Hormonikierukasta kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahdenlapsenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahdenlapsenäiti"

Vieras
Tästä on varmaan keskusteltu aiemminkin, mutta aloitan tuoreen, uuden ketjun.
Eli hormonikierukasta kyselen kokemuksia, plussia, miinuksia.
Onko laitto sattunut, ollut välivuotoja, jäänyt menkat pois, turvotusta, painonnousua, päänsärkyä, mielialanvaihteluja, haluttomuutta tai niiden lisääntymistä, aknea jne jne.?

Itselläni kaksi lasta. Ennen lapsia söin vuosikymmenen yhdistelmäehkäisypillereitä (Diane nova) ja kokeilin myös ehkäisyrengasta (Nuva ring). Nyt olleet kortsut käytössä enkä jaksa niitä enää.

Hormonikierukkaa siis suunnittelen, mutta pelottaa tuo laitto, mahdollinen painonnousu / turvotus, mielialanvaihtelut, päänsärky, tiputteluvuodot ja haluttomuus. Plus tietenkin akne, kun itselläni on siihen taipumusta ja takana mm. roaccutan-kuuri nuorempana.

Vaikuttaako hormonikierukka muutoin elämään, esim. saako edelleen käyttää alkoholia, muita lääkkeitä, tamponia (jos tiputtelee), hiivalääkkeitä yms.?

Otan kaikki kommentit kiitollisena vastaan.

Laittaminen sattui kovin mutta poisotto ei lain. Menkat jäi pois melkein heti mutta oli pieniä kivuliaita "supisteluja" koko ajan. Langat tuntui tietyssä ajassa kuusta ja tuli järkyttävän isoja finnejä. Ei kasvoihin mutta hartioissa vieläkin arvet kuin jotkut kalansilmät tuijottais. Himot hyrräs ja viina nous päähän samaan tapaan kuin luomuna. Otatin vehkeen pois 8 kk kärvistelyjen jälkeen pois koska ainoa hyvä puoli siinä oli ehkäisyn lisäksi se menkkojen loppuminen.

Mulle laittaminen ei oikein hyvin onnistunut...kolmas vasta meni paikalleen, se oli ikävää, mut mikäs siinä makoillessa, ei jäänyt traumaa...nauratti vaan, että taas tätä mun tuuria! Eka puoli vuotta tuli näppyjä ja tiputteluvuotoa, mut sitten jäi vuoto melkein kokonaan pois, joskus jotain pientä tuhrua tulee. Tosi helppoa. Eikä oo mitään turvotusta tiai painonnousua. Tosi yksilöllistä on miten menee.

Mulla on nyt ollut vuoden päivät. Ei menkkoja melkein koko vuonna, eikä mitään sivuvaikutuksia. Halut on katossa, mutta se saattaa johtua ihanasta miehestäkin :)

Laitto sattui mutta kyllä sen kesti, ainakin synnyttänyt ihminen. Sen koommin ei ole tuntuntu miltään eikä ollut kipuja.

Tamponia ei saa käyttää, muita rajoituksia ei varmaankaan ole.

Niin ja sitä piti kysyä myös, että onko teidän miehet valittaneet, että kierukan langat tuntuisivat?
Sitä mietin kans, että kun tuossa on vain keltarauhashormonia ja yhdistelmäpillereissä sitä + estrogeenia, niin jos yhdistelmät on sopineet, voisiko kuvitella, että kierukkakin sopisi, kun sisältää kerran samaa ainetta kuin toinen yhdistelmissä olevista?

Niin ja sitä piti kysyä myös, että onko teidän miehet valittaneet, että kierukan langat tuntuisivat?
Sitä mietin kans, että kun tuossa on vain keltarauhashormonia ja yhdistelmäpillereissä sitä + estrogeenia, niin jos yhdistelmät on sopineet, voisiko kuvitella, että kierukkakin sopisi, kun sisältää kerran samaa ainetta kuin toinen yhdistelmissä olevista?

Mulla testattiin ennen kapseleiden (ennen kierukkaa) asentamista minipillereillä miten sopii. Jos haluat varmistaa asian, lääkäri varmasti kirjoittaa sulle parin kk reseptin samaa hormonia mitä kierukassa on.

Ei ole kuulunut minkäänlaisia valituksia lankojen tuntumisesta, parikin miestä ollut sen asentamisen jälkeen.

Mulla on ollut hormonikierukka useaan otteeseen, ennen lapsia ja heidän välissään, ja olin tosi tyytyväinen kyllä. Mulla on kans taipumusta akneen mutta toi ei sitä aiheuttanut, ei myöskään muita sivuvaikutuksia. Hormonin pitäisi pysyä siellä "kohdelihaksessa" eikä se mee koko kropan läpi kuten pillereitä syödessä - pillerit aiheutti mulle tosi kamalia migreenikohtauksia, mutta kierukka ei. Tiputtelua oli aluksi mutta sitten menkat jäi pois kokonaan, ehkä 3-4krt/vuosi tuli parina päivänä vähän tuhrua pikkuhousunsuojaan. Laitto ei sattunut, poisotto oli yhdellä kerralla vähän hankalampaa kun langat oli nousseet kohtuun.

Mulla ei ole kuin positiista kerrottavaa. Laitto ei tuntunut juuri missään (kolme lasta olen synnyttänyt), mutta terkka sanoikin, että tämä lääkäri on laitossa huippu. Olisiko tuttuja, joilta kysyä paikkakuntasi lääkäreistä kokemuksia? Ja kun oli ensimmäinen, sai sen vielä tk:sta ilmaiseksi. Mulla ei ole ollut vuotoa juuri lainkaan, reilun kahden vuoden aikana muutaman kerran tuhruvuotoa muutaman päivän ajan. Laiton jälkeen vuotoa muutama päivä. Ei kipuja tai muuta poikkeavaa. Näppylöitä on silloin tällöin tullut, mutta ei poikkea raskauksien aikana olleista...suosittelen kokeilemaan, saahan sen sitten pois, jos ei sovi. Eroja tuntuu olevan sen soveltuvuudessa.

Minulla positiivinen kokemus myös. Kierukka ollut nyt 2 vuotta. Synnytyksen jälkeen laitatin muutaman kuukauden päästä. Laittaminen ei juurikaan sattunut, enemmän sattui kotona ollessa ne mahakrampit mitä tuli muutaman kerran.
Kramppien jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa. Menkat on jäänyt kokonaan pois, ehkä pari kertaa vuoteen tulee pientä tiputtelua. Tämän tiputtelun olen myös yhdistänyt siihen että jos pitkään on istualtaan niin sen jälkeen alkaa tiputtelemaan. Esim yli 10 tunnin lentojen aikana.
Ei ole tullut finnejä lisää, painokaan ei ole noussut, tosin laiton aikana oli muutenkin tiputtamassa raskauskiloja. Varmasti tulevaisuudessa vielä toisen kierukan otan, niin helppoa ja huoletonta ollut. Varsinkin menkkojen pois jäänti on parasta

Olin ollut vuosia (vuosikymmeniä...) henkeen ja vereen vannoutunut e-pillerin käyttäjä ja suhtautunut epäluuloisesti hormonikierukkaan. Kaikki yhdistelmäpillerit olivat minulle sopineet oikein hyvin, ei mitään haittoja mistään. Iän myötä alkoivat vuodot kuitenkin runsaantua, ja vaikka söin kolme liuskaa pillereitä putkeen (eli vuoto tuli vain 5 kertaa vuodessa), niin hatutti ne runsaat vuodot, kun ei suurinkaan tamponi riittänyt ilman sidettä lisäsuojana. Sitten kun vielä verenpaine alkoi olla koholla ja tarvitse siihen ihan lääkityksenkin, niin oli vähän niin kuin "pakko" miettiä vaihtoehtoa yhdistelmäpillereille. Gyne sai sitten ympäripuhuttua kokeilemaan hormonikierukkaa, joka laitettiin viime syksynä. Vähän yli kuukauden ajan oli päivittäistä vuotoa/tiputtelua, mutta sen jälkeen ei ole ollut minkäänöaista vuotoa enkä muista koko kierukan olemassaoloa, kun ei se mitenkään "tunnu". Mies ei ole lankoja huomannut. Itselleni gyne sanoi, ettei lankoja välttämättä saakaan tuntumaan edes yritäessä (joskus entismuinoinhan kierukan käyttäjiä neuvottiin itse tunnustelemaan lankoja silloin tällöin varmistaakseen kierukan paikallaan olon.....), koska ne usein asettuvat "käppyrälle" kohdunsuun myötäisesti.

Kierukan laitto tuntui epämiellyttävältä, mutta ei varsinaisesti kipeältä. Toki olin ottanut 800 mg buranaa tunti ennen laittoa ja jatkoin kipulääkitystä vielä parin päivän ajan laiton jälkeen, kun sellaista tyypillistä "menkkakipua" oli. Ikää minulla jo 45, joten gyne arveli, että en tämän kierukan jälkeen välttämättä enää uutta tarvitsekaan, kun tämän ikäinen voi pitää hormonikierukkaa kuusikin vuotta. Nyt rohkenisin tämän oman kokemuksen perusteella kyllä suositella hormonikierukkaa!

Ai niin, itseäni siis etukäteen epäilytti nimenomaan epäsäännöllisten vuotojen mahdollisuus (pillereillä kun pystyi huomioimaan esim. matkat yms aikatauluttaen vuodot sopivasti). Gyneni sanoi, että jatkuva tiputtelu hormonikierukan kanssa saadaan kyllä loppumaan suun kautta otettavalla keltarauhashormonilla. Kuurin jälkeen tulee runsaampi vuoto, mutta tiputtelun pitäisi loppua. Tähän luottaen uskalsin kokeilla, ja tyytyväinen siis olen.

Minulla ollut hormonikierukka nyt 1,5 v ja hyvin on sopinut. Asennus ei sattunut juurikaan, kun laitettiin 3 kk synnytyksestä. Menkat pysyneet poissa, joskus tulee pientä vaaleanpunaista vuotoa parina päivänä, harvemmin kuin kerran kuussa. Minulla on aiemmin hormoniehkäisy aiheuttanut tulehdusongelmia, joten käytän Mirenan lisänä estrogeenivoidetta, tulehduksia ei ole ollut. Satunnaisia migreenikohtauksia sen sijaan on, epäilen että johtuuko kierukasta ainakin osittain, tosin minulla on niitä myös luomuna. Hiukset ovat pysyneet päässä ja iho hyvänä, paino ei ole noussut.

Kauhujutut mitä olen netistä luettujen lisäksi oikeasta elämästä kuullut, liittyvät kierukan pettämiseen, koska se on asennettu vahingossa väärin ja mennyt vatsaonteloon (tästä lukee myös varoitusteksti käyttöohjeessa). Harvinaista se on, joskin mahdollista.

Kiitos myös positiivisista kokemuksista. Itselläni oli toisen synnytyksen jälkeen jäänyt kohtuun tavaraa, mistä syystä tehtiin kaavinta, jossa kohtu puhkesi vatsaonteloon. Tästä syystä en ole uskaltanut laittaa kierukkaa ennen kuin nyt. Ja asenjana minulla on kokenut gyne yksityiseltä puolelta. Tulee kalliimmaksi, mutta ei voi mitään minun taustallani. Pelottaa toki tuo jo aiempi kohdun puhkeaminen, jos siitä on jotain haittaa, mutta kerroin gynelle jo edellisellä käynnillä tästä ja hän ultrasi kohtuni. Tänään olisi siis laitto tiedossa ja pelottaa ihan kauheasti, täytyy myöntää. Mutta on ollut ihanaa kuulla myös positiivisia kommentteja - jospa se sopisi minullekin.

mulle terkka sanoi että tamponia voi käyttää (jos ei ois saanu, oisin jättäny mirenan laittamatta,niin paljon vihaan siteitä..) kunhan ottaa varovasti pois, ettei kierukka lähde mukaan. normaalisti oon käyttäny.. nyt ollu jonku 10kk, ja nyt näyttää siltä, että EHKÄ menkat jäämäs pois, tai sit näkyy vaan kerran pyyhittäessä,jes

Nyt on kierukka laitettu. Laittaminen sattui paljon vähemmän kuin kuvittelin, se oli pieni nipistys vain. Olin tosin ottanut 800g buranaa reilu tunti ennen toimenpidettä, kun yksi tuttu sairaanhoitaja suositteli sitä. Vielä ainakin olo normaali. ;) Aika näyttää, miten jatkossa sujuu. :)

Minulle laittoivat vajaa viikko sitten kierukan, oli myös epäilyjä kivuista ja päässä ajatuksia "ohjekirjan" lukemisen jälkeen että "entäs jos käypi näin ja näin". Viikkohan ei toki ole pitkä aika mutta monta asiaa on muuttunut ja positiivisesti. Itsekin taipuvainen akneen mutta nyt kierukan laiton jälkeen iho suorastaan hehkuu ja ne viimesetkin näpyt saa kyytiä :) mielialaan vaikuttanut sen verran että olen nyt tasaisempi luonne, aikasemmin mielialat heitteli miten sattu. ja aloin jopa rakastaa itseäni :)
Itse kierukan laitto sattui jonkun verran vaikka esilääkitystä otin, se oli alle 10min kärsimys. Loppu päivän nipisteli pikkusen ja tuli sellaisia ns. menkka kramppeja mutta kivut hävis seuraavana päivänä. Tosi vähäistä vuotoa ollut koko viikon, pikkuhousun suojilla pärjää ihan hyvin.
Lieviä "sivuvaikutuksia" on ollut mm. ihmeelliset mielihalut, välillä tekee mieli mitä ihmeellisempiä ruoka-aineita :) ja sitten on jumalattomat ilmavaivat, häiritsee jonkun verran yleisillä paikoilla, ei siis karkaile tietämättä mutta kerää sisään ilmaa ja vaikee olla sitte jossain kaupassa :) sääli miestäni mitä joutuu kestämään.
Muita vaikutuksia en ole huomannut vielä ja eihän se viikko ole edes pitkä aika mutta huomattavia vaikutuksia ollut jo, kaikkihan voi toki muuttua selälleen vielä.

Mulla oli hormonikierukka kolmannen ja neljännen lapsen välissä. Laitto ei tuntunut ollenkaan eikä myöskään pois otto. Olin tosi tyytyväinen siihen. Niin helppo ja huoleton. Menkat jäi kokonaan pois, tosin vajaa kaksi viikkoa tuli tiputteluvuotoa.

Aion ottaa hormonikierukan taas tämän viidennen lapsen jälkeen. Omasta puolestani en voi muuta kuin suositella.

Moikka,

Mä laitatin omani tosiaan reilu 2 kk sitten. Laitto oli kyllä elämäni kovin kipu, pari päivää käpristelin kotona sohvalla. Ensimmäinen kuukausi oli hieman kivulias aina välillä - mutta ei pahasti. Samoin pientä vuotoa oli koko ajan sen kuukauden aina seuraaviin menkkoihin asti. Ekat menkat eivät juuri erottuneet tiputteluvuodosta, mutta vatsa oli kyllä todella kipeä, pahimmat menkkakivut elämässäni. Toisia menkkoja ei sitten ikinä tullutkaan, menkkakipuja oli, muttei vuotoa lain.

Yleisesti oon tykännyt kovast, oon siis synnyttämätön, mutta Yasminelle-pillereitä säännöllisesti unohdellen halusin kokeilla Mirenaa. Helsingin asukkina sain sen kaupungin puolesta vielä ilmaiseksikin! Naamaan on tullut finnejä, mutta uskon sen johtuvan puhtaasti vain pillereiden lopettamisesta (jotka pari vuotta aiemmin, kun aloitin ne, niin paransivat ihoni huomattavasti).

Mulla on nyt ollut kierukka reilun 7 kk ja mietin kyllä jo kovin että mitä sitten keksis... ekan puolen vuoden aikana mulla ei ollut kun muutamia päiviä ettei ois vuotanut. Puolivuotis tarkastuksessa arveli että imetys ois voinu vaikuttaa asiaan kun yleensä loppuu neljän kuukauden jälkee tiputtelu niillä onnettomilla joilla sellasta on... mulla tiputteu on usein vielä niin "runsasta" ettei ihan voi pikkuhousunsuojan varaan laskee. Nyt oon ollu imetys vapaa jo pari kuukautta ja vieläkin tiputtelee tosi usein ja niinä päivinä kun ei tiputtele niin on tosi runsasta valkovuotoa... laitto sinänsä oli helppo. Kesti ihan hetken ja vähän nipisti. Mulla on kaks alatiesynnytystä takana.

Yhteistyössä