin alla..seurannassa. Rokotetta en ole edelleen ottanut, tässä kohtaa en ota edelleen. Eli olen vähemmistössä uskoisin tämän ratkaisun kanssa. Hyvä vointi ollut ja ei mitään flunssaa ainakaan vielä ole tullut.
Tuttavapiirissä useita lääkäreitä,kirurgeja ym. Useat eivät suosittele rokotetta. Asiasta on tullut keskusteltua monen kanssa. Joten ratkaisuni tuntuu edelleen itselleni hyvältä. En silti halua että muilla jotka rokotteen ottaneet olisi syyllinen olo tms. Oma ratkaisu on aina se oikea uskon siihen. Koska sen takana on helppo seistä. Tosi ihana että täällä linjoilla ainakin toistaiseksi kaikilla kaikki hyvin kai tuonkin nöfshown suhteen. Olen koettanut "unohtaa"asiaa..media paisuttaa niin vahvasti kaikkea.Se siitä.Ajattelin kertoa vaan että näillä mennään..
Kuulumisianne odotellen..hyvää vointia toivotellen..
:)*

Suosittelen vaunujen hankkijoille ns. tunnettujen merkkivaunujen hankintaa, esim. Emmaljunga ja Brio. Ovat tietenkin arvokkaammasta päästä. Mutta ihan sen takia, että näihin tunnettuihin merkkeihin on varmasti saatavilla varaosia ja lisätarvikkeita, ja miltei joka nurkalta. Eli jos tilaat netin kautta vaikka Saksasta vaunut ja pyörä menee rikki... Saatko varaosan ja milloin? Vaunuja myyviä liikkeitä on miltei joka kaupungissa ja siten myös varaosia saa nopsaan. Itse olen hankkinut vuonna 2005 käytetyt Briot, silloin 3 vuotta vanhat ja olen päivittänyt niitä esim. uusilla renkailla. Hyvin ovat kestäneet ja vaunut vieläkin hyväkuntoiset. Nyt olen rv 21, joten toinen vauva saa pötkötellä myös niissä.

Viimeksi muokattu:
Moikka!

Nyt on sitten vaunut tilattu. Tilasin suomalaisen yrityksen, vauvamaailman, kautta Hartanin vaunut ja seuraavat kuusi viikkoa odotellaan niitä. Hinnaksi tuli lähes 700 euroa lisävarusteilla. Saksasta tilattuna olisi tullut aivan samanhintaiseksi, joten päädyin nyt tällä kertaa suomalaiseen verkkokauppaan. Kyltsi mietiskeli takuuasioita ulkomailta tilattaessa, itse olen aina saanut takuuasiat hoidettua ulkomaille hyvin ja välillä nopeamminkin kuin Suomessa. Tällä hetkellä Hartanin vaunuja ei Suomesta tahdo saada kaupoista ja kun sellaiset halusin niiden korkealaatuisuudesta johtuen niin oli tyydyttävä verkko-ostoksiin. Huh, nyt on yksi asia vähemmän hoidettavana :)

Meillä on huomenna rakenneultra ja sitä tässä odotellaan jo innolla. Ihanaa nähdä masuasukki pitkästä aikaa!!! Vähän tietty jännittää se onko kaikki hyvin, kuten varmaan kaikkia rakenneultraan menijöitä jännittää.

Olen huomannut, että asukin liikkeisiin on tullut jotakin tiettyä rytmiä tai ainakin minä huomaan ne tiettynä aikana paremmin. Yleensä liikkeet ovat voimakkaimmillaan aamupäivällä, iltapäivällä kolmen ja neljän välillä sekä illalla kun menen nukkumaan. Toki sekin vaikuttaa, että yleensä noin ajankohtina olen paikoillani ja silloinhan vauva liikkuu enemmän...
Oletteko muut huomanneet jo liikkeiden voimistumista? Mulla liikkeet tuntuu välillä jo voimakkaina sykähdyksinä ja töytäisyinä ja tämän vkonlopun aikana myös vatsassa ylempänäkin. On tämä niin ihanaa kun masuasukki ilmoittelee itsestään konkreettisesti :)

Hyviä vointeja kaikille!

Heips!

Täällähän on pohdittu useita asioita vaunuista ja kantoliinoista talvitakkeihin.. Kiva kiva!
On todella mukava lueskella mietteitänne, kun itse odottaa esikoista ja kaikki on niin uutta. Joten lisää ajatuksia ja kokemuksia jakoon vaan :)! Koetan poimia niistä vinkkejä itselleni. Minulla on taas jäänyt tämä palstailu hieman lueskelupuolelle, työkiireistä johtuen. Mutta koetan aktivoitua.

Onnittelut kaikille hienoja ultrakuulumisia saaneille! Me emme edelleenkään ole hankkineet vauvalle vielä mitään, taikauskoa vai mitä lie, kun vasta nyt keskiiikkona olisi se odotettu rakenneultra edessä. Viikkoja tuolloin tasan 20. Minuakin jännittää hieman, että onhan kaikki kunnossa.
Sukupuolen selvittämisestä olen ajatellut, että näkyy jos on näkyäkseen. :)
Mies on tosin innokas sen tiedon saamaan... :). Me päästään ymmärtääkseni siihen 4d ultraan, kun kuulema tässä kaupungissa se on tarjolla. Edes jotain positiivista tässä muuten vähän nihkeässä paikassa... Eli töiden vuoksi majailemme täälläpäin Suomea, saa nähdä kuinka pitkään. Asuntoa kuitenkin katsellaan edelleen. Onnittelut vielä Leeloo:lle uudesta kodista!

Ostin itselleni jo alkutalvesta sellaisen vähän pidemmän kevyttoppatakin, joka tuskin koko talvea päälle mahtuu. Saa nähdä mitä kehittelen sitten suuremman massun kanssa. Korkokenkien suhteen olen varmaan poikkeus - omistan kyllä muutamat, mutta pääosin pidän talvella niitä "rumia tasapohjaisia" saappaita... ;) Syynä tähän on osaltaan nuorempana urheillessa löystyneet nivelsiteet, pari kertaa kun on nilkka naksahtanut niin varovaisemmaksi olen tullut. Mutta jos lähdetään kunnolla ulos, niin sitten löytyy saappaat koroilla.

Vauvakutsuista oli myös puhetta, itse en ole koskaan sellaisilla ollut ja vähän epäilen ettei minulle sellaisia tule. Kaverit asuvat ympäri Suomea ja kun nähdään niin harvoin niin on kiva vaan istua ja viettää iltaa. Mutta ajatuksena ihan ok, kunhan ei ole liian"jenkkimäiset". Kantoliina on myös vieras asia, kun esikoinen tulossa. Voisi olla tutustumisen arvoinen juttu, samoin kuin kestovaipat. Voi, kuinka paljon kaikkea uutta sitä onkaan tutkittavana :)!

Mitenkäs teidän vatsat, joko on kunnon palloja? :) Minusta on ihanaa, kun masu alkaa näkyä ja aivan kuten TNL:kin sanoi, liikkeetkin tuntuvat koko ajan selvemmin. Viime viikolla sitten liikkeitä odotellut tuleva isäkin tunsi lopulta jo selvät potkut ja mullahan tuli tietysti tippa linssiin. (Sitä tapahtuu nykyään melko usein :)!) Ihana mies minulla, huomaan sen päivittäin. Meidän parisuhde tuntuu kyllä muutoinkin jotenkin vahvistuneen entisestään, vaikka väsymyksen vuoksi peittojen alla on rauhallisempaa. Mutta laatu korvaa määrän ;)!

Jahas, menipäs tää omanapaiseksi hehkutukseksi. Toivottavasti ette pahastuneet. Miten teidän muiden parisuhteet jaksaa?

Nyt syömään.
Voikaahan kaikki hyvin!

Moi! Miten on viikonloppu mennyt? Täällä iloitaan 18 raskausviikon täyttymisestä... :) Vielä on silti neljä viikkoa siihen, että ei puhuta enää keskenmenosta...vaan sikiö voisi selvitä hengissä, jos sattuu syntymään.

Iita*: mun maha alkaa olla jo jonkunlainen pallo - vasta reilun viikon se on ollut "pullahtaneena", ja silti tuntuu jo isolta. Vaikka ei se tietysti onneksi vielä paina niin paljon kuin sitten jokusen kuukauden päästä... No, ehkä se on enemmän puolipallo vielä ;).

Ihanaa, kun monilla alkaa olla rakenneultra jo lähellä, osalla jo takanapäinkin! Mun täytyy vielä reilu 2 viikoa odotella... Miten Zarja* voit? Minkälaisia ultrakuulumisia? Kerrohan TNL:kin sitten miten meni :). On niin mielenkiintoista kuulla muiden raskaus- ja ultrakuulumisia - vaikka onkin elänyt jo kaksi kertaa nämä vaiheet, niin silti kaikki tämä on vaan niin ihmeellistä! Onko muita, jotka on käyneet jo rakenneultrassa? Selvisikö sukupuoli? Alessia*lle onnittelut iloisista ultrauutisista! :)

Iita*: Meillä parisuhde jaksaa ihan hyvin. Tietysti tässä kahden lapsen kanssa (ja 8 avioliittovuoden aikana) on tietynlaiset rutiinit jo ehtineet muodostua, mutta oikeastaan niin se arki rullaa hyvin :). Välillä on tietenkin kiva järjestää jonkinlaista pientä piristystä tutun arjen keskelle... Uusi raskaus on jollain tavalla lisännyt yhteenkuuluvuuden tunnetta entisestään, ja mies on alkanut huomioida mua entistä enemmän. Taitaa alkaa pikku hiljaa oppia ;). Halut ei oo mulla lisääntyneet raskauden myötä (ainakaan vielä), mutta ei varmaan vähentyneetkään... joten rakastelurintamalla mennään aika samaa tahtia kuin ennenkin. Vaikka arjen pyörittäminen ja lasten kanssa touhuaminen sekä raskaus vievät voimia aikalailla, täytyy sitä miehellekin löytää aikaa. Hänhän se on elämäni tärkein ihminen kuitenkin! Lapsiakaan ei olisi ilman häntä.

Mukavia ultrakäyntejä ja iloista alkavaa viikkoa!

-Mamu82, rv18+0

Mulla alkoi 19 rv, jos olen oikein laskenut ja viikonloppuna vatsasta tuli ihan virallinen pallo. On jotenkin jo aika jättimäinen. Ja viikon pari olen tuntenut liikkeitäkin, jotka vain vahvistuvat ja vahvistuvat. Nyt heppu pyörii masussa oikein kunnolla.

Esikoinen on ollut tässä parin viime viikon aikana aika paljon kipeänä, ja neuvolankin jouduin peruuttamaan viime viikolta. Siirtyi nyt sitten samalle viikolle kuin rakenneultrakin on. Vitsi kun jännittää, että saisiko tietää sen sukupuolen. Minä kyllä tahdon tietää. Viime raskaudessa eivät Naistenklinikalla suostuneet kommentoimaan, Jorvissa ovat avoimempia.

Vakuutus otetaan sitten joskus kun vauva on syntynyt, esikoinenkin oli 3-4 kk ennen kuin saatiin aikaiseksi sitä ottaa. Ja ollaan tarvittu todella vähän sitä.

Vaunuista: me ostettiin yhdistelmät uutena verkkokaupasta Oran vaunut. Eivät ole maailman kauneimmat vaunut, eivätkä mahdu järkevästi autoon (tai mahtuu kun purkaa aika pieniin osiin: renkaat pois jne.) mutta ei ole vielä kertaakaan tullut tarvetta tunkea niitä autoon muuten kuin kokeilumielessä. Vaunut ovat siis aika isot, mutta todella tukevat. Valitsin kovan vaunukopan silloin esikoista odottaessani, nyt saattaisin haluta ehkä pehmeän. Mutta pitäydyn vanhassa. Vaunukoppa on todella tilava, esikoinen mahtui siihen aika pitkään. Ja vielä ilman koppaakin nukkui vaunuissa melkein kaksivuotiaaksi asti. Ostettiin pienemmät matkarattaat, jotka saa makuuasentoon, niin sopivat pienellekin vauvalle. Ihan tyytyväinen olen meidän ratkaisuumme ollut. Mutta meillä oli sellainen etu, että isovanhempien luona (jotka asuivat noin 200 km etäisyydellä molemmat) oli nukutus- ja hätärikäyttövaunut erikseen.

Ja korkkareista: olen lyhyt ja käytin aina ennen esikoista korkoja, mutta en enää. Ainakaan niin paljon. Mutta korkoja pitää ola aina ainakin varastossa. Edes vähän

Heippa!

Rakenneultrassa oltiin eilen ja kaikki oli hyvin. Vauvan koko vastasi aikaa ja kaikki rakenteet oli ultran mukaan kohdallaan. Kättään hän siellä heilutteli edestakaisin ja vei peukaloa suuhun :) Sukupuolta ei saatu selville kun hän oli jalat komeasti ristissä ;) No ei se niin olennaista olekaan. 4D-ultrassa sukupuoli ehkä sitten nähdäänkin kolmen viikon kuluttua tai sitten säilyy yllätyksenä loppuun saakka.
Yllättävää oli mun mielestä se, että vauva on jo n. 25 cm pitkä tässä vaiheessa (rv 21). Eli puolet siitä pituudesta mitä on syntyessään. Ja saatiin neljä kuvaakin mukaan :)

Vakuutuksista on täällä keskusteltu. Olen itse ottanut jo vakuutuksen tälle vauvalle, ns. syntymättömän lapsen vakuutuksen. Työni puolesta tapaan paljon ns. sairaita lapsia ja monesti vanhemmat ovat kiitelleet, että ovat ottaneet vakuutuksen jo ennen syntymää, koska syntymän jälkeen otettu vakuutus ei olisi korvannut näiden lasten sairauksia, kalliita lääkekuluja ja erikoislääkärimaksuja. Itse päädyin ratkaisuun, että mieluummin maksan alle sata euroa tässä vaiheessa niin ainakin tiedän, että vakuutukset ovat kunnossa jos jotain sattuu. Jokainen tietysti ajattelee asian omalla tavallaan ja minä näin.

Hauskaa odotusviikkoa kaikille!

Yhteistyössä