Hudatin 6 kk:n ikäistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klk

Vieras
nukkumaanmenot on yhtä tuskaa nykyään. ei pysty nukahtamaan, kädet heiluu, ottaa tutin pois, huutaa tuttia, heiluttaa käsiä, yrittää nukkua ja heiluttaa käsiä. Sitten hermostuu kun ei saa unen päästä kiinni vaikka on väsynyt.
Tänään en jaksanut yrittää enää vaan jätin huutamaan. Pilalle se varmaan meni nyt koko lapsi. Annoin huutaa 13 minuuttia. Sitten menin ja laitoin tutin suuhun. Hiljeni ja alotti uudelleen. Otin syliin, siihen olisi nukahtanut. Laitoin omaan sänkyyn juuri ennen nukahtamista, alkoi karjua. Otin syliin ja taas olisi nukahtanut siihen. laitoin sänkyyn ja aloitti huutamaan.
Lopulta anooin tissiä, nukahti siihen.

Oon ihan loppu ton kanssa. Neuvokaa miten saan sen nukahtamaan.

Armahda itseäsi äläkä tee asialle mitään. Rytmit ja rutiinit muuttuu vielä sataan kertaan ja joka kerta sama show eri muodoissa. Mene tuon ikäisen kanssa siitä mistä aita matalin ja anna olla vaikka tissillä jos siihen rauhoittuu.

Tähän asti onkin nukkunut viereen tai tissille, mutta kun ei nukahda enää! Ja nyt en ymmärrä miten saan nukahtamaan...Kun vieressä vaan pyörittää niitä käsiään, tissiä ei välttämättä huoli eikä siihen aina nukahda. Nyt nukahti kun oli kai niin väsynyt huutamisesta.

Ja yritin pitää käsistä kiinni, meni vaan enemmän hermot. Pidin kättä poskella, ei tykännyt. Nämä on ennen kelvanneet kyllä...
Tuota syliin nukuttamista en haluaisi enää opettaa...

Meilläkin joskus vauva ei vaan nukahda ja silloin noustaan hetkeksi ylös. Puoli tuntia usein riittää. Joskus voi mennä parikin tuntia. Siis yritän kyllä ensin rauhoitella, mut joku vartti vaan suunnilleen.

Olette päässeet siihen vaiheeseen, että nukahtaminen ei ole enää niin automaattista. Voin luvata, että sama jatkuu kausittaisena useita kuukausia eteenpäin, koska koko ajan tulee uusia taitoja, joita pitää saada rättipoikkiväsyneenäkin treenata, eikä malta nukkua. Ja jos ei taitoja, niin sitten hampaita.

Vähitellen kannattaa yrittää opetella nukahtamista sänkyyn, esim. silitysten kera. Mutta teillä on vielä hyvin useampi kuukausi aikaa nukahtaa syliin tai rinnalle, ei siitä tarvitse vielä hätäillä pois. Eli älä turhaan stressaa, valitettavasti tulevaisuudessa on nyt tätä vaikeampaa nukuttamista tiedossa pitkiksi aikaa ja siihen kannattaa vain asennoitua oikein.

Ikenet ei näytä sille että tulis hampaita, mutta sitä mietin kyllä minäkin. Nuhaa on, mutta en usko että korvat vaivaa kun kuitenkin päivällä nukkuu ulkona ihan hyvin. Jos olis korvat kipeet ni huutais se päivälläkin ja yöllä muuten. Nyt nukkuu yöllä ihan hyvin kunhan saa vaan nukahtamaan.

Iltarutiinit on. Ja mies on yrittänyt olla apuna mutta vauva huutaa kahta kauheammin. Minä olen hoitanut nukkumaanmenot tähänkin asti joka ikinen ilta, joten ei ole tottunut miehen nukutukseen.

Meillä on molemmat kapaloitu vauvoina, joten kädet eivät ole päässeet huiskimaan. Kumpaakaan ei ole koskaan tarvinnut suuremmin nukutella. Nykyisin 3v ja 4v nukahtavat keskenään kerrossänkyynsä.

[QUOTE="meeri";23541268]Meilläkin joskus vauva ei vaan nukahda ja silloin noustaan hetkeksi ylös. Puoli tuntia usein riittää. Joskus voi mennä parikin tuntia. Siis yritän kyllä ensin rauhoitella, mut joku vartti vaan suunnilleen.[/QUOTE]

On yritetty tätä. Ei nukahda tämän jälkeen vaan oikeastaan huutaa enemmän koska menee yliväsyneeksi.

[QUOTE="meeri";23541268]Meilläkin joskus vauva ei vaan nukahda ja silloin noustaan hetkeksi ylös. Puoli tuntia usein riittää. Joskus voi mennä parikin tuntia. Siis yritän kyllä ensin rauhoitella, mut joku vartti vaan suunnilleen.[/QUOTE]

Peesi, juuri näin meilläkin on toimittu. Jos ei kymmenessä minuutissa rauhoitu ja nukahda, niin sitten syliin vaikka telkkarin ääreen ja uusi yritys myöhemmin. Muutenkin mennään nukkumaan enemmän väsyn kuin tarkan kellonajan mukaan. Vaihteleehan ne päiväunetkin ja sen takia väsytila illalla vielä paljon eli puolituntia-tunti sinne tänne iltanukahtamisen kanssa, ei ole niin nöpönnuukaa meillä.

iltanukkuminen meillä ei ole ollu ongelma, mut joskus päivisin heittää yliväsyn puolelle, ja ei nuku tissillekään. Rupeaa nipistelemään ja huitomaan, kun en ymmärrä mitä hän haluaa.

Silloin nappaan kädet käsivarren alle panttivankeuteen ja mukulan kainaloon, ja upotan huutajanpuoleisen korvani tyynyyn. Maataan siis sohvalla nenät kattoon päin, ja annan huutaa. Viis tai kymmenen minuuttia ja saunanlamppu sammuu. Herää yleensä oikein tyytyväisenä ja rauhallisena, kun herää.

Näin olen tehny nyt tuolta puolen vuoden kieppeiltä, nyt ollaan vuoden iässä. Toimii oikeestaan aina, joskus kipeänä parkuvan kanssa oon lähteny paremminkin hemmottelulinjalle. Saatan jutella tai ynistä tai silitellä jos ei aiheuta lisäraivoa. Jos huuto yltyy moisesta häirinnästä, joskus otan kädestä vaikka väkisin. Jos se aiheuttaa kovasti suuttumusta, annan käteni mukailla huitomisliikkeitä vapaasti mutten laske irti, ennenkuin alkaa asettua.

En tiedä toimiiko tämmöinen muilla, meillä on rauhallinen muksu ja mulla on taipumusta eläintenkouluttamiseen. Luulen, että jos lähtee kiinnipitämiseen, niin täytyy olla herkkä ote. Että säilyy semmoinen rauhallinen kuuntelevuus kosketuksessa, ettei se tunnu väkivallalta. Eli en ehkä tuota kiinnipitämistä sinänsä suosittele, mutta semmoinen löyhä pakkokainalo taitaa onnistua keneltä vaan. Puristaa ei saa mutta vastustaa saa vapaasti.

[QUOTE="vieras";23541224]Armahda itseäsi äläkä tee asialle mitään. Rytmit ja rutiinit muuttuu vielä sataan kertaan ja joka kerta sama show eri muodoissa. Mene tuon ikäisen kanssa siitä mistä aita matalin ja anna olla vaikka tissillä jos siihen rauhoittuu.[/QUOTE]

Peesi tälle! Älä stressaa...

iltanukkuminen meillä ei ole ollu ongelma, mut joskus päivisin heittää yliväsyn puolelle, ja ei nuku tissillekään. Rupeaa nipistelemään ja huitomaan, kun en ymmärrä mitä hän haluaa.

Silloin nappaan kädet käsivarren alle panttivankeuteen ja mukulan kainaloon, ja upotan huutajanpuoleisen korvani tyynyyn. Maataan siis sohvalla nenät kattoon päin, ja annan huutaa. Viis tai kymmenen minuuttia ja saunanlamppu sammuu. Herää yleensä oikein tyytyväisenä ja rauhallisena, kun herää.

Näin olen tehny nyt tuolta puolen vuoden kieppeiltä, nyt ollaan vuoden iässä. Toimii oikeestaan aina, joskus kipeänä parkuvan kanssa oon lähteny paremminkin hemmottelulinjalle. Saatan jutella tai ynistä tai silitellä jos ei aiheuta lisäraivoa. Jos huuto yltyy moisesta häirinnästä, joskus otan kädestä vaikka väkisin. Jos se aiheuttaa kovasti suuttumusta, annan käteni mukailla huitomisliikkeitä vapaasti mutten laske irti, ennenkuin alkaa asettua.

En tiedä toimiiko tämmöinen muilla, meillä on rauhallinen muksu ja mulla on taipumusta eläintenkouluttamiseen. Luulen, että jos lähtee kiinnipitämiseen, niin täytyy olla herkkä ote. Että säilyy semmoinen rauhallinen kuuntelevuus kosketuksessa, ettei se tunnu väkivallalta. Eli en ehkä tuota kiinnipitämistä sinänsä suosittele, mutta semmoinen löyhä pakkokainalo taitaa onnistua keneltä vaan. Puristaa ei saa mutta vastustaa saa vapaasti.

Mä otin kans vauvan (3kk) tänään napakasti peiton alle ja kainaloon. Oman käteni vauvan käsiä panttivankeeraten. :) Meni alle 5 min ja paapero nukahti. :)
Ei mun mielestä ole väärin ollenkaan noin pientä nukuttaa tissille ja viereen. Se on niin pieni vauva vielä. Eikä se sit isona tule enää viereen :)

Minun kolme ja kuus veet nikahtaa syliin/viereen toinen toiseen kainaloon..Kanniskelen omiin peteihin kun ovat sikeemmin unessa..Nukahtavat 10minuutissa.. En vaan jaksa mitään uni kouluja kuhan nukkuvat järkevässä ajassa...Muistan kun esikoinen oli vuosikas ni sen nukutin aina syliin maitopullon kera :D Nykyään pitäs jo vauvojen osata nukkua itse, pissata pöntöön ja mitä vielä!

Korvatulehdusta minä veikkaan kun kerran nuhaakin on. Ja korvatulehdus tulee hetkessä, ei välttämättä ollut vielä päivällä. Yksi korvalääkäri sanoi meille kun katsoi vauvan korvat, että nyt korvat terveet, mutta korvatulehdus tulee 15 minuutissa ja saattaa tulla vaikka heti kun lähdemme. Ja maatessa ollessa paine tuntuu korvissa, hereillä ollessa ei välttämättä huomaa mitään, mutta maatessa sattuu! Eikä siis välttämättä nouse edes kuume. Seurailkaapa ja varoiksi kävisin lääkärillä näyttämässä, sitten antaa ainakin ohjetta kipulääkkeen annostuksessa ja mahdollisesti myös ab-kuurin :) Tsemppiä!

Meillä 4kk ikäinen vauva ei päivällä meinaa enää rauhoittua nukkumaan vaikka olisi rättiväsynyt eikä aina illallakaan, huutoahan siitä seuraa. Vauva vaan viuhtoo käsillä ja huutaa.

Parhaiten auttaa tietenkin, kun alkaa rauhoittelemaan vauvaa jo ennen selkeitä väsymyksen merkkejä. Mä yleensä kiedon vauvan ympärille peittoa ja keinuttelen vähän aikaa keinutuolissa ja siirrän vauvan sänkyyn ennen kuin nukahtaa ja sängyllä vielä taputtelen hetken ja jätän sitten nukahtamaan yksin (menen itse muualle tai alan itse viereen nukkumaan). Tässä vaiheessa vauvan silmät jo painuvat kiinni mutta ei ole vielä unessa.

Jos vauva ei meinaa millään rauhoittua ja alkaa huuto, laitan vauvan kunnolliseen kapaloon ja pidän sellaisessa otteessa, ettei vauva saa huidottua käsillä. En purista tai paina mutta pidän toista käsivartta niin ettei vauva kunnolla saa huidottua. Toista kättä pidän vauvan poskella tai pään päällä. Sitten keinuttelen ja heijaan hiljakseen, yleensä tämä auttaa suhteellisen nopeasti. Tärkeintä on, että vauva on tavallaan "pesässä" johon se saa hiljalleen rauhoittua.

Yhteistyössä