Hoitovapaasta ja uudesta äitiyslomasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Eli jos joku ihana osaa vastata olisin enemmän kuin onnellinen...

Siis olen tällä hetkellä hoitovapaalla esikoisesta ja hoitovapaa loppuu 31.12.07. Olen nyt hakemassa uutta hoitovapaa jaksoa, mutta suunnitelmissa on toinen vauva... Eli voiko hoitovapaan "lopettaa kesken" ja jäädä äitiyslomalle? Entä maksaako työnantaja sen 3kk palkan tässä tapauksessa? Olisin hakemassa hoitovapaata ad. 31.8.08, mutta saattaa olla että jäisin sitä ennen jo äitiyslomalle. Kelalla ei ole mitään vastaan tässä asiassa, mutta mites työantaja. Olen vakityösuhteessa ja työn antaja on hus.

No toki voi jäädä äitiysvapaalle kesken hoitovapaan, miksi ei voisi? Äitiysvapaahan on lakisääteinen juttu. Työnantajalle pitää vaan ilmoittaa 2kk ennen vapaan alkua.
Riippuu TES:sta, että maksetaanko palkkaa. Meillä esim. pitää olla 6kk töissä ennen äitiyslomaa, jotta saa palkallisen 3kk. Hoitovapaalta äitiysvapaalle siirtyvä ei sitä siis saa.

Mä kysyin työnantajalta samaa, niin meillä saa palkkaa, vaikka ei välillä ole töissä. Jos hoitovapaa ja äitiysloma menevät päällekkäin, niin palkkaa saa siltä ajalta, jos sitä 3 kk äitiysloman alkua on vielä hoitovapaan jälkeen yhtään jäljellä. Vaikea selittää, ymmärsitkö?

Mulle sanoi työnantaja, että aletaan maksamaan äitiysloman ajan palkkaa siitä päivästä eteenpäin, mihin asti olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla, vaikka äitiyslomani alkaisikin jo aiemmin. Minä tiesin uuden äitiyslomani alkamis ajankohdan, joten siinä ei ollut mitään ongelmaa mulla. En tiedä sitten, maksaako ne kuitenkin sen 3 kk mutta vasta sitten, kun hoitovapaasi loppuu, vai jääkö osa palkasta maksamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kysyin työnantajalta samaa, niin meillä saa palkkaa, vaikka ei välillä ole töissä. Jos hoitovapaa ja äitiysloma menevät päällekkäin, niin palkkaa saa siltä ajalta, jos sitä 3 kk äitiysloman alkua on vielä hoitovapaan jälkeen yhtään jäljellä. Vaikea selittää, ymmärsitkö?

Juuri tätä ajoin takaa, eli siis hoitovapaa ja äitiysloma voivat mennä päällekäin...? Hoitovapaa päätöstä ei siis voi perua uuden äitiysloman vuoksi?
Työnantajalta en haluaisi vielä asiasta kysyä, kun en haluaisi täsä vauva haaveesta vielä kertoa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juuri tätä ajoin takaa, eli siis hoitovapaa ja äitiysloma voivat mennä päällekäin...? Hoitovapaa päätöstä ei siis voi perua uuden äitiysloman vuoksi?
Työnantajalta en haluaisi vielä asiasta kysyä, kun en haluaisi täsä vauva haaveesta vielä kertoa...

Edelleen korostan, että oikea vastaus riippuu työpaikkasi noudattamasta työehtosopimuksesta.

Tässähän tulikin vastaus tuohon mitä minä en tiennyt. Mulla kyllä tuo palkka oli vähän huonompi kuin kelalta olisin saanut, ja kela korvasi sitten sen erotuksen. Eli en häviäis mitään, vaikka en saiskaan palkkaa. Näin minä oon ainakin ymmärtänyt. Riippuu tietenkin tuloista tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:
Mulle sanoi työnantaja, että aletaan maksamaan äitiysloman ajan palkkaa siitä päivästä eteenpäin, mihin asti olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla, vaikka äitiyslomani alkaisikin jo aiemmin. Minä tiesin uuden äitiyslomani alkamis ajankohdan, joten siinä ei ollut mitään ongelmaa mulla. En tiedä sitten, maksaako ne kuitenkin sen 3 kk mutta vasta sitten, kun hoitovapaasi loppuu, vai jääkö osa palkasta maksamatta.

Niin kun minäkin tietäisin tulevan la:n niin mitään ongelmaa ei olisikaan... Mutta nyt kyllä on... Kyllä on vaikeeta. Ja tämän kuun loppuun mennessä on uusi hoitovapaa haettava....

itse jäin (kaupungilta) hoitovapaalta äitiyslomalle, äitiysloman alku lakisääteinen myös eli työnantaja vekslasi hoitovapaan loppua. sain normaalisti 3 kk:n palkan. eikä ainakaan meillä tullut ongelmia kyseisen asian kanssa. kerroin kyllä suht ajoissa työnantajalle, joka oli tyytyväinen koska sai aikaa järkätä sijaiselle taas töitä:)

Yhteistyössä