hormoonihäiriö

• Viestiketjun aloittaja hormooni häiriöinen
  • Ensimmäinen viesti
hormooni häiriöinen
Onko muilla kokemuksia siitä, et hormonipitoiset ehkäisymenetelmät ei sovi? Aiheuttaen väsymystä, seksihaluttomuutta ennenkaikkea jatkuvaa ärtyisyyttä?

Minä söin (olen syönyt) Mercilon merkkisä e-pillereitä n. 12 vuotta
paitsi raskauksien aikana 2002 ja 2004. Nyt aloitin 2005 syömään samoja pillereitä. Ihmettelin jatkuvaa väsymystä, jatkuvaa ärtyisenyyttä, mielialavaihteluja seksihaluttomuutta ym. Ajattelin olenko tulossa "hulluksi" vai onko mulla masennusta vai mikä riivaa. Lapset 4 ja 1,5 v. Mielialani on ollut todella maassa. Huudan todella helposti varsinkin uhmaikäiselle 4 vuotiaalle. välillä tuntuu ettei mikään kiinnosta/huvita.

Menin nyt maanantaina parkumaan oloani neuvolatätille. Hän sanoi et mulla vois olla hormooni tasapainon häiriö. Johtuen e-pillereistä. Ja ehkä estradiolipitoisuus on liian alhainen. Hän antoi minulle helsinkiläisen naisten erikoislääkärin sähköposti nro. Jonne heti kirjoitin oireistani. + myöhemmin soitin hänelle kun sain sähköpostiin vastauksen ja hänen vastaanotto numeron. Hän sanoi että Mercilon e-pillerit on pahimpia pillereitä jotka aiheuttaa näitä ed.mainittuja oireita. Ja kehotti jättämään pillerit pois. ja lähetti minulle lähetteen estradiolipitoisuuden mittaamiseen. Nyt olen ollut 5 päivää syömättä e-pillereitä ja kun menkat alkaa marssin gynelle laittan kuparukierukan. Ja hesalainen lääkäri pyysi seuraamaan tilannetta 2 kk ja oireet ei ole parantunut voi saada lääkehoitoa estradiolipitoisuuden tasaamiseen.

ONKO MUILLA OLLUT SAMOJA OIREITA? oNKO OIREISIIN SYY OLLUT JUURI NÄISTÄ HORMOONIEN REISTAILUISTA?

bambolino
mulla samoja oireita mutta en käytä mitään pillereitä tai vastaavaa.ainoastaan mitä raskuden jäljiltä ja nyt imetyksen aikana tapahtuvat hormooni hässäkät vauva nyt 6kk.mietin kans ite että voisko olla masennusta tai jotain mitta ei se kyllä sitä ole,ihan varma että hormooneista johtuu.välillä sitä tosissaan luulee tulevansa hulluks ihan oikeesti,nyt ajattelin että lopetan imetyksen jos aiheuttaa tällasta.voikohan olla että mulla sitten tulee luonnostaan liika hormoonia vai onko vaan normaalia????

Mulla on melko samanlaisia oireita. Mulle laitettiin hormonikierukka (Mirena) parisen kuukautta sitten. Jos tää olo ei ala pikkuhiljaa tasottumaan (on toki parempiakin päiviä!), pitää alkaa miettiä jotain muuta ehkäisykeinoa. Varmaan sitten ei pilleritkään käy, koska hormoneillahan siinäkin ehkäistään... :/

Jonsered
Sama vika, sanoi sika. Nyt juuri kipuilen kapselin kanssa. Välillä olin ilman hormoneja ja olo oli auvoinen.. Nyt murhanhimoinen!! Tavarat lentää ja lapset pelkää. Uni ei tule, finnit kukkii, maha on turvoksissa ja itku herkässä..
Yritä ihmeessä, josko kuparikierukka sopisi. Itselleni ei käynyt, langat ylläpitivät jatkuvaa tulehdusta emättimessä, josta se voi siirtyä kohtuun. Muilla en ole kuullut vastaavia vaivoja tulleen kierukasta.
Hormonit hiiteen! \|O

aluperäinen täs viel
Hei! Kiitos kaikille vastanneille. Ja sulle jolla on 6 kk ikäinen vauva. Juuri nämä hormonien sekalaiset toiminnot voi johtua myös raskaudesta ja synnytyksestä. Selvitin nimittäin asiaa eteenpäin ja juttelin toisen äidin kanssa jolla oli sama tilanne kun sulla. Sille vaan määrättiin masennuslääkkeitä vaikka syy olikin loppupeleissä vain et, estradioli pitoisuus oli todella alhainen synnytyksen jälkeen. Tämä äiti vain meni niin pahaan jamaan että joutui hetkeksi sairaalaan. Masennuslääkkeet vain pahensi olotilaansa. Mutta nyt hän ei syö masennuslääkkeitä vaan hänellä on lääkitys tämän estradiolipitoisuuden normalisointiin ja olo paljon parempi.

Myös oma oloni on nyt jo paljon parempi. väsyttää kyllä mutta pinna ei ole niin kireellä ja seksikin on alkanut taas maistua ;)

Odotan vielä vajaa 2kk ja sitten menen mittauttamaan oman estradiolipitoisuuteni lääkäriin. Sain lähetteen siihen. Sen päätin etten enää ikinä käytä mitään hormonipitoista ehkäisyä. Toivottavasti toi kuparikierukka sopii mulle. Pitää odottaa vielä menkkojen alkamista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 23:43 aluperäinen täs viel kirjoitti:
Myös oma oloni on nyt jo paljon parempi. väsyttää kyllä mutta pinna ei ole niin kireellä ja seksikin on alkanut taas maistua ;)
Ihana kuulla! Mä luulen että mullakin alkaa pikkuhiljaa hormonitasapaino normalisoitua tai jotain... Seksi maistuu enkä pingota ihan joka asiasta. :)

mä muuten söin juuri noita merciloneja silloin kun masennuin pahasti.
sitten lopetin ne ja alotin vähän ajan päästä masennuslääkkeet.
tosin en usko että masennukseni johtui merciloneista kokonaan, ne vaan pahensi sitä.

alkuperäinen täs vie
Heipparalla kaikille!

Täytyy nyt oikein hehkuttaa omaa oloani. Nyt alkaa tuntua että oma iloinen positiivinen itseni alkaa tulla hiljalleen takaisin. Ihanaa.
Ja kaikki tämä siitä, että jätin ne MYRKKY mercilon pillerit pois. Aivan kuin olisin pillerien syönnin ajan elänyt kuin toisessa maailmassa. Olo on jo aivan erilainen. =) Sen on huomannut jo lähipiirikin et parempaan suuntaan ollaan menossa

Super :hug: kaille! =)

Yhteistyössä