Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taffel: Valitettavasti minullakin huono omalääkärikokemus. Tänä päivänä kaikki tapahtuu niin rutiininomaisesti neuvolassa kuin läääkärissä. Se on huono asia että potilasta ei oikein kuulla ja yksilöllisyyttä ei ole. Läpihuutoa tuntuu olevan vaan koko touhu. Mutta tietysti kiitollinen täytyy olla että on olemassa yhä terveydenhuoltoa jota kaikilla ainakin vielä mahdollisuus saada. Johan ne puhuvat että rahalla saa tulevaisuudessa kohta enää palveluita ja hoitoa ja kenellä sitä ei ole niin..ei vain ole ja se siitä. Euroopassa tätä käytäntöä on olemassa koska siellä ei ole sosiaaliturvaa. Samoin jenkkilässä. Joten meidän kalliit verokulut kattavat toistaiseksi jotain etua meille odottajille ja muille.
Minä sain vaihdettua kamalan omalääkärin toiseen, jouduin tekemään johtoon valituksen. Oli aivan kauhea kokemus. En halua edes miettiä asiaa enää. Anteeksipyyntöä ei koskaan tullut. Eihän lääkäri voi olla nöyrä..just.

Se sisäinen tutkimus tehdään siksi että tiedetään missä kohtu sijaitsee ja muutama muu seikka. Sijainnilla ei suurta merkitystä. Vain raskaus ei näy niin selvästi aikaisin jos taakse kallistuneena.Kyllä uskon että terkka antaa teille sydänääniä kunnolla kuunnella seuraavalla neuvolalla:)..odotuksen iloa sinne nyt kovasti!!

Tänään ja eilen pahoinvointia päällä..ei helpottanut ensimmäisen raskauskolmanneksenkaan jälkeen vissiin..muita vielä samassa vaivassa kulkevia..?
Ja kyllä-täällä hengästyttää pienikin juttu jo..kuntokin tuntuu kadonneen ihmeesti:):/..

Tänään kirosin vaatekaappini sisältöä, kun farkkupitoiset housut ja hameet alkavat ahdistamaan. Mutta ilokseni postilaatikkooni oli tipahtanut H&M:n alennus kuponki, niin nyt vaan sitten nettikuvastoa selaamaan ja tilaamaan jotain päälle pantavaa. Talvea varten on kuitenkin housut saatava kun ei joustavilla hameilla ja mekoilla pitkälle pötkitä ja jotain siistiä olisi mukava laittaa päälle, ainaisten verkkareiden ja gollegehousujen sijaan.

Nyt kuitenkin syömään vielä ennen töihin lähtöä, Hyvää viikonjatkoa kaikille :)

*taffel*, rv 15+2[/quote]

Voimia kaikille niille, jotka ovat kohdanneet ikäviä asioita.

Olen iloinen siitä, että itselläni kaikki on mennyt suhteellisin hyvin. Olen käynyt 4 kuukauden aikana neuvolassa kerran, samoin kuin ultrassa. Helsinki säästää, mutta toisaalta, eipä minulla ole ollut kysyttävääkään.

Olen itse niitä ihmisiä, joka ei janoa ja ahmi mielin määrin tietoa. Siihen minulla ei ole aikaakaan. Olen ajatellut ottaa sikainfluenssarokotteen, koska niin suositellaan. Luotan ammattilaisiin, jotka joka tapauksessa ovat minua viisaampia. Otan asian puheeksi seuraavalla neuvolakerralla, joka on toisen ultran jälkeen.

Itse saavutin juuri viikon 17 ja tänä iltana olen pidellyt nykivää ja nipistelevää vatsaani sohvalla. Vatsalla on jo kokoa, opuksien mukaan sikiö kasvoi viime viikolla 4cm. Olen lihonut tähän mennessä muihin verrattuna paljon, 4-5kg. Painoa on tullut muutenkin, kun olen joutunut luopumaan useista liikuntaharrastuksista. Viime viikonloppuna makasin tanssitunnin jälkeen koko päivän sängyssä. Se ottaa pattiin joskus. Mutta josko sitten taas pääsiäisen jälkeen.

Tsemppiä ja kynttilänvaloa pimeään vuodenaikaan kaikille.

Zarja, paino minulla on tosiaan noussut melkein 5 kiloa! Näköjään tosin Johnulla suunnilleen saman verran, mutta täällä viikkoja vasta 14+5. Joten tuntuuhan tuo tosi paljolta, varsinkin kun ennen vaaka näyttänyt vuodesta toiseen aina sama lukua ja kun tosiaan alkuraskauden aikana monilla ei nouse paino ollenkaan.. Enpä tuosta noin muuten huolestuisikaan, mutta neuvolan kommentteja enemmän miettii. Huonoja kokemuksia kouluterveydenhuollosta joskus yläasteella kun painostani nostettiin kauhea meteli (silloin tosin liian alhainen, vaikken asialle mitään voinutkaan), silloin peloteltiin ja uhkailtiin ties millä, varmaan sieltä jäänyt sitten pieni kammo tuohon painonseurantaan. Suurin syy painonnousuun varmasti nyt kuitenkin tuo pahoinvoinnin aiheuttama sohvalle jämähtäminen. Nyt kun on taas päässyt liikkeelle on paino edellisestä omasta punnituksesta pudonnut kilon. Pitäisi kai vain tottua, että kiloja nyt vaan tulee ja menee, sen enempiä muiden mielipiteitä miettimättä. :D

Täälläkin on muuten yhä välillä pahoinvointia, eilen oli vähän turha kauppareissu kun kaikki ruoka kaupan hyllyissä ällötti, eikä melkein mitään sen takia voinut ostaa. :D Ostettiinkin sitten enimmäkseen hedelmiä ja vihanneksia.. Ainakin tuli ostokset kerrankin halvaksi.

Itse en vieläkään osaa sanoa yhtään mitään sikainfluenssarokotteeseen. Huomenna (tai siis tänään) on neuvola, joten enköhän kysele siitä siellä minäkin.

Hej vaan kaikille! olin itseni jo tuonne listalle aikasemmin lisäillyt mutta se oli sieltä häipynyt.. :( Itse asun ruotsissa ja otin Rokotteen toissa viikolla, en yhtikäs mitään oireita ole tullut, ja neuvolassa lääkärit ja kätilöt sanoivat että sikainfluennsa on hengenvaarallinen sikiölle jos sen saa, ja se on ihan samankaltainen suomessa kun muissakin maissa, en usko että se suomeen lievempänä tulisi. Joten miksi ette ota rokotetta kun sen ilmaiseksi saatte.. ja ei sitä lehdistä luettuja juttuja kannata uskoa? en usko että EU edes hyväksyisi sellaista rokoitetta annettavaksi ihmisille josta ei olisi mitään tietoa tai näyttöä.. rokoite sisältää elohopeaa, mutta ei läheskään niin paljon että alkaisi loistamaan pimeässä. se auttaa vain roketteen toiminnassa. mutta todellakaan ei ole mitään oireita tullut, ja mielummin otin sen rokotteen kun että tiedän että voin sen influenssan saada ja 100 kertaa pahemmat oireet jotka hengenvaarallisia.

Sandrapaa: ihanaa kun kirjoitit kokemuksiasi rokotteesta tänne! Kiitos! Helpotti ainakin minua. Olen päättänyt rokotteen ottaa ja eniten mietityttää just se miten siihen reagoi heti rokottamisen jälkeen..Minä luotan myös lääkäreihin ja asiantuntijoihin, heillä on vuosien koulutus takanaan ja kuten THL on todennut niin rokotteen kaikki ainesosat ovat tunnettuja ja niiden vaikutukset ovat tiedossa. Lääkefirmat tottakai tekevät rokotteella rahaa, mutta on muistettava se, että emme olisi tässä ilman nykyaikaisia lääkkeitä, joita meistä jokainen elämänsä aikana tarvitsee ja lääkkeiden kehittäminen vaatii paljon rahaa. Samoin rokotteen kehittäminen.

Täällä odotellaan ensimmäisiä liikkeitä..ehkä ne pian alkavat tuntua kun viikkoja on 16+4.

Sandrapaa: onkohan itsesi lisääminen listaan vieläkään onnistunut kun sitä ei siellä näy?

Vointeja kaikille!

Tuosta sikainfluenssasta... Tänään kerrottiin hesarissa, miten kovia oireita rokote on aiheuttanut Ruotsissa. Osa terveydenhoitoalan väestä on joutunut jäämään pois töistä kun sairauden kaltaiset oireet on alkaneet joitain tunteja rokotuksen jälkeen. Ei rohkaise!Kun kotona hoitaa lasta niin ei tekis mieli jäädä sängyn pohjalle edes rokotteen takia. Meidän lapsi on myös reagoinut voimakkaasti kaikkiin rokotteisiin, joten siksi hänellekään ei juuri nyt tekisi mieli antaa noin voimakasta rokotetta. No, katsotaan asiaa sitten kun se tulee omalle kohdalle, ehkä seuraavalla neuvolakäynnillä.

Hei,

Täällähän onkin vilkasta rokotekeskustelua. Normaalisti raskaanaoleville ei anneta koskaan mitään rokotuksia. Se on ollut aikaisempi suositus ja käytäntö. Kun tulee näitä uusia viruksia ja bakteerikantoja niin kehitellään suojamekanismeja ihmisille kemiallisen kautta.
Ulkomailla sikatautiin kuolleista ei ole julkaistu oikeaa aitoa potilaskertomusta- esim miksi nuori 21 v raskaana ollut kuoli. Taustalla syitä voi olla useita. Riskiryhmässä diabeetikot, sydämen vj toiminta potilaat, keuhkosairaat, autoimmuunisairaat jne. Itse kuulun erääseen riskiryhmään.Valitettavasti.

Rokotteesta eräs lääkäri kertoo seuraavanlaista: Rokote ei estä sikatautia tulemasta, se vaan tuo oireet lievempänä tuolloin jos saat tartunnan. Myös lyhentää sairasteluaikaa. Mitä pidemmällä on raskaus sen "vaarallisempi"sikatauti on. Näin tulkitsee eräs rva asiaa.
Suomalainen proffa tulkitsi taas ettei todellakaan antaisi rokotetta kenellekään, koska tutkimukset heikkoja sekä riskit on täysi ?. Perusteli erittäin viisaasti kantansa. Itse en usko terveydenhoitajaa enkä perus yleislääketieteen lääkäriä. Erikoislääkärinkin kanssa keskustelussa en usko mihinkään mutu puheeseen. Joten saa koittaa siis minun päätäni kääntää tuon Proffan haastattelun jälkeen. Toki minua pelottaa asia otinpa rokotteen tai en. Joku kysyikin miten uskallat olla ottamatta? Kysyisin takaisin kuinka sinä uskallat sen ottaa? Yhtä suuri kysymys. Epidemia on nyt pian tässä ja nyt. Välttää sitä tuskin voi. Mutta luotan että elämä kantaa ja voittaa. Itselläni on nyt sen verran viisailta ihmisiltä faktaa johon itse luotan. Joten edelleen olen pitäytymässä rokotuksesta. Ihminen on helposti virran ja massan vietävissä. Kun muut niin minäkin. Eikös. Mutta en tarkoita sitä että ne jotka ottavat ovat asiasta ulkona tai muuta. Kunnioitan siis tottakai jokaisen puhetta päätöstä ja keskustelua täällä. Aihe on haastava ja mielenkiintoinen. Sekä tilanne meille raskaana oleville abnormaali. Harmillista tämä tilanne kaiken kaikkiaan. Aika vasta lopulta näyttää onko rokotteen ottaneilla kaikki hyvin ja ne jotka eivät ottaneet onko kaikesta selvitty. Tilastokeskus Stakes tiedoista voi löytää siihekin vastauksen aikanaan. Kaikille lykkyä tämän hulabaloon keskelle ja yritetään olla liioittelematta asiaa.
Jos joku sairastuu niin muistakaa kunnolla lepäytyä ja palautua. Jälkitaudit on ne vakavimmat näin sanotaan.

Tsempit..
Nyt ei muuta kuin thaimaalaista rinnan alle ja nauttimaan iltaa. Pahoinvointi se jatkaa kaveruutta mun kanssa tiiviillä yhteistyöllä..

Ps. Muuten tiiättekö mitä taas hommattiin..syöttötuoli ja hoitolaukku. Hiljaa tässä kasaantuu tätä tavaraa pienokaiselle. Kertokaa muutkin mitä kaikkea olette jo intoilleet ja mitkä tunnelmat:)!? Hugs ***

Kysymys : Miksi sikatautirokote on vapaaehtoinen eikä pakollinen riskiryhmille ? Voisi olla siksi että, vapaaehtoisuutta korostetaan A) rokote ei estä tautia B) rokotteesta vastuu annetaan asiakkaalle koska C)jos tauti olisi tappava tai edes suuressa riskiluokituksessa hengenvaarallinen juuri raskaana oleville miksi rokotetta ei laiteta pakolliseksi. JA JOS riski olisi oikeasti iso MIKSI asiantuntija keskustelua julkisesti ei näy missään keskusteluohjelmissa tai uutisissa? Kukaan ei meinaa suostua kommentoimaan vastuullisesti aihetta. Täällä yksi ihmettelevä!!!

edelliseen viestiin kommentoiden: Siitäpä vasta tulisi hulabaloo jos rokottaminen olisi pakollista. Eihän vauvan rokotusohjelmakaan pakollinen ole, mutta sitä suositellaan. On sentään asioita joista henkilö itse saa päättää. Se olkoon oikeutemme.

Minusta on kyllä ollut asiantuntijaviestiä julkisesti, THL ja WHO! Nehän ovat virallisia tahoja, jotka tiedottavat tämäntyyppisistä asioista. En minä ainakaan mitään keskusteluohjelmaa tästä aiheesta kaipaa. THL tiedottaminen ja sanomalehtien luku riittää.

Ihmiset reagoi aiheeseen median viestinnän kautta enimmäkseen.Se on totuus.Kukaan meistä täällä ei taida tietää oikeaa tai väärää ratkaisua.Onko kukaan nähnyt käypähoitosuosituksia Pandemrix rokotteesta, kun taas yleisestä rokoteohjelmasta ne ovat olemassa.Lääkitys ei voi koskaan olla pakollinen käsittääkseni. Pakkohoito on kai eri. Vapaaehtoisuus kertoo kuitenkin aika paljon.Henkeä uhkaavassa tilanteessa puhutaan termistä PAKKO/PAKOLLINEN.Lukekaa uusinta tietoa infektiolääkäreiden sanomana. Siellä on ajankohtaisinta infoa ainakin.

http://www.tays.fi/download.aspx?ID=2241&GUID={0ED50FE9-DFA9-479C-849E-05E22EB7C6B8}

Ajattelin laittaa nuo linkit..voi ainakin tarkastella yleistä käytäntöä ko.infektion suhteen. Kovaa keskustelua aiheesta. Mielenkiintoinen mutta kurja aihe. Iloisempia juttuja jo kehiin jookosta:).

Huoh, huomenta vaan kaikille, heräilen nykyään tosiaan ihan ihme aikoihin (ja tämän talviajan myötä olen taas vielä enemmän sekaisin kellonajoista)! Siitä huolimatta täällä on ihan hyvä fiilis, joten on helppo kertoilla niitä Zarjan kaipailemia iloisempia juttuja nyt sitten. :D

Neuvolassa meni hyvin, kuulemma tosi hyvin lähtenyt tämä homma meillä käyntiin neuvolatädinkin mielestä. Taas oli eri neuvolatäti kyllä, mutta tällä kertaa ollut olisi nyt kuulemma se "meidän", eli ilmeisesti ei pitäisi vaihtua enää. Painoa tullut kuulemma ihan normaali määrä, tuokin kerrottiin ihan kysymättä. Sydänäänet löytyivät heti ja kuuluivat hienosti. Eikä näissä uusissa virtsanäytteissäkään ollut enää sokeria, kaikki ihan kunnossa siis!

Vähän ihmeellisempi iloinen juttu on nyt kuitenkin ollut se, että liikkeitä on alkanut tuntumaan! Enpä ollut vielä ehtinyt alkaa niitä odottelemaan tai tunnustelemaankaan mitenkään. Jo muistaakseni neuvolapäivää edeltävänä päivänä ja neuvolapäivän aamuna tunsin pientä "möyrimistä", mutta enpä niihin sen enempää huomiota kiinnittänyt ja neuvolassa liikkeistä kysyttäessä sitten vastasinkin ettei mitään ole tuntunut. Nyt kun tuolla kuitenkin vähän väliä sitä "möyrintää" ja kutittelua tuntuu on kai pakko alkaa pikkuhiljaa uskomaan. :D Ihmetyttää kyllä kovasti että tuntemuksia on nyt heti näin monena päivänä peräkkäin, niin monet tuntuvat kertovan että ensin on tuntunut jotain ja sitten ollut pitkiäkin taukoja ennen seuraavia liikkeitä. Eivätpä minullakaan kyllä tunnu kuin sellaisissa asennoissa joissa kohtu varmaan on vähän "litistyksissä" eli esimerkiksi mahallaan makoillessa tai tässä koneella mitä erikoisimmissa asennoissa istuskellessani, ihan kiva että on vielä asentoja joissa saa olla ihan "omassa rauhassa". :P

Äh, näistä aikaisista herätyksistä tulee kyllä päivän mittaan niin huono olo, että siirrynpä takaisin tuonne sänkyyn, jos vaikka saisi vielä vähän unta..

Kiukkumöykky: Toivottavasti nyt neuvolatäti pysyisi samana. Mukavempaa kaikkien kannalta. Onko teillä terkat kovin uteliaita tms? Itse olen ajatellut pitää tietyn etäisyyden, en halua liikaa tulla "tutuksi". Se pahislääkäri kyseli silloin kaikki mahdolliset..ihan asioiden vierestäkin. Käsittämätön tyyppi! Vitsit että se jurppii edelleen kun yhtään mietin. Kamalia ihmisiä on näköjään jokunen niin niin väärissä paikoissa.
Joop täääl myös painoa tulee..ruoka maistuukin enemmän kuin hyvin..täytyy kai yrittää vähän seuratakin ettei vaan intoile liikaa koska sitten tulee nopeasti stä oikeaa ylimääräistä:)). Onko teillä aina otettu joka neuvolakäynnillä virtsan sokeri-kiukkumöykky ja muut:)? Itselläni vain ekalla kerralla. Pitäisi kai ottaa joka kerta kun käy neuvolassa.
Wau ja ihanaa--siellä jo liikkeitäkin tuntuu!!! Mahtaa olla aika erikoinen ja hieno tunnelma!!? Itsekin olin tunnustelevinani toissa yönä kyljellään että muljahtikohan se kaveri tuolla..mutta ehkä kuvittelin vain. Toisaalta näillä viikoilla juuri pitäisi kai ruveta asia tulemaan oikeasti esille:). Kiva:)!
Masua tulee katsottua joka päivä..vko vkolta se vaan on erilaisempi koko ajan..ja alkaa tulemaan kiire sinne mammahousuputiikkiin:)))..ja rintaliivit..vitsit ne täytysi olla tosi tukevat. Mistähän nekin hommaisi..

Kuinkas ne yökukkujat siellä pärjäilee eli ne muut jotka myös valveilla ja kuutamoa palvovat siellä kodeissa, kuten itsekin???:)
Nyt taisin nukkua viime yönä jopa pari tuntia..ihan ihmeellistä..ja outoa. Mutta levotonta pyörimistä.

Nyt ulos ylös ja lenkille tästä sohvalta..olen neulonut koko viikonlopun ja valmistakin tullut..aika vetäistä happiannosta illalle:)..

Moi pitkästä aikaa!
Täälläkin sikainfluenssarokote aiheuttaa ristiriitaisia ajatuksia... En ole aiemmin perehtynyt juuri asiaan, mutta äsken lueskelin thl.fi-sivuston infoa aiheesta. Eniten mietityttää tuo perustelu, miksi muka raskaanaolevilla olisi suurempi riski sairastua sikainfluenssaan. Muuta perustelua ei löytynyt kuin oletus, että pikkulapsiltahan se tietysti tarttuu :-O : "Raskaus sinänsä, vaikka aiheuttaakin muutoksia immuunipuolustuksessa, ei lisää alttiutta saada sikainfluenssainfektio. Raskaana olevien riski sairastua influenssaan on kuitenkin merkittävä, sillä heillä on yleensä paljon kontakteja pikkulapsiin, jotka pitävät influenssaviruskiertoa tehokkaasti yllä." ...Todella outoa. Jos muita perusteita ole, on todennäköisyys yhtä pieni kuin muillakin vanhemmilla (ja ensimmäistä lasta odottavilla vieläkin pienempi), eikä raskaanaoleminen ole sen kummempi peruste ottaa rokotetta. Myöskään keskenmenoriskin lisääntymistä ei ole voitu todistaa... No, onneksi ei ihan vielä tarvitse tehdä päätöstä tuon rokotteen ottamisesta tai ottamatta jättämisestä, kun neuvola on parin viikon päästä (ja siellä asia varmaan ekan kerran tulee oikeesti puheeksi)..

Mulla on nyt ensimmäisen kolmanneksen ikävät oireet tainneet helpottaa - ei enää etovaa oloa tai jatkuvaa nälkää, eikä väsytäkään niin kovasti. Sen sijaan pissalla täytyy käydä usein, ja yöunet on edelleen aika kevyttä horrosta... Toissa yönä näin ensimmäisen painajaisen, joka ei kyllä tainnut liittyä suoranaisesti raskauteen, mutta aiheutti lisää unettomuutta... Onneksi saan periaatteessa nukutuksi ihan hyvin, mutta herään jokaiseen lasten tai miehen äännähdykseen tosi helposti. En kyllä voi ymmärtää, miten Zarja* pärjäät vaan parin tunnin unilla! Toivottavasti paranevat sun unet! :)

Mä odotan malttamattomasti, että alan tuntea liikkeitä...koska jotenkin on taas tullut hyvän voinnin myötä epävarma olo. Eiköhän tuolla kaikki ole ihan kunnossa, mutta jotenkin sitä vaan epäilee, kun neuvolaa odottavan aika on pitkä. :/ Onneksi pian alkaa olla mahdollista tuntea ne liikkeet, etenkin kun istukka on neuvolakortin mukaan kohdun takaseinässä.

Oletteko muut huomanneet muutoksia rinnoissa? Mä huomasin vasta viime viikolla, että kokoa on tullut lisää, kun kuukausi aikaisemmin ostamani rintaliivit olikin pienet... Jo jokusen viikon nänneistä on kuitenkin erittynyt semmosta mönjää, joka haiskahtaa kuivuneelle maidolle (imettäneet tietänee mitä tarkoitan...). Edellisen imetyksen loppumisesta onkin vaan reilu 3kk, eli vissiin rinnat on nyt jatkuvassa valmiudessa :D. Pitkään imetyksen loputtua tuli vielä maitomaista nestett, jos puristi... No, se siitä. Sitä vaan mietin, että onko teillä ekaa odottavilla alkanut erittyä jotain?! No, mä jo odotan, että pääsen taas imettämään :), vaikka yöheräilyt onkin välillä aika rankkoja...

En nyt äkkiseltään muista mistä muusta on ollut puhetta. Täytyy lähteä käymään saunassa lasten kans, ja laittaa heidät sitten nukkumaan. Taitavat olla aika väsyneitä, kun kellojen siirtäminen on sekoittanut vähän rytmiä... Lasten sisäisen kellon siirtäminen ei oo ihan yhtä helppo juttu, kuin seinällä olevien ;)...

Hyvää alkanutta viikkoa!

Terkuin,
Mamu 82, rv 14+0

Mä taidan mennä nyt perjantaina hakemaan sen rokotteen. Kun olen lähdössä matkallekin. Ja lääkärikaverini sai vakuutettua, se otti rokotteen jo. Jos saan paljon oireita, niin onpahan mies viikonloppuna lapsenhoitoapuna.

Omaa terkkariani en ole vielä tässä raskaudessa tavannut, mutta esikoisen kanssa kyllä, enkä pidä häntä mitenkään uteliaana tyyppinä. Oikein mukava ja pätevä.

Ja kyllä, rinnat ovat oikein pulleat :) Mikä onkin mukavaa vaihtelua, kun on jo yhden lapsen saanut!

Olen nyt jo melkein viikon verran nukkunut huonosti, kun polvi on kipeä koko ajan, ja erityisesti yöllä. Siinä on ilmeisesti rasitusvamma. Vähän harmittaa, kun ei haluaisi pitää taukoa liikunnasta nyt. Synnytyksen takia taukoa tulee sitten kuitenkin! Olen syönnyt öisin Panadolia, ja välillä se on tuntunut auttavan, välillä ei.

Tervehdys jälleen!

Tuli tuossa mieleen, että jos joku teistä ottaa tuon rokotteen, niin tulkaa sitten kertomaan tänne tuliko jotain oireita/kipuja sen jälkeen, jookos?
Itse en edelleenkään tiedä mitä tehdä. Huoh. Jos en olisi töissä tuolla koulumaailmassa, en luultavasti ottaisi. Täällä ilmeisesti aloitetaan ensi viikolla nuo rokotukset - varmaa tietoa ei ole, koska neuvolasta ei ole kuulunut mitään ja viimeksi käydessäni ei terkka sanallakaan maininnut koko tautia. Eikä hän myöskään ole mitenkään uteliasta sorttia, tosin ei nyt tuppisuukaan. Nuorehko nainen, vasta tullut hommiin, niin tuntuu välillä olevan tätä "täytyypä varmistaa"- linjaa.. Tosin ymmärrän sen kyllä.

Sympatiat täältä unettomille ja erilaisista kivuista kärsiville! Varmasti raskasta. Itse olen tuon nukkumisen suhteen melkoinen vastakohta teille! Nukun toooosi pitkiä yöunia ja silti haluttaisi töiden jälkeen ottaa tirsat. Viikonloppunakin tuli kyllä nukuttua reilusti päivisinkin. Saa nähdä milloin tämä väsymys loppuu.

Vatsan kasvamista ja liikkeitä täälläkin odotellaan innokkaasti. Toistaiseksi en ole varmuudella tunnistanut liikkeita - tosin esikoisesta kai ne tunnistaakin myöhemmin.
Olisi se vaan ihanaa saada tietoa ja varmuutta, että masussa on kaikki hyvin. Seuraava neuvola kun on siis vasta ensi viikon perjantaina. Ja siihen on tietysti ikuisuus ;)! Rinnat on pullistuneet minullakin, tosin ei nyt mitenkään valtavasti. Kai ne meinaa pieninä pysyäkin ;D!

Nyt täytyy alkaa valmistautua jumppaan - yritän saada liikuttua ainakin pari kertaa viikossa muutoinkin kuin kävelyiden muodossa. Kun vaan taas viitsisi lähteä.

Täällä rintamalla ei oikeastaan mitään uutta... Kovasti vaan odotellaan potkuja ja masun kasvua! :)

Hirveästi on ollut kyllä puhetta ja tekstiä tuosta rokotteesta. Oma linjani on ihan selkeä, enkä oikeastaan haluaisi täällä itse puida koko asiaa. On tässä elämässä muutakin miettimistä! ;-) Ymmärrän kyllä ihmisten huolen, mutta joskus vaan tuntuu pahalta, kun jollain kuulostaa olevan niin hirveän jyrkät mielipiteet asiasta ja lietsovat omaa asiaansa täällä palstoilla (ja työpaikoilla).

Alkaako meillä pian ultrat taas lähenemään? Onkohan jollain jo ollut? Mulla on vielä muutama viikko odotettavaa. Kiva kyllä päästä katsomaan miten pikkuinen on kehittynyt!

Hyviä vointeja!

Sienna rv 17+3

Kiukkumöykky: Ihana kuulla, että sinulla tuntuu jo kutinaa mahassa. Olen nimittäin itsekin huomannut että jotain outoa tuolla tapahtuu, aivan kuin joku kutittaisi sisältäpäin. En ole niitä vielä uskaltanut julistaa liikkeiksi, koska pelkäsin että ne ovat vain minun omien korvieni välissä. Mutta sitten kun ne alkoivat tuntua selvemmiltä, niin kyllä se siltä tuntuu, että joku siellä myllertää eteenpäin menemään :)
Miestä hiukan harmittaa, koska kyseisiä tuntemuksia ei oikein vielä tunne tuohon pintaa, vaikka kuinka tunnustelee.
Mutta apua, juuri tätä kirjoittaessa tunsin potkun, oli aivan selvät kaksi potkua :) apua, pakko lähteä soittamaan miehelle, Hyvää viikonjatkoa kaikille.

*taffel*, 16+2

hejpparallaa!! joo tosiaan mulla ei kyllä rokotuksen jälkeen oo tullut mitään oireita, käsi oli kipeä pari yötä ja ei edes kuumetta. :) onpa kummallista että siellä puhutaan että moni on sairastunut?? ja täällä kun lehdissä lukee että sillä on ollut tähän mennessä vain positiivisiä ottajia. ihme juttu? koitan lisäillä itseni listalle kun sen viimeisimmän löydän, niin harvoin täällä käyn, pitää ottaa itteään niskasta kiinni ja alkaa tulemaan tänne enemmän. :) nyt viikko 16+5, pieniä nykimisiä vatsassa tuntuu ajottain mutta ei sitä tiedä onko se vaaveli? eka raskaus joten todella vaikea tietää. :( Huomasin että osa teistä valitteli sitä miten huonosti on ultria ym. Täällä Ruotsissa on suoraansanottuna niin P*erseestä koko äitiyshuolto, jos se niin sanotaan. mä sain ensin ajan johonkin terveyskeskusteluun kun ilmotin sinne olevani raskaana, viikolla 6 tais olla, sitten sai odottaa viikolle 12 seuraavaan kertaan, nyt tosiaan mennään noilla yllä olevilla viikoilla ja ultraan täällä ei pääse kukaan yleisille ilman oireita tai riskejä ennen viikkoa 18.. mulla on eka ultra siis 19päivä marraskuuta ja sillon oon jo viikolla 20, että sinänsä mitä mun kaverit on kertoneet niin suomessa on paljon parempi raskaudenajan seuranta kuin täällä :) olkaa onnellisia! muuten raskaus sujunut hyvin,alussa ällötti kaikki lemut ja muutaman kerran tuli oksennettua.. nyt ei oo oikeestaan mitään raskausoireita muutakuin väsymys ja nälkä! pääkipua välillä, ja tuntee kun kohtu kasvaa, niin sanottuja "kasvukipuja". välillä on toinen nänni ollut liekeissä, mut helpottaa kovasti kun laitan vähän helosania :) miten teillä muilla on raskaus on sujunut? kertokaa ihmeessä. jännittää aina että olenko ainoa oireeton?

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Leeloo 30.4.2010 esikoinen

Nyt ollaan listassa mukana, meitähän onki aikamoinen jengi! :) mahtavaa! ja onnea kaikille loppuun saakka!

Moikka kaikille!

Täällä on EHKÄ tuntunut ensimmäisiä liikkeitä, tosin en asiasta ole varma näin ekaa kertaa raskaana olevana. Mutta toisaalta tuntemukset ei oo ollu kivuliaita eikä tuntunut suoliston möyrinöiltä myöskään...
Mulla on meneillään rv 17+4, joten eiköhän liikkeitä ole odotettavissakin. Vointini on ollut oikeastaan aika hyvä.

Vielä olisi reilut kolme viikkoa aikaa rakenneultraan. Ajatteltiin myös käydä yksityisellä 4D-ultrassa, joka ajoittuu sitten joulua edeltävälle viikolle. Joten vielä tarttis hetki malttaa.

Olen löytänyt mun vanhempien kätköistä vanhoja vauvanvaatteita, jotka ovat olleet mulla käytössä :) Ihanan retroja ja hauska havaita, että samantyyppisiä kuoseja löytyy kaupasta nykyään. Niitä olen tässä laittanut kuntoon. Kävin myös kestovaippoihin tutustumassa ja yhden ostinkin kotiin ihmeteltäväksi. Kaikenlaisia hankintoja tässä on mietitty ja kotona olen alkanut sisustella vauvanhuonetta. Olen ainakin ajoissa liikkeellä :)

Välillä tuntuu, että sikainfluenssasta vaahtoaminen on vienyt huomion ikävämpiin asioihin ja raskaudesta nauttiminen on jäänyt vähemmälle. No josko se tästä rauhoittuisi!

Hyviä vointeja kaikille!

Moikka kaikille tasapuolisesti
Kummasti aika juoksee ja ei meinaa ehtiä taas lukemaan täällä elleissä näitä ihania juttuja. Taffel siellähän on jo täydet fiilistelyt vauvan liikkeistä, täällä ei liikkeitä vielä ole tuntunut..niitä todellakin odotellessa. Ihmeellistä jotenkin kaikki tämä odotus..ja välillä stressaavaakin.
Itselläni terveysongelmia jatkuu ja lisätutkimukset toivat lisää murheita, mutta nyt ei sikiölle ole haitallinen juttu vaan suoraan vaan itselleni. Tällä hetkellä minua ei leikata tai hoideta. Tulevaisuudessa mahdollisesti.Toivottavasti tilanne pysyy turvallisella tasolla ja stabiilina.
Muuten voin kohtuudella itse täällä. En edelleen nuku pihaustakaan..horrosunia ajoittain. Muuten varmaan kellahtaisin tai jotain:). Liikuntaa olen taas saanut kehiin ja se vasta piristävää onkin ollut vaikka tuntuu että kulkisin jotain iso myrskytuulta päin (unettomuus vie voimat, ja muu tämä tilanne),mutta suomalaisella sisulla mennyt eteenpäin vaan.

Jännä kuulla että Ruotsissa noin huonosti järjestetty neuvola ja terveydenhuolto. Synnärit siellä on aina Suomea edelläkävijöitä kuten muukin lääketiede. Esim kivun hoito ja synnytys pitäisi olla Ruotsissa paljon paremmin hoidettua kuin mitä Suomessa meillä. Joten jos jotain huonoa siellä niin jotain hyvääkin:). Toivottavasti voit siellä hyvin sandra ja saat tarvitsemaasi tukea ympäriltäsi. On niin tärkeää että saa jakaa asioitansa. Kuulostaa kyllä tosi hirveeltä tuo ultraaminen ym siellä..luultavasti siellä yksityisen puolen palveluihin tarkoitus saada ihmisiä enemmän menemään. Käsittämätöntä että täytyy odotella rv 20 ennenkuin eka ultra. Jos sikiöllä ei olisi kaikki hyvin niin entäs sitten..rv20:lla moni juttu on jo myöhäistä. Pelottavaa sinänsä. Maltatko odottaa siihen asti epätietoisuudessa?

Täällä rinnat turpeena ja nännipihat myös laajentuneet..mutta vielä ei kipua tai muuta. Kutinaa oli yhdessä vaiheessa tosi paljon. Yhä ne tukiliivit hommaamatta..saamaton taas siinä asiassa.

Katselin eilen innolla vaunukuvastoja..ihastuin kyllä täysillä ja mietin että nyt ei muuta kuin malttia ja vasta ensi vuonna ne vaunut..ne olisivat edessä vaan vielä..koko ajan kaikkea kimpoilee ajatuksiin mitä pitää hommailla ja silmät hakeutuu kaupoilla vaan lasten osastoille..:)..kaikkia aivan ihania juttuja tuolla..meinaa täällä ainakin mennä"överiksi"nuo ostelut..:):)...

Rakenneultra lähenee..onko täällä jo kuinka moni käynyt..listaa en ole katsonut että joko jollakin takana se? Kertokaa jos olette käyneet , millaista oli..:)?
Okei, nyt aika jatkaa velvollisuuksia..ja ihmetellä noita mahakipuja ja mahakumpua..ilta treeniä ja illallista ystävien kanssa..joten kiva päivä tästäkin tulossa:)!!

****xx

Päivitän jälleen tuon listan oikeaksi... :)
tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen

Ihana loma takana ja täällä taas arkisen aherruksen parissa. Välillä väsyttää töissä niin, ettei meinaa silmät pysyä oikeasti auki ja tuo pimeys ei kyllä auta asiaa yhtään. Töitä on hirveästi ja samalla stressaa myös edelleen tuo sikarokote, jonka ottamisesta en vieläkään ole tehnyt päätöstä. Mieli muuttuu joka päivä, riippuen siitä, että mitä sivua netistä lukee. Yksi kyllä sitä vastaan puhuva on rokotteesta annettu virallinen kuvaus, joka sanoo näin: "Komitea suositteli myyntiluvan antamista Pandemrixille. Pandemrix on saanut myyntiluvan ns. poikkeuksellisissa olosuhteissa. Se tarkoittaa, että lääkevalmisteesta ei ole ollut mahdollista saada täydellistä tietoa." Ja: "Pandemrixiä valmistava yhtiö kerää tietoja rokotteen turvallisuudesta sen käytön aikana. Tähän sisältyvät tiedot sen sivuvaikutuksista ja turvallisuudesta vanhuksilla, raskaana olevilla naisilla, vakavasti sairailla potilailla ja ihmisillä, joiden puolustusjärjestelmässä on ongelmia."

Summa summarum: Rokotetta EI ole testattu raskaanaolevilla ja sen mahdollisista haittavaikutuksista "meikäläisiin" kootaan vasta tuloksia.

Jos lääkettä ei tuoda markkinoille poikkeusoloissa, niin sen testaaminenhan kestää lähes 10 vuotta, jotta kaikki mahdolliset ja pienimmätkin haittavaikutukset selviävät.

Linkki vielä tuohon itse tekstiin, jonka jokainen voi lukea sitten, jos parhaaksi katsoo
ttp://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/H-832-fi1.pdf

Tämä ei ole mitään lietsontaa rokotteen puolesta tai vastaan. Itse kun tuosta tekstistä huolimatta olen täysin kahden vaiheilla, enkä millään osaa tehdä vielä päätöstä.

Muuten raskaus etenee ihan normaalisti ja tilasin eilen vauvavakuutus paperit, jotta sen ja lapsivakuutuksen saisi voimaan mahdollisimman pian. Masu alkaa pikkuhiljaa näkymään, vaikka tässä ollaankin vasta alkuvaiheessa (14+5). Painoa ei onneksi ole vielä juuri tullut, sillä sitä "varamassaa" oli vähän jo omastakin takaa :)

Eli täällä kaikki hyvin, pienestä rokotepulmasta huolimatta :) Kertokaahan hetimiten kokemuksia rokotteesta, jos sen aiotte ottaa!

Yhteistyössä