HOITOVAPAALLE VAI TYÖTTÖMÄKSI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niimi

Vieras
Mulla loppuu elokuussa äitiysloma ja en haluisi vielä mennä töihin. Mulla on erittäin inhottava ja lapsellinen pomo. Voiko se evätä, etten pääse hoitovapaalle vaan joutuisin takaisin töihin? Se tulee kyllä tekemään kaikkensa et mulla ei olis hyvin. Tehnyt siitä asti, ku kuuli et oon raskaana (ja silloin tällöin ennemminkin). Ei maksanut mm. mulle kuuluvia rahoja, joita sit jouduin soittelee ja sit sai hyvän syyn haukkuu mua. Voisin jatkaa loputtomiin kertomalla mitä kaikkee ihanaa se on tahallaan mulle järjestänyt, mut se siitä...
Mä oon niin tyhmä näis asiois, ku en tiedä mitään. Olis kiva, ku joku kertois mitä mun pitäis tietää esim hoitovapaasta. Esim koska viimeistään pitää pomolle ilmoittaa, et haluan jäädä vielä hoitovapaalle? Tai voinko noin vain sanoa itseni irti, ettei se voi pidättää mun lomarahoja tai muuta sellaista
Kannattaisko mielummin sanoo ittensä irti ja ruveta työttömäksi. Olen ollut kyseisessä firmassa 6vuotta töissä ja kuulunut metalliliittoon. Saisinkohan liitosta mitään rahaa?
Kaikki vinkit kyseisistä asioista otetaan suurella kiitollisuudella vastaan. Olis kiva kiva tietää näistä asioista vähän enemmän ja "olla valmiina" kun tämä minun ihana pomoni päättää seuraavan kerran minulle taas soitella!

Hoitovapaalle jäämisestä pitää ilmoittaa viimeistään 2 kuukautta ennen äitiysloman loppumista. Kun näin teet, pomosi ei voi millään evätä hoitovapaatasi. Jos taas ilmoittaisit jääväsi hoitovapaalle esim. kuukautta ennen äitiyslomasi loppua, työnantaja voisi velvoittaa sinut tulemaan kuukaudeksi töihin. Työnantajan pitää tietää suunnitelmistasi viimeistään kaksi kuukautta etukäteen.
Itsesi voit tietysti sanoa irti, mutta tällöin lomarahoja ei työnantajan tarvitse maksaa. Lomapalkan hän joutuu pitämättömistä lomistasi maksamaan. Lomarahahan on entinen lomaltapaluuraha ja se kuuluu vain, jos palaa takaisin töihin.

ja lisäksi joudut tietysti karenssiin, jos sanot itse itsesi irti. Sen jälkeen saat tietty normi ansiosidonnaista, joka tietty paljon parempi kuin korvaus hoitovapaasta!

Mun mielestä metalliliiton karenssi aika on 1-3kk. Jos sanoisin itseni irti nyt jo niin alkaisikohan se heti vai sit vasta kun äitiysloma loppuu? Saisinkohan kuitenki edes työkkärin siltä karenssiajalta? eli se olis sama oonko hoitovapaalla.

Oli niin tai näin, niin yleensä helpompaa on työllistyä uudelleen, jos olet jo työsuhteessa, eli jäät vaan hoitovapaalle ja etsit uutta duunia sitten kun alkaa töihinpaluu kiinnostamaan, ja sanot itsesi irti vasta kun uusi duuni on löytynyt. Korvaustahan et karenssiajalta saa, karenssin alkaminen kannattaa varmistaa liitostasi tai työvoimatoimistosta. Työnhakijana olet sitten kuitenkin velvollinen ottamaan työtäkin vastaan, eli ei se ole mikään hoitovapaan vaihtoehto sinänsä.

Niin ja huomioi vielä sellainen asia, että jos sinulla on vaikka kuukauden irtisanomisaika, niin tuota aikaa ei lasketa äitiyslomalla tai hoitovapaalla ollessasi. eli vaikka oisit vasta kuukauden ollu äitiyslomalla kun irtisanoisit itses, joutuisit äitiysloman jälkeen irtisanomisajaksi töihin. näin sanoo työehtosopimukset. mutta mikäli työntekijä ja työnantaja sopivat yhdessä ettei kyseistä aikaa tarvitse töissä olla, silloin irtisanominen onnistuu koska tahansa.sinun kohdallasi tämä nyt kuitenkaan ei varmaan ole mahdollista jos pomosi on jo ennestään m*lkku.

Nimimato: Siis onko tosiaan noin. Eihän irtisanomisaika ole oikeastaan muuta varten, kuin aikaa pomolle etsiä uusi alainen. Olisihan se älytöntä, että äitiysloman alussa irtisanoisi itsensä ja kolmen vuoden päästä pitäisi käydä tekemässä kuukauden työkeikka ennen kuin vaihtaa työpaikkaa tai aloittaa opiskelut yms.

Onko niin, että kaikki äitiysloman tai hoitovapaan aikana työpaikkaa vaihtavat sopivat työehtosopimuksen "ohi" ettei irtisanomisaikaa tartte olla töissä? Vai oletko käsittänyt väärin, että esim. hoitovapaa-aikaa ei lasketa irtisanomisajaksi, jos riittävän ajoissa ilmoittaa?

Minä irtisanouduin työpaikastani paikkakunnalta muuton vuoksi hoitovapaalla ollessani. Irtisanomisaikani lähti saman tien juoksemaan. Ei siis tarvinut tulla hoitovapaan jälkeen töihin kuukaudeksi...

Jos irtisanoudut itse, niin työkkärissä joku lautakunta päättää sen karenssin pituuden. Karenssiajalta ei saa mitään rahaa. Ja liitollakin tapaa mennä aikasta lailla aikaa hakemuksen käsittelyyn (voi toki olla liittokohtaista).

Käsittääkseni saa, mutta kotihoidontuen määrä vähennetään liiton päivärahasta. Huomioi kuitenkin, että saatat joutua minä hetkenä hyvänsä töihin, jos töitä sinulle tarjotaan (siis jos olet työttömänä).

Yhteistyössä