Homekouluista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kenellä kokemusta homekoulusta? Kuinka lapset oireilleet? Onko päässyt vaihtamaan koulua?
Nyt rupee olemaan tän äidin mitta täynnä!!! :( Niin harmittaa lapseni puolesta, joka kärsii hirmuisista oireista lähes koko ajan. Poissaolotunteja kertynyt ties kuinka paljon jo tänä vuonnakin, viime vuonna ties kuinka paljon. En saanut viime vuoden poissaolotunteja opettajalta enään. Siis meillä oireillaan sillä, että astma paheni, kun koulun aloitti ja nivelvaivoja, viikkojen kuumeilua, krooninen poskiontelontulehdus, kokoaikainen tukkosuus ja nuha ym. ym. Siis on oikeesti tosi paljon kaikenlaisia oireita. Nyt kuulin huhuja, tietenkään koskaan mä en tule saamaan tähän asiaan vastausta keneltäkään, koska kaikki vaikenee, kun mitään ei ole ongelmia. Mutta siis sädesienestä huhutaan. Miten mä saisin lapseni vaihdettua toiseen kouluun??? Jopa lääkäri ihmettelee meidän koululaisten poissaoloja. Ei siis pelkästään meidän lapsen, vaan myös muiden perheiden lapset sairastaa. Tästä jää kohta elinikäinen juttu, jos mitään muutosta ei tähän tapahdu!! :( Ei vaan voi ymmärtää. Nyt oon ite niin väsynyt tähän kokoaikaiseen sairastamiseen ja lapsemme on todella väsynyt... Kohta käy niin, että jää luokalleen, jos tätä menoa poissaolotunteja tulee. Eipä sekään ole kenenkään etu!! Sekava tilitys, mutta toivottavasti joku saa kiinni edes jostain. Vielä kysyisin, että paljonko "normaalisti" lapsilla on poissaolotunteja syksyn aikana? Tai kevään aikana? Ei siis koko lukuvuonna yhteensä. Meillä on tunnit olleet n. 80-100.

eikö alueella ole muita kouluja. Lääkäriltä todistus homeallergiasta ja sit ilmoitat rehtorille että laps vaihtaa koulua. En tiedä kuljetuksista mutta kúitenkin on kunta/kaupunki velvollinen järjestämään turvallinen koulunkäynti.

Siis jos lapsesi oireilee homeisesta koulusta, astma taustalla, ja lukuisia muita mahdollisesti homeen aiheuttamia oireita, niin etkö ole tullut ajatelleeksi viedä asiaa eteenpäin ihan oikeasti? Ota yhteyttä koulun terveydenhoitajaan ja sitä kautta lääkäriin. Näin meillä ohjeistettu, jos lapsi oireilee homeesta. Poissaoloja lapsellasi on jo niin paljon, että haittaa koulunkäyntiä.

Ei kai kukaan lapsi edes jaksa koulunkäyntiin keskittyä noilla oireilla? Koulun vaihtaminen onnistuu varmasti kun asiaa lähdetään oikeasti ajamaan eteenpäin.

Myös meidän lapsen koulussa sisäilmaongelmaa, jotkin oppilaat ovat joutuneet henkilökuntaa myöten vaihtamaan koulua, korjauksia tehty mutta ei auta. Kaupungin budjetissa ei nyt ole varaa mittavampaan korjaukseen.

Meidän lapsella tuli yhdessä vaiheessa ihottumaa, joka hävinnyt ja hälveni viikonlopun aikana kun sai kotona olla. Seurailen tilannetta ja jos ihottumaa tulee niin varmasti otan yhteyttä terv.hoitajaan, näin on ohjeistettu.

Kun koulussahan ei ole mitään vikaa, eikä hometta ainakaan. Hiukan on ongelmia sisäilman kanssa, mutta sen eteen on tehty kaikki, mitä pystytään! Nämä ohjeet kuulee meidän koulusta. Eikä kukaan ole koskaan joutunut vaihtamaan koulua! :( Paitsi moni opettaja.....

On meinaan hiukan turhauttavaa koko juttu! Vaikea tehdä mitään, kun kaikki vaiennetaan. Mä meinaan jutella meidän lapsen lääkärin kanssa, joka on yksityisellä puolella, josko sieltä saataisiin jotain apua tähän tilanteeseen. Yksin mä en saa mitään aikaiseksi tähän juttuun! Koulun kanta on se, että luokanvaihto on paras ratkaisu. Mutta eihän se auta pätkänkään vertaa! Olen siis jo terveydenhoitajan kanssa asiasta keskustellut, mutta koulun kanta oli tosiaan tuo, että luokanvaihto on parasta.

Kyllä meillä ruvetaan olemaan aika loppu tän asian kanssa... Jos mä saan sen lääkärinlausunnon, niin eiköhän sitten jo rupea jotain tapahtumaan. Enkä tiedä, että löytyykö kaupungista sellaista koulua, joka ei olisi homeessa. Ehkä joku saattaa hyvällä säkällä olla. Ei vaan voi ymmärtää näitä juttuja aina!! :(

Tuo on aivan pyllystä! En tiedä mihin kannattaa ottaa yhteyttä, mutta minusta on joku taho jonka voi saada koululle tutkimaan sisäilman laatua, jos tarpeeksi moni tekee ilmoituksen oireista. En nyt valittettavasti löytänyt mitään numeroa mihin ottaa yhteyttä, mutta olisikohan kunnalla joku numero mihin soittaa ja ilmoittaa asiasta?

http://www.heli.fi/Hengitysilma/Sisailma/Mista-apua/ ite varmaan soittaisin ekana tuonne ja yrittäisin kysyä onko heillä mitään tietoa, miten asian kanssa voisi edetä. Toivottavasti saatte asian järjestymään!

Koulun vaihtaminen tuskin tuo mitään apua, 80% suomen kouluista ja päiväkodeista kun kärsii sisäilmaongelmista ja homeesta. Isolla volyymilla valitusta päättäjille!