Hormonikierukka -> mielialan lasku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susimieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Susimieli

Aktiivinen jäsen
13.10.2010
1 419
0
36
Jyväskylä
Hei,

Minulle laitettiin 3kk synnytyksestä hormonikierukka, se on ollut nyt 4kk ja uhkaavasti alkaa tuntua että se on syypää kurjaan olooni. Mieli on alavireinen ja kiukustun helposti, lisäksi minua huimaa jatkuvasti, päätä särkee päivittäin ja jos liikun niin että syke nousee (reipas kävely vaunujen kanssa riittää aiheuttamaan oireita) niin silloin huimaa/suhisee päässä ja syke hyppii ihan kohtuuttomissa lukemissa. Mulla ei ole ihan rapakunto niin ihmetyttää..

Ennen raskautta söin yhdistelmäpillereitä vuosia ja lopetin ne pahentuneiden migreenien takia, lopetettuani pillerit huomasin että maailma kirkastui, olin syönyt niitä 5 vuotta ja luullut olevani sen luonteinen, ajoittain surumielinen, ja yllätyin kun elämä hymyili kummasti kirkkaammin ilman ylimääräisiä hormoneja. Sanotaan että hormonikierukka vapauttaa hormonia paikallisesti ja vähän, eikä aiheuta samoja haittoja kuin pillerit, mutta nyt on usko koetuksella.

Selvästi kierukasta johtuen hiukset ja kasvojen iho rasvoittuu herkästi, hikoilen enemmän ja kuukautisten jäätyä pois, vatsa on kipeä viikon kuusta.

Ehkäisynä tykkään, hormonittomia kun ei juuri ole ja kondomien kanssa pelaaminen ei innosta, ja tarkoitus oli poistattaa kierukka vasta kun uusi raskaus on ajankohtainen.. Kuparia mulle ei suositeltu kun sisältää nikkeliä jolle olen allerginen ja runsstuttaa ennestään runsasta vuotoa. 107€ taisi mennä hukkaan tässä kokeilussa.

Hirveä sepustus, haluan vain kuulla onko muilla ollut samaa alakuloa ja huimusta kierukan kanssa ja tasaantuiko vai pitikö poistattaa koko vehje?

tietää! mä nimittäin joudun varmaan ottamaan hormonikierukan ylirunsaiden kuukautisten takia ja koska ei tunnu minipillerit sopivan juurikin noiden mielealvaihteluiden (tosi voimakkaat) takia..

Mulla on myös ollu ongelmia ja normaalisti oon hyvällä tuulella suurimman osan ajasta. Alkuun olin äkänen ku ampiainen ja kaikki oli "persiillään" siis ainaki tuntu siltä.
Finnejä pukkaa kerran kuussa ja vatsa kipuilua on myös.
Painoa kertyny tasaisesti jo muutenkin ylimmääräisten kilojen lisäksi ja olo on todella raskas, nesteet kertyy, juon vettä tai en juo, liikun tai en liiku.

Äkäily on taantunu ajan kanssa, finnejä tulee edelleen ja paino/nesteenkertymis ongelma ei ole vähentynyt ja toiseen munasarjaan on ilmestynyt kysta.

Kierukka sisältää raskaushormonia jonka tasaantuminen (lääkärin sanoin) kestää 6kk-1vuosi. Nyt kierukka ollut 8kk ja poistoa yritettiin perjantainan eivät saaneet pois. Seuraava käynti poistolle 2 viikon päästä.

Ehkäisynä myös tykkään, mutta ongelmat on isoja siihen verrattuna. Paino ongelman kanssa kun painin muutenkin. Ravintoterapeutilla käynyt saman ajan ja on supistettu ruokavaliosta pois paljon ylimmääräistä (vaikka vielä on vähennettävää) paino vain nouseee.

Mulla kanssa olli mielialan laskua ja ärtyisyyttä hormoonikierukan laiton jälkeen muutama kuukausi. Lääkäri sanoi että tuskin johtuu kierukasta. En tiedä, mutta ainakin se alkoi pian sen asentamisen jälkeen. Nyt asennuksesta on noin puoli vuotta ja mieliala on tasaantunut. Painon kanssa mulla on aina ollut ongelmaa, ja nyt tuntuu että nestettä kertyy helpommin kuin ennen.

Mulle sitä ei oo laitettu edes heti raskauden jälkeen, nuorimmainen jo 3v kun laitettiin. Ja silti tulin kiukkuseks, mutta ei varsinaista alakuloisuutta.

Haluaisin myös tietää, onko muilla tasaantunu nesteen kertyminen sen poistamisen jälkeen?

joo luvouin tuli sen verran pahoja haittoja.. nyt kokeilen minipillereitä.. jos ei ne sovi aijon yrittää saada yhdistelmä pillerit vaikka mulla onkin joskus aurallista migreeniä..

Tässä jahkailen mitä tehdä.. Imetän (joojoo pumppaan) vielä, mietin että jos se sotkee omalta osaltaan hormoneja. Että antaako kierukan olla kunnes voi testata oloa sillä ilman imetystä vai ottaako jo ennen..

Yhteistyössä