housuun kakkailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltei 4vuotiaan äit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miltei 4vuotiaan äit

Vieras
Meillä miltei 4 vuotias poika. Nyt on viime päivinä parhaimmillaan kolme kertaa päivässä tullut kakkaa housuun..
Se ei siis kokonaan tule vaan osa, koska pidättää niin kauan. hänestä huomaa kun alkaa oleen kakkahätä paukuttelee kovasti, mutta viimeseen asti pidättelee. Välillä saa väkisin vessaan viedä tai menee mun huutoni säestämänä.
Vatta tuntuu olevan hiukan kovalla.
Mikähän sitä vatsaa kovettaa?? Voiko maito tehdä niin tai vilja??
Levolac voisi pehmentää sitä vatsaa.
Olen kysynyt, että sattuuko kun käy vessassa, mutta sanoo että ei. Eikä osaa sanoa syytä siihen miksi pidättää eikä mene vessaan ajoissa.
Vaippa on jäänyt pois jo 2,5 vuotiaana ja nyt on vasta tullut tämä.
Meille syntyi vauva marraskuussa, voikohan sillä olla vaikutusta?? Mustasukkaisuutta muuten ei ole esiintynyt, olen paljon myös pojan kanssa kahdestaan.

Vaikuttaa siltä, että lapsi jotenkin jännittää sitä vessaan menoa ja siksi pidättelee. Jospa se kakkaaminen kuitenkin sattuu, vaikka ei myönnä.
Runsas maitotuotteiden käyttö voi kovettaa mahaa, samoin pullat ja keksit ja vaalea leipä. Anna hedelmiä välipalaksi, vaikka omenaa tai päärynää, ja luumua jos maistuu. Kuitupitoista ruokaa, mielummin ruisleipää kuin vaaleaa, ja paljon juomista (vettä ja tietenkin sopivasti myös maitoa) päivän mittaan. Toivottavasti helpottaa. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 00:09 Varjolilja kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että lapsi jotenkin jännittää sitä vessaan menoa ja siksi pidättelee. Jospa se kakkaaminen kuitenkin sattuu, vaikka ei myönnä.
Runsas maitotuotteiden käyttö voi kovettaa mahaa, samoin pullat ja keksit ja vaalea leipä. Anna hedelmiä välipalaksi, vaikka omenaa tai päärynää, ja luumua jos maistuu. Kuitupitoista ruokaa, mielummin ruisleipää kuin vaaleaa, ja paljon juomista (vettä ja tietenkin sopivasti myös maitoa) päivän mittaan. Toivottavasti helpottaa. :)

Me ollaan noudatettu noita ohjeita mitä sanoit mut meillä ei vaan tehoa!
Täytyy varmaan mennä seuraavaksi lääkäriin kattoo ettei ole suolimutkalla tai jotain muuta.

Kuulostaapa tutulta, meidän tytöllä oli viime talvena samanlainen vaihe, oli silloin myös 4-vuotias. Tuhrua oli housuissa monta kertaa päivässä. Annoin levolacia säännöllisesti jonkin aikaa niin että vatta saatiin pehmeämmäksi. Lopulta vain tiukalla puhuttelulla saatiin tilanne hallintaan, tehtiin selväksi että heti jos yhtään tuntuu että on kakkahätä niin mennään vessaan. Meillä meni ohi näin, eikä tuollaista vaihetta ole sen jälkeen tullut. Toki lapsissa on eroja joten ei ehkä toimi kaikilla.

täälläkin on yksi yli 4 vuotias joka pidättää viimeeseen asti ja sitten kakka onki housussa.meillä tätä on kestänyt jo kauan aikaa.luulen sen johtuvan siitä kun pelkää että sattuu,kun joskus on sattunut.meillä on yritetty ruokavalion lisäksi ummetuslääkettä ja puhuttelua,maanittelua ja kaikkea mahdollista,mutta mikään ei auta. tänään laitoin jopa sille vaipan kun oli taas kakannut monet kerrat housuun.olen jo aikas stressaantunut tähän :(

Meidän pojalla ollut vastaavaa ongelmaa. Ikää on nyt n. 3v5kk.Lopulta pistimme jääkaapin oveen rasti ruutuun-systeemin eli jokaisesta pottaan/pönttöön tulleesta kakasta sai yhden rastin ja viiden rastin jälkeen oli luvassa pikku palkinto. Ensimmäinen palkinto tosin tais olla meillä niinkin iso kuin pikkuauto, koska näin saatiin kynnystä huomattavasti pienennettyä. Poika alkoi itekin iloita siitä, että "nyt saa rastin!" Ja lopulta itse palkinnot kävivät toissijaisiksi ja jäivät unholaan. Nyt yritämme potalle säännöllisesti joka ilta ennen nukkumaan menoa, ettei pääsisi kovaa "tulppaa" syntymään. Lisään mm. viiliin leseitä ja pellavansiemeniä, jotka myös pehmentävät vatsaa.

Lykkyä teille!

T:Miekku

Meillä sama ongelma, olen ajatellut sen johtuvan siitä, että lapsesta on hienoa hallita suolensa, joten siksi pidättää viimetippaan asti. Eikä oikein maltakaan kesken leikin. Usein vien hänet muista asioista jutellen kuin ohimennen pöntölle ja sanon että tee kakka, kun huomaan että pidättää. Pidättely aiheuttaa ummetusta! Sitten kakkaaminen sattuu ja taas pidättää jne... Kovaa kakkaa on helpompi tehdä pottaan, asento on rennompi, siinä voi myös lukea kirjaa, niin kakka voi tulla huomaamattaan.

Yhteistyössä