hoitovapaalta äitiyslomalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maru

Vieras
Maksaako työantaja jälleen n 3 kk ajalta palkan, kun jään suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle? Minulla on siis vakituinen työpaikka kunnallisella puolella ja esikoinen on tuolloin vasta n 1 v 9 kk.

Jos sun hoitovapaa loppuu ennenkuin äitiysloma alkaa, niin sitten maksaa. Jos sulla on hoitovapaata äitiysloman alkaessa eli ne menevät "päällekkäin" sitten ei maksa. Toivottavasti sait selkoa tästä selostuksesta.. :)

Kiitos! Mun on tosi hankala tilanne, kun mun pitäis tämänkuun aikana hakea jatkoa hoitovapaalle ja enää yksi hakukerta jäljellä. Tällä viikolla tein positiivisen raskaustestin. Mun siis kannattaisi hakea vain siihen asti kun jään tästä äitiyslomalle, mutta mitäpä jos kaikki ei menekään hyvin. Mä en ole vielä valmis viemään hoitoon tätä meidän esikoista toukokuussa. Apua!

Minä sain. Mutta miten sinulla on hoitovapaa haettuna? Äitiysloma ei ole peruste hoitovapaan keskeyttämiselle, joten jos olet hakenut hoitovapaan niin että äitiysloma jää sen "alle" on työnantajasta kiinni suostuuko hoitovapaan keskeyttämiseen ja sinun siirtymiseesi äitiyslomalle.

Minulla oli hoitovapaa haettuna lokakuun loppuun ja uusi äitiysloma alkoi lokakuun puolessa välissä. Työnantaja eli kaupunki katsoi minun olevan hoitovapaalla siihen asti minhin hoitovapaaa oli haettuna ja sitten "alkoi äitiysloma" eli palkan maksu alkoi marraskuun alusta ja tuli se 72 päivää joka tessissä on.
Se mitä minä siinä hävisin oli lomapäivä joka olisi kertynyt jos olisin ollut äitiyslomalla jo lokakuun puolella.
Rahaa sain ensin kelalta pari viikkoa, sitten palkkaa ja sitten taas loppuaika kelalta.

Vastaus oli vähän sekava, toivottavasti ymmärsit tai joku toinen osaa selittää paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tribaali:
eiks siinä pidä olla töissä välillä vähintaan 6kk ennenkuin maksaa????

Ei tarvi olla, jos oot vakinaisessa työsuhteessa! Itellä aikoinaan hoitovapaa loppui ensimmäisestä just ennenkuin jäin uudestaan äippälomalle ja sain kolmen kuukauden palkan eli en ollut välillä yhtään töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maru:
Kiitos! Mun on tosi hankala tilanne, kun mun pitäis tämänkuun aikana hakea jatkoa hoitovapaalle ja enää yksi hakukerta jäljellä. Tällä viikolla tein positiivisen raskaustestin. Mun siis kannattaisi hakea vain siihen asti kun jään tästä äitiyslomalle, mutta mitäpä jos kaikki ei menekään hyvin. Mä en ole vielä valmis viemään hoitoon tätä meidän esikoista toukokuussa. Apua!

Sekin on sun ja työnanatajan välinen asia, et antaako työnantaja useamman kerran kuin kaksi kertaa hakea hoitovapaata. Mulla oli sama tilanne kuin sulla ja mun työnantaja sanoi, et jos käy huonosti, niin myönnän kolmannen kerran hoitovapaata. Eli riippuu paljon työnantajasta..

Kiitos tosi paljon vastauksista! Tää selvensi paljon ajatuksia. Kuitenkin tuota rahaa on niin niukasti, että tuo 3 kk palkka olis kiva saada äippäloman alkuun. Mä en vaan tahtois työnantajalle puhua vielä mitään tastä raskaudesta, mutta kait se on pakko. Esikoisesta kerroin työasioiden vuoksi jo aika alussa ja kielsin puhumasta muille, mutta kas kummaa, kun seuraavalla viikolla jo kaikki tiesivät ;(.

Onnistuisiko sinulla kikkailu, eli hakisit hoitovapata vaikkapa syksyyn (esikoisesi olisi n 2½ vuotias) ja sitten jäisit loppu äitiyslomaksi äitiyslomalle (olipa hankalasti sanottu :D ) ja saisit sen palkan vasta silloin.
Eli alkuun kelan rahoilla sitten tulisi palkkaa ja loppuaika taas kelan rahoilla. Lomapäivät sinä häviäisit tältä ajalta kun olisit hoitovapaalla vaikka olisikin oikeus äitiyslomaan :/ .

Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:
Onnistuisiko sinulla kikkailu, eli hakisit hoitovapata vaikkapa syksyyn (esikoisesi olisi n 2½ vuotias) ja sitten jäisit loppu äitiyslomaksi äitiyslomalle (olipa hankalasti sanottu :D ) ja saisit sen palkan vasta silloin.
Eli alkuun kelan rahoilla sitten tulisi palkkaa ja loppuaika taas kelan rahoilla. Lomapäivät sinä häviäisit tältä ajalta kun olisit hoitovapaalla vaikka olisikin oikeus äitiyslomaan :/ .

Niin, voikos noinkin tehdä. Mä jo mieheltä kyselin, että jääkö hän sitten hoitovapaalle, jos tosiaan kävis ikävästi tämän raskauden kanssa ja työnantaja ei antaisi jatkoa hoitovapaalle. Silleen vissiin saa tehdä, vai? Ehkä mun kannattaa hakea vaan sinne toukokuulle ja luottaa, että asiat järjestyvät sitten ajallaan. Kiitos kaikille!

No mä en varsinaisesti tiedä voiko noin tehdä, tuo ehdotus pohjautui ihan tuohon omaan tapaukseen että palkka maksettiin kun aiemmin haettu hoitovapaa päättyi.
Mutta paljon "varmempi ja selkeämpi" tapa tuo on että haet hoitovapaata vain äitiysloman alkuun asti.

Yhteistyössä