Huhtikuun Hurmurit *Marraskuussa*

Raskausarvista En ole aiemmissa raskauksissa niitä koittanut estellä ja niitä on sitten siunaantunut jonkin verran. Mulla on reisissä pahemmat kuin mahassa. Nyt en ole oikeastaan asiaa edes pohtinut, jos uusia tulee, niin tulkoon:D Tässä ei enää pari uuttta arpea muuta tilannetta suuntaan tai toiseen.

Aika tosiaan kulunut nopeasti ja hurjalta tuntuu, että puoliväli häämöttää. Mulla vatsa on jo sen kokoinen, että siitä vois päätellä viikkoja olevan ennemminkin 30 kuin 18 :whistle:

Soitin sitten tossa alkuillasta päivystykseen, kun työvuoroihin liittynnyt vatsan kipuilu ja paineen tunne tulivat voimakkaampina ja vaivasivat kun heräsin iltapäivällä. Paine tuntui selvästi alamahalla ja alapäässä, lisäksi noita kivuttomia supistuksia tullut nyt muutamia.Lisäksi noiden supistusten jälkeen selkää jomotti reilut pari tuntia. Kätilö kehotti soittamaan aamulla neuvolaan, että otetaan näytteet, ettei ole virtsistä,klamydiaa tai streptokokkia ja lisäksi lääkärin olisi hyvä tarkistaa kohdunsuun tilanne. No jonkin verran alkoi huolettamaan, vaikka olen melko varma, ettei muutoksia kohdunsuulla ole tapahtunut, vaan keho reagoi erilailla/voimakkaammin, kun kyseessä jo viides raskaus.
Kuitenkin varmaan hormoneista ja väsymyksestä johtuen itku pääsi, kun tajusin, ettei vauvalla ole vielä viikkoihin mahdollisuuksia selvitä kohdun ulkopuolella. Jotenkin sitä on ajatellut, että olen jo niin pitkällä, kun viikkoja jo 18, mutta toisaalta taas pitkä matka on vielä edessä.

Mutta jotain iloista ja ihanaakin, eli mielestäni tunsin rakkaan Matildan liikkeeitä tuossa illalla:heart: Odotan niin kovasti, että liikkeet voimistuvat ja ei tarvitse arvuutella, että oliko ne nyt potkuja.

Synnyttämiseen liittyen seuraavaa pohdintaa, eli itse olen menossa kättärille ja kuuleman mukaan naistenklinikka sulkee ensi keväänä ovensa remontin takia. Tietääkö kukaan tarkemmin, että koska? Sillä kun naikkari on poissa laskuista, niin odotettavissa on varmasti ruuhkaa kättärin ja jorvin suunnalla:O No kunhan ei tarvitse käytävällä synnyttää, niin kaikki ok. Meillä tosin tarkoitus mennä Haikaranpesään, jos vain mahdutaan. Nelosen kanssa päästiin ja saatiin sitten vielä perhehuonekin, missä saatiin rauhassa tutustua pienokaiseen.

Eipä täällä suunnalla oikein muuta. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille:flower:

bigmama&matilda rv 18+2
 
Hei taas pitkästä aikaa :) Meillä on olluy kahdet juhlat nyt viiko sisään niin en ole ehtinyt kirjoittamaan vaikka lukemassa olen käynytkin.

Synnytyksistä oli puhetta. Meillä tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla, perätilan vuoksi. Tosin synnytys ehti käynnistyä suppareilla ja vesien menolla ennen aikojaan. Kävin 39+ viikoilla neuvolassa, mikä laittoi lähetteen jorviin tarjonnan tarkistukseen. Se tuli bumerangina takaisin, koska ei ollut mainintaa oliko konsultoitu lääkäriä/toista neuvolatätiä ja mistä täti näin päättelee. No pääsin sitten neuvola lääkärille ennen viikoloppua, ja uusi lähete. Maanantaina polille (39+6) ja perätila todettiin ohjeistettiin tulemaan synnärille heti jos supistukset alkaa, jotta pysytään seuraavan päivän aikataulussa. Ja jos menee vedet niin ambulanssilla. No synnytys käynnistyi yöllä, eivät ottaneet synnärille koska avautumisessa kestää yms. Parin tunnin päästä alkoi kipeät supparit ja meni vedet, nihkeenä suostuivat että soitan lanssin, kuulemma omalla autollakin voi tulla. No synnärillä tämä sama kätilö ei osannut laittaa ultraa päälle... Loppu hyvin kaikki hyvin, päästiin leikkaussaliin melkein heti ja tyttö syntyi 7.02. Toivuin sektiosta mielestäni tosi hyvin, joten ei haittaa vaikka siihen päädyttäisi nytkin, tosin toivon alatiesynnytystä.

ON: Ollaan flunssassa tytön kanssa. Juuri toivuttu yhdestä ja tytön silmätipatkin loppui ja taas ollaan kipeänä. No saapahan itekin levätä. Viime viikolla olin neuvolassa, kaikki oli hyvin. Painoa ei sais tulla näin paljon näin nopsaa 3,8 edeliskäynnistä ja rautaa saa alkaa syömään hb oli 120. Sen takia varmaan olenkin kipeänä koko ajan, viime talvena hb laski 117 jatkuvan sairastelun takia. Vauvallakin kaikki hyvin, liikkeet ++ ja syke 160.

Alley ja pirpana

 
Tänään poksuu täälläkin. :)

Mä en oikein tiedä, mitä tekisin, kun mua huolettaa vauvan vointi tosi paljon. Joskus reilu viikko sitten olin tuntevinani jotain liikkeen tapasia, mutta sen jälkeen ei yhtikäs mitään. Paljon yritin niitä viikonlopun aikana tunnustella. Tämän lisäksi on alkaneet kunnon mojovat harkkasupparit. Ne on jo yhtä jämäköitä, kun viimeksi mulla oli vasta joskus rv 30 jälkeen. No, mutta pääasia, että ei tunnu kipua ja ei kestä kauaa. Silti toi liikkeiden puuttuminen huolestuttaa. Onhan mulla toki istukka edessä, mutta silti. Kyllä uudelleensynnyttäjän pitäis jo liikkeitä tuntea mun mielestä. Neuvolaankaan en kehtaa soittaa, kun juuri viimeviikolla siellä olin ja sykkeet löytyi hienosti. Ja olen jo kerran käynyt ylimääräsellä sykkeidenkuuntelukäynnillä. Neljännen odottajanhan pitäis olla ihan kylmän rauhallinen, eikä panikoitua enää mistään. Viime yönä näin untakin, että aloin vuotaa verta. :(

Raskausarpia mulle ei ole tullut. Enkä ole rasvaillutkaan.

Jaahas. Kai se olis sit ulos vääntäydyttävä.

Mukavaa maanantaita kaikille!

Natte ja Tinja 17+0 POKS! :heart:
 
Moi! perjantaina kävin sokerirasituksessa ja soittelin äsken tuloksia, ja kaikki oli ok! Helpotti kummasti! Ajattelin, et mahtaako niissä olla jotain häikää, koska edelleenkin on sitä, et jos en syö tarpeeks usein, niin tulee huono olo... Ei onneks! Ja tiätteks te mitä? Mulle nousi perjantain ja lauantain välisenä yönä vauvamasu! Illalla nukkumaan mennessä vatsa tuntui ihan samalta, kun aiemminkin ja aamulla kun kuuden pintaan kävin vessassa ja tulin takas nukkumaan niin laitoin käden vatsalle, niin ohhoh, se oli muuttunu ihan kovaks! Mieskin huomasi eron. Seisoessa ei vielä näy niin paljoa mitään, kun oon muutenkin pyöreä, mut maatessa tuntuu nyt selvästi. Onks teillä muilla tapahtunu tota muutosta noin nopeesti?
 
  • Tykkää
Reactions: Namida
Natte soita vaan neuvolaan ja sano, että huoli on kova.. ja mene sinne jos sanovat että voi tulla. Eiköhän nuo ole nähnyt monenlaista odottajaa ja mihinkä ne pelot uusien lapsien kohdalla jäisi, yhtä tärkeitä ne on kun se esikoinen, saa hätäillä ihan vapaasti :)

Minä pillahdin tänään itkuun, vaan tunteesta, että me ei päästä maaliin asti. Vaikka viikkoja mukavasti ja todennäköisempää on että kaikki menee hyvin jo, mutta JOKA IKINEN vessassa käynti, oli silmät miten sikkurassa tahansa yöllä niin kyttään vaan verta..:( tänään meen neuvolalääkärille kun on ollut sellaista vetistä vuotoa ja olo on jatkuvasti huolestunut viime verenvuodon jälkeen. Ääh, ehkä sitten kun ne liikkeet tuntee niin osaa huokasta helpotuksesta. Jotenkin pelkään joulukuun alussa olevaa rakenneultraakin, että varmasti siellä sanotaan, että pikkuinen on viikkojaan jäljessä ja puuttuu ainakin käsi ja jalka ja puoli päätä.. :( myyh. enkä tiedä mistä tämä olo kumpuaa..pelottaa vaan kaikki.

Anteeksi kauheen negatiivinen valitus!!

Toive ja 16+1

Piti vielä kiittää uudesta pinosta!!! Itse yritin, mutta en osannut ;D..käsi.
 
Viimeksi muokattu:
Tulin taas poksumaan :)

On tosi kiva lueskella teidän kaikkien kokemuksia ja kuulumisia :)
Minunkin mielestä täällä käy keskustelu ihan riittävän vilkkaasti.
Nytkin välillä unohtuu, että kuka krjoittikaan ja mistä asiasta :ashamed:

Huolista. Monia huolestuttaa vauvan vointi tai jokin muu raskauteen liittyvä.
Mulla ainakin ihan selvästi tieto lisää tuskaa. Ekassa raskaudessa olin jotenkin tosi huoleton, mutta nyt sitä keksii koko ajan jotakin "murehdittavaa". On kai kuullut ja lukenut liikaa kaikenlaista :snotty:

Liikkeitä yritän metsästellä kovasti. Välillä niitä tuntuu, mutta aika vähän. Semmoisia napakoita potkuja kaipailen :D Mieskin kyllä tunsi möyrintää kun kuulosteli masua, joten kai siellä elämää on. Istukka mulla on tuossa edessä, mikä vaikuttaa varmasti asiaan. Vessassa käydessä tiirailen aina, ettei vaan mitään hämäriä vuotoja ole ilmaantunut. Menin nostelemaan ehkä vähän turhan raskaita tavaroita siivotessa, mutta ei siitä onneksi mitään kummempaa oiretta seurannut.

Rakenneultraa odotan kuin kuuta nousevaa. Noh, onneksi ei tarvitse kärvistellä kuin perjantaihin asti =) Pelottaa sama kuin minkä joku muukin mainitsi, että vauva on jäänyt kasvussa tosi paljon jälkeen, tai että löytyy joitakin isoja rakennepoikkeavuuksia. Mutta sitten sitä yrittää ottaa järjen käteen ja ajatella, että mitäs tässä muka voisi tehdä asian korjaamiseksi... Oma rakas lapsi siellä joka tapauksessa on :heart: Toivon, että nähtäisiin myös vauvan sukupuoli.

Raskausarpia mulle ei tullut ekassa raskaudessa ollenkaan. Viimeisellä kolmanneksella vatsan paisuessa rasvailin masua aina silloin tällöin ihan peruskosteusvoiteella.
Ehkä teen nytkin saman, kun masu vielä vähän kasvaa.

Suonikohjuja mulle kylläkin on ilmestynyt niin ekassa kuin jo tässä tokassakin raskaudessa.

Naistenkilinikan remontin aikataulua seurailen minäkin. Haluaisin siellä synnyttää, koska ekassa synnytyksessä tuli kuitenkin hieman erikoisjuttuja vastaan. Naistenklinikan nettisivuilla ei ollut tarkempia aikatauluja. Luki vain, että riskisynnyttäjät voivat remontinkin aikana synnyttää siellä. Ja että esim. Kättärille siirtyy remontin ajaksi osa synnytyksistä ja henkilökunnasta.

Eipä tällä kertaa muuta. Tulen sitten kirjoittelemaan rakenneultran kuulumisia :)
Teidän muiden juttuja käyn kuitenkin lukemassa monta kertaa päivässä :D

Viljavainio ja Pikkumuru 19+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin tulen poksumaan! :)

Nuo huolet ja pelot kuulostavat kovin tutuilta. Ensimmäinen raskauteni päättyi siis myöhäiseen keskenmenoon ja poikamme raskaus oli henkisesti todella raskas, vaikka mitään suurempaa "uusintariskiä" tai mitään ole. Eikä tämä taida sen helpompaa olla. Ja vaikka surua tai muuta ei olisikaan takana niin ainahan raskauteen liittyy pelkoja. Tämä on varmaan monen elämässä ensimmäisiä asioita, joihin ei juuri voi vaikuttaa itse! Eräs ystäväni myös sanoi, että pelkäsi toisen lapsensa raskaudessa paljon enemmän kuin esikoisensa. Kai se on juuri sitä, että tiedostaa riskit jotenkin paremmin tai jotain.

Raskausarpia ei tullut pojan raskaudessa. Rasvailin jostain puolesta välistä lähtien perusvoiteella ja saman ajattelin aloittaa nytkin, vaikka eipä noihin hirveästi vissiin voi vaikuttaa.

Liikkeitä tuntuu päivittäin useita kertoja päivässä. Tuntuu toistaiseksi yhtä vilkkaalta tapaukselta kuin veljensä, mistä olen kyllä todella kiitollinen näin hermoheikkona ihmisenä :)

Naistenklinikan remontista kuulin epävirallisesti ehkä kuukausi sitten, että ainakin kättärin naistenklinikan asiakkaille suunnitelluista väistötiloista on löytynyt hometta ja jotain, mikä nyt viivästyttää remontin alkua. Vähän itseäkin hirvittää, että mihinkähän kellariin sitä joutuu synnyttämään! Ollaan siis kättärille menossa.

Rakenneultra jännittää ja pelottaa ja samalla odottaa sitä!

Hjannah&Pallero 19+0:heart:
 
Heissuli vei! Viikonlopusta selvitty... Käytiin esikon kanssa katsomassa dinosauruksia Helsingissä, oli kyllä kivaa! Nyt on hieman väsynyt olo reissusta ja päätäkin särkee, taas. Kamala valitus-olo! Noh, eiköhän tämä tästä.

Sain varattua ajan rakenneultraan! Kolme pitkää viikkoa pitäisi vielä jaksaa odottaa. Jos olette ihmetelleet mun LA:n ja RV:en yhteensopimattomuutta, niin tuokin asia korjaantuu tuon ultran jälkeen :) Eli varhaisultrassa tuli lasketuksi ajaksi tuo 13.4. ja np-ultrassa 15.4. Ei olla vielä neuvolantädin kanssa päätetty, kumpi laitetaan viralliseksi päiväksi. Katsotaan, mitä tuolla rakenneultrassa sanovat ja mennään sitten sillä. (Tai neuvolantäti sanoi, että voin itsekin sen päättää, että haluanko jäädä äitiyslomalle sitten paria päivää aiemmin ;D)

Raskausarpia mulle tuli viime raskaudessa vasta parin viimeisen viikon aikana. Rasvailin erittäin epäsäännöllisesti ihan perusrasvalla. Nyt ajattelin olla vähän aktiivisempi rasvailija...

Joko teillä muilla on hiustenlähtö loppunut? Mulla irtoaa noita aivan järkyttäviä kasoja! Viime raskaudessa hiustenlähtö loppui ja muiden karvojen kasvu hidastui ihan minimiin. Hyvä jos kerran viikossa jouduin sääretkin ajelemaan. Nyt on sitten aivan päinvastoin! Olo on kuin kaljuuntuvalla gorillalla! Ehkä tämä kaikki vain kertoo siitä, että mahassa asustaa pieni tytön alku (on vatsan muotokin sen mukainen) :heart:

Sipulisankari & Narsku 17+1
 
moikka kaikille! :)

hurjaa, että toisilla on rakenneultra jo tällä viikolla, itellä vielä reilu kk odotettavana! täällä kun pitää olla 21 viikkoa täynnä ja vasta sitten voi mennä ko. ultraan...

synnytystä en kai varsinaisesti pelkää, mutten todellakaan odotakaan. edellisestä jäi selkeesti traumat, joita käytiin läpi vielä melkein vuosi synnytyksen jälkeenkin...eli ilmeisesti synnytyksestä tullaan keskustelemaan jossain vaiheessa tässä matkan varrella. mitä enemmän sitä ajattelee, sitä enemmän pahat muistot palaavat mieleen. ei siis auta ajatella... ;)

huoli tuli tänään, kun katselin masukuvia edellisestä raskaudesta, ja maha oli siinä SELKEESTI isompi raskausmaha (samoilla viikoilla)!!! :ashamed: ei sillä, ettäkö vielä sitä hirveen suurta palloo tohon kaipaisin, mutta kyllä pisti mietityttämään, kun aina sanotaan, että toinen pompsahtaa nopeemmin. noh, niin se tekikin, mammahousuihin piti siirtyä jo rv6 tän tokan kohdalla, mutta nyt on mahan kasvu jotenkin ihan tyssännyt tässä parin-kolmen viikon aikana. ou mai gaad! :( no huomenna on neuvola, tarkoituksena katsoa sokereita, 6 pvän kotimittauksia, mutta aion pyytää kuuntelemaan sydänäänetkin. stressaa!!!

ja selvästi mulla on suurempi huoli tämän toisen kohdalla, juurikin varmaan sen takia, että on paljon tietoisempi kaikista riskeistä ym...ekan kohdalla oli autuaan tietämättömän onnellinen eikä murehtiminen kuulunut silloin jokapäiväiseen elämään...toista se on nyt.

no, nyt ei esikoinen anna enää kirjotella..yritän minäkin olla taas aktiivisempi! :D

16+1 :heart:
 
Amante: Mulle sanottiin ekassa ultrassa ku puhuin masun kasvusta, että tasoittuu jossain vaiheessa. Mä kyl vielä ootan sitä tasoittumista :LOL: Mutta ei kannata huolestua, en usko että on mitään vikaa missään. Mutta saattaa kasvaa yhdessä yössä taas isommaksi.
 
Hei kaikille =)

Raskausarpia ei ole tullut kuin muutama aiemmista raskauksista. Rasvailin molemmissa raskauksissa aika ahkerasti puolenvälin jälkeen. Nytkin on tarkotus alkaa rasvaileen jahka vähän päästään pidemmälle.

Liikkeitä ei vieläkään tunnu, yritän olla positiivisella mielellä, viikkoja kuiten vielä vähänlaisesti.

Lunta on tullut ihan kivasti ja ulkona ollaan oltu lasten kanssa koko aampäivä. Odotetaan kovasti että ladut tehtäisiin niin päästään hiihtämään =) tai siis tyttö odottaa, ite en niin tuosta hiihdosta välitä.

House 15+4
 
Moiks!
Mulle on tullut uutena juttuna aamulla pahoinvointi. Koko alkuraskauden aikana ei ole ollut mitään sensuuntaisia oireita mutta nyt on. Toivottavasti tämä on jotakin nopeasti ohimenevää.
Paino on noussut kaksi kiloa ja raskausarpia ei ole tullut. Olen ollut hyvin aikaisesta asti asialla tuon rasvaamisen kanssa ja toivon että pääsisin vähin arvin.
Pari viikkoa seuraavaan neuvolaan ja 3.12 rakenneultra. Massu näkyy jo jonkin verran. :heart:
Liikkeitä en ole ainakaan vielä havainnut, niitä odottelen jo kovasti.

Angelika85 + rakkauspakkaus 16+5
 
Böö :)

Kiva kun on uusi ketju laitettu meille:)
Kuukaudet vaihtuu ja aika kuluu,ihanaa aina lähempänä päämäärää <3

Täällä ollaan hyvin toivuttu umpparin leikkauksesta ja nyt saa jo nostella taaperoakin tavallisesti syliin niin alkaa arki sujumaan.
Painoa olikin tullut alusta tähän asti vain kilo,ihmeellistä...kyllä se taas ehtii noustakin,joka raskaudessa tullut 10-13 kiloa lisää että ihan ok.

Vauvan liikkeitä on alkanut tuntumaan silloin tällöin hentoisesti <3
Raskausarpia mulle on tullut vaihtelevasti riippuen raskaudesta,muttei haitallisesti niitäkään,Joskus muistan rasvailla,joskus en.
Mulla on vielä yli kuukausi rakenneultraan,sitä kovasti odotellessa!!

Mä vaan niin toivon että vauva saisi syntyä terveenä tähän maailmaan,on ollut niin paljon koetuksia tässä raskaudessa niin mulla kuin pienelläkin,että vain sitä toivon <3
Mulla edelleen vaivaa suun hiivatulehdus eikä meinaa lääke purra,lisäksi sivuoireena se teettää pahoinvointia...niinkuin ei sitä olisi jo tarpeeksi tässä kärsittykin..
Massu on kasvanut hyvin esiin :)
Tässä kovasti jo fiilistelen ja oottelen joulua,ulkovaloja viritelty ja jouluruuat,koristukset ja lahjat mielessä...:)

Ainiin,neuvolasta kyselin glögin juomisesta mitä oon harrastanut,jossa mausteena sitä inkivääriä,ni ei suositellut juomaan kuin harvoin,silloin tällöin,koska inkivääri aiheuttaa kehityshäiriöitä...nyt painaa mieltä tuokin juominen...

Jaksuja ja parempia vointeja ihan kaikille!!

Alexmama & nuppunen 15+1 <3
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas,

Käytiin aamupäivällä viemässä esikoinen lentokoneelle, lähti isälleen taas viikoksi. On se iso tyttö (5v)kun jo lentele yksin =) Helpottaa kummasti mua kun ei mene enää vuorokautta joka kuukasi junassa istumiseen. Tykkää kovasti lentää yksin, tuntee itsensä niin isoksi tytöksi:heart: Ollaan sit tuon pienimmäisen kanssa kaksin päivät seuraava viikko. Saa pikkunen laatuaikaa äipän kaa.

Ens viikolla loppuu äitiysloma ja töihin lähtö häämöttää. Hui pelottaa ihan lähtee taas ihmisten ilmoille joka päivä.

Alexmama mie olen kummassakin aikaisemmassa raskaudessa juonut joulunaikaan glögiä eikä mulle ole neuvolassa sanottu siitä mitään.

House 15+5
 
Heip Mammat!

Raskausarvista Esikoisesta en juuri rasvaillut ja luulin ettei tulekaan, kunnes rv 30 jälkeen maha poksahti ja sittenhän niitä tuli :( Mulla kyllä tosi herkkä iho ja teininä kun kasvupyrähdyksiä niin sillon tuli olkapäihin, toisesta ei onneks tullu sillon rasvailinkin ahkeraan mm.bodyshopin coco butteria jonka joku mainitsi, vehnänalkioöljyllä (sis.olikohan e-vitam.auttaa mm.ihon kimmoisuuteen) luontaistuotekaupan Weleda-öljyllä, mitähän vielä? Nyt on bio-oilia kaapissa. Öljystä tykkään enemmän koska tuntuu että imeytyy hyvin.

Täällä alkanut supistella ihan päivittäin, 2pv enää rakenneultraan, samana päivänä tais olla jollain muullakin. Liikkeitä edelleen aika vähän mut sillon tällön tuntuu.

Mä en tiennyt että se Naistenklinikan remppa on jo alkanut, syyskuussa nvlatäti mainitsi siitä mut se sano sillon että se suljetaan kokonaan, tais olla väärää tietoa. Ma:na treffasin kaverin jolla LA 4.12 ja oli menossa NKL; mietti just et mahtuuko sinne kun 1000 paikkaa kuulemma vähemmän kuin ennen remonttia.

vointeja ja poksumisia!

Manzana81, Se ois PUOLIVÄLI huomenna ,eli huomen poksuu 20, palaa pe:na toivottavasti hyvien uutisten kera, katotaan näkyykö sukupuolta.
 
Huomenia.

Inkivääristä ollut täällä puhetta. Mä söin nelosen alku odotusaikana, eli 5vuotta sitten inkivääritabletteja joka päivä pahoinvointiin! Neuvolasta vielä silloin niitä suositeltiin ja auttoivat mulla kyllä. Ja siis joka päivä sen ajan, mitä pahoinvointia oli, monta viikkoa siis. Mitään häiriötä niistä ei neloselle tullut. Glögissä tuota inkivääriä on kuitenkin varmasti paljon paljon pienempi määrä mitä noissa tableteissa.

Voi vitsit, Manzanalla jo puoliväli. Tää aika menee niin äkkiä, ettei peräs pysy. Pääsis jo itekki rakenneultraan, ei malttaisi odottaa.

Mulla on vatsa täynnä raskausarpia. Ekan aikana rasvailin todella ahkerasti, eikä mulle ollut siitä mitään hyötyä. Mulla on tosi herkkä iho, ja tiesinkin sen, että arpia tulee helposti. Mutta eipä nuo mitään oo haitannu. Bikineissä en oo ennen raskauksiakaan tykännyt olla, eikä tartte nytkään olla.

silkkii ja itu 17+1
 
Siis mitä?! Tosta NKL:n rempasta en tiennyt yhtään mitään, ja keväällä olis siellä tosiaan tarkoitus synnyttää! :O Täytyypä vähän tiedustella huomenna kun sinne mennään...

Tänään viikkoja 15+2, huomenna ultra, tarkistellaan vaavin vointia, kunpa kaikki olisi kunnossa! Sen jälkeen heti perään perinnöllisyyslääkärille. Mietityttää vähän että kuinka ne nyt sinne passittaa, kun kuitenkaan istukkanäytteestä ei mitään löytynyt. Oon luullut että ne laittaa sinne vaan jos jotain poikkeavaa löytyy, jospa se niskaturvotus on sit se syy. Jännittää... :x

Masu alkaa pistää esiin pikkuhiljaa. :heart: Kovasti oon yrittänyt liikkeitä kuulostella mutta vielä en oo ainakaan hiffanu mitään, varmaan asiaa hankaloittaa ihan tossa edessä navan kohdalla oleva (ja kuulemma iso) istukka. :whistle:
 
Moikka piiiitkästä aikaa, nyt mennään jo vkoilla 18+3 =) Kiireitä pitelee...
Aika Kiinnostavaa seurailla kuin eri paikkakunnilla on ihan eri tahtiin esim. neuvolat ja rakenneultrat, sokerinrasitus..
Täällä "Etelä-lapissa" näin... eli olen käyny vasta 2.kert neuvolassa ja seuraava vasta joulukuun lopussa, np-utra normisti ja rakenneultra 21+1 (tehdään vasta + 21vkoilla..) Sokerinrasitus täällä tehdään vkoilla 26-28... Lääkärinneuvolasta ei ole ollu ees mitään puhetta :/
Liikkeet on jo muuttuneet semmosiksi täsmä isku potkuiksi :D Kovasti oottelen jo sunnuntaita että pääsen vihdoinki tulevalle isälle paljastamaan sukupuolen, lahjakin tuli jo postissa =)

Jatkan taas reippaana iltavuorossa.....
 
Heippa! :wave:

Glögiä olen juonut joka raskaudessa. Äskenkin join mukillisen jälkkäriksi. Siinähän mainitaan inkivääri vaan mausteena. Inkivääriähän käytetään mausteena vaikka missä, ketsupeissakin. En siis ala sitä kyttäämään. THL:n sivuilla kiellettiin inkiväärituotteiden käyttäminen raskausaikana ja niissä pitää olla merkintä, että ei saa käyttää raskausaikana. Tossa glögissähän se inkiväärin määrä on niin häviävän pieni, että saan pahemmat myrkyt vauvalle jo hengittämällä ilmansaasteita.Mutta toki, jos neuvolasta on sanottu, että ei saa juoda, kannattaa sitä varmaan noudattaa. Ei silti kannata harmistua, että on sitä jo ehtinyt jonkun verran juomaan. Varmaan tässäkin asiassa pätee se kohtuus. Mä ajattelin, että mukillisen päivässä voin juoda, kun en sitä kuitenkaan koko raskausaikaa tule juomaan. Näin joulun alla vaan. Mutta tää on siis vaan mun oma arvio asiasta. Kannattaa noudattaa ammattilaisten ohjeita. :)

Jessixille tsemppiä huomiseen ultraan! toivotaan, että kaikki on kunnossa. :heart:

En sitten soittanut sinne neuvolaan, kun ajattelin, että ei siitä ole hyötyä, kun yhdeksi päiväksi, jos sydänääniä käyn kuuntelemassa. Ja ei sille sitten mitään voi, jos tässä vaiheessa käy huonosti. Onnekseni tunsin eilen illalla ja tänää ihan selkeitä liikkeitä. Helpotti tosi paljon, kun vauva ilmottelee itsestään.

Natte ja Tinja 17+2

Ainiin piti vielä mainita, että odotan jo innolla ekoja rakenneultrakuulumisia. Olikos huomiselle jo tiedossa joku? Omaan ultraan on vielä melkein kolme viikkoa aikaa. Menispä aika nopeesti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kovin odotellaan taas uuden lumen saapumista... Niin tekisi jo mieli päästä pulkkamäkeen (se pari viikkoa sitten satanut lumi kun ei pysynyt maassa kuin pari päivää)! Ja edelleen ne jouluhässäkät polttelevat mielessä... Joulumarkkinat, lahjojen hankinta, laulut, tonttuohjelmat, aaaaa kaikki!!!!! :p

Tekisi myös mielei lähteä johonkin lähelle (Puola, Liettua, Latvia...) joulukuussa ja käydä ihan OIKEILLA jolumarkkinoilla! Ehkä joku äkkilähtö vielä otetaankin :)

Mahassa on alkanut Narsku aktivoitua oikein kunnolla! Ennen ei liikkeitä tuntenut kuin illalla, mutta nyt niitä tulee pitkin päivää ja todella teräviäkin potkuja. Mieskin koitti niitä tunnustella, mutta ei ollut ihan varma, tunsiko potkut vai sydämeni sykkeen :D

Tuosta inkivääristä sen verran, että kannattaa käydä lukemassa tämä: Varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin sekä inkivääriteehen ja sitä vastaaviin - Varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin sekä inkivääriteehen ja sitä vastaaviin - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
En itse usko, että glögissä sitä on kovinkaan paljoa, joten tuo "silloin tällöin mukillinen" -periaate istuu mun elämääni. Tuo Eviran sivuilla mainuittu "varovaisuusperiaate" on mielestäni hyvä sana :)

17+4
 
Hei :)
Ja taas poksutaan :) seuraava viikko onkin varmaan pitkä kun jännitän rakenneultraa joka on tasan viikolla 21.

Raskausarvista oli puhetta ekassa raskaudessa ei tullut yhtään toisessa sitten aika paljon mutta mulla niitä olikin jo teininä tuli esim rintoihin.Nyt olen alkanut heti rasvailla saas nähä onko apua.


Inkivääristä oli puhetta ja glögiä en ole vielä juonut,mutta niinkuin joku mainitsi onhan inkivääri hyvin yleinen mauste taitaa olla monessa possunlihan marinadissakin ja tieten pipareissakin ja monessa muussa joululeivonnaisessa.Eilen teki kyllä tiukkaa kun työpaikalla oli jauhemaksapihvejä ne on suurinta herkkua ja maksahan on vältettävien listalla.
Ylläri iltatähti 20+0 *poks*
 
Hei taas!

Töissä tuppaa olemaan niin kiireistä, että en ehdi kirjoitella ja illat on niin intensiivisiä, että enpä juuri koneen avaamisest haaveile.

Mut ensiksi tsempityksiä huolestuneelle Amantelle. Muutama viikko vielä ja selvät liikkeet alkavat tuntua ja huolet helpottavat.
Olen itse ollut tämän(kin) raskauden myötä noin miljoona kertaa akuutissa paniikissa, kun olen luulut, että kaikki ei voi olla hyvin.
Milloin olen ollut huomaavinani, että maha ei kasva, tai aistivinani jotain erikoista, tai viimeksi oli panikkissa, kun linea negraa ei ole vastoin kuin aikaisemmissa raskauksissa.

Varmoja liikkeitä olen tuntenut 16+3 alkaen. Aluksi niitä ei tuntunut joka päivä, mutta nyt tuntuu. Eilen huomasimme miehen kanssa, että liikkeet näkyvät jo mahan päälle.

Raskausarpia olen saanut vain noin puolen sentin mittaisen viivan navan viereen keskimmäiseltä. Silloin rasvailinkin Body Shopin ihanantuoksuisella Cocoa Butterilla.
Muut raskaudet ovat menneet rasvoitta ja arvitta.
Lekeri mulle sanoi, että se rasvaus ei auta. Arvet muodostuvat sisältä päin ja jos maha on riittävän iso ja nahka riittävän kireä niitä tulee jos on tullakseen. Mutta kukin tyylillään.

Inkivääriä olen käyttänyt aina raskausaikoina sen, minkä olen glögin, pipareiden ja intialaisen ruuan mukana saanut. Eli hitusen verran.
Maksaruokia himoitsen myös ma. Maksa- tai jauhemaksapihvejä en ole uskaltanut syödä. Se reilu A-vitamiinituraus kun voi kuulemma aiheuttaa jopa keskenmenon. Maksamakkaraa olen muutaman kerran syönyt sen, minkä suositukset sallii.
Joskus myös laskin, minkä verran maksalaatikkoa voi syödä, jotta A-vitamiinirajat ei pauku. N. 170 grammaa kerralla oli maksimi. Maksalaatikkohan on kyllä kiellettyjen listoilla, mutta sen maksapitoisuus on suht' matala.

Rakenneultraan on minulla kaksi viikkoa eli silloin on rv21.

Poksauttaen Domi ja Pieni 19+0.
 
  • Tykkää
Reactions: Ylläri iltatähti

Yhteistyössä