hoitovapaasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
mä oon luullut että hoitovapaata hakiessa ei tarvitse ilmoittaa kuinka kauan jää hoitovapaalle vaan että voisi sanoa että "toistaikseksi"...
no nyt sitten sain tietää että pitää ilmoittaa kuinka pitkäksi aikaa aikoo jäädä kotiin.
mutta miten sitä voi tietää vauvan ollessa n. 9kk kuinka kauan aikoo jäädä kotiin? milloin oma vauva on "valmis" päiväkotiin (9kk ikäisenä sitä on vaikea ennustaa sanoisin...) tai milloin itse haluaa palata töihin?!
vai pitääkö sitä vaan tietää jo siinä vaiheessa kun äitiysloma loppuu?

sanonpa sinulle sen saman mitä sanoin toisessa ketjussa eli että asetupa hetkeksi työnantajan saappaisiin ja mieti millaista olisi jos ei olisi tietoa tuleeko hoitovapaalta takas kuukauden, kahden vai kuuden kuluttua tai kahden vuoden. Tai mieti jos menisit jonkun sijaiseksi ja työsuhteesi kesto olisi sitten jotakin epämääräistä

kopsaan sinulle tähän mitä jo yhteen ketjuun kopsasin
http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/01_tyosuhteet/01_tyosopimus/perhevapaat/index.jsp
"Työntekijällä on oikeus kahteen kokoaikaiseen hoitovapaajaksoon hoitaakseen alle 3-vuotiasta lasta.
Hoitovapaajakson vähimmäispituus on yksi kuukausi. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia myös kahta useammasta ja kuukautta lyhyemmästä hoitovapaajaksosta. Hoitovapaalla voi olla kerrallaan vain toinen lapsen vanhemmista tai huoltajista. Toinen vanhemmista voi kuitenkin pitää yhden hoitovapaajakson samanaikaisesti toisen vanhemman äitiys- tai vanhempainvapaan kanssa.
Kunkin vapaan käytöstä on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamisajankohtaa. Enintään 12 arkipäivää jatkuvien vapaiden osalta ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi. Myös jos kahden kuukauden ilmoitusajan noudattaminen ei ole mahdollista puolison työhönmenon vuoksi, työntekijällä on oikeus jäädä vanhempainvapaalle kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen, jos siitä ei aiheudu työnantajalle vakavaa haittaa.
Työntekijä voi muuttaa ilmoitettujen vapaiden ajankohdan perustellusta syystä kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen. Mikäli työntekijä ja työnantaja eivät toisin sovi, perhevapaan keskeyttäminen tai sen ajankohdan siirtäminen on mahdollista ainoastaan silloin, kun siihen on lapsen hoitoedellytyksissä tapahtuneeseen muutokseen liittyvä perusteltu syy. Ennen vapaista ilmoittamista on syytä ennakoida perhevapaiden käyttöön ja niiden jakamiseen liittyvät asiat."
Eli vaikka tämä on oikeus niin siinä kuitenkin pitää kuitenkin ottaa muutkin ihmiset ja jopa se työnantajakin huomioon
:) <br><br>

Minä ilmoitin vaan että toistaiseksi silloin kun olin hoitovapaalla. Aikomukseni oli ensin olla niin kauan kun poika on 3v, mutta taloudellinen tilanteeni huononi niin, että palasinkin töihin jo kun poika oli 1,5v. Töihin paluustani ilmoitin pari kuukautta ennen kuin palasin takaisin. Ei ollut mitään ongelmia mulla siinä silloin. Ehkä on kiinni vähän työnantajasta tuo.?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 09:45 hölmö hihhuli kirjoitti:
Minä ilmoitin vaan että toistaiseksi silloin kun olin hoitovapaalla. Aikomukseni oli ensin olla niin kauan kun poika on 3v, mutta taloudellinen tilanteeni huononi niin, että palasinkin töihin jo kun poika oli 1,5v. Töihin paluustani ilmoitin pari kuukautta ennen kuin palasin takaisin. Ei ollut mitään ongelmia mulla siinä silloin. Ehkä on kiinni vähän työnantajasta tuo.?

ei yksin "ilkeästä" työnantajasta vaan ihan siitä työpaikasta, paljonko siellä on väkeä töissä ja miten sijaiset saadaan hankittua, tarvitseeko sijainen millaisen koulutuksen ja työhönohjauksen yms.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 08:50 äiti 40plusplus kirjoitti:
sanonpa sinulle sen saman mitä sanoin toisessa ketjussa eli että asetupa hetkeksi työnantajan saappaisiin ja mieti millaista olisi jos ei olisi tietoa tuleeko hoitovapaalta takas kuukauden, kahden vai kuuden kuluttua tai kahden vuoden. Tai mieti jos menisit jonkun sijaiseksi ja työsuhteesi kesto olisi sitten jotakin epämääräistä

http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/01_tyosuhteet/01_tyosopimus/perhevapaat/index.jsp
"Työntekijällä on oikeus kahteen kokoaikaiseen hoitovapaajaksoon hoitaakseen alle 3-vuotiasta lasta.
Hoitovapaajakson vähimmäispituus on yksi kuukausi. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia myös kahta useammasta ja kuukautta lyhyemmästä hoitovapaajaksosta. Hoitovapaalla voi olla kerrallaan vain toinen lapsen vanhemmista tai huoltajista. Toinen vanhemmista voi kuitenkin pitää yhden hoitovapaajakson samanaikaisesti toisen vanhemman äitiys- tai vanhempainvapaan kanssa.
Kunkin vapaan käytöstä on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamisajankohtaa. Enintään 12 arkipäivää jatkuvien vapaiden osalta ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi. Myös jos kahden kuukauden ilmoitusajan noudattaminen ei ole mahdollista puolison työhönmenon vuoksi, työntekijällä on oikeus jäädä vanhempainvapaalle kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen, jos siitä ei aiheudu työnantajalle vakavaa haittaa.
Työntekijä voi muuttaa ilmoitettujen vapaiden ajankohdan perustellusta syystä kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen. Mikäli työntekijä ja työnantaja eivät toisin sovi, perhevapaan keskeyttäminen tai sen ajankohdan siirtäminen on mahdollista ainoastaan silloin, kun siihen on lapsen hoitoedellytyksissä tapahtuneeseen muutokseen liittyvä perusteltu syy. Ennen vapaista ilmoittamista on syytä ennakoida perhevapaiden käyttöön ja niiden jakamiseen liittyvät asiat."
Eli vaikka tämä on oikeus niin siinä kuitenkin pitää kuitenkin ottaa muutkin ihmiset ja jopa se työnantajakin huomioon
:)

en ymmärrä miksi kirjoitat tolla tavalla, ihan kun moittisin asiaa tai työantajaa kun haluavat tietää etukäteen, mä en vaan tiennyt että asia on niin ja siksi kysyin sitä täältä...
mäkin tosin uskon että meillä voisi toimia niin että sanoo toistaiseksi, koska mulle ei äippäloman ajaksikaan otettu sijainen niin ei varmaan hoitovapaankaan ajaksi...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 17:10 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 08:50 äiti 40plusplus kirjoitti:

:)

en ymmärrä miksi kirjoitat tolla tavalla, ihan kun moittisin asiaa tai työantajaa kun haluavat tietää etukäteen, mä en vaan tiennyt että asia on niin ja siksi kysyin sitä täältä...
mäkin tosin uskon että meillä voisi toimia niin että sanoo toistaiseksi, koska mulle ei äippäloman ajaksikaan otettu sijainen niin ei varmaan hoitovapaankaan ajaksi...

kirjoitin siksi koska työntekijän olisi joskus ihan hyvä ajatella mikä työnteon funktio oikeasti on. Se kun ei ole pelkästään se tilipussi työntekijälle vaan työnantajankin kas kummaa pitäisi hyötyä siitä.
ja tuo kaikki ei oikeastaan ollut sinulle vaan ihan noin vaan yleensä, kun olen ollut huomaavinani täällä sen yleisen asenteen että työntekijä on aina oikeassa ja työnantaja aina väärässä ja pelkästään riistäjä joka repii kaiken työntekijän selkänahasta.
sen verran olen työeläämääkin ihan oikeasti ja esimiesasemastakin katsellut, sitäkin miten esim "sairaslomat" on yms
Ja jos nuo mustatut kohdat oli ne jotka nyppi, niin voin kertoa että en mustannut näitä sinua varten vaan ne oli jo minulla kopsattu kun laitoin tuon yhteen toiseen ketjuun.
Ja tuosta "ei palkattu sijaista" ei oikeastaan voi sanoa mitään, koska sehän voi olla myös se että työnantaja tekee tietyt palkkalaskelmat ja muut laskelmat esim investointien suhteen ja voi olla että jos työnantaja antaa sen kuvan että onkin kaksi vuotta pois ja yhtäkkiä tupsahtaakin takaisin ja työnantajalla pitääkin olla ne palkkarahat sitten siihen irrottaa. ei se työnantajankaan raha puussa kasva vaan joskus se yrittäjän leipä on tiukemmassa kuin tavallisen työntekijän<br><br>

no mä kans oon luullu et saa ilmottaa esim. toistaseks jäävänsä.en mä ainakaan tiedä kauanko meinaan olla ja aion ilmottaa et ainaki nyt tän vuoden loppuun meinaan olla hoitovapaalla.en ees oo ajatellu asiaa niin tarkasti...no meillä kyllä sellanen työ,tehdastyö ettei oo niin nuukaa vaikkei yks työntekijä het oliskaan paikalla.....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 17:37 äiti kirjoitti:
no mä kans oon luullu et saa ilmottaa esim. toistaseks jäävänsä.en mä ainakaan tiedä kauanko meinaan olla ja aion ilmottaa et ainaki nyt tän vuoden loppuun meinaan olla hoitovapaalla.en ees oo ajatellu asiaa niin tarkasti...no meillä kyllä sellanen työ,tehdastyö ettei oo niin nuukaa vaikkei yks työntekijä het oliskaan paikalla.....

siinähän on se kuukauden ilmoittamisaika mutta huomaathan että jos se ei työnantajalle sovi eikä sinulla ole ns perusteltuja syitä.
Ja kyllä tehtaassakin tietty määrä työntekijöitä tarvitaan. Meinaan jos moni on tuossa ollako vai eikö olla hoitovapalla -tilanteessa eli yhtälailla se ilmoittamisvelvollisuus oli työpaikalla kaksi vai kaksisataa ihmistä!

Minä kyllä suosittelen laittamaan jonkin lyhemmän ajan, kuin se, että lapsi täyttää sen 3 vuotta. Koska hoitovapaata voi kuitenkin jatkaa sitten uudella ilmoituksella.

Esim. ilmoitat ensin olevasi kotona kunnes lapsi on 1,5 vuotta ja sitten mietit tilanteen uudestaan 2 kk ennen hoitovapaan päättymistä.

Tämä siksi, että jos oma taloudellinen tilanne jostain syystä muuttuu, esim. puoliso lomautetaan, työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta ottaa työntekijää ilmoitettua aiemmin takaisin töihin. Ja vaikka olisit ollut kuinka hyvä työntekijä tahansa, voi käydä niin, että firmalla meneekin heikommin ja haluavat säästää palkkakuluissa.

Toiseksi, jos perheeseen halutaan toista lasta ja olet raskaana hoitovapaalla, et ole oikeutettu äitiysloman alun ajalta palkkaan, ja myöskään lomat eivät hoitovapaan aikana kerry toisin kuin äitiysloman aikana.

Eli ehdottomasti kannattaa jaksottaa hoitovapaata.

mä taidan sanoa että aikomuksena palata töihin kun tyttö n. 1.5v ja sitten jos tuntuu että ei tahdo laittaa tyttöä päiväkotiin vielä silloin niin pyydän saada jäädä pidemmäksi aikaa kotiin. kiitos avusta!

Yhteistyössä