hoitovapaasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kelatietoa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kelatietoa kaipaava

Vieras
moi, en tiedä kuuluuko tämä tänne mutta kysynpä kuitenkin. Eli mietin jo aikaa äippäloman jälkeen. Minulla olisi ehkä mahdollisuus tehdä osa-aikatyötä etänä. Tämä mahdollistaisi sen että vauvaa ei tarvitsisi viedä hoitoon vaikka olisinkin palkkatyössä. Miten on, saako jotain kotihoidon tukea/lisää jos järjestää lapsenhoidon itse vaikka onkin töissä? En kuitenkaan voisi tehdä täysipäiväistä työtä enkä näin ollen saada mitään päätähuimaavaa palkkaa niin tuo lisä/tuki olisi tervetullut. Ja senhän saisin jos en menisi ollenkaan töihin... Tämä ratkaisu voisi olla meille tosi hyvä, kun en kyllä noin pientä raaskisi laittaa päiväkotiin ja toisaalta taloudellinen tilanne ei oikein anna periksi että olisin pelkästään tuolla hoitovapaalla. Kiitos tiedoista ja asiallisista vastauksista!

Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

mikset mene katsomaan kelan sivuilta? http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH

Kotihoidontuen saa, jos ei tarvitse lapselleen kunnallista päivähoitoa. Se on sitten ihan sama, että hoitaako lasta itse, puoliso, mummi vaiko kummi.
Kotihoidontuen lisäosaan tulot vaikuttavat, mutta niistä rajoista en osaa sanoa mitään.

Kotihoidontukea saa, kunhan lapsen hoidon järjestää itse eli ei laita kunnalliseen hoitoon. Esimerkiksi yksityiseen päivähoitoon laitettaessa saa kotihoidontukea. Voit siis tehdä töitä niin paljon kuin haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja ja taas...:
Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

mikset mene katsomaan kelan sivuilta? http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH

Urpo...

Kiitos kovasti vastauksista..
Kun tuo just mietitytti että onko kotihoidon tuki ikääkuin korvaus siitä että ei vie lastaan kunnalliseen päivähoitoon vai onko se kotiin jäävän vanhemman toimeentuloa.
Toki olisin voinut käydä Kelan sivuillakin asian tarkistamassa, mutta uskalsin nyt näin vaivata teitä viisaampia palstalaisia :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Kiitos kovasti vastauksista..
Kun tuo just mietitytti että onko kotihoidon tuki ikääkuin korvaus siitä että ei vie lastaan kunnalliseen päivähoitoon vai onko se kotiin jäävän vanhemman toimeentuloa.
Toki olisin voinut käydä Kelan sivuillakin asian tarkistamassa, mutta uskalsin nyt näin vaivata teitä viisaampia palstalaisia :)

teen kotoa käsin töitä ja lapsi hoidetaan kotona eli hän ei ole esim. kunnallisessa päivähoidossa. Saan täyttä palkkaa ja kodinhoidontuen. Perusosaan ei vaikuta muu kuin se, että lapsi hoidetaan kotona. Lisäosiin vaikuttaa sitten kaikki tulot mitä vuoden aikana perhe saa. Voit siis ihan hyvin tehdä kotoa käsin etänä töitä ja vaikka välillä työpaikallakin käydä, kunhan et vie lastasi kunnalliseen hoitoon vaan esim. isovanhemmat hoitavat sitten nuo päivät.

jos kerran tuohon perusosaan ei vaikuta tulot (eikä mitään lisiä saa, kun puolison tulot on jo tarpeeksi korkeat), niin miksi kelalle pitää silti tilittää omia tuloja hoitovapaan ajalta? Esim. vuositulon palkka jne?

Alkuperäinen kirjoittaja jos..:
jos kerran tuohon perusosaan ei vaikuta tulot (eikä mitään lisiä saa, kun puolison tulot on jo tarpeeksi korkeat), niin miksi kelalle pitää silti tilittää omia tuloja hoitovapaan ajalta? Esim. vuositulon palkka jne?

kodinhoidontukeen tarvinnut tuloja selvittää ellei hae lisäosaa, se lukee ihan siinä kaavakkeessakin. Verottaja lähettää heille sen veroprosenttitiedonkin eli sitä ei tarvitse sinne itse selvittää. Sitten kun tule lisäosa kyseeseen niin sitten tarvitsee näitä asioita tehdä.

...pitää hakea. Siis jos ä-loma loppuu kesäkuussa, ja siitä jää hoitikselle, koska on haettava, jotta tuki tulee heti ä-loman perään. En löytänt kelan sivuilta...

Alkuperäinen kirjoittaja mamu***:
...pitää hakea. Siis jos ä-loma loppuu kesäkuussa, ja siitä jää hoitikselle, koska on haettava, jotta tuki tulee heti ä-loman perään. En löytänt kelan sivuilta...

heti samassa kun ilmoitat työnantajallekkin eli viim. 2kk ennen kuin vanhempainrahakausi päättyy. Kelan käsittelyajoista se on sitten kiinni, että kuinka nopeasti päätös tulee. Minulla se kesti 6vkoa nyt tammikuussa.

Sinun tapauksessa laittaisin paperit menemään jo nyt. Tukea maksetaan 6kk takautuvasti.

Saa kotihoidon tukea, mikäli kumpikaan puolisoista ei ole työtön, eikä lapsi ole kunnallisessa hoidossa. Hieman asian vierestä jo menee, mutta itselläni pätkäläisenä, ei ollut työpaikkaa mihin palata. Työttömänä en saanut kotihoidon tukea, se vähennettiin täysimääräisenä työttömyyskorvauksesta. Mutta kun sain sitten töitä, maksettiin myös kotihoidontuki täysimääräisesti.

Yhteistyössä