hoitovapaasta ja työnteosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Hoitovapaan peruste on, että hoidat lastasi kotona. Et siis voi olla työsuhteessa toiselle työnantajalle hoitovapaan aikana. Voit tietysti hakea virkavapaata, jolloin voit olla työsuhteessa toiselle työnantajalle.

eli hoitovapaalla ei voi matkustaa? käydä isovanhmmilla?

No teetkä matkoilla töitä, entä isovanhemmilla? Nyt oli kyse työnteosta.

hmm.. ja teenhän osam töistäni myös kotoa... myös nyt äippälomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja jepsu:
Anteeksi taas sama häirikkö :) mutta mulla oikeasti on se käsitys, että hoitovapaan suhteen laki on tehty nimenomaan työnantajaa "suojelemaan", mutta työnantaja voi halutessaan olla kiinnostumatta siitä mitä työntekijä tekee hoitovapaansa aikana. Vai onko joku muu taho, joka asiasta älähtää? Kela ei ainakaan, kunhan lapsi hoidetaan kotona.

Jep, näin on. Työantaja haluaa yleensä pitkäaikaisia työsuhteita. Jos työntekijä haluaa työskennellä jollekin muulle työnantajalle, niin työnantajalla ei ole mitään velvollisutta pitää paikkaa varattuna tälle työntekijälle. Hoitovapaata ei siis pitäisi käyttää mihinkään muuhun kuin nimenomaan siihen, mitä varten se on haettu.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Hoitovapaan peruste on, että hoidat lastasi kotona. Et siis voi olla työsuhteessa toiselle työnantajalle hoitovapaan aikana. Voit tietysti hakea virkavapaata, jolloin voit olla työsuhteessa toiselle työnantajalle.

eli hoitovapaalla ei voi matkustaa? käydä isovanhmmilla?

No teetkä matkoilla töitä, entä isovanhemmilla? Nyt oli kyse työnteosta.

hmm.. ja teenhän osam töistäni myös kotoa... myös nyt äippälomalla.

Sinun tilanteesi jää avoimeksi, koska ei ole mitään taustatietoja. Äitiyslomalla voi käydä töissä, mutta Kelahan vähentää siitä sitten äitiyspäivärahaa, mikäli tuloraja ylittyy. VAnhempainvapaata ei voi myöskään rinnastaa hoitovapaaseen.

tämä laki (nuo pätkät mitä oli linkitetty) on selvästi työnantajan etua ajatellen tehty. Esim. tilanne olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää 3v, mutta ylimääräisiä, isoja kuluja ilmestyy (esim. vaikka hometta taloon). Työnantaja voi estää työskentelemästä muualla, mutta ei ole pakotettu ottamaan takaisin vanhaan työhön. Eli huonoimmassa tilanteessa hoitovapaalla oleva irtisanoutuu vakityöstä, koska muuttuva talous ei sallikkaan kotona oloa, ja uusi työpaikka irtisanotaan koeajalla. Taas huonosti ilmaisen itseäni, mutta jos joku ymmärsi mitä tarkoitan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
tämä laki (nuo pätkät mitä oli linkitetty) on selvästi työnantajan etua ajatellen tehty. Esim. tilanne olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää 3v, mutta ylimääräisiä, isoja kuluja ilmestyy (esim. vaikka hometta taloon). Työnantaja voi estää työskentelemästä muualla, mutta ei ole pakotettu ottamaan takaisin vanhaan työhön. Eli huonoimmassa tilanteessa hoitovapaalla oleva irtisanoutuu vakityöstä, koska muuttuva talous ei sallikkaan kotona oloa, ja uusi työpaikka irtisanotaan koeajalla. Taas huonosti ilmaisen itseäni, mutta jos joku ymmärsi mitä tarkoitan.

No ei kyllä ainakaan minulle auennut... Työnantaja on kyllä pakotettu ottamaan takaisin vanhaan työhön hoitovapaan päätyttyä. Kesken kaiken ei. Tätäkö tarkoitit? Tuo loppu menee jo aikamoiseksi spekulaatioksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

ymmärränpä hyvinkin mitä tarkoitat. kaikenkaikkiaan tuo hoitavapaa on todella huono diili, ei mitään jousto varaa. eli itse teen niinkuin olen alunperin suunnitellut, vahempainvapaani kun loppuu, jää isä isäkuukaudelle, menen vanhaan työhäni siksi aikaa, selvitän miten minun on toimittava jotta saan kaikki mahdolliset loma yms rahat ja sitten irtisanon itseni, etsin osaaika työn jonka aloitan kun isä menee taas töihin isäkuukauden jälkeen töihin. isä yöt töissä, minä päivällä muutaman tunnin, lapsi kotona.

Yhteistyössä