hoitotädistä jne!!

heip. sanokaa nyt mielipiteitä.. kun mun nyt 4v tyttö on hoidossa ja mietiskelen tässä että mitä teen, vaihdanko paikkaa vai nou.. laikkikaverit siellä on kivoja joiden vuoksi mielelläni pitäisin siellä, edellises paikas oli ihana hoitaja mutta -anteeks vaan-, kamalia kakaroita, jotka kiusas meidän+yhtä pienempää lasta. niin siis tästä nyk.hoidosta,asiat mitkä mua tökkii, koska oon sinänsä aika tarkka lapseni asioista;

RUOKA, elikkä oon alun alkaen sanonut että musta on tärkeää että lapselle tehdään MONIPUOLISTA ruokaa,mutta tässä oonkin huomannut että täällä on "aina samoja"!! kyselen aina viikolla et miten on mennyt,mitä ootte syöneet jne, ensinnäkin tuntuu kuin saisin lypsää tiedon ja tämä hoitaja ite sanoi, että "teen yleensä aina samoja ruokia!!". joihin sisältyy ainakin NAKIT, JOKA VKO!ainiin, ja ruokajuoma on MEHU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!minun mielestä, samoin hammaslääkärin, sen tulis ehdottomasti olla maito, ja mehua esim välipalalla!!

LASTEN VALVONTA.. eli, vien yleensä lapseni tuossa 10 aikaan, ja seurailin tässä että lähes aina pari poikaa ovat keskenään ulkona siellä! (se on rivitalo, lähellä isoa tietä ja he ovat yleensä siinä pihassa). sanoin tästä joskus, kun hän tulee aina sisältä, että eikös 3 vanhat lähde minuutissa tuosta pihasta pois jos siltä tuntuu.... hän on milloin kuorimassa perunoita tai pukemassa vasta ulkovaatteita, ja sanoi että näkee kyllä ikkunasta lapset, mutta kerrankin oli kaukana ikkunasta, etsimässä komerosta pöytäliinaa kun oli tulossa vieraita.....

MAKEIDEN SYÖMINEN, on yksi asia, sanoin myös siitä kun lapseni hoitoon meni, että en halua että syö hoidossa makeeta/karkkia jne!!! niin kuitenkin tyttö on monena pvänä vkossa kertonut miten on syönyt keksiä,karkkia,nami namia jne hoidossa kun tämän hoitajan mies on antanut!!!! kerran kun vein hoitoon, tää mies oli jo lakupötkönkans ovella ja kun sanoin ensin että ei, hoitaja sanoi ivallisesti yhdelle pojalle, "sä saat sitten hänenkin lakun kun hän ei saa syödä.."!! tietenkin sitten kun lapseni kuuli, sanoin että olkoon tämän kerran, RUOAN JÄLKEEN!

tässä nyt muutama asia, olenko minä ainoa joka piittaa tällasista asioista!?!?!?!?! ja kunvarovasti näistä oon jo sanonut, eikä oo mitään tapahtunut, enkä oo aikoihin saanut tähän naiseen kunnolla kontaktia että oltais istuttu ja puhuttu, laitoin nuo asiat lapulle ja myös, että jos nämä asiat hoidossa toimii, jatkan lapseni hoitoa, jos ei, entiedä.. meillä on siis muutenkin tilanne että tällä hetkellä hoito on vuoden loppuun ja pitäisi miettiä jatkanko. ite jään taasen äitiyslomalle helmikuussa, mutta aattelin että voisin ehkä pitää tyttöä hoidossa muutamana pvänä vkossa osapväsena, että saisi leikkiä muidenkinkanssa!

kommentoikaa, mutta älkää haukkuko lyttyyn kiitos..
 
pari lisäystä..

RUOKA, elikkä oon alun alkaen sanonut että musta on tärkeää että lapselle tehdään MONIPUOLISTA ruokaa,mutta tässä oonkin huomannut että täällä on "aina samoja"!! kyselen aina viikolla et miten on mennyt,mitä ootte syöneet jne, ensinnäkin tuntuu kuin saisin lypsää tiedon ja tämä hoitaja ite sanoi, että "teen yleensä aina samoja ruokia!!". joihin sisältyy ainakin NAKIT, JOKA VKO!ainiin, ja ruokajuoma on MEHU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!minun mielestä, samoin hammaslääkärin, sen tulis ehdottomasti olla maito, ja mehua esim välipalalla!!

-ja kastikkeita hän ei tee oikein ollenkaan!! tätäkään en ymmärrä, usein lapsilla on kuivaa perunaa, nakkia, pinaattilättyä tm... ei salaatteja.. ja sitten manataan kun syötiin huonosti..... ite teen esim perunankanssa aina kastiketta!! kalaruokaa ei hoidossa juurikaan oo kun "lapset ei tykkää siitä" jne.. eikä varmaan ikinä tuu tykkäämäänkään jos ei niitä vähän väliä ees yritetä tarjota..

:headwall:
 
siis onko hän kunnallinen valvottu hoitaja !!!!!!!!!!!?????????????
:( :( Jos on niin tee ny ihmeessä valitus päivähoidon ohjaajalle.Ja ota lapsesi POIS tuollaiselta hoitajalta joka ei noudata alkuunkaan päivähoidosta säädettyjä normeja jne....
Tuoissa iässä lapsisesi saa kyllä muualtakin (esim kerhoista tms )kavereita ja toisten lasten seuraa.Pistää oikeen vihaks kun ite yrittää päivähoitajana parhaansa eikä tulis mieleenkään tehä tuollasta kuin kerroit ...... :eek:
 
Tiittu
Hei ite oon juuri alottanut perhepäivähoitajana, ja kuullosti kyllä kamalalta tuo kertomasi. Jos ei pysty parempaan niin ei pitäisi toimia hoitajana!
Sinulla kuitenkin on vanhempana varmasti päätösvaltaa, eli ota nyt lapsesi pois tuollaisesta hoidosta kun varmasti on parempaakin saatavilla!! Hoitajia tosiaan valvotaan eli en edes ymmärrä miten tuollaisia voi löytyä vielä, anna ihmeessä palautetta.
 
KIITOS teille!Aattelin oikeesti että oonko mä joku vanhanaikainen tai nipottaja, että eikö kukaan muu aattele siitä mitään...kun en oo päässyt muiden vanhempien kanssa puheisiin sillain ilman että hoitaja paikalla! hän on yksityinen hoitaja. unohdin tuosta mainita, että laitoin nämä kaikki asiat, mitkä siis ovat MINULLE edellytyksenä lapseni hoidolle, että nää toimii, paperille, ja annoin hänelle, koska en ole saanut häneen mitään kontaktia että oltais istuttu ja juteltu! niin hän oli sitten miehelle sanonut, että jos alan neuvomaan häntä (joka on niin ja niin monta vuotta työtä tehnyt..), niin saan ettiä uuden hoitopaikan.. tämäkin tuli siihen tyyliin, kuin yrittäis saada miestäni puolelleen!! onneksi mies oli sanonut että olemme kyllä näistä kaikista asioista keskustelleet yhdessä!! ja että on kanssani samaa mieltä. tää tapahtu torstaina. tänään aion hänelle soittaa ja keskustella asioista, koska en myös pidä siitä että hän puhuu minusta tohon tyyliin miehelleni, olisi soittanut suoraan minulle kun aikaa olis joskus puhua!!!!!!!!
 
varovaisuutta ja tod
Hanki todisteita. Älä keskustele ilman ulkopuolista, vaadi esimies paikalle ja ota mukaan itsellesi todistaja. Niin kauniilta kuin se ohjeissa näyttääkin ja varmaan useimmissa kaupungeissa onkin, saattaa pinnan alla olla paljon muuta. Eli vastassasi voi pian olla lauma valehtelevia naisia, ruohonjuuritasolta esimieheen, joiden kaikkien tavoite on vain säilyttää omat jauhot puhtaana pussissa. Tämä saattaa kuulostaa liioittelulta, mutta ei ole.
 
Huh hei...ehdottomasti valitus eteenpäin ja lapsi toisaalle hoitoon...Päivähoitajan ja vanhempien on vedettävä yhtä köyttä, ei sitä voi kotona mitään sääntöjä laittaa jos ne heti hoidossa kumotaan...

Meillä on ihana hoitaja, joka tekee terveellistä ja monipuolista ruokaa, joskus todella harvoin heillä on herkkupäiviä kun kaikki lapset ovat hoidossa...viime syksynä taisivat kerran syödä ranskalaisia ja nugetteja ja silloinkin oli tehnyt 2v:llemme eri ruuan, hän kuitenkin halusi myös ranskalaisia ja saivat...Joskus myös todella harvoin kun on vain pari lasta hoidossa voivat käydä mcdonaldsissa, vuoden aikana ovat 2kertaa käyneet ja silloinkin lapset syövät suolattomia ranskalaisia, tuoremehua joka lantrattu vedellä ja hedelmälohkoja...Joskus olen jopa hieman kateellinen kun hoitaja osaa tehdä niin terveellistä ja monipuolista ruokaa päivittäin..

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 22:50 Hay-D kirjoitti:
samaa mieltä ku edellinen: jos on kunnallinen hoitaja niin valitusta eteenpäin!! jos on yksityinen, niin ehdottomasti lapsi pois hoidosta. Tai mä en ainakaan tuollaisesta maksaisi :eek:
Peesi. Yksityisestäkin kannattaa valittaa kunnalle.
 
Ilmeisesti perhepäivähoito? Mun laps ei vielä oo hoidossa, mutta yks mikä on varma: perhepäivähoitoon en vie! Laps on siellä yhden tädin armoilla, joka joko hoitaa leipätyönsä tai omia asioitaan. Sitäpaits perhepäivähoidossa laps on jonkun omassa kodissa, eli ei välttämättä saa esim askarrella ettei vaan matot sotkeennu. Siis vastauksena, ottaisin ilman muuta pois tosta hoitopaikasta. Vaikka aika kaks piippunen juttu kun hoitopäiviä ei ilmeisesti enää kovin paljoo oo ennen äippälomaa ... mut silti! En maksais tommosesta hoidosta, missä laps oppii ne asiat mitä ite oot yrittäny välttää ja saa vielä ties mitä kaupan valmismössöö ruuaks.
Huh, tuli vähän rankkaa tekstiä, mutta mä oon just tätä mieltä pph:sta.
On tietenki hyviäkin, ne pitäis vaan tietää, ei pitäis yleistää =) .
 
pph
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 13:54 Miili kirjoitti:
Ilmeisesti perhepäivähoito? Mun laps ei vielä oo hoidossa, mutta yks mikä on varma: perhepäivähoitoon en vie! Laps on siellä yhden tädin armoilla, joka joko hoitaa leipätyönsä tai omia asioitaan. Sitäpaits perhepäivähoidossa laps on jonkun omassa kodissa, eli ei välttämättä saa esim askarrella ettei vaan matot sotkeennu. Siis vastauksena, ottaisin ilman muuta pois tosta hoitopaikasta. Vaikka aika kaks piippunen juttu kun hoitopäiviä ei ilmeisesti enää kovin paljoo oo ennen äippälomaa ... mut silti! En maksais tommosesta hoidosta, missä laps oppii ne asiat mitä ite oot yrittäny välttää ja saa vielä ties mitä kaupan valmismössöö ruuaks.
Huh, tuli vähän rankkaa tekstiä, mutta mä oon just tätä mieltä pph:sta.
On tietenki hyviäkin, ne pitäis vaan tietää, ei pitäis yleistää =) .
Olipa tosiaankin rankkaa tekstiä. Jos on huonoja kokemuksia yhdestä paikasta ei saa yleistää että joka hoitopaikassa on näin! Tai jos ei ole kokemuksia ei pidä sitten myöskään arvostella. Meidän perhepäivähoitajien ei todellakaan ole helppoa tehdä työtä kun ei sitä juuri kukaan arvosta. Jos yksi ei hoida hommaansa saa kaikki muut hoitajat p..skat niskaan, lainsäätäjiä myöten.
 
Hepuli
Juu kyllä mä ennemmin lähtisin arvostelemaan noita päiväkoteja, joista olen kuullut jos jonkinmoista juttua! Ikinä en pientä lasta sinne veisi.

Aika hyvin vanhemmat kuitenkin vaistoaa ja oppii tuntemaan lapsensa hoitajan, vaikka vain lyhyen hetken päivässä tapaavatkin. Eli jos aluksi saat mielestäsi huonon hoitajan, keskustele asiasta ja jos ei auta niin uusi hoitotäti.
Ei kuitenkaan pidä arvailujen varaan asiaa jättää, eli jos on varma tieto huonosta hoidosta niin sitten vasta. Olisi nimittäin hoitajalle tosi kova paikka jos yrittää parhaansa ja vaikka onnistuukin, ja silti saa "kakkaa niskaan"!

Itse kommentoin sekä vanhempana että hoitajana.
 
mä en ois uskonut olevani tämmöses tilantees, olen siis aina pitänyt itsestäänselvänä, että hoidossa kuin hoidossa, on oltava monipuolinen, terveellinen ruoka, maito ruokajuomana jne!! mutta näin kävi että törmäsin tämmöseen.. enkä yleensä "valita" helposti, mutta lapsestani oon kyllä tarkka eikä siinä mielestäni oo pahaa.. ja ihan asiallisesti oon aina sanonut näistä, esim,että toivon ruoan olevan terveellistä jne..

no, soitin tuolle tädille sitten sunnuntaina.. sanoin ensimmäisenä, että ajattelin nyt soitella, että tuonko tytön huomenna vaiko en.. (kun niin kärkkäästi miehelleni oli sanonut että jos alan häntä neuvomaan,saan etsiä uuden hoitopaikan..tämäkin mua ärsytti, että puhui kuin olisin YKSIN tätä päätöstä tekemäs ja VAIN MUA harmittais hoidon toiminta, kun ihan MIEHENIkanssa näistä päätetään,en vain minä, vaikka mies ei biologinen isä olekaan lapselle!isä kuitenkin!).
Niin, tän keskustelun aikana hän sanoi jotain että "jos oon sun mielestä niin huono hoitaja niin....", sanoin heti, että ei, en ole sanonut sua huonoksi hoitajaksi, vaan nämä asiat ovat niitä, mitkä mulle on tärkeitä, oli hoitopaikka MIKÄ TAHANSA!!!! ruoasta hän sanoi mm että "olen 20vuotta tehnyt samoja ruokia ja ikinä ei oo kukaan valittanut". minä sitten sanoin, että ehkä sitten on jo aikakin, että MUA ainakin kiinnostaa mitä lapseni syö ja muutenkin tekee päivän mittaan! ja kun itse olet mulle sanonut,että teet yleensä aina samoja ruokia, joka vko!!!!!?!?! siihen,"juu niin teen, ja tuun tekeen jatkossakin". asia selvä,sanoin,että mielestäni vain nakki ei ole kovin terveellistä syötynä joka vko 2pvänä.... että voisihan välillä tehdä vaikkapa kalakeittoa!!!!! ja kasviksiakin pitäisi saada ja MEHU ei ole ruokajuoma! tähän tuli sitten kommenttia että mitä hänen pitäisi tehdä (ivallisesti) kun lapseni itse pyytää mehua!! sanoin, että tottakai pyytää jos kaikilla muillakin on ja jos sitä on tarjolla!!!!!!! :kieh:

eniten alkoi v-tuttaan se, kun hän sanoi, että, "jos on niin vaikeeta, ehkä on parasta että TÄSTÄ LÄHIN KASVATAT ITSE LAPSESI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! miten noin voi sanoa!? sanoin heti että asia on sitten sillä lailla, että olen IHAN ITSE TÄHÄN PÄIVÄÄN ASTI LAPSENI KASVATTANUT, JA AIVAN VARMASTI KASVATAN JATKOSSAKIN!"!! mun lapsi on ollut hoidossa hänellä noin 4,5tuntia päivässä, minä vein ja mies haki kun pääsi jo puoli 3 töistä! että hoitajako sitten on kasvattanut lapseni!? sanoinkin, että se, jos pitäisin tyttöä hoidossa muutamana pvänä vkossa noin 4 tuntia, vaikka olisin vauvan kanssa kotona, ei tosiaankaan tarkoita sitä, ettäkö joku muu häntä KASVATTAISI. ymmärtäisin tuon sanomisen, jos veisin vauvaa hoitoon vaikka 9tuntia/pvä,eikä sekään kuuluisi hänelle.. ja eikö hoitajan kuuluisikin ns.yhdessä vanhempien kanssa osallistua lapsen kasvatukseen?

tästä lasten silmälläpidosta hän sanoi taas että hän kyllä näkee lapset ikkunasta jos on esim kuorimassa perunoita.. taikka käy välillä huutamassa jos ei näy..(!!?) sanoin vain että mun mielipide on ettei esim 3vanhoja voi kyllä jättää hetkeksikään keskenään ulos! etten ikinä antaisi anteeksi jos lapselle sattuisi tuon takia jotain!!-itsellenikään!!!

sitten hän sanoi että jos katotaan tää marraskuu loppuun ja mietit sitten jotain muuta, sanoin, että ehkä parempi ettei katota tätä marraskuutakaan sitten.. ja en vienyt lastani enää.. oon välillä kotona kun raskaus on niin vaikea, ja onneksi töissä äidilläni, johon voin ottaa tyttöä mukaankin ja kerhoon ilmotin hänet heti. saapi nähdä sitten etsinkö uutta paikkaa vaikka jään lomalle, vai riittääkö kerho,ehkä.
että näin täällä!
ja joo, kyseessä on yksityinen hoitaja. muuten taas itse kannatan ehkä enemmän kyllä HYVÄÄ perhepäivähoitoa kuin päiväkotia, mutta nää on ihan mielipide asioita, ja joku lapsi viihtyy paremmin yhdessä, toinen toisessa. mutta pph:sta yleensä mulla on ollut hyvä kuva mut nyt tuli kyllä varovaisuutta .
 
Me kans kyllästyttiin lastemme hoitajaan. Oli kunnallinen pphoitaja. Oli jo aika iäkäs hoitaja ja koska oli ollut hoitajana kauan oli omasta mielestään se PARAS hoitaja koko kaupungissa. Jo tutustumiskerralla teki selväksi , kuinka hyvä hän on ja miten hänellä on AINA kaikkien kanssa mennyt niin hyvin. Ikinä ei kuulemma kenenkään kanssa ole ollut mitään ongelmia. Tämä hoitaja oli tosi kova puhumaan eikä hän koskaa kuunnellut mitä minulla oli sanottavaa vaan puhui päälleni. Tämän hoitajan kanssa ei ollut ruoan suhteen moittimista. Vaan ongelma oli siinä ettei hän ottanut toiveitani huomioon. Tällä hoitajalla oli kaksi muuta lasta ja heidän vanhempansa olivat molemmat opettajia. Jos otin puheeksi esim. esikoistyttäreni päiväunet ja toivoin ettei hän nukkuisi päikkäreitä koska illat venyvät , hän ilmoitti , että mutta kun opettajatkin aina sanovat että ehdottomasti on nukuttava päikkärit. Nämä vanhemmat puhuivat tietenkin vain omista lapsistaan. Mutta huomasin , että hoitaja piti heitä "jalustalla". Sitten tämä hoitaja saattoi käydä lasten kanssa jossakin autolla , miehensä toimiessa kuljettajana ja toisinaan lapsia oli hoidossa viisi , niin kaikki eivät mahtuneet takapenkille. Tällöin poikani oli istunut hoitajan sylissä etupenkillä. (tyttäreni kertoi). Lisäksi pojallani oli hoidon alkaessa muutamia ruoka-aineita mitkä eivät sopineet hänelle. Hoitaja oli ilman minun lupaani kokeillut antaa näitä kaikkia lapselleni. Ilmoitti sitten vasta jälkikäteen jossakin sivulauseessa ,että hän kokeillut kaikkea kiellettyä eikä mitään ole tullut.

Vaistosin lapsistani , että kaikki ei ole kunnossa. Ja lisäksi oli muutamia asioita jotka olivat epäselviä ja vaivasivat minua. Jos joskus tyttäreni kertoi minulle jotain kyseenalaista ja otin asian puheeksi hän kielsi kaiken ja antoi ymmärtää, että tyttöni valehtelee. Lisäksi poikani puheenkehitys oli viivästynyttä. Lapseni olivat olleet kyseisellä hoitajalla puolisen vuotta kun olin jo aika väsyksissä tähän hoitajaan. Hänellä kun oli tapana myös kauheasti kehua ja mielistellä minua. Minulla oli tunne, että ihan tukehdun. Se ampui ihan yli. Sekin minua vaivasi, että miksi hänellä on niin suuri tarve mielistellä minua ja kehua itse itseään. Ajattelin ,että mikä siinä on takana.

No, meni tästä vielä melkein vuosi kun sain neuvolassa suuni auki.
Poikani puheenkehitys oli edelleen viivästynyttä ja neuvolassa päätettiin ,että poika laitetaan puheterapiaan ja hoitopaikka vaihdetaan päiväkotiin.
Tästä puheesta saatiin hyvä syy hoitopaikan vaihdolle. Aikaisemmin en nimittäin uskaltanut vaihtaa paikkaa, koska olisin joutunut pphoidon ohjaajalle perustelemaan vaihtamisen. Koska hoitaja oli myös erittäin voimakastahtoinen pelkäsin ,että minä ja pphoidon ohjaaja jäämme ihan alakynteen ja asiasta puhkeaa lihava riita. Ja sitä en kuitenkaan halunnut.

Ja olin kyllä tässä asiassa ihan oikeassa. Sillä kun ilmoitin hoitajalle paikan vaihdosta , hän ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan. Hän ei näyttänyt omaavan minkäänlaista ammattietiikkaa. Hän arvosteli rumasti lastentarhanopettajia ja yritti pelotella minua mitä kaikkea negatiivista päiväkodissa on.

Lapset ovat nyt olleet päiväkodissa 1,5 vuotta. Päiväkoti on yksityinen.
Tosi hyvin on menny ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Ja poikanikin puhuu nykyään kun papupata.
Eli kannustan kaikkia vaihtamaan hoitopaikkaa jos ongelmia on. Ja kyllä se äidinvaisto sanoo millon sun lapset ei voi hyvin.

Ja lopuksi vielä. Yksi tämän päiväkodin lapsista on sanonut (tästä päiväkodista) , että TÄMÄ ON MAAILMAN PARAS PAIKKA ! :)
 
joo,tää on kans lähes 60v hoitaja,eli jonkun aikaa tehnyt hommaa.. siinä yks syy miks aattelinkin alunperin että varmaan on hyvä ja tietää hommansa.. ja samaa vikaa, päiväunet olis ollut PAKKO nukkua, meiän likka ikävä kyllä on lakannut noin 2v nukkumasta, nukkuu 12tunnin yöunet.hän koitti ehdottaa että laittaisin vähän myöhemmin illalla nukkuun ni ei sit nukkuis niin kauaa!! sanoin et en kyllä viitti kun lapsi on muutenkin tosi väsynyt yleensä jo 20aikaan, siinä 20.30nykyään menee nukkuun. ja se oli yksi ongelma hänelle, ettei tyttö OSANNUT OLLA HILJAA PAIKALLAAN MAATA, SITÄ AIKAA ETTÄ MUUT NUKKUVAT!!! koitin sanoa että voiskohan hän mennä toiseen huoneeseen esim piirteleen,lueskeleen jne niin ei häiritsisi muita, mutta hänellä oli "oma paikka" missä piti olla..
sitten musta tuntui niinkun hän ois pitänyt mua jonain "teini-äitinä", koska olen nuori (25), ja tykkään pukeutua ihan kivasti ja laittaa vähän tukkaani ja meikata vähän jne!!!-mitä ilmeisesti hänen mielestään ei äidiks tultua varmaan sais tehdä.. ja lisäksi lenkkeilen ja olen pieni ja laiha mikä on tietenkin myös IHMEELLISTÄ kun on lapsenkin tehnyt. en ymmärrä tollasia asenteita, ja ite oon sellanen etten välitä minkä näkösiä,kokosia jne muut ihmiset on, tykkään kaikista sellasina mitä ovat, kuhan olisivat oma ittensa, aitoja!! ja ns.omillani olen ollut 15vuotiaasta asti,että kyllä jotain elämästä tiedän..eikä kaikki ole ollut helppoa mutta ompa kasvattanut pirusti(sekin että olit yksin pienenlapsenkanssa 10kk iästä saakka pari vuotta kun ihana ensirakkaus,petturi ei sitten jaksanutkaan)!

toisaalta harmittaa,mutta oon silti tyytyväinen että aukasin suuni, ja totta, uskon myös että se äidinvaisto on kyllä yleensä oikeassa..
 
pph myös
Totta on että hoitajia on moneen junaan, ihan niin kuin missä tahansa muussakin ammatissa. On silti kurjaa että haukutaan kaikki hoitajat jos joku on epäonnistunut ammatinvalinnassaan. Itse olen ollut pphna 6 vuotta ja lähes kaikki entiset hoitolapset käyvät vieläkin kylässä! Että ei me kaikki ehkä niin huonoja ollakaan..?
 
lapsen työpaikka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 20:55 pph myös kirjoitti:
Totta on että hoitajia on moneen junaan, ihan niin kuin missä tahansa muussakin ammatissa. On silti kurjaa että haukutaan kaikki hoitajat jos joku on epäonnistunut ammatinvalinnassaan. Itse olen ollut pphna 6 vuotta ja lähes kaikki entiset hoitolapset käyvät vieläkin kylässä! Että ei me kaikki ehkä niin huonoja ollakaan..?
Mutta kyse on lapsista, jotka joutuu olemaan sen huonon hoitajan luona pitkän päivän, 9 h / pv / 5 pv vko:ssa. Se on kuule todella paljon !! Mieti, jos sinulla on kurja työpaikka, esimies kiusaa, työkaverit ivailee, joka päiviä sitä samaa, työkaverit saa etuoikeuksia joita sinä et saa. Tai työkaverisi viettää aikaa surustellen, joten sinä joudut tekemään töitä enemmän, hänenkin työt.

Sinulla on aikuisena keinoja, vaihtoehtoja, mahdollisuuksia. Lapsella ei näitä ole. Sinä voit valita linjastolta lempiruokasi lounaalla, lapsi syö mitä täti armollisesti eteen kantaa. Esim. jne.

On todella kurjaa, että hoitoalalla ja ennenkaikkea perhep.hoitajina on töissä ihmisiä, jotka ovat kykenemättömiä tehtäväänsä.
Päiväkodissa on se etu, että siellä joukossa on yleensä joku normaali ja lapsista aidosti huolehtiva täti. heillä on myös työkaveria toisesta, sen lisäksi jos ei tykkää jostain lapsesta, voi siirtää hänen hoidon ja hoivan jollekin toiselle hoitajalle, joka tulee toimeen ko. lapsen kanssa. Sama suhteessa vanhempiin.

Omilla lapsillani on ollut paljon hyviä hoitajia. Ja yksi todella kamala perhep-hoitaja, aivan hirvittävä nainen. Jos näkisin hänet nyt, jututtaisin. Tapaus on ikivanha, en minä sitä unohda eikä unohda lapsikaan. On lapsi sen verran yli päässyt, että pystyy puhumaan "oksentamatta". Siis aikaisemmin lähes oksensi kun se pph tuli puheeksi.

Siksi olisi tärkeää että niin yksityiset kuin kunnallisetkin pph:t olisivat ns. hyviä hoitajia, yksikin huono hoitaja pilaa koko ammattikunnan maineen, koska kyse on lapsen pitkästä hoitopäivästä, lapsuudesta.

Puututaanhan siihenkin, jos lasta kohdellaan kotonaan huonosti yms., miksi se sama on ymmärrettävää ja sallittavaa hoitoalan ihmisen taholta?????
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 20:55 pph myös kirjoitti:
Totta on että hoitajia on moneen junaan, ihan niin kuin missä tahansa muussakin ammatissa. On silti kurjaa että haukutaan kaikki hoitajat jos joku on epäonnistunut ammatinvalinnassaan. Itse olen ollut pphna 6 vuotta ja lähes kaikki entiset hoitolapset käyvät vieläkin kylässä! Että ei me kaikki ehkä niin huonoja ollakaan..?
mutta tässä keskustelussa ei missään nimessä ole haukuttu kaikkia hoitajia!! ihan itsekin tuossa sanoin että oon yleisesti aatellut pph:stakin hyvää vain, tämä on eka MINUN tapaukseni jota en enää kehu ja jota hieman syytäkin "haukkua"! en varmasti yleistä hoitajia kuten en yleensäkään ihmisiä mutta tapauksia on ikävämpiäkin kaikissa ammateissa jne. joten ei viitsi alkaa ainakaan vänkäämään mistään,ok!?
 
varovaisuutta ja tod
Tässä ketjussa on tulleet esille lähes kaikki joihin minä olen törmännyt. Eli hoitaja vetoaa siihen, että äiti on kaheli, missäs se isä on, jos äiti arvostelee hoitopaikkaa. Hoitaja laittaa äidin suuhun sanat, olet arvostellut minua ja sanonut huonoksi hoitajaksi, vaikka äiti on vain epäillyt lapsensa oikeaa kohtelua. Hoitaja hokee kaikkialla olevansa maailman paras, vaikka hänestä on valitettu. Äitiä uhkaillaan: hoida sitten lapsesi itse, jollei tämä paikka kelpaa; jos äiti peräänkuuluttaa normaaleja tapoja.
Kertokaapa nyt sitten te hoitajat ja päiväkotien tädit: vedetäänkö siellä niin tiukasti yhtä köyttä, ettei virheitä kyetä myöntämään millään tasolla? Miksi se on niin vaikeaa, kun kyseessä on täysin suojaa vailla olevat, lapset? Opetetaanko se teillä jossakin koulutuksessa, vai mistä se tulee?

PS. hyviäkin hoitajia ja päiväkoteja on. Miksi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 13:54 Miili kirjoitti:
Ilmeisesti perhepäivähoito? Mun laps ei vielä oo hoidossa, mutta yks mikä on varma: perhepäivähoitoon en vie! Laps on siellä yhden tädin armoilla, joka joko hoitaa leipätyönsä tai omia asioitaan. Sitäpaits perhepäivähoidossa laps on jonkun omassa kodissa, eli ei välttämättä saa esim askarrella ettei vaan matot sotkeennu. Siis vastauksena, ottaisin ilman muuta pois tosta hoitopaikasta. Vaikka aika kaks piippunen juttu kun hoitopäiviä ei ilmeisesti enää kovin paljoo oo ennen äippälomaa ... mut silti! En maksais tommosesta hoidosta, missä laps oppii ne asiat mitä ite oot yrittäny välttää ja saa vielä ties mitä kaupan valmismössöö ruuaks.
Huh, tuli vähän rankkaa tekstiä, mutta mä oon just tätä mieltä pph:sta.
On tietenki hyviäkin, ne pitäis vaan tietää, ei pitäis yleistää =) .
Meillä ainakin on ollut todella hyviä perhepäivähoitajia.

Jos olet kuullut panettelua yhdestä, älä yleistä!
 
Olen itsekin pph ja suosittelen kaikille joiden lapset pph:ssa ns. reissuvihkoa johon laitetaan kuulumisia puolin ja toisin. Itse olen laittanut ainakin ruokalistat (KAIKILTA ATERIOILTA, ei pelkästään lounas), joka perjantai viikon kuulumiset, jos on menoa niin niistä jne... Vanhemmat puolestaan laittaa työvuorot ja muita terveisiä nyt mitä haluaa laittaa. On ainakin meillä toiminut tosi hyvin ja jääpähän sitten muistoksi hoitosuhteen päätyttyä. Romaania ei tarvitse ruveta kirjoittamaan, muutama rivi kerran, pari viikossa riittää. Vanhemmat olleet tähän tosi tyytyväisiä. Tietävät sitten mitä hoidossa tapahtuu, enkä aina hakiessa muista kaikkea sanoa. Ja ennenkaikkea: puhukaa avoimesti hoitajalle jos joku asia hoidossa tai muuten mietityttää. Sen verran hoitjalta pitää löytyä ammattitaitoa että osaa ottaa kritiikkiä vastaan. Ja joskus voi myös sanoa niitä hyviäkin asioita, auttaa kummasti hoitajaa jaksamaan!
 
ongelma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 08:58 vieras kirjoitti:
Olen itsekin pph ja suosittelen kaikille joiden lapset pph:ssa ns. reissuvihkoa johon laitetaan kuulumisia puolin ja toisin. Itse olen laittanut ainakin ruokalistat (KAIKILTA ATERIOILTA, ei pelkästään lounas), joka perjantai viikon kuulumiset, jos on menoa niin niistä jne... Vanhemmat puolestaan laittaa työvuorot ja muita terveisiä nyt mitä haluaa laittaa. On ainakin meillä toiminut tosi hyvin ja jääpähän sitten muistoksi hoitosuhteen päätyttyä. Romaania ei tarvitse ruveta kirjoittamaan, muutama rivi kerran, pari viikossa riittää. Vanhemmat olleet tähän tosi tyytyväisiä. Tietävät sitten mitä hoidossa tapahtuu, enkä aina hakiessa muista kaikkea sanoa. Ja ennenkaikkea: puhukaa avoimesti hoitajalle jos joku asia hoidossa tai muuten mietityttää. Sen verran hoitjalta pitää löytyä ammattitaitoa että osaa ottaa kritiikkiä vastaan. Ja joskus voi myös sanoa niitä hyviäkin asioita, auttaa kummasti hoitajaa jaksamaan!
Nämä reissuvihkot yms. ei toimi silloin, kun vastassa on hoitaja joka ei tykkää lapsesta, tämän vanhemmista, joka on aina oikeassa, ei näe itsessään vikaa, eikä kykene ottamaan vastaan palautetta, vaan kokee sen moittimisena.
Avoimuus puuttuu ja vuorovaikutus just niiden huonojen hoitajien kohdalla.
 
Tarkoitankin että jos ongelmiin puututaan heti on ratkaiseminenkin helpompaa. Ja jos hoitosuhde ei toimi niin se ei toimi, silloin on vaihdettava hoitopaikkaa. Mutta niin paljon kuin hoitajissa vikaa onkin, voi välillä myös vanhemmat pysähtyä miettimään olisko itsellä jotain parannettavaa. Onko omat mielipiteet ja kasvatusihanteet liiankin voimakkaita (=ainoita oikeita)? Vaaditteko kenties hoitajalta liikaa? Oletteko ottaneet huomioon että pph työskentelee omassa kodissaan jossa voi olla eri sääntöjä kuin kotona? Ja että myös hoitajalla on oma elämä, muukin kuin työ? Vaikka hoitaja tekisi jonkun asian eri tavalla kuin itse on ajatellut ei se välttämättä ole pahaksi. Tottakai jokaisen tulee saada hyvää perushoitoa mutta myös hoitajilla on omia tapoja jotka joskus poikkeavat perheen tavoista.Jos tällaisia palstalla esiin tulleita kelvottomia hoitajia tulee vastaan tehkää ihmeessä ilmoitus kunnan päivähoidonohjaajalle. Kaikilla lapsilla on oikeus saada hyvää hoitoa, oli se sitten perheessä tai päiväkodissa.
 

Yhteistyössä