Hoitsut! tai muutkin fyys.työtä tekevät. Koska s-lomalle raskaana?

• Viestiketjun aloittaja tuleva mamma
  • Ensimmäinen viesti
tuleva mamma
Kun mä ajattelin hakea s-lomaa jo viikolla 29 (en palaisi lomilta enää töihin) mutta kuinka aikaisilla viikoilla muut ovat hakeneet/saaneet saikkua? Mitään kovin erityisiä oireita ei vielä ole, ei vaan tavallaan jaksaisi sitä fyysistä työtä.

Mie jouduin olemaan sairaslomalla paljonkin. Jo heti alkuvaiheessa meinasin pyörtyillä töissä ja kuumien koneitten seassa se on vaarallista. Olin muutaman kerran sairaalassa päivän tutkittavana, muttei muuta löytynyt kuin, et verenpaineet heitteli niin pahasti. Töissä makoilin välillä muutamankin tunnin pukkarissa jalat ylhäällä. Sit meni selkä rikki ja polvet. Seisomatyö ei kovin herkkua ollut.

Kerttu-Kyllikki
Jäin muistaakseni viikkoa ennen äitiysloman alkua saikulle... Enkä niinkään siksi, etten olisi fyysisesti jaksanut, vaan koska työilmapiiri oli ERITTÄIN huono ja stressi kova.
Kotihoidossa olen töissä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaus ei ole sairaus. Pakosta kai sitä s-lomalle jäädään, ei omasta halusta. Outo olet :eek:
Niin, mulla voi kuitenkin olla hieman erityyppinen työ kuin sinulla, ja nyt jo tuntuu ettei jaksa. Joten eikö se ole sitä pakkoa...mietin vain juurikin sitä että revinkö itseni aivan hajalle töiden takia vai haenko suosista saikkua.

saa jos läkäri katsoo tarpeelliseksi
Mulla viikoja 22 ja sain 4 viikoa sairaslomaa, kokoajan pyörrytti ja oksetti. anemia ja syke 119. kahdeksan tuntia olisi pitänyt töissä jaksaa seista, juosta ja sisällä lämmintä 30. yhtä päivää hain kun oli niin heikko olo, lääkäri kirjoitti neljä viikkoa.

Odotas, nyt pitää ihan laskee. Viikkoja oli 14 kun jäin saikulle ekan kerran. Ja sen jälkeen tein vaan muutamia päiviä töitä ennen (vuosi )loman alkua. Mulla oli syynä aluksi vuotelut ja sit meni selkä, ja sit jo alkokin supistelee :/

Minä jäin saikulle muistaakseni rv 23, olin silloin kotipalvelun kotisiivouksessa töissä. Työ oli jatkuvaa kyykkimistä, kumartelua ja raskaiden tavaroiden kantamista. Työpäivän jälkeen olin selkäkivun ja iskiaksen takia niin poikki, etten olisi voinut tehdä muuta kuin maata koko illan että selviydyn töihin seuraavana aamuna.

karpaloinen
Mulla vuorotyö ja seisomatyötä. Viikkoja 32 kun pitäisi palata ens viikolla kesälomalta töihin. Tuntuu kyllä että en jaksaisi. Välillä on todella kiireisiä päiviä ja joutuu paljon kävelee ja nostelee. Tänään neuvola ja ajattelin että puhun asiasta. Jo ennen kesälomaa olin niin puhki että oli kolme päivää saikulla. Aamulla kun heräsi työvuoron jälkeen selkää särki ja jalat oli kippeenä. Nivusiin satui kävelessä.

vieras22
Ei lääkäri kirjoita sairaslomaa jos et ole sairas, vaikka olet raskaana. Kun se raskaus ei ole sairaus vaikka olisiki fyysinen työ, eri asia on jos työssä on haittaa sikiölle että voi jäädä erityisäitiyslomalle jo aikaisemmin mutta aika harva sairaanhoidollinen osasto taitaa olla tuollainen, ehkä lähinnä rtg t. toinen hoitsu

vieras
jouduin sairauslomalle vkolla 25 kovan verenpaineen ja supistelun takia (sairaanhoitaja vuodeosastolla), ensimmäisen kerran sitä ehdotettiin jo vkon 20 tietämillä, mutten jäänyt silloin. asia kostautui, koska tuosta 25 vkosta olin vuodelevossa ja vauva syntyi vkolla 32.

nyk raskaudessa olenkin sitten ollut puolesta välistä poissa töistä, esikoisen hoitaminen käy työstä. ja vedän turpaan jokaista, joka viitsii lausua tuon raskaus ei ole sairaus -lauseen...

v
Mulla rv 26 ja lääkäri olisi halunnut kirjoittaa sairaslomaa jo kaksi viikkoa sitten. En suostunut vielä koska lopetan tämän työn kokonaan ensi viikolla eli rv 27. (tämä on siis vain kausityö minulla, ja erittäin raskas.) Ajattelin kitua nyt nämä 3vkoa vielä ja sitten jäädä kotiin, ilman palkkaa tms. Kotonakin on kuitenkin 3muksua hoidettavana.

v
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mulla rv 26 ja lääkäri olisi halunnut kirjoittaa sairaslomaa jo kaksi viikkoa sitten. En suostunut vielä koska lopetan tämän työn kokonaan ensi viikolla eli rv 27. (tämä on siis vain kausityö minulla, ja erittäin raskas.) Ajattelin kitua nyt nämä 3vkoa vielä ja sitten jäädä kotiin, ilman palkkaa tms. Kotonakin on kuitenkin 3muksua hoidettavana.
Niin ja syynä siis enimmäksen supistelu. Lisäksi huimaus, iskias ja pahoinvointi.

v
Niin ja syynä siis enimmäksen supistelu. Lisäksi huimaus, iskias ja pahoinvointi.
Niin ja ennenaikaise synnytykset ja lapset teholla.

näin on
jouduin sairauslomalle vkolla 25 kovan verenpaineen ja supistelun takia (sairaanhoitaja vuodeosastolla), ensimmäisen kerran sitä ehdotettiin jo vkon 20 tietämillä, mutten jäänyt silloin. asia kostautui, koska tuosta 25 vkosta olin vuodelevossa ja vauva syntyi vkolla 32.

nyk raskaudessa olenkin sitten ollut puolesta välistä poissa töistä, esikoisen hoitaminen käy työstä. ja vedän turpaan jokaista, joka viitsii lausua tuon raskaus ei ole sairaus -lauseen...
Raskaus ei ole sairaus automaattisesti vaikka meitä on monta jotka joutuu sairastamaan raskaus aikana. Toiset ovat täysin hyvin voivia, paitsi ne jotka pään sisäisesti jotka kuvittelevat testin tehtyään että ovat tositosi pahasti sairaana nyt eivätkä voi tehdä enää mitään!!

vieras22

Juu mutta kun aivan aikusten oikeesti raskaus ei ole sairaus. Jos sinun elimistösi ei kestä raskautta, et verenpaine nouseen jne. niin se ei silti tarkoita sitä että NORMAALI normaalisti etenevä raskaus olisi sitä.

Nimra
Rakennusalalla olen ja sairauslomalle jäin 4 vko ennen äitiysloman alkua kokonaan, sitä ennen olin supistusten, pahoinvoinnin, todella pahan iskiaksen ja raskaan työn takia aina viikon kahden sairaslomalla ja sitten aina kokeiltiin, että pystynkö olla joku 2-3 vko, (iskiaksen takia en voinut seisoa pidempään kuin 15-20 min max kerrallaan, sit lähti tunto vasemmasta jalasta ) Sain kyllä murtuman nilkkaan joka myös pahensi tilannetta (rv 25 ) :headwall:

vieras
Se on niin kropasta ja raskaudestakin kiinni milloin on paras jäädä saikulle. Ekassa raskaudessa tein fyysistä työtä loppuun asti, ei suppareita, ei mtn. Astma tosin puhkesi loppuraskaudesta. Ja lapsi syntyi vasta 42+3.

Toisessa raskaudessa voin tosi hyvin aluksi mutta suppareita alkoi tulla jossain vaiheessa, samoin hempat tippui niin alas että olin valkoinen kuin lakana ja huippasi jatkuvasti. Mikään ei tähän auttanut. Sitten puhkesi taas se astma. Lääkärin mielestä oli parempi jäädä saikulle. Kuuntelin häntä kun kuitenkin lapsen parasta halusin.

Ystäväni sai keskenmenon fyysisessä työssä RV 17. Tietysti olisi voinut kyllä mennä kesken muustakin syystä, en tiedä. Mutta mieluummin sekä lapsen että äidin jaksamisen kannalta sairaslomaa heti, kun olo vähänkin siltä tuntuu.

vv

Ystäväni sai keskenmenon fyysisessä työssä RV 17. Tietysti olisi voinut kyllä mennä kesken muustakin syystä, en tiedä. Mutta mieluummin sekä lapsen että äidin jaksamisen kannalta sairaslomaa heti, kun olo vähänkin siltä tuntuu.[/quote]

Enpä usko että tämä on se syy keskenmenoon.. Minä olen kolme lasta saanut fyysisesti raskaan työn aikana ja ainoan keskenmenon koulun penkkiä kuluttaessa (opiskellessa).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ystäväni sai keskenmenon fyysisessä työssä RV 17. Tietysti olisi voinut kyllä mennä kesken muustakin syystä, en tiedä. Mutta mieluummin sekä lapsen että äidin jaksamisen kannalta sairaslomaa heti, kun olo vähänkin siltä tuntuu.
Enpä usko että tämä on se syy keskenmenoon.. Minä olen kolme lasta saanut fyysisesti raskaan työn aikana ja ainoan keskenmenon koulun penkkiä kuluttaessa (opiskellessa).
[/quote]

Juurihan totesin ettei välttämättä ole syy, osaatko lukea? totesin myös, että parempi jäädä saikulle jos olo on huono/ongelmia terveyden kanssa raskausaikana.

Sama hlö josta äsken puhuin sai keskenmenon myös RV 6, töissä silloinkin.

Mikäköhän se on, että suomalaiset kivenkovaan aina puolustaa että kyllä raskaana oleva jaksaa vaikka mitä. Kun kaikki ei jaksa eikä se ole mitään laiskottelun halua, tms.

Ja ihmiset aina unohtaa että kaikki on erilaisia/kaikki raskaudet on erilaisia...

Yhteistyössä