hormonikierukasta kysyn, onko tää normaalia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahvittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pahvittaa

Vieras
eli kierukka laitettu 1½-vuotta sitten, alkuun vuotoa ja tiputtelua 3kk ajan päivittäin, nyt tiputtelua pari-kolme viikkoa. On niin vähäistä et pikkuhousunsuojalla pärjää. Ennen ei riittäny sidekään yksinään vaan piti käyttää tamponiakin. Mut ärsyttää tää jatkuva tiputtelu, mietin jo et soitanko itelleni lääkäriajan?

soita ei oo normaalia, mulla kävi kanssa noin ja se oli tipahtanut muutaman millin liian alas (joskus kuulema voi niin käydä) lääkäri laitto sen takaisin ja vuoto loppu siihen.
Toinen vaihtoehto on kuulema joku hormonaalinen, siihen antavat keltarauhashormoonia

En tosta tiedä, kun itse kypsähdin tohon vekottimeen jo vajaassa 4 kuukaudessa. Vuosin verta lähes 4kk kuin menkoissa, en mitään tiputtelua vaan ihan suoraa verta. Poistatin sitten kapineen, kun kypsähdin jatkuvaan suojien käyttöön.. Ja tätä ongelmaa mulla ei muuten ollut koskaan kuparikierukan kanssa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
En tosta tiedä, kun itse kypsähdin tohon vekottimeen jo vajaassa 4 kuukaudessa. Vuosin verta lähes 4kk kuin menkoissa, en mitään tiputtelua vaan ihan suoraa verta. Poistatin sitten kapineen, kun kypsähdin jatkuvaan suojien käyttöön.. Ja tätä ongelmaa mulla ei muuten ollut koskaan kuparikierukan kanssa :/

Tiedän tapauksen jossa kävi kanssa näin se hoidettiin keltarauhashormoonilla

miksi sitä keltarauhashormonia annettiin, onko siis luontaisesti joku vaje vai mikä vaikuttaa. Voiko kilpirauhasen vajaatoiminnalla olla jotain vaikutusta? Huomenna ajattelin soittaa ta.lle.

no mulla oli sillon kierukan asennuksen jälkeen 3kk tiputtelua, sitten satunnaisesti hyvin vähän vuotoa mutta joku 7kk asennuksen jälkeen alkoi tiputella enemmän, nyt on välillä tullut niin että parin päivän välein tiputtelee päivän ja sitten loppuu kunnes taas alkaa parin päivän päästä. terkan mielestä on ihan normaalia, varsinkin kun oon laihtunut.
nyt on 10kk asennuksesta ja ekat "kunnon menkat" tuli vasta.

kävin tänään lääkärissä ja sanoi et normaalia, katsoi myös ultralla et on kierukka tallessa. Mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siihen sanoi et sen epätasapaino voi vaikuttaa vuotoihin. Määräs siis verikokeeseen.

Itsellä ihan samanlaista. Kierukka ollut kohta vuoden. Nykyään tiputtelut vakiintunut siten, että noin kaksi viikkoa on vuodotonta aikaa ja sitten 1 viikko sellaista tiputtelua ja verensekaista limavuotoa ja sitten sen jälkeen viikko kuukautisvuotoa, yäh! Hermot menee!

Yhteistyössä