Hormonikierukan vaikutus ihoon?

  • Viestiketjun aloittaja nainen30
  • Ensimmäinen viesti
nainen30
Mulle lääkäri ei suositellut hormonikierukkaa koska mulla epäpuhdas iho_Olisin kuitenkin halunnut sen koska mulla on hyvin runsaat kuukautiset. Onko totta että hormonikierukka huonontaa ihon kunnon entisestään? Siis lääkärihän nyt voi sanoa mitä vaan, mutta käytännön kokemuksia kaipaillaan.
 
Kyllä huonontaa. Mulla oli hormonikierukka 1,5 vuotta ja koko ajan isoja, kipeitä finnejä, joten pakko oli poistaa. Lääkäri sanoi poistaessa, että jos on teininä ollut finniongelmaa niin on aika varmaa, että hormonikierukka niitä aiheuttaa myös. Harmi juttu, sillä muuten tuo ehkäisy oli todella hyvä. Kuukautiset loppui kokonaan.
 
vieras
Mulla ihan ok iho. Noin 4-5kk hormoonikierukan laiton jälkeen iho naamassa ja selässä kukki ihan hirveästi. Tuli kauheita paiseita. Oli niin pahana että olin jo valmis poistamaan koko kierukan. Tätä kesti noin 3-4kk ja yhtäkkiä iho taas ihan normaali.
 
uuniomena
mulla hormonikierukka on ollu nyt reilu kolme vuotta ja jatkuvasti on leuan alueella ongelmaa ja nenän sudulla myös. Tosi huonosti paranee ja harvoin on jokin viikko, että iho olis täysin kunnossa. Ja nää ongelmat ilmestyneet vasta kierukan laiton jälkeen :(
 
ap
Mä mietinikin juuri sitä, että kun mulla on imetyksen lopetettuani puhjennut hormoniperäiset iho-ongelmat. Mä taas en voi käyttää yhdistelmäehkäisypillereitä koska jostain syystä saan niistä ihan hirveet sivuoireet; pahoinvointia ja oksentelua ja turpoon kuin ilmapallo. Lääkäri sanoi että hormonikierukka voisi olla hyvä hormonivalmiste koska siinä on vain keltarauhashormonia mutta että mun iho tulisi varmasti pahenemaan entisestään eikä siksi suosittele sitä :(

Sääli. Tietysti voisin ottaa sen silti mutta en halua vieläkin pahempaa ihoa ja esim diane novaa en voi syödä koska se on yhdistelmäehkäisypilleri.

Ihotautilääkäri antaisi roaa mutta en halua sitäkään kun sehän on hirveen tujua ja siitä jos mistä tulee haittavaikutuksia. Kai se on pakko ottaa taas kuparikierukka, mutta se taas runsastuttaa entisestään kuukautisia.
 
Mulla ollu murkkuikäisenä kauhea akne ja juoksin sen takia lääkärissä... Toisen lapsen syntymän jälkeen otin hormonikierukan eikä ollu mitään iho-ongelmia, päinvastoin. Mut kun söin minipillereitä, niin iho alkoi kukkimaan.

Muoks. siis hormonikierukan aikana iho oli todella hyvä. (Ajatus juoksee nopeammin kuin sormet)
 
Juu, aknen sain joka tuli jäädäkseen kierukan poistosta huolimatta.

Taas jomottaa poskipäätä ja toinen korva on ihan tulessa, kun on tuossa rustossa aknepahkura nousemassa.
Ja aknea mulla tosiaan ei ollut ennen kierukkaa.

|O
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Juu, aknen sain joka tuli jäädäkseen kierukan poistosta huolimatta.

Taas jomottaa poskipäätä ja toinen korva on ihan tulessa, kun on tuossa rustossa aknepahkura nousemassa.
Ja aknea mulla tosiaan ei ollut ennen kierukkaa.

|O
Voit itku. Taidan ottaa siis kuparikierukan kun menen gynelle keskiviikkona. Pakko kai sitten ruveta harkitseen niitä antibiootteja joita ihotautilääkäri suosittelu kun en suostunut roa-kuurille. Mutta eikös tetroillakin oo vaan väliaikainen apu ihoon? Kun lopettaa niin iho palautuu ennalleen?

 
kukkis
No mulla on kierukka ollut jonkun puoltoista vuotta ja naamaan tulee inhottavia hormooninäppyjä. Mulla ei teininäkään oo ollut mitenkään hirveesti finnejä, mutta nykyään tulee mikä on tosi inhottavaa.
Kuukautisiin se kyllä vaikutti vähenevästi, muttei kuitenkaan kokonaan loppunut. Mullakin oli aina runsaat ja pitkät kuukautiset.
 
vieras
kierukan laitosta ekan kuukauden aikana naama oli näppylää täynnä. Sitten tasottui eikä ollut näppyjä normaalia enempää, mulla on tosin muutenkin aika virheetön iho. Huomattavasti iho kuitenkin kiilsi hormonikierukan kanssa, eli ihon rasvaisuutta se kyllä lisää.

Parasta kierukassa oli huolettomuus, varma ehkäisyteho sekä kuukautisten poisjääminen puolen vuoden jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Juu, aknen sain joka tuli jäädäkseen kierukan poistosta huolimatta.

Taas jomottaa poskipäätä ja toinen korva on ihan tulessa, kun on tuossa rustossa aknepahkura nousemassa.
Ja aknea mulla tosiaan ei ollut ennen kierukkaa.

|O
Voit itku. Taidan ottaa siis kuparikierukan kun menen gynelle keskiviikkona. Pakko kai sitten ruveta harkitseen niitä antibiootteja joita ihotautilääkäri suosittelu kun en suostunut roa-kuurille. Mutta eikös tetroillakin oo vaan väliaikainen apu ihoon? Kun lopettaa niin iho palautuu ennalleen?
Lisään vielä että mä pidin kierukkaa vuoden ennenkuin poistatin. Kuukautiset ei liiemmin niukentuneet eivätkä jääneet kertaakaan pois.

 
vieras
Mulla yläasteiästä lähtien enemmän ja vähemmän näppyjä, kierukan jälkeen kasvot on menneet tosi huonoon kuntoon ja tullut jopa selkäänkin missä ei ennen ollut.. Vakavasti harkitsen kierukan poistoa, ollut nyt 4v ja todnäk en jatka tätä ehkäisyä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla yläasteiästä lähtien enemmän ja vähemmän näppyjä, kierukan jälkeen kasvot on menneet tosi huonoon kuntoon ja tullut jopa selkäänkin missä ei ennen ollut.. Vakavasti harkitsen kierukan poistoa, ollut nyt 4v ja todnäk en jatka tätä ehkäisyä..
Ja todella huono tarkoittaa 20-30 isoa näppyä jatkuvasti kasvoissa :(
 
sh-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nainen30:
Mulle lääkäri ei suositellut hormonikierukkaa koska mulla epäpuhdas iho_Olisin kuitenkin halunnut sen koska mulla on hyvin runsaat kuukautiset. Onko totta että hormonikierukka huonontaa ihon kunnon entisestään? Siis lääkärihän nyt voi sanoa mitä vaan, mutta käytännön kokemuksia kaipaillaan.
Minulle suositeltiin samasta syystä hormonikierukkaa eli tolkuttoman runsaat kuukautiset. Mutta itse en tähän suostunut koska nyt käytössä pillerit joilla iho pysyy hyvässä kunnossa, muuten on akneen taipuisuutta.
 
scarface
mulle tuli ihan järkyttävä akne. :( viitisen kuukautta ehti kierukka olla, söin pari kuukautta antibioottiakin. lopulta kyllästyin ja otin pois mutta akne ei loppunut enää siihenkään kun oli päässyt niin pahaksi. lopulta sain avun hemmetin kalliista laserhoidosta kosmetologilla. maksoin itteni kipeeksi mutta finnit kyllä lähti. arvet on jäljellä, että vielä joudun niiden takia hoidoissa käymään. kalliiksi tuli siis mulle muutaman kuukauden kokeilu enkä todellakaan suosittele kierukkaa kenellekään. :(
 
santuri
Itselläni on myös ollut yläasteesta lähtien finnejä enemmän ja vähemmän, mutta toisen raskauden aikana niitä tuli naama ja selkä täyteen... Helpotti kun vauva syntyi, mutta nyt kun on ollut hormonikierukka toukokuusta alkaen ja imetys loppui pari kuukautta sitten, naama on ihan kamalassa kunnossa... :( Mietinkin, kuinka kauan jaksan katsella meneekö ohi...
 

Yhteistyössä