hotelli-ja ravintola-alan työntekijät HUOM!!!!!!

miten teillä muilla kyseisen alan työntekijöillä on mennyt mammalomalle jäänti? siis maksaako työnantaja teille palkkaa sen äitiyspäivärahakauden aikana vaiko oletteko kelan tuilla?

ite just työnantajan kanssa pähkäilyn jälkee oon ni siipi maassa ku olla ja voi... :ashamed: työehtosopimus ei sano et työnantaja olisi velvollinen maksamaan palkkoja.. ja kuka niin tyhmä olisi työnantajakaan et ottaisi tuolla ajalla melkein 600e/kk miinusta takkiin?

mulla siis äippärahan määrä verotuksen mukaa 30.43e/pvä ni eihän tuosta nyt saa huonostikaa palkkaa vastaavaa summaa? :eek: ,mikä siis nyt vielä loka/marraskuulta 1200e/kk mammaloma alkaa sit 3.12.07

kaikki paras onvielä et mulle kun maksetaan palkka etukäteen joka kuukausi eli syyskuun palkka on tullut nyt 1.9 ja lokakuun palkka tulee 1.10 jne.. ni mulal menee kelan rahojen kanssa asiat ni hienosti perseelleen et oonkin sit joulukuun ilman rahaa koska kela maksaa jälkikäteen ne rahat mikä menee mulla tammikuun puolelle... :|

ei paljoa siis naurata... eihän tässä kannata jäädä lomalle ollenkaan... :'( :ashamed:
 
joo soitettu on jo yhdessä työnantajan kanssa ja tulos olis e et työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkoja, vaikka vakituisena olen kyseisessä firmassa ollu marraskuusta 2003 asti... :ashamed:

lisäksi asia vielä varmistettii tutulta tuomarilta ja tulos oli sama...
 
Itse en ole alalla, mutta useat ystäväni ovat. Voin kertoa että vain yhden sopimuksessa lukee että saa ensimmäiseltä kahdelta (muistaakseni) kuukaudelta palkan ja sitten siirtyy kelan tuille. Hän on ravintolapäällikkö, siis siinä syy.
Muilla on ollut äitiyslomalle siirtyminen rankkaa, koska mistään ei tule rahaa pitkään aikaan. Samalla tavalla kuin sinullakin.
Suosittelen turvautumaan sossuun, sieltä saa ainakin sapuskat ja vaipat jos et ehdi laittaa pennosia sivuun.
Jaksamisia sulle! :hug:
 
joo siltä kuulostaa et todella "helppoa" tulee olemaan tuo eka mammaloma kuukausi.. :ashamed: eikä siinä mitää, enhän ole oikeiutettu mihinkää muuhunkaa tukeen tuolloin joulukuussa koska olen silloin jo äitiyslomalla... :kieh:

et paljon kannattaa olla töissä pitkä aika ennen lapsen tuloa, siitä hyöty näyttäs olevan aikalailla nolla!!! et miehen tuloille pitäs mun sit siirtyä, joka on niiiiiiin vastoin mun luontoa!

ei kait tässä sit auta kun ruveta noista kahden kuukauden tulevista palkoista vetää rahaa sivuun,et selviää joulukuun, ja unohtaa samalal myös kaikki joulu tohotukset!!!

niiiiiiiin perseeestä!!! en tiedä onkohan muut ottaneet huomioon tuota asiaa joilla tammikuussa la?? :attn:
 
Toivottavasti ovat ottaneet huomioon...Sitä vaan ei tuu koskaan miettineeks ennen ku on liian myöhästä tehdä asialle jotain. Mulla onneks kävi toisinpäin, ja tuli vika palkka ja eka ÄPR kahen viikon välein, mut tosiaan ei aina oo asiat niin hyvin!
Mutta jos yhtään lohduttaa, niin on siitä ennenki selvitty ja varmasti kaikki kääntyy parhainpäin! Esim. monet laskujen eräpäivät yms voi sopia etukäteen siirrettäviksi, jos soitat vaan ja selität asian, ne on kyllä useimmiten järjestelykysymyksiä!
 
vähän lohdutusta toi nyt se et työnantaja ilmoitti et mulle on maksamatta lomalta paluu rahat mitkä on reilu 700e :) et ne vaan sit säästöön niillä nyt kuitenkin joulukuu elellää, laittaa joululahjoja varten sit kahdesta vielä tulevasta palkasta jemmaaan... minen meinaa kovinkaa helposti lähe minkää sosiaalitantan juttusille et rahaa sais, koska en saa,mulla on ollu joulukuuta edeltäviltä 2kk ni isot tulot et ne kattoo et niistä pitäs olla säästössä... :|

kai tää tästä jotenkin.. oli sinänsä hyvä et tuli tietoion nyt reilu 2kk ennen ku jäin mammalomalle.. ettei sit olis käyny niin et olisin tajunnu asian esim. marraskuun loussa... se on nyt vaan eleltävä niukemmin.. onneks on vauvan vaate ostokset ja vaunut/sängyt jo hommattu.. et niihin ei sit tarvii ruveta miettii rahoja jostain.. et sitteri ja turvakaukalo on vielä ostos listalla mut ne nyt ei ole suuria meno eriä...

kyllä muuttu hyvä päivä taas niiin kertakaikkiaan pas*aks et huh huh!! miehellä taas kestämistä ku rupeen sille purkaa... :ashamed:
 
:hug:
Älä nyt masennu sentään! Se on vaan rahaa eikä se tuo onnea (vaikka piristääki kummasti ;) )
Oon ihan samaa mieltä siinä sossujutussa. Onhan se sellai kolaus itsenäisen naisen ylpeyteen!
Mä kuitenki veikkaan että sitä rahaa ei loppuaikoina mee kamalasti muutenkaa jos kaikki on jo hommattu vauvaa varten. En oo ite käyttäny rahaa kolmeen viikkoon (vaikka olin eilen ostoskeskuksessa!). Ku kaupassa näkee oman peilikuvan niin kummasti shoppailuhimot häviää! Ja syöminen on kans vähän niin ja näin ku vauvan jalat tuntuu kurkussa asti
:LOL:
T+t 40+1
 
Jees, alalla olen ja ei palkkaa tipu äitiyslomalta... Ja normaalisti palkan myöskin saan aina kk:n puolessavälissä koko kuukauden osalta. Viime perjantain tuli vika palkka, ensikuussa ainoastaan lokakuun alussa pidettävän talviloman rahat ja sitten odotellaankin KELA:n tukia 12.11. tuleviksi. :( Asiasta kyllä neuvoteltiin aluksi työnantajan kanssa, mutta lopputulos ei sinänsä tullut suurenakaan yllärinä...

Muutenkin tässä raskauden ilmoitettuani on ollut kaikenmoisia vaiheita, jotka on vieneet mun arvostusta työnanatajaani kohtaan. Mm ennen raskaudestani ilmoittamista mulle oli jo aikalailla pedattu yleneminen firmassa (asiasta oli alustavasti jo juteltu), laajenemisien myötä. Noh, kas kummaa, samaiseen työtehtävään hommattiinkin lopulta täysin ulkopuolinen ihminen. Ja mulle ei sen alustavan keskustelun jälkeen kyetty edes tästä uuden ihmisen hankkimisesta puhumaan suoraan, vaikka asiaa tiedustelin useampaan otteeseenkin! :kieh:Että joopajoo. Hirveästi olen antanut tuon työpaikan eteen viimeisen parin vuoden sisällä ja tässä kiitos seisoo. Muutenkin on aika hektistä työtahti ja etenkin tässä raskauden edetessä vaan rankemmaksi käynyt...

Toisaalta: kun lopulta kääröni saan syliin, en enää jaksa huolehtia koko työasioista. :heart: Niihin palailen vasta sitten vanhempainvapaiden loppupuolella, jos sillonkaan... :)

mussu (respa- / myyntipalvelutööntekijä ) & pulla (masukasvatti :) ) 30+4
 
joo näin perseelleen se vaan menee.. ja kyllähän sen ymmärtää et ei työnantajakaan voi hyvyyttään ruveta mulle 3kk palkkoja maksaa ja ottaa sit itse takkiin vielä mun palkoissa sen 500-600?/kk mitä äippärahan erotuspalkkaan on , ja vielä lisäks palkkaa mun hommaan jonkun muun sijaiseks jolle maksaa sit sen palkan myös... hatuttaa vaan ni vietäväsi...

no mulle onnkes tulee noi lomalta paluu rahat vielä ennen mamma lomaa, ni ei muuta kun säästelee ni kai tästä selvitää sinn etammikuulle et tilenne hiukan sit tasottuu ja oppiis opeutuu taas jonkun sortin tuilla elämisee.. :| onneks se tässä vaiheessa tosiaa selvis tuo homma ni ei tuu sit ihan ni paha rahakato ku mitä kuvittelis et olis kk ennen loman alkua selvinny..

minusta voisivat kelassa kyllä kertoa noista asioista,mäkään en tätä olis sanu tietää ellen olis kysyny niitä maksu jaksoja.. kukaan ei mulle sitä kertonu et jään kk rahattomaks.. :( samoin kun ei kero mitään muutakaa jollet sitä kysy... :kieh:
 
Mä tein Veikkaa odottaessani niin että pyysin työnantajaa maksamaan kertyneet lomarahat vasta elokuun lopussa, kun jäin silloin äippälomalle ja Kelan ekat rahat tulivat vasta kuun lopussa. Samalla sain "huijattua" verottajaa, ei menny lisäprosentille, kuten olisi käynyt jos lomarahat olisi maksettu palkan päälle. Ei mullekaan maksettu äippäloman ajalta palkkaa, kun tes:issä ei ole siitä mainintaa.
 
joo no mullaki alkaa siis äippäloma 3.12 ja en saa siltä kuulta ennää palkkaa.. näin ollen saan myös samalla prosentilla noi lomaltapaluu rahat... eli työnantaja maksaa ne 1.12 jolloin ei palkkaa ennää tulis...

sit seuraavat rahat tulee siloin tammikuuss amitkä on ne korotetut ekalta 56(?) pvältä.. et kai tää tästä ku hiukan asioita pohtii tuon alku shoin jälkee...
 
Kyllä se työnantajan kannalta on sinänsä ymmärettävä tilanne. Omasta pussista se olisi heilläkin pois, jos äippälomalta jotain maksaisivat...

Puoliso tuossa jokin aika sitten puhui, että jossain oli uutisoitu PAM:n tulevista neuvotteluista palkanmaksusta äitiyslomakaudella. Sen tarkemmin en tiedä millä aikataululla tälläisiä neuvotteluita käydään tms, mutta olishan se hienoa. Jos vaikka sitten mahdollisen seuraavan muksun kohdalla olisi tuommoinenkin mahdollista. :)
 
kun olen mäkin pärjännyt tällä 26?/päivä ihan hyvin ja mulla on kaksi muutakin lasta ja ei ees miestä auttamassa ja sillon kun oli mies niin pärjäsin hyvin siltikin minimi äippärahalla mikä oli se joku vähän yli15?/päivä.SE on ihan mihin tottuu...Sen ymmärrän et ketuttaa niitä rahoja odotella ja soskusta et kylläkään rahaa taida saada kun miehesi tulot otetaan siellä huomioon. Voithan sopia miehesi kanssa et "lainaat" häneltä rahaa nyt ja maksat sitten kun itselle sitä tulee mikäli se ottaa ylpeyden päälle olla miehen rahoilla sen yhden kuukauden.Kyllä se miehen kuuluukin perhe elättää tässä vaiheessa kun ollaan äippälomalla oli sitten miten tasa-arvon aika tahansa.
 
Mullakin olis ollu äitiyspäivä raha jotain tuota luokkaa ku sulla verotuksen mukaan. Ymmärsinkö oikein ettei sulta ole sitte laskettu näiden työtulojen mukaan olleskaan päivärahaa? Mulle laskettiin, ne ei sitä pahemmin nostaneet, mutta koska olen ollut työttömänä välillä, minun liiton päivärahani nostivat sitä melkein 20 euroa! Kannattee laskettaa kaikki mahdolliset oljenkorret, niissä päätöksissähän on tietty aika valittaa. Mullakaan ei olis tullu mieleenkään, että se liiton raha noin ratkaisevasti nosti tuota äitiysrahaa :/
 
mun puolen vuoden tuloja ei oteta huomioon kun eivät ole 20% isommat ku 2005 verotus tulot...

joo no kyllä mä uskon et tästä mennää, alku shokin ja nukutun yön jälkee elämä nyt taas näyttää ihan toiselle.. en edes viiti miettiä koko kelaa vähään aikaan...
 

Yhteistyössä