ONNEA ihan valtavasti kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Nyt todella toivon, että huhtikuisten suru-uutiset olisi jo takanapäin ja kaikki saisi nyyttinsä kotiin keväällä!
Imetyksestä sen verran, että ajatuksena on täysimettää 6kk ikään, toki kasvuvauhdista riippuen sitten jo kiinteitäkin jos vaatii, ja jatkaa n. 1v. ikään asti osittaisimetyksellä. Näin tein esikon kanssa ja kaikki meni niin mallikkaasti, että en malta odottaa, että saan pikkuisen rinnalle :heart: Multa alkoi esikon odotusaikana maitoa valumaan jo joskus 7.kuun jälkeen, siis paita oli märkä koko ajan ja mulla meni liivinsuojia pakettikaupalla. Sairaalassa ihmettelivät ja nauroivat, että harva ensisynnyttäjä lähtee kotiin vauvan ja viiden täyden maitopussin kanssa. Sairaalasta asti käytin imettäessä maidonkerääjiä toisessa rinnassa ja keskimäärin kaksi kertaa sain sen tyhjentää aina yhden imetyskerran aikana
Eli oletuksena on, että sama homma on edessä tämänkin kanssa. Kuitenkaan imetys ei ole mikään hyvän äidin mitta, joskin itse olen sitä mieltä, että mitä järkeä on oman "häveliäisyydentuntonsa" takia uhrata maailman paras (ja ilmainen) vauvanruoka ja laittaa rahaa korvikemaitoon. Toki saattaisin olla eri mieltä, jos oma imetys ei olisi sujunut niin hyvin. Kannattaa kuitenkin ainakin yrittää ensin imetystä ja jos ei sitten onnistu, niin sit siirtyä korvikkeisiin. Niin, ja mä imetin ainakin ihan missä sattui, julkiset vessat tuli tosi tutuiksi kauppa- yms asioidenhoitokeikoilla, kirjastossa oli mukavan rauhallista aina, autossa pitkillä matkoilla jnejne. Oli kyllä niin näppärää, vauva vaan syliin ja paitaa sen verran ylös/alas, että sai tissin esiin. Harsoa vaan vähän päälle, jos tuntui liian julkiselta paikalta. Tämän tulevan kanssa oon ajatellut myös yrittää jaksaa opetella
kantoliinailua, sen kanssa imettäminen on kuulemma tosi helppoa ja samalla vauva sais sitä läheisyyttä koko ajan. Tai sitten vaan Manducan kans, silläkin kuulemma onnistuu.
Hoitopöytä meillä on tällainen
Vauvan hoitopöytä 50.00 € - Lastenhuoneen kalusteet - Koti - Huuto.net (avoin) Tällä hetkellä siitä on tuo taso vintillä ja lipasto on esikoisen käyttövaatekaappina. Meillä on aivan onnettomasti säilytystilaa ja ainakin yksi isompi lipasto/vaatekaappi on hommattava ennen vauvan syntymää, muuten ei vaatteet mahdu mitenkään. Mä tykkään tuosta hoitopöydästä, päällä oli tietty hoitoalusta harsojen kanssa, laatikoissa oli vauvan vaatteita, tuossa välikössä kaksi koria, joissa kestovaippoja ja muita tavaroita (kynsisakset, peppurasvaa, hoitoliinoja, vanupuikkoja yms) ja laitettiin vielä tuonne ulkopuolelle sivuille molemmin puolin koukut, joissa roikkui kans muoviset korit, joissa oli vaippoja ja vaatteita. Eli kaikki tarvittava käsien ulottuvilla ja menee tosi pieneen tilaan joihinkin isoihin esim. Ikean systeemeihin verrattuna
Pinnasänky on vielä esikoisella, kun on niin levoton nukkuja, pää vaan hakkaa laitoihin kun unissaan mönkii. Hankitaan sille isojen poikien sänky kunnon laidalla tuossa joskus kevättalvella, niin tottuu nukkumaan siinä jo hyvän aikaa ennen vauvan tuloa eikä tule sitten mitään "mustasukkaisuutta" siitä, että vauva on vienyt hänen sänkynsä. Meillä on siis talossa 3h, mutta toinen (makuu)huone on niin täynnä tavaraa ja käytännössä varasto-/työ-/koirahuoneena, että ei siitä lapsille makkaria saa. Eli yhteen makuuhuoneeseen on mahdutettava jotenkin järkevästi meidän parisänky, iso vaatekaappi + lipasto, vauvalle pinnasänky (tosin ensikuukaudet saa nukkua pienemmässä kehdossa/korissa) ja esikon uusi isompi sänky
Ai miten niin ahdasta...
Namida ja joku muukin oli vähän masisfiiliksissä, tosi kiva lukea, että teidän fiilikset on jo paremmat!
Uniherkkyyttä on muuten mullakin. Heräilen tosi herkästi (verrattuna siis normaaliin tukkina-nukkumiseen
) ja käyn 2-3krt vessassa yön aikana. Lisäks jos aamuyöstä herään, niin saatan pyöriä sängyssä tunninkin saamatta uudestaan unta. Mä en ole ikinä kärsinyt unettomuudesta ja siksi tää onkin niin rasittavaa! Sit aamulla väsyttää aivan mahdottomasti ja useinkaan en päikkäreitä ehdi ottaa. Illalla alan jo klo 22 aikaan tipahdella, mutta toisinaan olen ihan pirteänä vielä yhdeltäkin.
Maanantaina poksui puoliväli eli tänään 20+2! Aivan käsittämätöntä, miten nopeasti aika kuluu...