Hoitovapaan jälkeen töihin - minkä perusteella teitte päätöksen töihin paluusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin vai ei

Vieras
Esikoinen on nyt 1,5 vuotias ja olen ehkä aikeissa palata ensi tammikuussa töihin. Mutta kun en osaa päättää, menisinkö vai olisinko kotona vielä seuraavaan syksyyn. Taloudellista pakkoa ei ole ja ehkä se tekeekin päätöksestä niin vaikean - jos olis tavallaan pakko mennä töihin, niin mun ois helpompi tehdä päätös.. nyt menisin siksi, etten jaksa vaan kökkiä kotona ja toki sieltä rahaakin sais - jos alettais yrittää pikkukakkosta niin saisin taas rahaa säästöön, niin ei tarttis seuraavalla hoitovapaalla kituutella.

Anteeksi pitkä sepustukseni. Mutta mitkä teillä olivat syynä töihin paluuseen? Oliko päätös töihin paluusta vaikea vai helppo? Mua stressaa tämä tilanne jo nyt..

Meillä oli jsut se taloudellinen pakko -> mieehstä tuli yrittäjä niin oli opakko saada toiselle tuloja...

Jää kotiin jos vaan voit. Kadun joka päivä ja kaipaan lapsiani ja kottin.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin vai ei:
Esikoinen on nyt 1,5 vuotias ja olen ehkä aikeissa palata ensi tammikuussa töihin. Mutta kun en osaa päättää, menisinkö vai olisinko kotona vielä seuraavaan syksyyn. Taloudellista pakkoa ei ole ja ehkä se tekeekin päätöksestä niin vaikean - jos olis tavallaan pakko mennä töihin, niin mun ois helpompi tehdä päätös.. nyt menisin siksi, etten jaksa vaan kökkiä kotona ja toki sieltä rahaakin sais - jos alettais yrittää pikkukakkosta niin saisin taas rahaa säästöön, niin ei tarttis seuraavalla hoitovapaalla kituutella.

Anteeksi pitkä sepustukseni. Mutta mitkä teillä olivat syynä töihin paluuseen? Oliko päätös töihin paluusta vaikea vai helppo? Mua stressaa tämä tilanne jo nyt..

ei liity kysymykseesi, mutta saanko kysyä, voitteko ostella ihan mitä vaan miettimättä riittääkö raha? vai pärjäättekö juuri sen takia että ostatte vain tarpeellisimmat.

kiinnostaa vaan, kun harvemmalla on se tilanne et kotihoidontuella ei tarvitse kitsastella rahan kanssa:) toivon että kerrot..:):)

mulla kuopus tulee syksyllä 1v6kk, esikoinen 3v, kun aloittavat päiväkodissa, kotona olen ollut esikoisen syntymästä, siis 3,5v poissa työelämästä. Mulla on mielenkiintoinen ja mukava työ ja HALUAN mennä töihin! Taloudellisesti varmaan edelleen pärjättäis.
Teen osa-aikatyötä 2-4pv viikossa, myös viikonloppuisin, eli lapset hoidossa 0-3pv/vko.

Innolla odotan syksyä ja töihin paluuta, sosiaalisia aikuiskontakteja, ja kaikkea sitä mitä työelämään kuuluu!

Itse palasin töihin vanhempainvapaan jälkeen, mutta jos olisin tuolla tavalla asiaa pohtinut, olisi vaakakupissa ainakin vaikuttanut hoitopaikan saatavuus. Ainakin ruuhkaisemmilla paikkakunnilla on helpompaa saada toivomansa hoitopaikka lapselle kesällä, koska silloin niitä paikkoja enemmän vapautuukin, kun eskarit lähtevät kouluun. Kannattaa miettiä omia toiveita tuon suhteen ja kysellä oman kunnan tilannetta jo etukäteen.

Mä halusin olla lasten kanssa kotona niin kauan kuin seoli taloudellisesti mahdollista. Olen itse kotiäidin kasvattama ja arvostan sitä, ettei mun lapsena tarvinnut olla suuressa metelöivässä ryhmässä ennenkuin vasta koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei liity kysymykseesi, mutta saanko kysyä, voitteko ostella ihan mitä vaan miettimättä riittääkö raha? vai pärjäättekö juuri sen takia että ostatte vain tarpeellisimmat.

kiinnostaa vaan, kun harvemmalla on se tilanne et kotihoidontuella ei tarvitse kitsastella rahan kanssa:) toivon että kerrot..:):)

Ei tietenkään voida ostaa kaupasta mitä halutaan, mutta välttämätön saadaan ja paljon muutakin sen lisäksi. Mies tienaa ihan hyvin (bruttona 3700 e/kk) ja säästötilillä on noin 4000 euroa, nämä säästin jo ennen kuin jäin äitiyslomalle. Nyt siirrän tuolta säästötililtä aina kuukausittain rahaa käyttötililleni, niin mun ei tartte erikseen pyytää mieheltä esim. ruoka/vaaaterahaa. Meillä mies maksaa yleensä kaikki ostokset, mutta toki itsekin välillä haluan käydä kaupassa yksin. Niin ja kuntalisää täällä saa myös n. 140 e/kk, sekin on kiva lisä kht:n päälle..

Mä en ole mikään kova tuhlailemaan ja koen, että mulle riittää tällanen elämä mikä nyt on - siksi koen, ettei ole taloudellista pakkoa mennä töihin. Mitään kroisoksia ei siis todellakaan olla:) Tykkään vaan tällasesta vaatimattomasta peruselämästä:)

Meillä raha ei ollut ratkaiseva tekijä, vaan kuulostelin itseäni ja omia tuntojani. Oikea ratkaisu löytyi varsin pian, kun mietin mitä haluan tehdä ja mitä en. Ensimmäisen kohdalla tuntui hyvältä lähteä töihin kun lapsi oli täyttänyt 2v, toisen kohdalla olin kotona 3-vuotiaaksi.

Mulla sama ongelma. Esikko nyt 1v. 1kk ja mietin josko syksyllä töihin. Tosin meillä pikkukakkonen yrityksessä ja mietinkin et jos pian tärppää, niin onko fiksua käydä töissä vaan pyörähtämässä.

Meillä olin päättänyt jo ennen tämän toisen syntymää, että jään kotiin kunnes pienempi on 2v. Eli palaan syksyllä töihin niin kuin oli suunniteltu. Ei siinä sen kummempaa syytä ollut. Kesän haluan olla vielä lasten. Pidempään en jaksaisikaan olla ja nyt on mennyt hienosti kun tietää koska taas töihin pääsee. Esikoisen aikana aloitin työt vauvan ollessa 9kk, isä jäi silloin kotiin. Meillä on tehty päätökset yhdessä, ja itse en kauemmin enää halua olla. Mies ei tällä kertaa myöskään voi jäädä, eikä jäisikään.
Eli meillä syy oli ihan omat tarpeet. Kivittäkööt muut vain!

Yhteistyössä