hormoniton

• Viestiketjun aloittaja ehkäisy?
  • Ensimmäinen viesti
ehkäisy?
Olen 27 v. nainen. Pitkässä avoliitossa. Ei lapsia. Ehkäisynä n. 9 v. e-pillerit, eri merkkejä. Alan uskoa, että pillerit eivät sovi minulle. Pahimmat oireet haluttomuus ja mielialan ailahtelut, lähinnä naurettava itkuisuus. Ja kyllä pitkäaikainen hormonien napsiminenkin arveluttaa...

Kertokaa kokemuksianne ja vinkkejä hormonittomista ehkäisymuodoista! Mihin olette vaihtaneet pillereistä? Tärkeintä olisi ehkäpä ehkäisyn tehokkuus.

Tilti
Minuakin kiinnostaisi...

Olen 26-vuotias, myös lapseton ja avoliitossa elävä nainen, pillereitä (Femoden) söin kymmenisen vuotta. Lopetin ne kuukausi sitten juuri ap:n mainitsemien oireiden takia.

Lääkäri kirjoitti puoliväkisin NuvaRing-reseptin. Tuntui, ettei ottanut kovin tosissaan mun oireita. Kysyi vaan, että onko mulla liikuntapakkomielle (?!) ja määräsi verikokeisiin (joiden tulokset olivat hyvät).

Meillä on tällä hetkellä käytössä ihan perinteisesti kortsu, mutta onhan se hieman hankala... Hormooneilla vain en enää haluaisi elimistöäni sekoittaa.

Kiukustunut
Hormooneja ei tosiaan kannata vuosikausia popsia, sillä raskautuminen voi olla sen jälkeen hankalampaa, jollei kierto palaakaan normaaliksi.
Itse tuolla vauvahaaveissa seikkailleena olen todennut että raskaaksi tuleminen ei niin vaan tapahdu ja se vaatii päivien laskemista ja hyvää tuuria että tärppää. Jos kerran vain parina päivänä on mahd tulla raskaaksi, niin miksi syödä jatkuvasti hormooneja? Lääkärit aina ensisijaisesti tuputtaa niitä pillereitä, vaikka hyvin sitä pärjää luonnonmukaisella ehkäisyllä, eli päivien laskemisella ja muutenkin omaankehoon tutustumisella, kortsua voi sitten käyttää välillä extrana. Tätä suosittelen varsinkin jos lähestyy 3-kymppiä ja joskus vielä haluaa lapsia. Moni on joutunut myöhemmin toteamaan että miksi oikeastaan söi pillereitä, kun sitten on päätynyt lapsettomuushoitoihin.

piitu
Hormonikierukka!
On hormonia, tiedän :) mutta tämä on kaukana pillereistä koska kierukan hormoni on niin paikallista.
Itse en saa käyttää edes hormonipitoista ehkäisyä, mutta kierukka tekee tässä poikkeuksen!

En kyllä ole 100 % varma laitetaanko naisille jotka eivät ole synnyttäneet, mutta ajatelkaa... viiden vuoden ajan ei lähestulkoot yhtään kuukautisia, eikä mielialan vaihteluita jne.

Persona
Itselläni käytössä sekä Persona että ns. luonnollinen perhesuunnittelu (EI ole sama asia kuin varmat päivät ja kalenterin kyttääminen).

Lisää tietoa:

http://www.persona.info/fi/index.cfm

http://familydoctor.org/126.xml

http://www.billings-centre.ab.ca/

http://www.ovusoft.com/

kukin tyylillään
Oviksen kyttääminen ei eroa millään lailla kalenterin kyttäämisestä....varmoja päiviä ei ole olemassakaan, ovis voi tapahtua useimmin kuin kerran kuussa jne......

May
Ovulaation tapahtuminen 2 kertaa kuussa on harvinaista ja olen kuullut, etta mahd.jalkimmaisella ""ovulaatiolla"" ei ole enaa hedelmallinen? Meilla (28/30) kaytossa kumi ovulaation hujakoilla ja varsinkin loppukierrosta ollaan ilman mitaan, mutta ei lasketa sisaan. Ja hyvin toiminu, tosin ei mikaan katastrofi jos tulen raskaaksi ja vuoden sisaan varmaan aletaan lasta yrittamaankin.

ap
Tilti, kokeilitko ollenkaan tuota rengasta? Huomaatko nyt pillerittömänä ison eron, jos vertaat aikaan kun söit pillereitä?

Mulla kyllä lääkäri ottanut ihan vakavasti selittämäni oireet. Totesi, että erityisesti tuon Femodenin on valitettu aiheuttavan paljon minunkin luettelemia sivuvaikutuksa. Sanoi, että ei siki enää määrää sitä kenellekkään...

Kokeilen nyt ens viikosta alkaen tuota rengasta. Siinähän hormonitaso on paljon pienempi kuin pillereissä. Saa sitten nähdä, sopiiko mulle. Olen kuullut kommentteja puolesta ja vastaan. Osalla toimii loistavasti (ei sivuvaik. kuten pillereillä), mutta osalla ongelmia esim. paikoillaan pysymisen kanssa.

Tilti
En ole ottanut rengasta käyttöön, vaikka lääkäri vielä puhelimessa erikseen suositteli edes vähäksi aikaa kokeilemaan.

Mun mielestä on tosi outoa, että mulle yksikään lääkäri ei ole koskaan sanonut mitään kommenttia Femodenista, vaikka se taitaa olla yksi pahimmista pillerimerkeistä. En mä ainakaan tajunnut pitkään aikaan yhdistää oireitani pillereihin. Jos joku olisi edes kysynyt, että onko oireita, olisin saattanut tajuta asian paljon aikaisemmin.

Täytyy sanoa, että en kyllä kauheesti huomaa eroa pilleriaikaan. Seksi tosin jopa jo kiinnostaa, mikä on tietysti loistava parannus! Tosin eivätpä nekään halut vielä ole entisellä tasolla. Menkkoja ei ole toistaiseksi kuulunut, olen kärsinyt pms-oireista nyt yli kaksi viikkoa... Eli olen todella ärtynyt ja itkuinen. Uskon ja toivon kuitenkin, että olo paranee ajan kanssa.

Renkaasta olen myös minä kuullut sekä hyvää että huonoa. Kirjoittelehan tänne kokemuksiasi sen kanssa, jos vain viitsit?!

ap
Tiltillle ja muille kiinnostuneille...

(Kokeilu-)rengas on hankittu. Hintaa yhdelle kappaleelle tuli 14.04 euroa. En tiedä tippuuko hinta, jos ostaa useamman kerralla.

Apteekissa sanoivat, että kovasti ovat nämä renkaat kasvattaneet suosiotaan.

Kirjoitan huomenna, miten paikalleen asettaminen sujui ja muutenkin ""tunnelmia"". En siis vielä ole ottanut käyttöön...

raskausfobiainen
Minulla on tuo NuvaRing ollut kaytossa jo kaksi vuotta ja oikein on ollut hyva ja helppo, mutta haluttomuuden takia haluaisin sen lopettaa. Pillereitä en missään tapauksessa halua, Diane Nova aiheutti verenpainetta ja kun lopetin niiden kayton, niin tuli kamala akne kahdeksi vuodeksi ja hiukset oheni jonkun verran. Toivattavasti renkaan lopettaminen ei aiheuta yhta pahoja sivuvaikutuksia!

Käytettiin suhteen alussa kondomeja patentex oval -ehkaisypuikkojen kanssa. Kärsin kuitenkin paniikin omaisesta raskauden pelosta, joten ne eivät riittäneet minun mielenrauhaani ylläpitämään. En todellakaan haluaisi raskaaksi nyt, mutta ennen olin sita mieltä että en koskaan halua lapsia, mutta nyt mieleni on muuttunut, joten siinä mielessä voisin ehka jopa hengittää hormoonittoman ehkaisynkin kanssa. Olen harkinnut noiden kahden lisaksi viela Persona tietokoneen hankkimista...

raskausfobiainen
Unohdin kysyä että onko kellään muuten kokemusta pessaarista? Niitähän ei Suomesta saa, mutta saa kai tilattua Suomeen ja Ruotsista kai jo löytyy? Sinkkuelämän Carriellakin taisi olla pessaari...? :)

Fil. Maisteri
Mulla oli pessari käytössä ennen raskautta. Nyt hormonikierukka. Sain pessaarini Jenkeistä, jossa olin noin vuoden verran. Musta se on ihan hyvä härveli. Itse en ihan oikeesti ymmärrä, miksi sen ehkäisytehon pitäisi olla 24 h/vrk voimassa, kun harvemmin kai sitä seksiä ihan joka hetki harrastetaan. Hieman tottumustahan siihen pessaarin asettamiseen tarttee, mutta nopeasti siihen oppii. Niitä on useamman kokoisia, ja se pitäisi siis ensin kokeilla. En sitten tiedä, onko Suomen gyneillä enää pessaarin kokeiluhärveleitä jäljellä. En ihan oikeasti tajua, miksi niitä ei enää saa Suomesta. Nyt lapsen syntymän jälkeen otin hormonikierukan, kun en seuraavaa raskautta pariin vuoteen halua. Saa nähdä, miten se kierukka sitten sopii. Pillereitä en enää suostu popsimaan, en sitten minkään merkkisiä.

Äiti
Olen pohtinut samaa..kun tuntuu ettei hormoonit vain satu mulle. Mulla on Mirena hormoonikierukka, mut oon menos poistattaan sen. Ehkä jotkut ei vain kestä mitään hormonipitoista ehkäisyä? Meillä on yks lapsi ja aateltiin aluksi käyttää kortsua, mut ei niin paha jos tulis raskaaksi.. Mut entä sit jatkossa, pitääkö vain olla ilman mitään ja saada niitä lapsia niin paljon kuin siunaantuu?? mut en tiedä, tuntuu ettei mikään sovi..

poiuy
mites sitten jos lapsiluku on täysi, niin ihan vaan klipsit tai piuhat poikki, miten nyt sen nykyään tekevätkään? luulis sen olevan sit helppoa? ite oon 28 ja nyt 3 v syöny pillereitä ja aattelin lopettaa syksyllä häitten jälkeen, itkettää, tympii kaikki ja turvonnutkin olen. Muuten lopettaisin heti, mutta oon lukenu liikaa noita akne-hiukset lähtee juttuja, ja haluan edes sikäli kauniimman hääkuvan..;o) syksyllä sit vissiin kortsut kehiin, ja jos vaikka vuoden päästä rupeis katteleen josko vauvaa ois tarjolla..

Yhteistyössä