Hopealusikka tummunut vuodessa??!

• Viestiketjun aloittaja nolona kysyy hän
  • Ensimmäinen viesti
nolona kysyy hän
Siis voiko olla todellista, tyttö sai kastelahjaksi hopealusikan, joka nyt vuoden ollut vaan kaapissa koristeena. Nyt se on värjäytynyt oudon ruskeeksi, niinku ois seissyt kahvikupissa sen vuoden vähintäänkin. Onko ihan normaalia? Mikä on paras tapa puhdistaa se?

"Hopean puhdistukseen/kiillotukseen on saatavilla erilaisia puhdistusaineita ja -välineitä. Näitä myyvät esimerkiksi alan kultasepänliikkeet. Erilaisille hopeaesineille on olemassa omat aineensa. Mitä arvokkaammasta esineestä/kohteesta on kysymys sitä tärkeämpää on selvittää puhdistusvaihtoehdot alan asiantuntijan kanssa.

Hopeaesineitä voidaan helposti ja turvallisesti puhdistaa kotioloissa laittamalla hopeaesineet kulhoon, jossa on lämmintä tai kuumaa vettä ja sähköä johtavaa ainetta kuten ruokasuolaa (tai ruokasoodaa) sekä alumiinifoliota. Hopeaesineet kääritään alumiinifolion sisään. Alumiini epäjalompana metallina pelkistää hopeasulfidin takaisin hopeaksi. Reaktioyhtälö on 3Ag2S + 2 Al ? 6 Ag + Al2S3. Hopeaesineet puhdistuvat jopa muutamassa minuutissa, mikäli tummuminen on vähäistä. Runsaasti tummuneet esineet vaativat pidemmän ajan. Reaktiossa vapautuu mm. vetysulfidia, H2S, joka haisee pilaantuneilta kananmunilta tai viemäriltä. Puhdistetut esineet kannattaa vielä kiillottaa esim. villasukalla."
LÄhde: Hopea – Wikipedia

Viimeksi muokattu:
nolona kysyy hän
Asutaan ihan rauhallisella rivari/omakotitalo-alueella kuutisen km.keskustasta(joka sekin aika pieni). Ei ole voimaloita tms.lähellä. Viisarit on pysähtyneet, kun kotona saa olla.. mutta lumous, se ei ole haihtunut mihkään <3 :D

tiimarinvihko harmaana
Meilläkin on kummilusikat tummuneet. Viime tapaninpäivänä oli ristiäiset ja nyt jo olen kiillottanut kuopuksen kummilusikan kerran. Kaipa se normaalia on. Niin mä ainakin olen luullut.

"vieras"
Se on osoitus, että ne ovat aitoa hopeaa. Mitä enemmän on ilmassa rikkipitoisia kaasuja, sitä nopeammin tummuu. Keitettyä kananmunaa ei kannata hopealusikalla syödä.

nolona kysyy hän
Meilläkin on kummilusikat tummuneet. Viime tapaninpäivänä oli ristiäiset ja nyt jo olen kiillottanut kuopuksen kummilusikan kerran. Kaipa se normaalia on. Niin mä ainakin olen luullut.
Huhhuh, onko ne sit vaan huonompia kuin ennen, muistan kun kotona äidillä oli joidenkin meidän kastelusikoita kaapissa, eipä niitä kiilloteltu kuin tooodella harvoin. Kerran viidessä vuodessa? Siis kun mä en puhu nyt mistään pienestä tummumisesta vaan lusikan "kuopasta" yli puolet on tumman ruskeana, varsi on vähän tummunut ja toiselta puolelta myös vähän. Tää on kamalampi kuin yksikään mun 10vuotta vanhoista 5€:n kahvilusikoista!

nolona kysyy hän
[QUOTE="vieras";21894897]Se on osoitus, että ne ovat aitoa hopeaa. Mitä enemmän on ilmassa rikkipitoisia kaasuja, sitä nopeammin tummuu. Keitettyä kananmunaa ei kannata hopealusikalla syödä.[/QUOTE]

Ai niinkö päin se on :D Mä jo epäilin lusikan aitoutta xD Juu ja ei sillä syödä muutakaan, kaapissa muistona/koristeena.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nolona kysyy hän;21894950:
Ai niinkö päin se on :D Mä jo epäilin lusikan aitoutta xD Juu ja ei sillä syödä muutakaan, kaapissa muistona/koristeena.
On sitä jotain superhopeaakin, jonka ei pitäisi tummua, mutta ei sitä kovin monissa tuotteissa käytetä.
Minä suosittelen hankkimaan hopeanpuhdistusliinan jostain kultakaupasta. Sillä kannattaa pyyhkäistä aika ajoin, niin pysyy kiiltävänä ja tummumat jäävät tuohon liinaan. Tosin pahasti tummuneisiin se ei riitä, vaatii yleensä reilumman puhdistuksen.

ap
[QUOTE="vieras";21895002]On sitä jotain superhopeaakin, jonka ei pitäisi tummua, mutta ei sitä kovin monissa tuotteissa käytetä.
Minä suosittelen hankkimaan hopeanpuhdistusliinan jostain kultakaupasta. Sillä kannattaa pyyhkäistä aika ajoin, niin pysyy kiiltävänä ja tummumat jäävät tuohon liinaan. Tosin pahasti tummuneisiin se ei riitä, vaatii yleensä reilumman puhdistuksen.[/QUOTE]

Juu liinan mä haluankin, oikeestaan vois huomenna hakea sen. Mutta testaan nyt kuitenkin tota ruokasoodaa jo :D

Wanderer
Tällaisia ohjeita löytyi netistä.

Hopean hoito-ohjeet

HOITO-OHJEET

Aidon hopean tuntee siitä, että se tummuu ajan mittaan. Tummunutkaan hopea ei ole pilalla, vaan sen voi puhdistaa.
Käytä hopeaesineitä mahdollisimman usein ja pese säännöllisesti. Käyttö estää hopeaa tummumiselta.

Puhdista hopeat käytön jälkeen tai kun ensimmäiset merkit tummumisesta alkavat näkyä. Näin säästät vaivaa ja vältyt
turhalta hankaamiselta. Huuhdo hopeaesine juoksevan veden alla ennen puhdistusta, jotta pöly ja irtolika ei naarmuttaisi hopeaa puhdistuksen aikana.

Hopeiset ruokailuvälineet tulisi pestä käsin. Tavallinen astianpesuaine sopii käyttöpintojen puhdistukseen. Käytä pesuvälineenä pehmeää sientä taiflaneliriepua. Eräät ruoka-aineet ( kuten muna, kaali ja etikka ) tummentavat hopeaa nopeasti, joten älä jätä hopeaesineitä pidemmäksi aikaa em. aineisiin.

Muut hopeaesineet tulisi käsitellä kiillotusnesteellä, -pastalla tai puhdistusliinalla. Hopeiden kullatut pinnat, jotka usein ovat sisäpintoja, vaativat erityistä huolellisuutta. Voimakasta hankaamista on vältettävä, sillä ohut kultaus saattaa vaurioitua.

Hopea on pehmeä materiaali ja naarmuuntuu helposti. Säilytä hopeat tasalämpöisessä kuivassa paikassa niile tarkoitetuissa pakkauksissaan erillään teräksisistä ottimista.

"Pohjolan emäntä"
Alkuperäinen kirjoittaja nolona kysyy hän;21894921:
Huhhuh, onko ne sit vaan huonompia kuin ennen, muistan kun kotona äidillä oli joidenkin meidän kastelusikoita kaapissa, eipä niitä kiilloteltu kuin tooodella harvoin. Kerran viidessä vuodessa? Siis kun mä en puhu nyt mistään pienestä tummumisesta vaan lusikan "kuopasta" yli puolet on tumman ruskeana, varsi on vähän tummunut ja toiselta puolelta myös vähän. Tää on kamalampi kuin yksikään mun 10vuotta vanhoista 5€:n kahvilusikoista!
Kas mikään kun ei ole niinkuin ennen. Ennen oli ilma raitista, ei siellä happamia kaasuja kuten rikkiä ollut niinkuin nykyään. Siksi lusikat pysyivät kiiltävinä isoäiteellä - muttei juuri nykyään .

"Armi"
Lähti 27 vuotta vanha hopea lusikka aivan kiiltäväks, alumiinifolio, sooda vesi ohjeella ... Wau! Mitäpä sitä kalliita kiillotus aineita ostaa kun noin halvalla ja helposti saa kiiltäväks.

"plop"
Aito hopea tummuu kyllä, ei se ole osoitus että olisi epäpuhdasta. Kiillotuksen jälkeen jos ei ota käyttöön, niin olisi parasta koittaa olla mahdollisimman paljon koskematta käsin siihen lusikkaan, eli tehdä kiillotus vaikka puuvillahanskat kädessä. Sormenjälkikohdat kun saattavat tummua uudelleen hyvinkin nopeasti.

Yhteistyössä