Hoitsut; oma mielipiteenne ECT-hoidoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole epäeettinen. Toimii joillakin todella hyvin ja haluavat siihen itse uudestaankin, jos toistamiseen psykoosiin joutuvat. Toiset haluaa itse sen takia, että jollakin sukulaisella on toiminut. Parhaassa tapauksessa hyvä hoitovaste ilman lääkkeiden todella ikäviä sivuvaikutuksia. Ect-hoidolla on vain niin huono historiasta johtuvat maine, että moni pelkää sitä ihan turhaan.

Miksi olisi epäeettistä? Oikein valituilla potilailla huomattavan tehokas ja elämänlaatua ja arjessa selviytymistä välittömästi kohentava hoitomuoto jonka haitat ovat varsin siedettävät (lähinnä lyhytaikainen muistinmenetys) . Huono maine on lähinnä peruja ajalta jolloin näitä hoitoja vielä annettiin ilman anestesiaa.

Mun vähäisen kokemuksen mukaan toimii eikä ole lainkaan epäeettistä. Ihmisillä on turhia ennakkoluuloja sitä kohtaan, jos psykiatri sitä suosittelee niin kehoitan kokeilemaan.

[QUOTE="Kifa";26207179]Miksi olisi epäeettistä? Oikein valituilla potilailla huomattavan tehokas ja elämänlaatua ja arjessa selviytymistä välittömästi kohentava hoitomuoto jonka haitat ovat varsin siedettävät (lähinnä lyhytaikainen muistinmenetys) . Huono maine on lähinnä peruja ajalta jolloin näitä hoitoja vielä annettiin ilman anestesiaa.[/QUOTE]

Mitä se kohennus siis tarkottaa olotilassa? Kuinka se parannus konkreettisesti näkyy?

[QUOTE="Kifa";26207179]Miksi olisi epäeettistä? Oikein valituilla potilailla huomattavan tehokas ja elämänlaatua ja arjessa selviytymistä välittömästi kohentava hoitomuoto jonka haitat ovat varsin siedettävät (lähinnä lyhytaikainen muistinmenetys) . Huono maine on lähinnä peruja ajalta jolloin näitä hoitoja vielä annettiin ilman anestesiaa.[/QUOTE]
No eipä.
Wikipedia: "Haittavaikutukset

Sähköhoito aiheuttaa potilaille lähes poikkeuksetta pysyviä ja vakavia aivotoiminnan häiriöitä, jotka heikentävät muistia sekä ajattelu- ja oppimiskykyä. Jokainen hoitokerta aiheuttaa aivoihin lisävaurion. Myös uudemmat sähköhoitotekniikat tuottavat edellä mainittuja pysyviä aivovaurioita. Sähköhoito aiheuttaa naisille ja iäkkäille potilaille keskimäärin vakavampia vaurioita kuin muille potilasryhmille.[13][14]

Sähköhoito saattaa lisäksi katkaista jänteitä huolimatta lihasrelaksanttien käytöstä. Myöhemmin saattaa esiintyä pahempia haittavaikutuksia ja potilas saattaa jopa menehtyä.[15] Lisäksi voi esiintyä lihaskipua ja päänsärkyä."

Itse opiskeluaikana pääsin siis jonkin verran näitä näkemään ja oli se ero kyllä aikamoinen kun esimerkiksi suljetulla kroonikko-osastolla hoidettu psykoottistasoisesti masentunut potilas jota ennen hoitoa ei voitu päästää ollenkaan ovesta ulos valvomatta, pärjäili hoidon jälkeen monta viikkoa niin että kykeni itse menemään ruokalaan syömään, siivoamaan huoneensa ja käymään sovituissa terapioissa. Tai depressiivinen vanhuspotilas joka muuten olisi ollut laitoshoidossa, pärjäsi puolison ja lasten tukemana kotonaan kunhan vain kävi säännöllisesti saamassa sähköannoksensa.

[QUOTE="vieras";26207249]No eipä.
Wikipedia: "Haittavaikutukset

Sähköhoito aiheuttaa potilaille lähes poikkeuksetta pysyviä ja vakavia aivotoiminnan häiriöitä, jotka heikentävät muistia sekä ajattelu- ja oppimiskykyä. Jokainen hoitokerta aiheuttaa aivoihin lisävaurion. Myös uudemmat sähköhoitotekniikat tuottavat edellä mainittuja pysyviä aivovaurioita. Sähköhoito aiheuttaa naisille ja iäkkäille potilaille keskimäärin vakavampia vaurioita kuin muille potilasryhmille.[13][14]

Sähköhoito saattaa lisäksi katkaista jänteitä huolimatta lihasrelaksanttien käytöstä. Myöhemmin saattaa esiintyä pahempia haittavaikutuksia ja potilas saattaa jopa menehtyä.[15] Lisäksi voi esiintyä lihaskipua ja päänsärkyä."[/QUOTE]

Wikipediahan se on luotettavan tiedon lähde 100%. mieti mitä huonosti hoidossa oleva psykoosi tai masennus voi tehdä potilaalle.

Itsellä on sähköhoidot loppuneet pariviikkoa sitten. Kävin polikliinisesti vakavaan masennukseen, ja edelleen ihmettelen - odotan, ja haluan saada vastauksia että kuinka sen nyt pitäisi mun elämänlaatua parantaa?

Wikipediahan se on luotettavan tiedon lähde 100%. mieti mitä huonosti hoidossa oleva psykoosi tai masennus voi tehdä potilaalle.
Kyllä Wikipediakin vaan sentään aika lailla tietää.

"Degree of effectiveness and risks

In 2003, The UK ECT Review group published a systematic review and meta-analysis comparing ECT to placebo and antidepressant drugs. This meta-analysis demonstrated a large effect size for ECT versus placebo, and versus antidepressant drugs.[24]

In 2006, research psychiatrist Colin A. Ross reviewed the placebo-controlled trials one-by-one and found that no single study showed a significant difference between real and placebo ECT at one month post-treatment. Dr. Ross was highly critical of other published reviews that concluded ECT is effective, and Ross stated that these reviews often relied primarily on studies that were not placebo-controlled.[25]

A literature review was published by psychologist John Read in 2010. It examined placebo-controlled studies and concluded ECT had minimal benefits for people with depression and schizophrenia. No placebo studies or other evidence supported the claim that ECT prevents suicide. In addition, Read reported that although the rate of fatalities associated with the procedure is small and linked to anesthesia - which is carried out several times over a course of ECT - studies indicate a higher rate or more unclear findings than has been stated by the official psychiatric bodies. In conclusion, Read said "given the strong evidence of persistent and, for some, permanent brain dysfunction, primarily evidenced in the form of retrograde and anterograde amnesia, and the evidence of a slight but significant increased risk of death, the cost-benefit analysis for ECT is so poor that its use cannot be scientifically justified".[6]

Surveys of public opinion, the testimony of former patients, legal restrictions on its use and disputes as to the efficacy, ethics and adverse effects of ECT within the psychiatric and wider medical community indicate that the use of ECT remains controversial.[26][27][28][29][30][31] This is reflected in the recent decision by the FDA's Neurological Devices Advisory Panel to maintain ECT devices in the Class III device category for high risk devices except for patients suffering from catatonia. This will result in the manufacturers of such devices having to do controlled trials on their safety and efficacy for the first time.[32] In justifying their position, panelists referred to the memory loss associated with ECT and the lack of long-term data.[33]"

[QUOTE="öö";26207300]Itsellä on sähköhoidot loppuneet pariviikkoa sitten. Kävin polikliinisesti vakavaan masennukseen, ja edelleen ihmettelen - odotan, ja haluan saada vastauksia että kuinka sen nyt pitäisi mun elämänlaatua parantaa?[/QUOTE]
Ei se tee välttämättä yhtään mitään. os ei sillä ole tehoa, niin ei missään nimessä kuulu ottaa sitä hoitoa, koska tekee vauriota.

[QUOTE="öö";26207300]Itsellä on sähköhoidot loppuneet pariviikkoa sitten. Kävin polikliinisesti vakavaan masennukseen, ja edelleen ihmettelen - odotan, ja haluan saada vastauksia että kuinka sen nyt pitäisi mun elämänlaatua parantaa?[/QUOTE]
Suosittelen D-vitamiinia, olla itse parannuin.

Tuiossa Wikipedian artikkelissa viitataan ainoastaan kahteen review-artikkeliin eikä siinä mainita ollenkaan niitä artikkeleita joissa on saatu päinvastainen tulos. Review-artikkelin kirjoittajallahan aina on vapaus valikoida mitä artikkeleita hän ottaa mukaan aineistoonsa. Lisäksi haluaisin tietää miten olisi mahdollista toteuttaa placebokontrolloitu tutkimus sähköhoidosta niin että sen eettiset toimikunnatkin hyväksyisivät (vähän epäilen että tulisi vastalauseita jos yrittäisi hyväksyttää tutkimusta joissa nukutetaan potilas muttei annetakaan sähköä, tai läiskitään ne elektrodit otsalle nurinpäin).

[QUOTE="öö";26207314]Sähköhoito ei ole mikään takuuvarma parannuskeino[/QUOTE]

Väitinkö niin? En myöskään väitä että se olisi täysin haitaton hoitokeino, mutta kuten tuossa jo sanottiin niin oikein valituille potilaille oikein annettuna voi olla todella hyvä hoitokeino.

[QUOTE="vieras";26207330]Suosittelen D-vitamiinia, olla itse parannuin.[/QUOTE]

Mulla on olo mennyt vaan alaspäin, ja lisäksi tullut masisoireiden lisäksi maanisia oireita, jotka seilaa ylös-alas

[QUOTE="Veera";26207337]Muistuttaisin lähdekritiikistä! Wikipedian tiedot eivät ole luotettavia. Sähköhoidosta löytyy googlettamalla ihan asiallisiakin artikkeleita.[/QUOTE]
No ei se nyt niin mene, että sinne mitä tahansa soopaa laitetaan. Joka tapauksessa aiheuttaa aivojen vaurioitumista ja ei ole erityisen tehokasta.

[QUOTE="öö";26207382]Mulla on olo mennyt vaan alaspäin, ja lisäksi tullut masisoireiden lisäksi maanisia oireita, jotka seilaa ylös-alas[/QUOTE]
No mutta sehän kertoo sitten sen, että diagnoosi on väärä ja samoin lääkitys. Kuulostaa kakkostyypin kaksisuuntaiselta. Se lääkitys kuntoon ja sitten voi ottaa D-vitamiinia. Kyllä sitä tarvitaan ihan yhtä lailla.

Se mitä Wikipediasta löytyy, riippuu ihan siitä kuka sinne on kirjoittanut. Täysin epäasialliset lähteet yleensä sensuroidaan mutta yksipuolisesti jotain tiettyä tutkimustulosta kannattavia ei, joku toinen saattaa sitten jaksaa kirjoittaa sinne toisenlaistakin näkemystä taikka sitten ei.

Yhteistyössä