Hoitsuja paikalla? Milloin vauva lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan ja terveisiä täältä lastenosastolta!

Pojalla todettiin keuhkokuume ja aloitettiin välittömästi antibioottihoito. Limaa on jouduttu imemään useaan otteeseen ja on saanut spiraa monta kertaa päivässä. Tänä aamuna on vointi ollut jo selvästi parempi eikä enää röhise niin pahasti kun aiemmin.

Näillä näkymin siis päästäisiin huomenna kotiin :)

Meidän onni oli se, että päivystyksessä ehti vuoro vaihtua ennen sinne menoa. Vuorossa olikin ihana nuori naislääkäri joka on itsekin työskennellyt aiemmin lastenosastolla. Pelottaa ajatella, että miten pitkä sairaalareissu olisi tullut jos olisimme kuunnelleet päivystäjää ja jääneet odottelemaan kotiin.

Sanoit,että lapsi sai ventolinea. Mulle on lastenlääkäri ihan vasta sanonut, että noin pienelle ei ole mitään hyötyä antaa sitä, koska se ei vaikuta millään lailla, koska lapsen keuhkoissa ei ole vielä sellaisia reseptoreja, joihin ventoline vaikuttaa. Ihan vaan sivuhuomautuksena, ei tarvitse pahoittaa mieltä.

[QUOTE="vvv";27439649]Sanoit,että lapsi sai ventolinea. Mulle on lastenlääkäri ihan vasta sanonut, että noin pienelle ei ole mitään hyötyä antaa sitä, koska se ei vaikuta millään lailla, koska lapsen keuhkoissa ei ole vielä sellaisia reseptoreja, joihin ventoline vaikuttaa. Ihan vaan sivuhuomautuksena, ei tarvitse pahoittaa mieltä.[/QUOTE]

Joo voi olla, en tiedä kun en ole lääkäri :) Meille lääkäri määräsi sitä limaiseen yskään kun näin pienelle ei muutakaan oikein voi antaa. Mun mielest siitä kuitenkin oli ihan selkeä apu :)

Puhelin arviointi on vaikeaa kun ei ole potilasta nähnyt.

Mutta hyvä, että luotitte vaistoonne ja veitte lapsosen heti. :) Paljon paranemisia pienelle! :) Nestemäinen ventoline on aika yleinen yskänlääke lapsilla. Vaikuttaa eri tavalla nieltynä kun hengitettävänä.

Päivystyksessähän sanotaan aina, että odota aamuun... sama melkeen oisko pää kainalossa. Itse olen oppinut, että kun kyseessä vauva niin suoraan vain päivystykseen ilman soittamisia, jos huoli lapsesta kova! Itsekin ihmettelen kovin usein noiden vastaajien ammattitaitoa, ihan oikeesti. Ja se asenne soittajia kohtaan, aaarggg että ottaa aivoon. Kovaa yleistystä juu tiedän, mutta niin se on. Toivottavasti teillä nyt kaikki paremmin!

Se ei todellakaan ole helppoa siinä puhelimessa tehdä sitä arviota. Joskus kyllä tuntuu että sinne päivystykseen soitetaan ja hakeudutaan vähän turhan herkästikkin, siis tyyliin lapsi aivastanut kerran, pitäskö tulla lääkäriin. Jos ihmiset osaisivat käyttää sitä maalaisjärkeä niin ehkä tuo päivystysten ruukaisuus edes vähän helpottaisi ja hoitajien ja lääkärien työpanos kohdistuisi sitä todella tarvitseville.

Yhteistyössä