Homehtunut leipä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylihuolehtija?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylihuolehtija?

Vieras
Anteeksi hölmö kysymys, mutta näin raskaana kaikki pienetkin jutut helposti painavat mieltä. Nimittäin söin tänään huomaamattani palan homehtunutta leipää (eli vasta jälkikäteen huomasin leivässä vähän hometta). Tietääkö joku, onko siitä vaaraa sikiölle?

Kiitos etukäteen vastauksistanne.

Ylihuolehtija, rv 21

No kun tahtoo tämä terveen järjen käyttö olla vähän hukassa välillä näin raskausaikana ja kuvittelin, että tämä olis foorumi jossa olisi sallittua kysyä kaikkea hölmöäkin.
Tarkoitukseni ei suinkaan ole ottaa selvää saako homeista leipää syödä, en aio ryhtyä sitä syömään, mutta huolestuin vain hieman kun huomasin sellaista syöneeni vahingossa!

Toivon sinulle postiivista mieltä ja annetaanhan kaikkien hölmöjenkin kukkien kukkia!

jj:llä taitaa olla hermot vähän kireällä! Hengitä syvään ja rauhallisesti ja mene vaikka parvekkeelle säksättämään!

Mun mielestäni ap:n kysymys on täysin oikeutettu eikä mitenkään hölmö. Valiettavasti en ole mikään asiantuntija ja vaikka kuinka käyttäisin järkeäni, en tiedä vastausta. Asia on muakin askarruttanut, niin kuin monet muutkin kysymykset tässä uudessa tilassa. On mielestäni sääli, jos sellaisia askarruttavia kysymyksiä ei voi tällaisella palstalla esittää joutumatta jonkun turhautuneen kiukuttelijan säksätyksen kohteeksi.

En usko, että noin pienestä homeesta on mitään vaikutusta sikiölle, äidille ehkä vatsaongelmien muodossa? Ehkä joku asiallinen asiantuntija voisi vastata tarkemmin iman besserwisserismiä?

Minä söin raskausaikana myös vahingossa leipäpalan jossa huomasin hometta vasta syönnin jälkeen. Ainakaan minulle siitä ei koitunut yhtään mitään haittaa, en jaksa uskoa että sinullekaan. En minäkään mikään asiantuntija ole mutta mulla raskaus jatkui ihan normaalisti ja poikani syntyi ihan terveenä. Täytyy sanoa että kyllä minäkin hermostuin kun huomasin sen homeen, oikein suututti etten ollut syynännyt sitä leipäpalaa tarkemmin...

Kyllähän tuo on ihan järkevä kysymys: jos kerran homeen ajatellaan muutenkin olevan ihmiselle sen verran haitallista, ettei homeista leipää pitäisi syödä, niin onhan se järkevää olla huolissaan siitä, mitä se tekee vauvalle, jolla kaikki elimistön puolustusjärjestelmät on heikommat kuin aikuisilla.

Minäkään en tosin tiedä vastausta, mutta luulisi, että jos sitä hometta ei ole itse maistanut (yleensä nimittäin kyllä varmasti huomaa, jos homeista kohtaa haukkaa), niin ei sitä varmaan ole haitallisen paljon tullut syötyä. Mutta tämä on mutu-tuntumaa, en ole asiantuntija.

Määrällä ei ole mitään tekemistä ""vaarallisuuden"" kanssa eli jos homekanta on vaarallista lajia, niin rittää pienikin annos.
Mutta jos sulle ei tule mitää oireita, niin nou hätä, mutta jos tulee vähänkin jotain erikoista, niin soita neuvolaan.
Todennäköisesti ei mitään ongelmaa ole, mutta aina me mammat säikähdämme!

Itse söin juhlissa eilen kakkua, joka mielestäni ei ollut ihan priimaa.. Voin pahoin viime yönä ja mielessä pyöri kaikki mahdollinen!

Yhteistyössä