Huh, pikkutyttöjä tuli ovelle, kaverinsa tarvitsi ambulanssi

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Kun kaikkein vähiten odottaa jotain tapahtuvaksi, niin taatusti tapahtuu.

Oltiin poikien kanssa lounastamassa kun ovikello soi, isäntä avasi. Kaksi tyttöä, n.9-10v oli itkuisena oven takana, kaverilla oli jäänyt jalka pyörän pinnojen väliin, kuulemma pahasti, kertomaan tulleet tytöt oli tosi pahasti pelästyneitä :( Ukko huusi mulle ja lähdin katsomaan, tossa ihan meidän takana, metsätiellä tämä tyttö makasi, jalkapöytä ihan auki, luut esillä.

Jonkun kaverin (niitä tyttöjä oli kaikkiaan yli kymmenen, yhdellä oli ollut synttärit menossa, ja olivat porukalla lähteneet sitten pyöräilemään) isäkin oli siihen sit jo ehtinyt paikalle, ja kohta tuli tän äitikin. Tämä mies sieltä huuteli että soita ambulanssi, ja kävin soittamassa, vaikken edes tiennyt tilannetta.
Eikä hätäkeskuksesta voitu lähettää ambulanssia ennenkuin minä olin nähnyt tilanteen :o Eli jouduin puhelin kädessä vielä juoksemaan paikalle katsomaan, kertomaan miltä jalka näyttää (tosi kiva, kun tyttö itki siinä muutenkin ihan hysteerisenä, niin ei tehnyt kauheesti mieli ääneen kertoa että miten pahalta näyttää :/ ) ja sitten vasta ottivat ajo-ohjeet ja lähettivät auton :headwall:

Tovin se tyttö sai tossa maata ennen ampparin tuloa, ja kivut oli selvästi tosi kovat :( Ja vielä se säikähdys päälle...

Miksei tommosessakin tilanteessa voi ottaa osoitetta ja laittaa autoa matkaan, kun selvästi sanoin että tytöt kertoi näin, ja pahalta näyttää, siellä se makaa maassa ja huutaa. Tossa vaiheessa vois mun mielestä jo laittaa auton matkaan, mutta pitää puhelinyhteyden meikäläiseen, kun mun piti sinne paikalle kuitenkin itse juosta ennenkuin osasin kertoa tarkkaan, ja siinä tuhraantuu tietysti aikaa :(

No, auto tuli, ja tytön vanhemmat menevät suoraan sinne ensiapuun jo potilasta odottelemaan.

Toi hätäkeskuksen hidastelu vaan ottaa pannuun, kai ne on noin tarkkoja pilasoittojen takia? En tiedä.
Samoin oli viimeksi kun soitin kuopukselle ambulanssia, kun poika ei meinannut tulla tajuihinsa epikohtauksen jälkeen lainkaan, niin mun piti puhelimessa ihan selvittää että koska epilepsia on alkanut, millaisia kohtauksia, mitä annettu... :headwall: SIis ihan ok, että pitää selvittää, mutta sen auton vois laittaa matkaan ennen noita selvittelyjä.

http://www.112.fi/index.php?pageName=annapalautetta =)

Hienosti toimittu sinulta! Mutta laita ihmeessä mielipiteesi menemään tuon linkin kautta hätäkeskukselle, ehkä se auttaa sitten kehittämään toimintaa paremmaksi.

Ei ne nyt turhaan sitä ala lähettämään. Se päivystäjä tekee siellä päätöksen että kuka sitä tarvii. Eiks se ole aikas kallista. Jänö tähän osais paremmin vissiin vastata.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:16 Tallu kirjoitti:

Hienosti toimittu sinulta! Mutta laita ihmeessä mielipiteesi menemään tuon linkin kautta hätäkeskukselle, ehkä se auttaa sitten kehittämään toimintaa paremmaksi.

Kato, pitääkin laittaa :)

Ymmärrän kyllä, ettei sitä turhaan lähtetä, mutta jos on oikeasti tarvetta niin vois sen auton laittaa jo matkaan eikä kysellä niin perinpohjin kaikkea. Kun se potilas siellä joutuu sen takia odottelemaan... Kai tuo on tapa karsia turhat ajot pois? Mutta senhän joutuu potilas kuitenkin maksamaan itse sen omavastuuosuuden?

Tuli vaan elävästi taas mieleen se, kun hädissäni soitin että poika ei tulekaan tajuihinsa ja kouristelee vaan, niin piti juurtajaksain selittää jokainen sitä edeltävä epikohtaus (pojalla oli ollut epi silloin n. kuukauden) ja millaisia ovat olleet jne. jne. :o

Kyllä hätäkeskus voi laittaa sen ambulanssin matkaan ja silti kysellä niitä tietoja. Ilmoittaa sit ambulanssiin tarkemmat tiedot. Näin ainakin selvissä hätätapauksissa...

ei joka haavaan tarvita ambulanssia!
pelatuslaitoksen toiminta on tarkoitettu ensisijaiseti silloin kun on kysymys hengenvaarasta.

kyseisen tytön olisi varmaan voinut toimittaa henkilöautolla ensiapuun, mutta tämänpäivän ihmiset ei sellaiseen ryhdy( saatttaa auto likaantua)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:17 Silvia Logo kirjoitti:
Ei ne nyt turhaan sitä ala lähettämään. Se päivystäjä tekee siellä päätöksen että kuka sitä tarvii. Eiks se ole aikas kallista. Jänö tähän osais paremmin vissiin vastata.

On se. Meille tuli joskus kotiin lasku & lappu, että Kelalta on laskutettu meidän ambulanssikyydeistä jotain 500e (Hesan reissuja, Raumalta Hesaan on about 250km), itse piti maksaa omavastuu 9,25e. Että on se kallista lystiä :/

Ja autojakin on vähän.

Että tavallaan ymmärtää, että toi on pakkokäytäntö, mutta silti :( Ei se odottelu hienoa ole, kun on hätä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:20 MendedHearts kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:16 Tallu kirjoitti:

Kato, pitääkin laittaa :)

Ymmärrän kyllä, ettei sitä turhaan lähtetä, mutta jos on oikeasti tarvetta niin vois sen auton laittaa jo matkaan eikä kysellä niin perinpohjin kaikkea. Kun se potilas siellä joutuu sen takia odottelemaan... Kai tuo on tapa karsia turhat ajot pois? Mutta senhän joutuu potilas kuitenkin maksamaan itse sen omavastuuosuuden?

Tuli vaan elävästi taas mieleen se, kun hädissäni soitin että poika ei tulekaan tajuihinsa ja kouristelee vaan, niin piti juurtajaksain selittää jokainen sitä edeltävä epikohtaus (pojalla oli ollut epi silloin n. kuukauden) ja millaisia ovat olleet jne. jne. :o

Usein se ambulanssi on jo matkalla vaikka kysellään. Samalla ne pystyy antamaan ambulanssiin lisätietoa.

Tuolla nettisivullakin luki

4. VASTAA SINULLE ESITETTYIHIN KYSYMYKSIIN.
Päivystäjän esittämillä kysymyksillä on tarkoituksensa. Kysymykset eivät viivästytä avun hälyttämistä. Kiireellisessä tapauksessa päivystäjä hälyttää jo puhelun aikana auttamaan tulevat viranomaiset ja yhteistyökumppanit, sekä antaa näille lisätietoja tapahtuneesta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:22 amppari kirjoitti:
ei joka haavaan tarvita ambulanssia!
pelatuslaitoksen toiminta on tarkoitettu ensisijaiseti silloin kun on kysymys hengenvaarasta.

kyseisen tytön olisi varmaan voinut toimittaa henkilöautolla ensiapuun, mutta tämänpäivän ihmiset ei sellaiseen ryhdy( saatttaa auto likaantua)

En mä olis kyllä lähtenyt liikuttamaan sitä, kun se jalka oli tosi pahasti ruhjoutunut. Eipä ole ennen tullut mieleenkään että miten pahaa jälkeä tulee kun jalka jää fillarin väliin.

Toi oli vielä hankala paikka missä tyttö oli, piti nostaa betoniporsaita tieltä että sinne pääsi. Amppari-ihmiset ne sitten nosti sen yhden isän kanssa tieltä pois.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:24 Silvia Logo kirjoitti:

Päivystäjän esittämillä kysymyksillä on tarkoituksensa. Kysymykset eivät viivästytä avun hälyttämistä. Kiireellisessä tapauksessa päivystäjä hälyttää jo puhelun aikana auttamaan tulevat viranomaiset ja yhteistyökumppanit, sekä antaa näille lisätietoja tapahtuneesta.

En tiedä k.useeko käytöntö sitten vaan täällä Raumalla :( Joskus kun meidän isäntä sai yksittäisen epilepsiakohtauksen, eikä hengittänyt / pysynyt tajuissaan ja soitin ambulanssin, ilmoitin että ei pysy tajuissaan eikä hengitä, niin saimme odottaa sitä ambulanssia liki 30min, ensin piti selittää tilanne ja vasta sitten kysyttiin osoitteet yms.
Koitin silloin hoputtaa että laittakaa auto nyt heti matkaan niin täti toppuutteli vaan ja piti selittää tarkkaan ensin kaikki, vaikka kyse oli tajuttomasta potilaasta, kuka ei edes hengittänyt :o

Äskenkin, ei toki mikään hengenvaara kyseessä, kysyttiin ensin tarkkaan tapaturmasta, ja lopuksi vasta osoitetiedot.

No, olkoon. Mun mielestä tohon vaan tuhraantuu liikaa aikaa, varsinkin jos kyseessä on oikeasti hätä (kaksi kertaa ollut meidän perheessä moinen tilanne).

Mutta täällä nyt on toi pelastuslaitoksen touhu muutenkin vähän mitä on, juuri oli lehdessä, miten tulipalossa perheensä äidin menettänyt isä odotti pahasti palaneena ambulanssia 45min. :( :( <br><br>

Olis nyt luullu ett äoisisvat voineet auton laittaa matkaan ku sä olit kuitenki jo käyny kattomassa paikalla että oikeesti on jotain sattunu. Näin ainaki ymmärsin tosta kirjotuksestasi. Mä oon aina luullu että melkein heti lähtee auto ja sit tarkennetaan sille tilannetta. VArmaan päivittämätöntä tietoa mulla....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:29 MendedHearts kirjoitti:
\

En tiedä k.useeko käytöntö sitten vaan täällä Raumalla :( Joskus kun meidän isäntä sai yksittäisen epilepsiakohtauksen, eikä hengittänyt / pysynyt tajuissaan ja soitin ambulanssin, ilmoitin että ei pysy tajuissaan eikä hengitä, niin saimme odottaa sitä ambulanssia liki 30min, ensin piti selittää tilanne ja vasta sitten kysyttiin osoitteet yms.
Koitin silloin hoputtaa että laittakaa auto nyt heti matkaan niin täti toppuutteli vaan ja piti selittää tarkkaan ensin kaikki, vaikka kyse oli tajuttomasta potilaasta, kuka ei edes hengittänyt :o

Äskenkin, ei toki mikään hengenvaara kyseessä, kysyttiin ensin tarkkaan tapaturmasta, ja lopuksi vasta osoitetiedot.

No, olkoon. Mun mielestä tohon vaan tuhraantuu liikaa aikaa, varsinkin jos kyseessä on oikeasti hätä (kaksi kertaa ollut meidän perheessä moinen tilanne).

Mutta täällä nyt on toi pelastuslaitoksen touhu muutenkin vähän mitä on, juuri oli lehdessä, miten tulipalossa perheensä menettänyt isä odotti pahasti palaneena ambulanssia 45min. :( :(

No voi. Odottavan aika on aina pitkä. Mutta jos ambulanssia ei ole vapaana niin tyhjästä on paha nyhjästä. Täällä tulee paloauto antamaan ensiapua , niillä on siellä samat välineet ja samat ukos on 12 h ambulanssissa ja 12 h paloautossa joten saman tasoista apua saa.
Mutta noi ambulanssi kuskit ovat itse sanoneet että joutuvat välillä turhaan odottamaan sairaalan pihalla että saavat potilaat sisälle ja ambulanssia tarttis jossain muualla jo. Ja paljon tulee myös turhia soittoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:34 JuiceFani kirjoitti:
Olis nyt luullu ett äoisisvat voineet auton laittaa matkaan ku sä olit kuitenki jo käyny kattomassa paikalla että oikeesti on jotain sattunu. Näin ainaki ymmärsin tosta kirjotuksestasi. Mä oon aina luullu että melkein heti lähtee auto ja sit tarkennetaan sille tilannetta. VArmaan päivittämätöntä tietoa mulla....

Niin ois munkin mielestä voinu, mutta kai mä kuulostin sit huijarilta :whistle: Osoite kysyttiin vasta ihan viimeisenä, mutta niin se on ollut aina muillakin kerroilla kun oon soittanut :/ Seuraavaksi saa joku muu soittaa, kun selvästikin mä kuulostan niin huijarilta... :xmas:

Useastihan on ambulanssi jo laitettu matkaan,kun asiakkaalta vielä puhelimessa kysellään tietoja.Ainakin minä kun soittelin elottomalle äidilleni lanssia,en saanut sulkea puhelinta ennenkun antoivat luvan ja siinä vaiheessa pillien ääni jo kuuluikin.

ja jotta kyytijärjestys voidaan priorisoida pitää heillä olla tarkka tieto missä sitä lanssia ensisijaisesti tarvitaan ja siksi tarvitsevat erittäin tarkat tiedot tapahtuneesta.Näin se valitettavasti menee :/ <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:34 Silvia Logo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:29 MendedHearts kirjoitti:
\

Mutta täällä nyt on toi pelastuslaitoksen touhu muutenkin vähän mitä on, juuri oli lehdessä, miten tulipalossa perheensä menettänyt isä odotti pahasti palaneena ambulanssia 45min. :( :(

No voi. Odottavan aika on aina pitkä. Mutta jos ambulanssia ei ole vapaana niin tyhjästä on paha nyhjästä. Täällä tulee paloauto antamaan ensiapua , niillä on siellä samat välineet ja samat ukos on 12 h ambulanssissa ja 12 h paloautossa joten saman tasoista apua saa.
Mutta noi ambulanssi kuskit ovat itse sanoneet että joutuvat välillä turhaan odottamaan sairaalan pihalla että saavat potilaat sisälle ja ambulanssia tarttis jossain muualla jo. Ja paljon tulee myös turhia soittoja.

Niin se menee, ei sille varmaan mitään mahda, niistä on pulaa ja niiden aika on kallista jne. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:36 Timotei kirjoitti:
Useastihan on ambulanssi jo laitettu matkaan,kun asiakkaalta vielä puhelimessa kysellään tietoja.Ainakin minä kun soittelin elottomalle äidilleni lanssia,en saanut sulkea puhelinta ennenkun antoivat luvan ja siinä vaiheessa pillien ääni jo kuuluikin.

No niin sen pitäisi mennäkin. Ei vaan tunnu toteutuvan :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:39 MendedHearts kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 12:36 Timotei kirjoitti:

No niin sen pitäisi mennäkin. Ei vaan tunnu toteutuvan :/
Odottavan aika on hirveän pitkä ja valitettavan useasti ambulanssit tahtoo olla aina menossa :/

Yhteistyössä