Hoitsuja paikalla? Milloin vauva lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miata

Jäsen
23.07.2011
407
0
16
2,5kk poika on ollut nuhainen torstaista asti. Röhisee ja yskii tosi kurjan kuuloisesti. Edellisestä flunssasta on kuukausi ja nyt sit taas sairastetaan.

Nyt illalla nousi kuume 38,2c ja silmät rähmivät. Myös maito maistuu huonosti. Vauvalla on lievä sydänvika: foramen ovale-tyyppinen reikä sydämessä, pieni ahtauma aortan juuressa sekä ajoittaista takykardiaa. Edellisessä flunssassa neuvolalääkäri suositteli viemään herkästi lääkäriin jos lämpö nousee.

Nyt iltasella kun huomattiin lämmön nousseen, soitimme päivystykseen mutta sieltä olivat sitä mieltä että ei ole syytä tuoda näytille. Aamusella pitäisi yrittää saada varattua lääkäriaikaa vauvalle. En kuitenkaan oikein luota päivystyksen vastaanoton henkilökuntaan kun monilla on huonoja kokemuksia heidän ammattitaidostaan.

Eli uskaltaako ihan rauhassa odotella aamuun ja toivoa että vapaita lääkäriaikoja on vai olisiko syytä viedä poika jo nyt iltasella näytille?

Pahoittelen vähän sekavaa kirjoitusta, ei oikein ajatus juokse kun olen nukkunut huonosti jo monta yötä. Ensin sairasti 2,5v esikoinen ja nyt sit taas vauva :(

Heti lääkäriin. On mun mielipide. Jos olisi isompi lapsi niin voisin odottaa aamuun, mutta en noin pienen kanssa.

Meidän 2,5 kk pojalla oli röhinää ja rohinaa ja nuhaa n. viikon, ei ollut lämpöä ja muuten perusterve. Minä tyhmä en tajunnut viedä heti lääkäriin ja kun sinne päästiin niin korva oli täynnä mätää, korvatulehdus. Lääkäri sanoi että jos näin pienellä nuha pahenee eikä helpotu 3 päivässä niin on suuri vaara että se menee korviin... raukka olikin ihan tukossa ja hengityskin tuossa voi vaikeutua. Onhan sulla suolatippoja nenuun?

Ja kun teidän pojalla vielä on noita sydänvaivoja niin lähtisin päivystykseen varmuuden vuoksi, ettei tule mitään vakavampia juttuja. Ja silmätkin rähmii... voi pientä :/

Aamulla sit ainakin pakko viedä jo, vaikka yksityiselle jos ei tk:hon pääse.

Voi, kurjaa teidän pienellä!

Itse sairaanhoitajana ja äitinä veisin tuon ikäisen vauvan päivystykseen, ihan jo kuumeen perusteella. Alle 3kk ikäisen kuume tulee tutkia ja tilanne pitäisi selvittää. Tuo sydänvikakin on taustalla.

Toki viimeistään aamulla pitää vauva viedä lääkärin vastaanotolle, mutta kyllä nuo ovat jo riittävät syyt viedä tuon ikäinen vauva päivystykseen tutkittavaksi ja kuunneltavaksi.

Suolatippoja pitäisi hakea lisää kun pääsivät loppumaan, en kyllä huomannut niistäkään isompaa apua olevan. Niistäjällä ei tahdo lima irrota ja röhisee aina vaan. Panadolia ja Ventolinea ollaan annettu lääkärin edelliseen flunssaan antaman ohjeistuksen mukaan.

Tympii tämä meidän alueen päivystys kun ei oikein tunnu homma toimivan. Tk:n puolella taas on ihan huippuhyvää henkilökuntaa. Ei kai tässä auta muu kuin lähteä jonottamaan. Jono kuulemma taas muutaman tunnin mittainen eikä jonon ohi pääse vaikka olisi kuinka pieni vauva... Ihan syvältä.

Kuten monet muutkin sanoivat, niin minunkin mielestäni kannattaa lähteä heti päivystykseen ja vaatia nopeaa hoitoa. Onhan teillä sentään pieni vauva, joten varmasti voivat tehdä jotakin jonottamisen suhteen.

Kerrothan täällä sitten mitä kuuluu ja miten vauveli voi? Voimia jonottamiseen ja toivotaan, että kaikki hyvin. Parempi katsoa kuin katua!

kukkanen: Koira on 4,5v kleinspitzin ja kääpiöpinserin sekoitus :) Vekkuli eläin.

Mama72: Ilmoittelen huomenna mitä meille kuuluu. Yöllä tuskin jaksan enää koneelle palata.

Kiitos kaikille myötäelämisestä ja neuvoista :heart:

Tehtiinkin nyt sit niin päin, että mies lähti vauvan kanssa jonottamaan päivystykseen ja minä jäin esikoisen kanssa kotiin. Ei kuulemma uskalla päästää minua yksin autolla liikkeelle kun on kurja ajokeli ja olen nukkunut huonosti. Tuntuu surkealta :(

Lupasi laitella viestiä pikimmiten. Kaiken järjen mukaan pitäisi mennä nukkumaan, mutta ei tässä taida uni tulla kun on huoli pienen rakkaan puolesta.

Tehtiinkin nyt sit niin päin, että mies lähti vauvan kanssa jonottamaan päivystykseen ja minä jäin esikoisen kanssa kotiin. Ei kuulemma uskalla päästää minua yksin autolla liikkeelle kun on kurja ajokeli ja olen nukkunut huonosti. Tuntuu surkealta :(

Lupasi laitella viestiä pikimmiten. Kaiken järjen mukaan pitäisi mennä nukkumaan, mutta ei tässä taida uni tulla kun on huoli pienen rakkaan puolesta.

ihana mies sinulla :)
hyvä kun päädyitte käyttämään lääkärillä nyt illalla, niin olisin minäkin tehnyt :)

voimia ja paranemisia sinne.. koita nyt silti levätä sillä aikaa vaikka huolettaakin niin
kun mies ja vauva tulee kotiin niin sinä jaksaisit sitten hoidella pikkuista.. kerää voimia niin on ihana kun tulevat kotiin :)

• Tykkää
Reactions: miata

Hyvä näin :) Yritä sinä nukkua nyt, varmasti saat tarpeellisen tiedon nukut tai et. Vauva tarvitsee sitten levännyttä äitiä, ajattele vaikka niin :)

• Tykkää
Reactions: miata
Miksi pitäisi päästä? Kiireellisyysjärjestys täytyy olla, ei siitä tule muuten mitään.

Asettelin väsyneenä sanani huonosti, ei tietenkään kuulu päästä jonon ohi. Täällä ei vain oikein toimi aina tuo kiireellisyysjärjestyksen määritteleminen. Tänään heidän mielestään kuulemma kuumeinen pieni sydänpotilas ei ole yhtään sen kiireellisempi kuin flunssainen hyväkuntoinen aikuinenkaan.

Tämä tosin riippuu niin kovin siitä kuka sattuu olemaan työvuorossa.

Täytyy kuitenkin myös antaa positiivistakin palautetta heille siitä, että esikoinen pääsi välittömästi lääkärin tutkittavaksi kun kesällä putosi tuolilta ja löi takaraivonsa pöydänkulmaan.

Hyvä että vauva saa hoitoa. Järkyttävää toimintaa siellä päivystyksessä kun puhelimitse käskivät odottamaan aamuun. Onneksi ette uskoneet. Kovasti voimia ja paranemista pienelle potilaalle!

• Tykkää
Reactions: HippuTAR

Yhteistyössä