HS: Pikkulapset saavat päiväkodissa terveellisempää ruokaa kuin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pikkulapset saavat päiväkodissa terveellisempää ruokaa kuin kotona
14.1.2009 15:14

Helsingin Sanomat

Päiväkotilapset saavat tutkimuksen mukaan terveellisempää ruokaa kuin kotona hoidetut.

Pienten lasten ruokavalio on tuoreen tutkimuksen mukaan edelleen huonolla tolalla. Vauva-iässä asiat ovat vielä kunnossa, mutta vuoden iässä perheen yhteiseen ruokapöytään siirtyessään lapsi saa eteensä usein makeaa, suolaista ja rasvaista ruokaa.

Alle kouluikäisten ravitsemusta on nyt ensimmäistä kertaa selvitetty laajasti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen "Lapsen ruokavalio ennen kouluikää" -tutkimuksessa. Tutkijoiden mukaan koko perheen olisi tarkistettava ruokatottumuksiaan, kun pikkulapsi tulee yhteiseen pöytään. Alle kouluikäinen tarvitsisi lautaselleen enemmän kasviksia, hedelmiä ja pehmeää rasvaa.

Kotona hoidettujen lasten ruokavalio oli tutkimuksen mukaan huonompi kuin päiväkotilapsilla.

"Päiväkodeissa ruuan laatuun on kiinnitetty paljon huomiota. Toisaalta myös toisten lasten malli voi innostaa monipuoliseen ruokaan. Päiväkodin terveellinen arkiruoka vaihtuu kuitenkin usein viikonloppuna herkkuihin", sanoo tutkimusprofessori Suvi Virtanen.

Tutkimuksen mukaan lähes kaikki suomalaislapset aloittavat taipaleensa äidinmaidolla ja ruokavaliota täydennetään vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseilla sekä puuroilla. Kuitenkin jo toisella ikävuodella alkaa mehujuomilla, suklaalla ja makeisilla herkuttelu yleistyä.

Sokeria lapset saavat päivittäin yli 40 grammaa ja suurin osa siitä oli muuta kuin kasviksista ja hedelmistä saatavaa luontaista sokeria. Tällaista sokeria saivat eniten lapset, joilla oli herkutteluun mallia näyttäviä sisaruksia.

Tutkimuksen mukaan suuri osa pikkulapsista sai edelleen liian vähän D-vitamiinia, vaikka sitä on lisätty maitoon ja rasvaan jo usean vuoden ajan.

"Runsas sokeri tavallaan myös laimentaa ruokavaliota. Lapset, jotka söivät paljon tätä teollisuuden lisäämää sokeria, saivat myös selvästi vähemmän D-vitamiinia kuin vähemmän lisättyä sokeria syöneet lapset. Myös rasvan laatu oli näiden lasten ravinnossa huonompaa", toteaa Virtanen.

Perheiden taustat heijastuivat myös lasten ruokavalioon. Tutkijoiden mielestä neuvolassa ravitsemusneuvontaa pitäisi tarjota erityisesti nuorille ja vähemmän koulutetuille perheille.

Kotimaa - HS.fi llisempää+ruokaa+kuin+kotona/1135242730607

Odotettavissa: Pari sivua äippiä ilmoittamassa innokkaana "no MEILLÄ ainakin saa ihan terveellistä ruokaa." Koska sehän tietenkin romuttaa tuon tutkimuksen ihan täysin..

meillä ainakin on yleensä terveellliset ruuat ja paljon hedelmää ja vihannesta :D...mutta kun ei tuo mokoma 2vee syö mitään hedelmiä ja vihanneksistakin vain porkkanaa keitettynä ja muutenkin kauheen kranttu.Makkara,jauheliha + kaikki makea maistuis hyvin...

Jos terveellisyyttä mitataan sokerin, suolan ja rasvan määrällä niin varmasti asia on noin. Päiväkotien ruoka on täysin rasvatonta, suolatonta ja sokeritonta hiilarimättöä. Nam. Mutta kun esim. mun mittari terveellisyydelle on pikkuisen eri, niin mitäpä tuolla tiedolla teen?

Uskon tutkimuksen täysin, mutta nuorena äitinä voin sanoa rehellisesti että onneksi olen kiinnostunut myös ravintoasioista ja osaan laittaa monipuolista ruokaa koko perheelle! :) Mikään ns. kodinhengetär en ole, mutta monen mielestä on "hienostelua" jo sekin, että ostaa kahdesti viikossa (vaihtelevat lajit) kalaa...:o Tänään syödään itsetehtyjä pinaattilettuja (mies paistaa), lounaaksi oli jauhelihakastiketta ja spagettia. :)

Eipä ollut yllätys tuon tutkimuksen tulos. Laiskat palstamammat eivät ruoki lapsiaan terveellisesti vaan kantavat kaupasta niitä halvimpia -30% tai -50% eineksiä.

[QUOTE="Helekutti";23237722]Jos terveellisyyttä mitataan sokerin, suolan ja rasvan määrällä niin varmasti asia on noin. Päiväkotien ruoka on täysin rasvatonta, suolatonta ja sokeritonta hiilarimättöä. Nam. Mutta kun esim. mun mittari terveellisyydelle on pikkuisen eri, niin mitäpä tuolla tiedolla teen?[/QUOTE]

Itse syön monipuolisesti ja myös hiilareita ilman minkäänlaisia ongelmia. Paino on normaali.

Erityisesti naisen sosioekonominen asema perheessä korreloi hyvin vahvasti perheen olojen kanssa ja se pätee myös ruokatottumuksiin. Mikään muu korreloin niin suoraan ruokakorin sisältöön kuin ihmisten koulutus/työtausta. Ja taas siis tilastollisesti, poikkeuksia toki löytyy aina suuntaan ja toiseen. Työllisyydestä tulee helposti positiivinen kierre: Äiti kouluttautunut, aktiivinen ja työelämässä -> on rahaa ostaa ruokaa, tiedostetaan terveysasiat paremmin ja viitsitään panostaa myös käytännön tasolla.

[QUOTE="Helekutti";23237722]Jos terveellisyyttä mitataan sokerin, suolan ja rasvan määrällä niin varmasti asia on noin. Päiväkotien ruoka on täysin rasvatonta, suolatonta ja sokeritonta hiilarimättöä. Nam. Mutta kun esim. mun mittari terveellisyydelle on pikkuisen eri, niin mitäpä tuolla tiedolla teen?[/QUOTE]

Tota, mä olen päiväkodissa ja voin sanoa että ei oo sokeritonta ja rasvatonta. Maito on rasvatonta mut ruoka ei oo vain sellasta. Makeita kiisseleitä, välipalapuuroja jne..Lihakastike esim ei oo hiilarimössöä. Ei se päiväkodin ruoka noin surkeaa oo kun väität.

[QUOTE="Eemin äiti-87";23237936]Meil syödään paljon terveellisemmin ku päiväkodeis. Onneks pojan ei oo tarvinu alottaa tarhaelämää.[/QUOTE]
Siinä yksi paskanpuhuja. Voi Eemi-parkaa.

Meinaatko että kun vain määrittelee itse, mitä terveellinen tarkoittaa, niin voi hyvin kutsua oman perheen ruokavaliota terveelliseksi.Käyhän se niinkin.

Tota, mä olen päiväkodissa ja voin sanoa että ei oo sokeritonta ja rasvatonta. Maito on rasvatonta mut ruoka ei oo vain sellasta. Makeita kiisseleitä, välipalapuuroja jne..Lihakastike esim ei oo hiilarimössöä. Ei se päiväkodin ruoka noin surkeaa oo kun väität.

Tota, mä työn puolesta olen paljon tekemisissä päiväkotien ja koulujen ruoan kanssa. Se on aivan hirveetä kuraa kaikinpuolin. Puuro = hiilarimättöä, rasvaton ei ole terveellistä varsinkaan lapsille, margariini ei ole terveellistä. Yllättäen päiväkotien lihakastikkeet OVAT hiilarimössöä, paljon suurustetta ja keinomakuja ja vain vähän lihaa.

Mulle terveellinen ruoka on kalaa, lihaa, munia, täysrasvaisia maitotuotteita, kasviksia, ituja, papuja, voita ym ym. Ei halpaa hiilaria mahantäytteeksi, korkeintaan himpun lisäkkeeksi.

Uskon että leikkikouluissa ja kouluissa saa terveellisempää ruokaa kuin monessa kodissa. Viime viikolla söin eräässä päiväkodissa. Ruuaksi oli rikkikeitettyä perunanmöhjöä, vaaleassa limassa uitettua tunnistamatonta kalatankoa sekä kaalisalaattia. Kaikki oli haaleaa. Ei ollut hyvää.

[QUOTE="Helekutti";23238033]Tota, mä työn puolesta olen paljon tekemisissä päiväkotien ja koulujen ruoan kanssa. Se on aivan hirveetä kuraa kaikinpuolin. Puuro = hiilarimättöä, rasvaton ei ole terveellistä varsinkaan lapsille, margariini ei ole terveellistä. Yllättäen päiväkotien lihakastikkeet OVAT hiilarimössöä, paljon suurustetta ja keinomakuja ja vain vähän lihaa.

Mulle terveellinen ruoka on kalaa, lihaa, munia, täysrasvaisia maitotuotteita, kasviksia, ituja, papuja, voita ym ym. Ei halpaa hiilaria mahantäytteeksi, korkeintaan himpun lisäkkeeksi.[/QUOTE]

Mikähän mahtaa olla vikana että olen koko ikänä syönyt myös niitä hiilareita ja paino on ihan normaali. Aamupalana lautasellinen kaurapuuroa.

Töissä suurinta meteliä hiilareista pitävät ihmiset, joilla ei tunnu painonhallinta oikein toimivan.

[QUOTE="Helekutti";23238033]Tota, mä työn puolesta olen paljon tekemisissä päiväkotien ja koulujen ruoan kanssa. Se on aivan hirveetä kuraa kaikinpuolin. Puuro = hiilarimättöä, rasvaton ei ole terveellistä varsinkaan lapsille, margariini ei ole terveellistä. Yllättäen päiväkotien lihakastikkeet OVAT hiilarimössöä, paljon suurustetta ja keinomakuja ja vain vähän lihaa.

Mulle terveellinen ruoka on kalaa, lihaa, munia, täysrasvaisia maitotuotteita, kasviksia, ituja, papuja, voita ym ym. Ei halpaa hiilaria mahantäytteeksi, korkeintaan himpun lisäkkeeksi.[/QUOTE]
Meinaatko että päiväkotilapsille pitäisi tarjota pihvi voinapilla ja jälkiruuaksi kananmuna... jep jep. Kyllä hiilihydraatit kuuluvat aivan yhtälailla osana terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon.

[QUOTE="vieras";23238137]Mikähän mahtaa olla vikana että olen koko ikänä syönyt myös niitä hiilareita ja paino on ihan normaali. Aamupalana lautasellinen kaurapuuroa.

Töissä suurinta meteliä hiilareista pitävät ihmiset, joilla ei tunnu painonhallinta oikein toimivan.[/QUOTE]

Mistä sä painon tähän nyt repäisit? Puhe oli terveellisestä ruoasta, ei painonhallinnasta. Mä en näe päiväkotiruokaa millään mittapuulla terveellisenä. Liian vähän kasviksia, liian vähän rasvaa, liian vähän makua, liian vähän ravinteita. Mutta kun mittareina käytetään suolan ja rasvan määrää niin tietyssä valossa saadaankin siitä huipputerveellistä.

[QUOTE="Helekutti";23238225]Mistä sä painon tähän nyt repäisit? Puhe oli terveellisestä ruoasta, ei painonhallinnasta. Mä en näe päiväkotiruokaa millään mittapuulla terveellisenä. Liian vähän kasviksia, liian vähän rasvaa, liian vähän makua, liian vähän ravinteita. Mutta kun mittareina käytetään suolan ja rasvan määrää niin tietyssä valossa saadaankin siitä huipputerveellistä.[/QUOTE]

Yleensä hiilareista meuhkaavat karppaajat, jotka ovat karppaamisen aloittaneet reilun ylipainon vuoksi. Siitä tämä painonhallinta näkökulma.

En kumoa tutkimusta, mutta uskallan väittää että kotona oleva lapseni saa täällä parempaa ruokaa kuin päiväkodissa saisi. Saa sekä terveellistä että monipuolista, eikä juuri ollenkaan lisäaineita.

enpä tiedä päiväkotiruuastakaan. vaikka se varmaan onkin terveellisempää kuin monien kotien ranskalaiset ja nakit tai sikanautajauhelihakastike valkoisella makaronilla, niin ei tuo päiväkotiruuan tasokaan ainakaan helsingissä kovin korkea ole.
mehukeittokiisseleitä, kinkkuvalmisteesta tehtyä kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa valkoisesta makaronista, välipalaksi puolikas paahtoleipä tai joku pulla...

kiitos siitä kuuluu Palmialle joka toimittaa nykyisin päiväkoteihin ja esim vanhainkoteihin ruuat. kamalaa pa*kaa. Palmian ylläpitämissä henkilöstöravintoloissa valikoima on kyllä laajempi.

[QUOTE="vieras";23239394]Yleensä hiilareista meuhkaavat karppaajat, jotka ovat karppaamisen aloittaneet reilun ylipainon vuoksi. Siitä tämä painonhallinta näkökulma.[/QUOTE]

Yleistetään nyt sitten kunnolla kun sille tielle lähdettiin. Yleensä ne, jotka päiväkotien ruokia pitävät laadukkaina ja terveellisinä, ovat niitä jotka ovat ruoanlaitossa ihan kädettömiä ja avuttomia eivätkä tajua ravitsemuksesta yhtään mitään. Mikä tahansa laitosruoka johon saa lisukkeeksi siivutetun kurkun, on heidän mukaansa "tasokasta". Ja jos herrat sanovat että meillä on laadukasta ruokaa niin nämä pässinpäät säestävät kuorossa: niin meillä on. Eipä ainakaan tarvitse ajatella itse.

Yhteistyössä