HOITOVAPAALLA OLEVIA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heitzu81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

heitzu81

Uusi jäsen
24.05.2010
4
0
1
moikka! kiinnostaa tietää et kuinka pitkällä hoitovapaalla aiotte olla/olette olleet ja mikä tärkein syy? ja etenkin te joilla on vakituinen työpaikka odottamassa niin miten siellä ollaan suhtauduttu kotiin jäämiseenne? itse haluaisin olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta olen kai pöljä kun ajattelen ja pelkään miten työnantaja asian ajattelee..voinko saada jopa potkut? :|

Ekan kanssa olin kotona kahta viikkoa vaille 3 vuotta. Sain työpaikan sopivasti juuri sillon, kun hoitovapaa oli lopuillaan. Nyt kuopus joutuu päiväkotiin 1.7v iässä, puhtaasti taloudellisista syistä. Vakipaikka mulla on, mutta jos vaan lompakko kestäis, niin olisin sinne 3v asti taas, viis siitä, miten töissä suhtauduttaisi.

Vakkaripaikka oli odottamassa, 3 vuotta olin hoitovapaalla ja hyvin suhtautuivat pitkään poissaoloon. Ja hyvin suhtautuvat, vaikka olen ollut yli vuoden osittaisella hoitovapaalla ja olen vielä vuoden. Ei mittää valittamista ole kellään.

olen hoitovapaalla kunnes nuorempi täyttää 3. juuri soitin työnantajalle viime viikolla ja jatkoin hoitovapaata, aluksi olin ilmoittanut olevani kesän loppuun kotona. hyvin suhtautui. sanoi, että kerranhan ne lapset ovat pieniä, ja jos aika kuluu kotona. ja että niin hänkin tekisi jos se vielä olisi mahdollista. minä en ajatellut työnantajaa vaan itseäni ja perheen parasta. oikeushan se on. jos päivätyötä löydän niin voisin harkita töihin menoa mutta tässä vaiheessa ei 3-vuorotyö sovi elämäämme. ei muuta kuin omaa päätöstä tekemään :)!

Voit periaatteessa... Hoitovapaallahan ei enää lomarahat yms.kerry. Itse tunnen olevani aika tykätty työntekijä ja olen ollut yhteensä 3vuotta kotona kahden lapsen kanssa. Nuorimmainen on nyt 1v.5kk ja hoitovapaata jatkan kunnes hän täyttää 3v. Hieman pelotti minuakin varsinkin tämän kuopuksen jälkeen vielä ilmoitella etten tulekaan heti mammaloman jälkeen takaisin (eivät varmaan töissä edes olettaneet että teemmekin näitä kaksi samoilla lomilla). Ihan kivasti siihen on silti suhtauduttu ja takaisin töihin on aina toivotettu. Nyt alkaa onneksi olla tämä taantuma loppumaan päin eikä ehkä niin herkästi nähdä tilaisuutta päästä eroon työtekijästä! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No et jos olet vakituisessa työsuhteessa.Tietysti jos firma vähentää porukkaa saattaa olla,että aloittavat niistä ketkä on hoitovapaalla.

Hoitovapaalla olijasta ei ole firmalle mitään kuluja, joten miksi he aloittaisivat irtisanomiset hoitovapaalla olijasta? Eihän ole edes takuuuta että hoitovapaalla olija koskaan tulee takaisin samaan työpaikkaan. elleivät tietysti halua eroon juuri tästähenkilöstä.

itse olen ollut hoitovapaalla johtotehtävistä (akateeminen erityisala) kaksi vuotta. Työnantaja ei tykännyt todellakaan edes äitiysvapaasta saati sitten hoitovapaasta. Työnantajan puolelta on sanottu suoraan että enää en kelpaa johtotehtäviin koska on osaaminen ruostunut. Palatessani parin kuukauden päästä saan siis valita otanko alennuksen+pienemmän palkan vai irtisanomisen.

Saatanpa valita irtisanomisen ja alkaa yrittäjäksi sillä osaamista ja kompetenssia kyllä löytyy.

PS. nyt ennenkuin kukaan alkaa keuhkoomaan että "haasta se työnantaja oikeuteen" niin huomatkaa se asia että olen itse ollut tästä tulevasta koko ajan tietoinen. Asia oli jo raskaaksi ryhtyessäni kristallinkirkas, eli tiesin että vauva tarkoittaa sitä että samalle johtopaikalle en enää pääse ja potkut ovat aivan relevantti mahdollisuus. Näin ei tietenkään SAISI olla mutta teknologiapuolella asiat muuttuvat niin nopeasi että kyllä kaksi vuotta poissaollut on vähän kehäraakki - jopa minunkin mielestäni. Ihan eri asia on olla vaikka 10v hoitovapaalla ja palata vaikka suurtalouskeittäjän hommiin - perunankuoriminen ei ole kymmenessä vuodessa mullistunut - mutta asiantuntijapuolella homma on vähän sitä että joka päivä joudut todistamaan olevasi työpaikan arvoinen, ja jos et ole (ja tämä sinulle kerrotaan) niin pitää ITSE ymmärtää vapauttaa työnantaja taakastaan ja lähteä.

Maailma ei ole reilu :)

Minulla oli työkaveri, joka oli äitiys- ja hoitovapailla yhteensä 9 vuotta putkeen ja palasi sitten takaisin vakityöhönsä. Työnantajalle ei kyllä tullut potkut mieleenkään, sijaista käytettiin kunnes vakkari tuli takaisin.

Yhteistyössä