Homeen pois saanti sohvatyynyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sfg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sfg

Vieras
Olisiko vinkkejä, kun pääsivät homehtumaan varastossa ollessaan.. Ainakin pintakangas on homepilkuilla, otin nyt päälliset sohvatyynyistä pois ja aion ne pestä kun en kuulemma saa uutta sohvaa ostaa... :/

Kannattaako kenties etikkaa laittaa koneeseen tai jotain muuta pesuaineen lisäksi?

Jos jollakulla on käsitystä kuinka vaarallista tuollainen home ylipäänsä on, niin saa kertoa, niin osaan perustella myös miehelle, miksi kuvottaa istua homesohvalla.

Mun käsittääkseni ne ei lähde kokonaan millään. Mulla on yksi lapsen paita rättinä käytössä (oli unohtunut rantakassiin märkänä), jota olen mielenkiinnosta pyörittänyt koneessa monesti ja kokeillut vaikka millä. Homepilkut on siinä ikuisia...

Pinkkiä Vanishia tahnana (siis Vanishia pieneen vesimäärään sekoitettuna), laitat sen kankaalle ja annat vaikuttaa jonkin aikaa, vaikka yön ylikin jos uskallat. Sitten konepesu sellaisissa asteissa/sellaisella ohjelmalla, mitä päälliset sietävät.

Mutta niistä itse tyynyistä ei tällä konstilla kyllä homepilkkuja saa pois. Niihin saattaisi kuitenkin tehota samat aineet, joita käytetään homeenpoistoon mm. veneissä. Taisi olla joku StarBrite nimeltään. Ja sitten kannattaa ehkä katsastaa Softcare-valikoima; siellähän on vaikka mitä puhdistus- ja suoja-aineita. :)

Kiitos vastauksista. Laitoin nyt koneeseen istuintyynynpäälliset pyörimään. Pesuaineena käytän LV Coloria, kun ei mutakan nyt ole. LAitoin etikkaa huuhteluainelaarin täyteen. Katotaan miten käy. Toisaalta toivon, että ne jää selvästi homepilkullisiksi ettei niitä tarvi enää käyttää....

Jännä että toinen sohva vain oli ottanut hometta ja vain niihin istuintyynynpäällisiin ja pohjakankaaseen. Toisessa sohvassa ei ole mitään vaikka yhtä pitkään samassa varastossa olivat.

Olisiko tuohon tämän tyyppisen homeen vaarallisuuteen vielä kellään mitään sanottavaa?

Varmaan siitä homeen vaarallisuudesta olisi mahdollista lueskella jostain sisäilmasivuilta tai kirjastosta. Tokihan hometta on joka paikassa, siis homeitiöitä, ja monia homeita jopa syömme hyvällä ruokahalulla, eivätkä kaikki homeet suinkaan ole vaarallisia.

Itse en olisi huolissani homeen vaarallisuudesta jos sitä ei ole paljoa ja jos mitään oireita ei tulisi. Kuitenkin ne hometalohomeet ovat ihan erilaisia, kasvavat erilaisissa rakenteissa ja niitä on määrällisesti aina paljon enemmän, siis tyyliin koko nurkka tai seinä tai alapohja homeessa, ei vain muutama neliösentti.

Yhteistyössä