Hormoonihoidot, vaarallisia vai ei ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marcon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marcon äiti

Vieras
Laitan tämän kirjoitukseni tännekin palstalle, tuntuu että pakko on kertoa taphtuneesta.

Minun paras ystävâni kuoli kaksi viikkoa sitten. Hän oli tâysin terve, 34- vuotias nuori nainen. Hän kuoli erittäin rajuun ja äkilliseen sydânkohtaukseen, helikopteri kerkesi apuun mutta kukaan tai mikään ei hântâ olisi voinut pelastaa. Veritulppa oli tukkinut vasemman aortan.

Hän ja elämänkumppaninsa toivoivat lasta, ja koska vauvelia ei alkanuut kuulumaan, ystâvättäreni "pääsi" lapsettomuushoitoon. Hän oli saanut useanlaisian hormoonihoitoja n. 1 1/2 v ajan, ja viimeiset 4 kk hoitoja oli "voimistettu". En lâäkkeiden nimia tiedä, sen vain ettâ niitâ oli paljon.

Asumme molemmat ulkomailla, ja välimatkaa meillä oli 300 km, puhelimessa ystäväni aina tottakai kertoi minulle hoidoistaan. En halunnut itse aiheesta puhua, mutta jos hän halusi niin tottakai me siitâ keskustelimme, aihehan on monelle lasta toivovalle kovin arka.

Ystäväni tupakoi. Ei paljon, mutta poltti kuitenkin. Monta kertaa mielessäni ajattelin sanoa hänelle ettâ yrittäisi lopettaa - pari kertaa sanoinkin. Mutta kaikkihan tietâvät ettâ lopettaminen on mahdotonta jos omat motivaatiot eivät ole kovat. Olen itse entinen tupakoija.

Miksi kerron teille tästâ kaikesta ? Siksi ettâ minä tulen viikon päästâ Suomeen, hautaamaan parhaan ystâvâni 20 vuoden ajan. Hânen kuolemaansa ei ole "lââketieteellistä" syytâ .... ruumiinavauksessa ei ollut mitâän epänormaalia. Kuinka terve, nuori 34-vuotias nainen voi sitten kuolla sydänkohtaukseen , "ilman mitâän syytâ" ? Kuinka paljon tulee luonto-äitiä 'auttaa' jotta me saisimme haluamamme ? Missä on raja ? Kuinka tarkkaa seurantaa tulisi lâäkâreiden pitââ tälläisille potilaille ? Kun lapsettomuushoidot aloitetaan, miksi tupakointia ei kielletâ ?

En tiedâ ymmärtääkö kukaan kirjoituksestani mitâän. Olen vielä shokissa, kuten myös hänen perheensâ, ystâvänsâ, avopuolisonsa. Oliko kyseessâ se elämân kova epä-onni, vai ?

Aiheeseen saa ottaa kantaa, varsinkin jos voin kirjoituksellani vaikuttaa jonkun äidiksi haluavan elämâân. ja en tarvitse kommenttia siitâ että olen itse saanut lapsen ilman hoitoja ja helpolla. Haluaisin vaan yrittää ymmärtää tapahtuneen. Ehkä todellakaan hänen kuolemansa ei liity hormooneihin mitenkään, ehkä .... Mikä on elämän hinta ?

Otan osaa suruusi. Ystävä poismeno järkyttää. 28 vuotias opiskelukaverini kuoli yllättäen sydänkohtaukseen. Hän ei ollut käynyt lapsettomuustoitoja hormoonien kera. On vaikea ymmärtää poislähtöä. Todellisuus kuitenkin on että ulkopuoliset eivät tiedä henkilökohtaisista potilastiedoista saatika lääkityksistä. Useammat asia ovat spekulointia. Jälkeenpäin kuulin kuoleman johtuneen krapulasta / lääkeaineen /huumeiden ja tai viinan yhteisvaikutuksesta. Kaikki läheiset eivät kerro kipeistä yksityiskohdista.

En ole törmännyt tuktkimuksiin joissa hedelmöityshoito potilaita ja hormoonihoitoa olisi seurailtu sivuvaikutuksien kannalta. Lapsen saanti on ollut ykkös prioriteettina. Sen sijaan stakes tutkija muistaakseni klemetti on tutkinut 9000 koeputkilasta ja havainnut poikalapsilla kehitys ongelmia. Hän päätteli niiden johtuvan hormooneista joita käytetään munasolujen kehitykseen. Itse olen menossa hoitoon ja siskollani oli rintasyöpä 28v minulla saattaa olla syöpägeeni. Käyn kuitenkin tsekkauttamassa rintani säännöllisesti joka vuosi.

Sydän voi pettää myös nuorilta miehiltä. Välttämättä lapsettomuushoidot eivät siis vieneet ystävääsi. Asiaa sen kummemmin tuntematta en ota kantaa mutta monet tekijät voivat vaikuttaa sydänkohtaukseen. Voit etsiä netistä tietoa (muista myös katsoa sivujen olevan luotettava lähde).

Toivotan kuiten jaksamisia ja otan osaa suruusi.

Veritulppa riskiä voi vähentää mini asperiinilla. Minulla on menossa IVF alkulääkitys ja otan 50 mg illalla. Vähennän ennen synnytystä. Tuota annosta on suositeltu toistuvissa keskenmenoissa ehkäisemään pieniä tukoksia kohdun verenkierrossa.

Kiitos kaikille vastanneille. Hautajaiset olivat juuri viikonloppuna, ystäväni lepää nyt kauniilla paikalla.

Olen tapahtuneesta puhunut usean lääkärin kanssa - kaikki ovat asiasta samaa mieltâ ; hormoonit ja tupakointi ovat dynamiittia yhdessä. Tottakai on 'helppo' sanoa aina jälkeenpäin, mutta tuntuu kummalta ettei tälläisten potilaiden tupakointiin kiinnitetä enempää huomiota. Ja niinkuin joku sanoi, pillerit on kans hormooneita ja tupakointi on TOSI vaarallista niiden kanssa.

Minulle on sanottu että juuri näillä hoidoilla veri paksuuntuu joten joku mainitsi asperiinilla 'ohentamisesta', totta tuntuu olevan. Mutta ilmeisiesti veren paksuus kuitenkin tutkitaan säännöllisesti, mutta eihän siitä veritulpaa näe.

Elämän epäonni - uskomaton kauhea epäonni. Toivottavasti te jotka lasta hankitte hormoonihoidoilla olette tietoisia kaikista vaaroista, ja ennekaikkea toivotan teille kaikkea hyvâä,ja rohkeutta ja että kaikki menisi kohdaltanne oikein.

Rakasta ystävää kaivaten

Voin sanoa omastapuolestani, että jos saan sydärin ja kuolen niin se on silti pieni hinta siitä että eläisin elämäni lapsettomana. Itsestäni tiedän, että masentuisin aivan täysin, mitä elämää sekin sitten olisi. En ole täällä sitävarten et en ota mitään riskejä kunhan en vaan kuole ja ystävät ja sukulaiset jää suremaan. Olen täällä itseäni varten ja teen silloin sen minkä katson itselleni olevan parhaaksi. Onneksi en tupakoi mutta me kuollaan kuule kaikki joskus ja eletään elämämme niinkuin parhaaksi näemme.

Olen miettinyt samaa mutta toisesta syystä...että miten monella tapaa hormonit mahtavat vaikuttaakaan. Minultakin kuoli ystävätär jokin aika sitten. Häneltä kuoli vauva ja sitten sen jälkeen sai näitä hormonihoitoja. Kunnes masentuneena yhtäkkiä yllätykseksi kaikille tappoi itsensä. Voit uskoa, että olen miettinyt samansuuntaisia ajatuksia kuin sinä...että mikä osuus hormonihoidoilla mahtoi olla asiaan.

Otan osaa suruusi.

Yhteistyössä