Huhtikuiset 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä ei mitään uutta taivaan alla. Paitsi ihanaa kun sataa. Pidän pihan ovea auki ja kuuntelen ropinaa...On paljon mukavampi ollakin, kun on oikeesti raitis ilma. Auttaa ainakin mulla huonoon oloon. Olen varmaan onnekas, kun voin olla vaan kotosalla.

Mulla on maha jo ihan pömpällään. tietty on turvotusta mutta rupee oleen ongelma, kun on housuissa ikävä olla. Eikä toi mahamakkarakaan tosta pääse pienenemään, kun etovasta olosta huolimatta ruokahalu on kova. Itse pystyn syömään suolasta, tuoretta tai vasta tehtyä. Kaikki, joka on lojunut päivän jääkaapissa ei mene alas...Tuhlausta mutta ei voi mitään.

Nyt pitäis jaksaa siivota vaikka sänky kyllä houkuttelis kovasti. Koittakaa jaksaa kaikki ja etenkin huono-oloiset. Ajattelen myötätunolla vaikka en voikaan sanoa tietäväni miltä tuntuu...

Täällä tänään parempi päivä, vaikka onkin pala kurkussa koko ajan. Ei kuitenkaan okseta kuten yleensä! Vähän jännitti kauppareissu, kun ei yhtään tiedä koska huono olo iskee... eilen sain parkkisakotkin sen takia kun piti saada äkkiä vaan auto johonkin. Heti jaksaa olla kotonakin kiltimpi muita kohtaan, kun ei ole niin tuskainen olo. Luulin jo muuttuvani täydeksi k... pääksi! Nyt taas pelolla odotan sitä kärsimystä...

Vielä ilmoittautuu mukaan yksi. Maanantaina tein testin ja selkeetä kahta viivaa näitti välittömästi. Laskettu aika olisi joskus 17.4 (noin arvio)
Heti ekalla yrittämällä raskauduin ja ensimmäistä lasta odotan. Hieman on pelon sekaiset ajatukset pyörineet mielessä, mutta eiköhän se tästä. Oireita on aika vähän vielä. Rinnat on todella arat ja kasvaneet jo yhden kuppi koon verran. Vatsa on pömpöllään ja mietinkin tossa itsekseni, etä olenko turvoksissa, lihonnut törkeesti vai kenties pidemmällä kuin tiedänkään? Ensimmäisen neuvola ajan sain vasta 12.9 Ja tuntuu, että sinne on vielä ikuisuus.

Ja nyt ilta palalle...

Minulla on ollut flunssaa viikon verran. Yskä on ollut inhottavinta kun ei voi ottaa yskänlääkettä. Pahoinvointia ei kyllä ole oikeastaan ollenkaan. Mitään kuumia toteja ei tietenkään ole voinut ottaa. Eilen kaipasin kuumaa rommitotia että olisi saanut nukkua paremmin.

Mieli on entistä herkempi. Teevessä joku stara (mies) itki kun kertoi miten mahtavaa oli pitää veljen vastasyntynyttä sylissä. Minä likka vollotin lähes ääneen kun näin tuon.

Tuliko paljon nala? Rusehtava pieni vuoto on yleensä normaalia. Hyvä merkki on se, että se nimenomaan on vanhaa verta! Soititko neuvolaan?

Eilinen ilta oli sitten yhtä tuskaa niin kuin pelkäsinkin... gaviscon sitten rauhotti, että sain nukuttua...

Ei tullu kun vähän, sen että sotki pikkarit. Ei oo tullu lisää...jotenkin kuitenkin jo nään silmissäni, että eka rusehtavaa, sitten kunnon...Toisaalta mulla ois "menkka-aika" tosi lähellä, jos vaikka kroppa muistelee sitä... joo, eipä se murehtimalla parane. En soittanut neuvolaan. Varasin aiemmin tänään yksityiselle ultran. Nyt olen ainakin varma, että haluan mennä. On se jännä, muille sitä vastailee rohkasevia viestejä, että "vuodot normaalia" mutta kun sattuu omalle kohalle niin paniikissa on silti. Mutta katellaan...Jaksamisia kaikille!

Toivottavasti Nalalla kaikki ok! Huomenna ma:na olisi meidän seuraava lääkärikäynti eli toivottavasti on kaikki kunnossa ja selviää milloin pääsee ultraamaan...

Ollut aikamoisia vatsakipuja, maha on ollut tosi kovana joten saattaisi olla moisen seurausta. Muuten vaan väsyttää :-) Vieraita pukkaa kyläilemään pariinkin otteeseen tällä viikolla, vaikka mieluummin vain lepäilisi. Täytyy kai vaan jaksaa kun on tullut luvattua!

nala: Mulla tuli myös rusehtavaa vuotoa alkuraskaudessa. Silloin kun olisi "oikeasti" menkat ollu alkamassa niin pariin otteeseen tuli vuotoa. No hirveästi säikähdin ja itkin, mutta pelkällä säikähdyksellä selvittiin..Nyt se pienen pieni masuasukki pötköttelee ja tuhisee päikkäreillä..eikä enään oo niin pienen pienikään :)

Milloin teillä olikaan ensimmäiset neuvolakäynnit? Laskeskelin juuri, että täällä ollaan reilusti viikolla 10 ennen kuin on eka neuvola. Olisi pian kiva kysellä mieltä askarruttavia juttuja ja kuulla milloin se eka ultra olisi.

Lenna 8+2

mulla oli ekassa raskaudessa 1. nla viikolla 8 mutta se oli vähän "tyhjän kanssa" kun multa saatiin sydänäänetkin vasta joskus rv11-12. Nyt sitten vähän linkasin nlakäyntiä tämän toisen kanssa ja ensimmäinen kerta menee kanssa johonkin rv 10-11. Toisaalta kyllä ekan kanssa oli kiva mennä heti alussa käymään terkkarilla. Mutta sitten kun täälä on ensimmäinen ultra jo 13 viikon jälkeen niin johan sitä menoa sitten riittää.

Tänään mennään ultraan yksityiselle varmistamaan, että kaikki on ok. Vuotoa oli vain yhtenä päivänä, joten en usko, että sillä oli tekemistä tän vauvelin kanssa. Toivotaan nyt kuitenkin, että olisi muutenkin kaikki ok. Kertoilen iltapäivällä, mitä nähtiin vai nähtiinkö mitään...

:) Nala 7+6

Viikkoa kahdeksan mennään edelleen pahoinvoivana, ja neuvola olis loppuviikosta. Elättelen toiveita sydänäänistä, sillä olen todella laiha. Kohtu on kyllä ainakin ennen ollut takakenossa, joten ei välttämättä kuulu kuitenkaan. Oikeastaan en hirveästi huolta edes kanna, kun on tätä pahoinvointiakin ihan liikaa... mielen piristykseksi se olis vaan kiva yllätys!

kakkonen 8+2

Tulinpas heti kertomaan, että kaikki oli tällä hetkellä paremmin kuin hyvn :). Masussa uiskenteli 2cm pitkä, viikkoja vastaava pikkunen, jonka sydän pamppas kovaa tahtia. Itse luulin "viikkoja" olevan 7+6 mutta lääkärin mielestä oli jo täysi 8. No, päivä sinne tai tänne, ei kai sillä väliä. Ihanaa oli nähä ja kuulla, että tähän mennessä kaikki on ok. Tästä on hyvä jatkaa. :)

T: Nala

Niin, ja vuodolle ei lääkäri keksinyt mitään syytä. Epäili, että on jostain muualta kuin kohdusta...tiedä häntä...

ONnea Nalalle! Kakkoselle: mulla on just toi taaksekallistunut kohtu/lantio (en muista kumpi) mutta sitä ihmetteli ensimmäisessä ultrassa kätilökin. Arveli että sen vuoksi mulla kuului niin myöhään ne sydänäänet, ajattelin että et hermoile jos ei vielä kuulu mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenny:
Minsku, 1.4, toinen
Aksunäiti, 1.4, toinen
Maire, 2.4, neljäs
Lenna 2.4, esikoinen
Mariella, 3.4, esikoinen
Nala, 4.4, toinen
Emmi 5.4
Stinde79, 5.4. esikoinen
Termiitti 6.4 esikoinen
kakkonen 8.4.
Yessi 9.4. esikoinen
Lara, 12.4, esikoinen

Niimpä siirryin sitten maalismammoista tänne, ensimmäisessä ultrassa viikko sitten selvisi että vauva olikin tehty hieman oletettua myöhemmin, ovulaatio oli tullut vasta kuukauden päästä viimeisistä kuukautisista! No ultrassa "taateli" näytti voivan hyvin, sydän hakkasi kovaa vauhtia. Ultra oli sen takia näin aikaisin, koska lapsettomuuden vuoksi olimme asiakkaana naistentautien polilla, ja kun eka IVF-tapaaminen ois ollut niin aika vaihtui kätevästi ultraksi, raskausviikkoja nyt siis 8!

Ikävä kokemus mahtuu tälle viikolle :( lauantaina alkoi ensimmäiset vihlonnat alavatsassa, sunnuntaina jatkuivat esim. ylös noustessa, maanantaina sitten soitin äitiysneuvolaan kysyäkseni onkohan normaalia, niin siellä neuvolan täti antoi puhelimessa heti tuomion, joo keskenmeno, mene päivystykseen sieltä ne kirjoittaa sulle lähetteen naistentautienpolille kaavintaan. No ei muutakuin itkusilmässä päivystykseen. sieltä pompotetaan takaisin omalääkärille, kahden tunnin odotus siitä että hän katsoo että kaikki näyttäisi olevan kunnossa ja sanoo pysyy jos on pysyäkseen. Kirjoitti vain kahden päivän sairasloman (teen kuitenkin raskasta seisomatyötä) ja sanoi pitävänsä peukkuja. Hieman tyrmistynyt olen saamstani kohtelusta, no eipä auta kuin toivoa ja pitää peukkuja.

Etova olo velloo, oksentaa ei ole tarvinnut, entiselle sokerirotalle ei makea maistu, suolaista olla pitää. Jääkaapissa yön yli ollut ruoka ei laske, maistuu jääkaapille samoin kuin edellis päivänä avattu maito. Tupakan savu ällöttää, kahvi etoo (jo pelkkä ajatuskin) ja viina ei voisi vähempää kiinnostaa, eli siinä meni kaikki heikkouteni kerrasta, Onneksi :) jotenkin huolestuttaa heti jos puolipäivääkin olo on ollut "normaali", eli jos ei etova olo vaivaa niin jo pelkään keskenmenoa :(

Emmi: Ensimmäiseni kohdalla sydänäänet kuuluivat ihan normaaliin aikaan viikolla 11. Th ei tainnut niitä aikaisemmin kuunellakaan, eli voi olla ettei kuuntele tälläkään kertaan, vai onko jollakin kuunneltu jo näin aikaisin? Ekan kohdalla maha oli tosi pitkään todella pieni, ilmeisesti kohdun asennon takia. Nyt toivon mahan näkyvän jo aikaisemmin.

Mariella: En ymmärrä, miten neuvolassakin ovat noin epäinhimillisiä... vaikka olisikin syytä epäillä pahinta. Hienotunteisemmin olisi asian voinut ilmaista, eikä heti passittaa kaavintaan! Kyllä kaikenlaiset ohimenevät tuntemukset voivat olla ihan normaaleja vatsan kasvukipuja, niitä on ollut itsellänikin jo tässä vaiheessa. Tietenkin kovat kivut ovat sitten asia erikseen. Oireita tosiaan kannattaa seurata, mutta nauti jos välillä on hyväkin olo! Jos raskautesi nyt etenee, niin suosittelen antamaan palautetta neuvolan tädille! Kaikkea ei kannata niellä...

kakkonen 7+3

Heippa!

Tulin tuolta maalismammojen puolelta vierailulle. Käsittämätöntä toimintaa neuvolantädiltä! Vihlonnat ja repäisevät kivut ovat täysin normaaleja alkuraskaudessa etenkin jos niihin ei liity vuotoa. Antaisin kyllä palautetta, jos ärsyttävä täti olisi oikeassa niin ainakin puolella meistä olisi jo mennyt kesken noiden kipujen takia. Nostaapas verenpainetta!!!

Onnellista odotusta kaikille, joilla kohtu kasvaa ja sen takia välillä vihloo :)!

Apua... meillä menee nyt ukon kanssa aika huonosti, ja oma on syyni! Olen ihan kamala ämmä, minuun ei saa koskea, minulle ei saa puhua, minulta ei saa kysyä mitään! Inhottaa koko toisen lähellä olokin... pahoinvointi on suurin syy, mutta mitä jos valehtelen itselleni koko ajan... tätähän minä halusin koko ajan, toisen lapsen, mutta nyt jo vähän kaduttaa, heti kun kärsimys alkoi. Yritän tsempata itseäni sillä ajatuksella, miten ihanaa sitten on kun vauva on syntynyt, mutta nyt ei kauheasti lohduta jos 8kk parisuhdekriisi on edessä... raskaus ei vaan taida sopia minulle...

Hei kaikille pitkästä aikaa..! Huomenna olisi toinen ultra tiedossa. Kävin vuotojen vuoksi viime viikon alussa ultrassa ja siellä ei näkynyt juurikaan mitään.. :/ Lekuri tosin sanoi että voi vain olla vielä niin alussa (päivät laskettu väärin) ettei mitään näy.. Tässä sitten jännitetty yli viikko että mikä tilanne on! Noh, ainakin oireet on vaan lisääntyneet: pahoinvointi 24/7, mikään ei maistu, väsyttää ihan älyttömästi koko ajan... Ja vuotokin loppu ku seinään edellisen ultran jälkeen. Eli saas nähdä mitä huomenna näkyy!! :/ *iik* Toivottavasti kaikki on hyvin...

kakkoselle tsemppiä parisuhteeseen. Minä taasen kun saan odottaa "helposti" niin just esikoista nukuttaessani maalailin kauhukuvia mitä elämä on sitten KUN VAUVA ON syntynyt. uugh. Juu ja minä myös olin ekalla kertaa pienimahainen mutta nyt tuntuu että vatsa varmaan kasvaa enemmän kun tuntuu että nyt jo pullottaa. Oikeen pitää vissin jo kattoa ettei laita vielä kovin "kertovia" vaatteita töihin päälle. Tai sitten itestä vain tuntuu siltä kun ajatukset pyörii oman navan ympärillä.

En kyllä ymmärrä miksi terveydenhuollossa ollaan noin töykeitä ja vielä neuvolassa, jossa pitäs ymmärtää miten herkässä mielentilassa nainen on . Juu asiat voi ilmasta niin kovin monin tavoin ja mun mielestä "diagnoosia" ei voi antaa puhelimessa tai ennen kuin asia on tutkittu.

No täytynee antaa palautetta sitten kun olen virallisesti äitiysneuvolan asiakas. Vielä se kuinka neuvolantäti sanoi että sen takia neuvolaan sissänkirjaudutaan vasta viikolla 9-10, ettei heidän tarvi tehdä turhaa työtä kun nää alkuraskauden keskenmenot NIIIN yleisiä. Inhottavaa jos tuo samainen akka on minun oma "hoitajani" sitten seuraavat seitsemänkuukautta. Nyt kuitenkin kivut loppuneet ja olo jälleen täysin normaali, etova olokin tuntuu helpottavan :)

Minulla myös ongelmia jo mahani kanssa, työhousujen napit eivät enää mene kiinni, eli jos joudun tilaamaan uudet työvaatteet niin siinä on pomolle selittämistä. Työtakkikini alkaa olla ahdas rintojen kohdalta. Tietysti olisi reilua ilmoittaa pomolle nyt kun hän on palkkaamassa meille ilta/viikonlopputyöntekijää, että palkkaisi sellaisen joka voisi sitten minua tuurata, mutta onkohan pomokaan ollut aina niin reilu minua kohtaan? Töissä osa jo tietää, mutta niin iso talo että tuskin ensimmäisenä pomon korviin menee. Toisaalta kun lasta yritettiin ja toivottiin niin hartaasti ja pitkään että kyllä haluaisin julistaa jo koko maailmalle että "hei mun mahassa on elämää", varsinkini kun joku rohkaisi että keskenmenon riski on pieni kun on jo sydämenlyönnit nähty?

rv 8+1

Yhteistyössä