Hoitovapaalta suoraan osittaiselle hoitovapaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kevätkello"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kevätkello"

Vieras
Olen hoitovapaalla siihen saakka kun lapsi täyttää 3 vuotta ja sitten palaan töihin ja lapsi aloittaa päiväkodissa. Mies ehdotti minulle osittaista hoitovapaata ja ajatus kyllä houkuttelee. Mieluiten olisin 1-2 päivää viikossa pois töistä ja 3-4 päivää töissä, mutta voiko työantaja asettaa osittaisen hoitovapaan ehdoksi sen, että teen lyhyempää työpäivää esim. 6 h/päivä viitenä päivänä viikossa. (Normaali viikkotyöaikani on 37,5 tuntia).

Mutt eikö sitä osittaista hoitovapaata voinut pitää, jos lapsi on alle 3 -vuotias tai sitten kun lapsi on ensimmäisellä tai toisella luokalla. Eli sitä ei saisi yli kolmevuotiaasta esikouluikään asti ollenkaan..Asiasta en nyt täysin varma sitten ole.

Mutt eikö sitä osittaista hoitovapaata voinut pitää, jos lapsi on alle 3 -vuotias tai sitten kun lapsi on ensimmäisellä tai toisella luokalla. Eli sitä ei saisi yli kolmevuotiaasta esikouluikään asti ollenkaan..Asiasta en nyt täysin varma sitten ole.

Minun mielestä noissa ikärajoissa on kyse vaan siitä, että Kela maksaa osittaista hoitorahaa. Eli minä en sitä osittaista hoitorahaa saisi, koska kyseessä on yli 3 -vuotias lapsi.

Oikeus hoitovapaaseen on myös 3-6v lasten vanhemmilla. Ainoastaan osittaista hoitorahaa saa vaan alle3v ja eka-ja tokaluokkalaisesta. Mutta eipä sillä osittaisella hoitorahalla nyt pitkälle pötkitä.

Juu, työnantajasta kaiketi riippuu se miten työajan lyhennys onnistuu. Joko 4pv viikossa tai 6 tuntia päivässä.

Itse oon hoitovapaalta siirtynyt suoraan tuolle osittaiselle hoitovapaallle, sillä olen nytkin. Teen Nelipäivästä työviikkoa.

Osittaista voi tehdä siihen saakka, kun lapsi pääsee toiselta luokalta, mutta kela maksaa tosiaan vain alle 3v lapsen vanhemmille ja eka ja tokaluokkalaisen vanhemmille sen osittaisen hoitorahan. Olet siis osittaiseen oikeutettu, mutta työnantaja päättä kuinka se toteutetaan.
Itse olen sh ja tehnyt osittaista jo vuosia. Meillä on jaksotyöaika, jossa tuo 75% toteutuu kolmen viikon listassa eli joku viikko voi olla täydet tunnit ja seuraava viikko kokonaan vapaata.

Onko siis aina kyse vain yhden työpäivän lyhennyksestä/viikko tai työpäivän lyhentämisestä 6 tuntiin? Eli onko mahdollista saada osittaista hoitovapaata 60% työajalla (eli laskennallisesti 3 päivän työviikko)? Tosin uskon että se ei työnantajalle sovi, mutta siis ihan periaatteessa?

[QUOTE="kevätkello";28229938]Onko siis aina kyse vain yhden työpäivän lyhennyksestä/viikko tai työpäivän lyhentämisestä 6 tuntiin? Eli onko mahdollista saada osittaista hoitovapaata 60% työajalla (eli laskennallisesti 3 päivän työviikko)? Tosin uskon että se ei työnantajalle sovi, mutta siis ihan periaatteessa?[/QUOTE]

Periaatteessa osittainen hoitovapaa on 6 h työpäivä tai 4 päivän työviikko ja sitä voi tehdä molemmat vanhemmat samaan aikaan, mutta ei samoina tunteina tai samana päivänä. Eli jos molemmat tekevät 4 päivän työviikkoa, hoitovapaapäivät pitää olla eri päivät ja jos 6 tunnin työpäivää, toinen lyhentää aamusta ja toinen illasta.

[QUOTE="kevätkello";28229938]Onko siis aina kyse vain yhden työpäivän lyhennyksestä/viikko tai työpäivän lyhentämisestä 6 tuntiin? Eli onko mahdollista saada osittaista hoitovapaata 60% työajalla (eli laskennallisesti 3 päivän työviikko)? Tosin uskon että se ei työnantajalle sovi, mutta siis ihan periaatteessa?[/QUOTE]

On mahdollista, mutta käsittääkseni siihen ei tarvitse työnantajan suostua (korjatkaa jis olen vääräsdä). Tuo 80% työaika on lakisääteinen, sikäli kun työnantajalla ei ole pätevää perustetta siitä kieltäytyä. Neuvotella kannattaa. Itse olen tehnyt molempia, työnantajalle sopi myös tuo 60%. Ja tein juuri sitä lyhennettyä viikkoa (eli siis 3pv ja 4pv). Lisäkustannuksia siitä ei toki työnantajalle tule jos vain sijaistaminen järjestyy jotenkin järkevästi.

[QUOTE="Vieras";28230165]Periaatteessa osittainen hoitovapaa on 6 h työpäivä tai 4 päivän työviikko ja sitä voi tehdä molemmat vanhemmat samaan aikaan, mutta ei samoina tunteina tai samana päivänä. Eli jos molemmat tekevät 4 päivän työviikkoa, hoitovapaapäivät pitää olla eri päivät ja jos 6 tunnin työpäivää, toinen lyhentää aamusta ja toinen illasta.[/QUOTE]

Ok

On mahdollista, mutta käsittääkseni siihen ei tarvitse työnantajan suostua (korjatkaa jis olen vääräsdä). Tuo 80% työaika on lakisääteinen, sikäli kun työnantajalla ei ole pätevää perustetta siitä kieltäytyä. Neuvotella kannattaa. Itse olen tehnyt molempia, työnantajalle sopi myös tuo 60%. Ja tein juuri sitä lyhennettyä viikkoa (eli siis 3pv ja 4pv). Lisäkustannuksia siitä ei toki työnantajalle tule jos vain sijaistaminen järjestyy jotenkin järkevästi.

Ok

Yhteistyössä