Hoitsuja paikalla...? Kenelle tuttu Pendysin injektion pistäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terveydenhoitajat huomio!
Jos pistettävällä potilaalla on jokin lihassairaus.
Informoikaa lääkäreitä tästä pistoksesta, tai kyseisestä penisiliinistä.
Sitä ei pidä pistää noin vaan lihas-sairaisiin potilaisiin.
Seuraukset saattavat olla erittäin ikävät.

Minulla on siitä omakohtainen kokemus. Saatuani lihakseen pistettynä kerran kuukaudessa Pendepon nimistä penisiliiniä, se halvaannutti ja jäykisti minut päästä varpaisiin. Kuukaudesta toiseen kestävät lihaskrampit ja lihasten nykiminen ja jäykkyys oli tuskallista. Kun ne hieman hellittivät, oli jo taas aika pistää uusi lääkeannos.
En ole selvillä vieläkään, mikä sivuvaikutuksen aiheutti. Pistämistaktiikka, vai itse lääke. Lääkkeen jälkeen oireet kuitenkin toistuivat säännöllisesti.

Jostain syystä, tämän ruusunestoon annettavan lääkkeensaanti myös vaihtelee tiuhaan apteekeissa. Periaatteessa se on samaa penisiliiniä, mutta sillä on eri nimi ja eri valmistaja.
Itse en luota yhtä sokeasti ko. epämääräisen lääkkeen turvallisuuteen, enkä valmistajiin, kuten sitä huolettomasti määrävät lääkärit ja apteekit ja erikoisluvalla maahantuova lääketukku.

Minun sivuoireisiini ei siis hevin uskottu.
Kului 4 tuskallista kuukautta. Enemmän luotettiin valmistajaan, kuin potilaaseen sivuoireineen. Viimein asiaa tutkittiin ja tk:lla myönnettiin, ettei ko.lääke sovi minulle. Se todellakin puuduttaa. Estolääkitys vaihdettiin suunkautta otettavaan penisiliiniin.

Suivaantuneena kokemukseeni, totean. rohkeasti.
Uskoisin, että "koekaniinina" oltuani, minulla on ainakin ko.lääkkeen sivuvaikutuksista muita parempaa tietoa. Minusta on tärkeää kertoa tämä tieto ja kokemus.
En usko, valmistajien ja apteekkien henkilökunnan ja lääkäreiden, sitä itseensä testanneen. Puhumattakaan siitä, että heillä olisi lisäksi parantumaton lihashermosairaus.

Ei ole tiedossa, onko muita minunlaisia muita sivuoireista kärsineitä.
Jos on, onkohan heidänkään sivuoireita mitenkään huomioitu.
Lihassairaiden potilaiden kanssa tulisi kuitenkin noudattaa näissä, lihakseen pistettävissä lääkkeissä erityistä varovaisuutta. Mutta näinhän ei ainakaan kanta-hämeen alueella tehdä. Toivon jatkossa varovaisuutta.
Terveisin:"Tönkkösuolattu potilas"

Yhteistyössä