Hoitovapaasta ilmoittaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön..

Vieras
Heip,

Äippäloma lähenee loppuaan ja olen jäämässä hoitovapaalle.
En oikein löydä mitään muuta tietoa aiheesta kuin, että minun tulee ilmoittaa hoitovapaalle jäämisestä viimeistään 2kk ennen äitiysloman loppumista.
Ok. Mutta pitääkö ilmoittaa jotenkin kirjallisesti vai riittääkö ihan puhelinsoitto työnantajalle? Entä ilmoitanko itse Kelalle vai...? Entä kun löysin sellaisen tiedon, että töihinpaluun ajankohtaa voi muuttaa kerran PERUSTELLUSTA syystä...? Mikä on perusteltua? Palaisin töihin ehkä kesän jälkeen, mutta entä jos yksinkertaisesti muutan mieleni?
Huh. Olenpas tietämätön :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön..:
Heip,

Äippäloma lähenee loppuaan ja olen jäämässä hoitovapaalle.
En oikein löydä mitään muuta tietoa aiheesta kuin, että minun tulee ilmoittaa hoitovapaalle jäämisestä viimeistään 2kk ennen äitiysloman loppumista.
Ok. Mutta pitääkö ilmoittaa jotenkin kirjallisesti vai riittääkö ihan puhelinsoitto työnantajalle? Entä ilmoitanko itse Kelalle vai...? Entä kun löysin sellaisen tiedon, että töihinpaluun ajankohtaa voi muuttaa kerran PERUSTELLUSTA syystä...? Mikä on perusteltua? Palaisin töihin ehkä kesän jälkeen, mutta entä jos yksinkertaisesti muutan mieleni?
Huh. Olenpas tietämätön :)

yhteyttä esimieheen ja kerro hänelle, että jäät hoitovapaalle. Tarkista häneltä se, että onko firmassanne se käytäntö, että ilmoitus tehdään kirjallisena. Itse tein kirjallisena sillä haluan olla ns. varma siitä, että asiat menevät nk on sovittu.

Perusteltu syy ei ole se, että sinä päätät muuttaa mielesi. Esim. taloudellinen tilanne voi olla sellainen. Jos teet muutoksen joudut perustelemaan sen ja tarvittaessa tekemään vielä lisäselvityksiä.

Minä mietin ihan samoja juttuja kuin "tietämätön". Lähinnä tuota perusteltua syytä... entä jos vauva ei vielä ensi syksynä nukukaan öitänsä? Entä jos allergiat vaivaavat? Ovatko nämä syitä, jonka perusteella töihinmenoa voi siirtää?

eikö hoitovapaasta voi ilmoittaa kahdessa osassa. näin olen käsittänyt. sen jälkeen kai perustellusta syystä. eli voit ilmoittaa että olet kesän loppuun ja jos haluat vielä jatkaa niin voit ilmoittaa vaikka vuoden loppuun. sen jälkeen jos vielä jatkat hoitovapaat pitää olla perusteltu syy... kertokaa jos olen väärässä.

lisään vielä edelliseen tekstin kelan sivuilta:

Hoitovapaajakson vähimmäispituus on kuukausi. Työntekijällä on oikeus enintään kahteen hoitovapaajaksoon. Jaksoja voi olla useampiakin, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa hoitovapaan ajalta, mutta alle 3-vuotiaan lapsen kotihoitoa varten voi hakea Kelasta kotihoidon tukea.

Hoitovapaa ei katkaise työsuhdetta. Työntekijällä on oikeus palata aikaisempaan tai siihen verrattavaan työhön, kun hoitovapaa päättyy. Hoitovapaan ajalta ei kerry vuosilomaa. Lue lisää kohdasta kotihoidon tuki

Omien ikävien kokemuksieni perusteella (työnantaja kyykyttää raskaana-/äitiysvapaalla / hoitovapaalla olevia tasa-arvolain vastaisesti) suosittelen, että vaikka työnantaja tuntuisi kuinka reilulta ja kivalta, niin tee kaikki sopimukset aina kirjallisesti ja viimeisen päälle Kelan ohjeita ja sanamuotoja noudattaen. Ehkä olen paranoidi ja pessimisti, mutta ei siitä ainakaan mitään haittaa ole.

Ainakin jos haluaisi palata aikaisemmin töihin, niin siihen vaaditaan hyvin perusteltu syy, ellei asia ok työnantajalle. Työnantajahan on voinut palkata sijaisen töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miettiväinen:
Minä mietin ihan samoja juttuja kuin "tietämätön". Lähinnä tuota perusteltua syytä... entä jos vauva ei vielä ensi syksynä nukukaan öitänsä? Entä jos allergiat vaivaavat? Ovatko nämä syitä, jonka perusteella töihinmenoa voi siirtää?

No ei varmaan ainakaan se ole perusteltu syy, että vauva ei nuku öitään...

Tuo perusteltu syy koskee sitä kun haluat palata töihin AIEMMIN kuin olet ilmoittanut. ELi jos haluatkin jatkaa hoitovapaata, pätee siinä taas sama että ilmoitat työnantajalle 2kk ennen. Kahdessa osassa saat siis pitää. Ei siis kannattaa ilmoitta töihin suoraan siihne kun lapsi täyttää 3v sillä aiemmin et sitten pääse. Ja jos tulet uudestaan raskaaksi, et saa äippälomaetuja työnantajaltasi niin kauan kun olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla. Kelan kanssa asiat sitten menee toisin.

Käsittääkseni tuo perusteltu syy on lähinnä lapsen kuolema, näin ainakin meidän työpaikalta (valtiolla) annettiin ymmärtää... Ja koskee siis nimenomaan sitä, että haluaisi palata töihin sovittua aikaisemmin. Tietysti jos sijaista ei ole palkattu, niin asia saattaa olla eri ja sovittavissa. Taloudelliset vaikeudet eivät ole perusteltu syy. Siksipä kannattanee sopia eka hoitovapaajakso lyhyemmäksi ajaksi kuin sen 3 v. ja katsoa miten pärjää. Kahdessa jaksossahan sen saa pitää.