hormonikorvaushoito/masennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ninni

Jäsen
04.12.2003
407
0
16
Heippa!
Onko täällä ketään, joka ois saanut apua synnytyksen jälkeiseen masennukseen estrogeenistä?
Kuinka nopeasti auttoi, missä muodossa estrogeeniä sait, kuinka pitkään sitä pitää syödä?
Itsellä diagnosoitu synnytyksen jälk masennus ja on mielialalääkkeet siihen. Olen silti vahvasti sitä mieltä itse, että hormoneilla tosi paljon vaikutusta tähän oloon. Kuukautiset on jo alkanut ja pitäis olo siinämielessä olla tasapainoisempi mutta ei silti ole. Voiko estrogeenit olla alhaalla silti vielä, vaikka kuukautiset on alkaneet?
Kaikenlaisia kokemuksia tästä aiheesta kaipaan, kiitos jo etukäteen!

Käytännössä, jos kuukautiset on alkaneet on estrogeenisi kohillaan joten syy masennukseen löytyy muualta. Olin aikoinaan itse myös samasta asiasta vakuuttunut ja minulta otettiin testi, joka näytti huippulukemia. Testin vastausten saaminen kesti lisäksi 3 vkoa ja odotus silloin ilman lääkkeitä oli tuskaa. Itse asiassa vain harvalla naisella masennus johtuu estrogenista vaikka hormoonit muuten voivatkin mielen herkistää. Mutta jos haluat voi verikokeen ottaa, että saat asiasta mielenrauhan. Voimia masennuksen kanssa

Ap:n teksti oli kuin mun suusta.. Mulla kans synnytyksen jälkeistä masennusta keväällä (poika vuoden). Mielialavaihteluja, pinna kireällä, ahdistusta, itkuisuutta. Mielialamuutosten kierto oli tosi säännöllinen: kaksi hyvää päivää ja sitten huono. Gynellä kävin ja verikokeista otettii jotain hormonijuttuja, kilpirauhassellaisia. Niissä ei kyllä ollu mitää.

Mä olin kans vahvasti sitä mieltä että on joku hormoonijutska vaikka en lääketieteestä mitää ymmärräkkää. Hiuksia lähti myös.. Imetyksen lopetus auttoi heti ja menkat alko kuukausi siitä ja sillo oli olikin normaali.

Kesä meni hyvin mut pari kuukautta sitte alkoi taas tuntua pahalta ja kuukausi sitten sain itteni lääkäriin. Nyt mulla on tuolla edelleen mieliala- ja masennuslääkeresepti odottamassa mut en ole vieläkään lääkkeitä edes ostanut kun pelkään niitä sivuvaikutuksia ja en kovin mielelläni kävisi mitää mömmöjä syömään.

Netistä etsin vaihtoehtohoitoja ja päädyin kokeilemaan E-Epaa. En tiedä onko lumevaikutusta vai mitä, mutta olo alkoi pikkuhiljaa helpottaa ja viimeiset pari viikkoa on ollu normaali olo ja muuttuu vielä loistavammaksi koko ajan. Energisyys lisääntyy päivä päivältä ja välillä tuntuu LOISTAVALTA.

Silti varpaillaan, josko kohta taas iskee..

Mä epäilin PMS-oireitakin ,olen nyt vähän seuraillu kuukautiskiertoa sillä silmällä. Jos ne oireet nyt tulee ennen menkkoja niin kokeilen sitte sellaista valmistetta kun Femal. Sitä suositellaan PMS-oireisiin ja vaihdevuosiin.

Voimia sulle :hug: Tiedän kyllä hyvin miltä susta tuntuu.

Hei
sain hormonikorvaushoitoa vielä yli vuoden päästä synnytyksestä tai siis määrättiin mulle yli vuoden kuluttua synnytyksestä. Kuukautisetkin oli jo alkanut mut hormonit ei silti ollu kohillaan. Pyydä ihmeessä mittausta, pitää käsittääkseni mitata kuukautisten alkamispäivänä, jos ovat siis alkaneet. Mulla on laastarit ja auttoi kohentamaan oloa jo tosi nopeasti n vkossa.

Tsemppiä!

Mullakin oli estrogeenilaastarit 1,5 vuotta (!!) käytössä. Joka naisella se estrogeeni laskee synnytyksen jälkeen, mutta eri asia sitten, että ketkä reagoivat siihen masennuksella.

Mulla oli taustalla valvomisia kolmen allergikon kanssa ja univelasta soppa olikin valmis! Estrogeeni voi olla alhaalla, vaikka menkat olisikin jo alkaneet. Vuoto oli mulla tosi runsasta, hikoilin kuin vaihdevuotinen, tukkaa lähti päästä, sydän hakkasi lapojen välistä yms. Olin just pikkemminkin koko ajan pinna kireänä kuin masentunut. Estrogeenin aloittamisen jälkeen voimat alkoivat palutua jo seuraavana päivänä. Kannattaa kokeilla! Masennuksen jälkeen jäivät #&%?$!* PMS:t, mutta nekin alkaa olla jo hoidossa.

Lisäksi muista kalaöljy, B-vitamiinit ja syö hyvin. Jaksamista! :hug:

Yhteistyössä