hormonikorvaus

• Viestiketjun aloittaja nainen 50
  • Ensimmäinen viesti
nainen 50
Minulla on nyt vaihdevuosien kynnyksellä edessä hormonikorvaushoidon valinta. On niin monia mahdollisuuksia valita millaiseen hoitoon päätyy. Kysyisin lukijoilta mitä kokemuksia on esim. laastarin käytöstä, entä geelit. Onko sivuvaikutuksia ja millaisia ?
Nämä edellämainitut ovat ilmeisesti turvallisimmat käyttää, koska ne imeytyvät ihon kautta.
Minulla on oireet ovat tällä hetkellä kuivat limakalvot ja haluttomuus sekä nukun ajoittain huonosti.

vuosimalli53
Aloitin juuri korvaushoidon. Kysyin gynekologilta geeliä tai laastareita. Hän suositteli laastaria, koska minulla on kohtu tallella, geelin kanssa joutuisi käyttää pillereitä lisäksi, näin ainakin ymmärsin. Minulla oli vielä lokakuussa jonkinlaiset menkat, sitä ennen oli neljäkin kuukautta poissa, noin reilun vuodenverran kesti tätä vaihetta.

Kuumia aaltoja , hikoilua, palelua ja väsymystä sekä mielialan laskua oli oireina.
Näitä laastareita laitetaan kaksi kertaa viikossa. Laastareita on kahdenlaisia pakkauksessa, kumpaakin kahdeksi viikoksi, jälkimmäisissä on lisäksi keltarauhashormonia, joka saa aikaan tyhjennysvuodon.

Minulla on ollut jo jonkin verran apua, vaikka vasta parin päivän kuluttua aloitan nämä toisen kahden viikon laastarit.

Yhteistyössä