Hoitopaikka (kunnallinen) mahdollisimman läheltä, miten saisi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sirppis

Vieras
Millä perustein hoitopaikkoja jaellaan? Kunnallisia siis... Kun mulla ei ole autoa ja menen bussilla töihin. Vielä olen kotihoidontuella, mutta mulle on hieman tarjoiltu töitä ja kiinnostaisi jo lähteä. Eli onko mahdollista saada hoitopaikka jostain niin hornan kuusesta, etten pysty lasta sinne viemään? Vai voiko hoitopaikkaa hakiessa ilmoittaa, ettei ole omaa autoa ja tarvitsee sen järkevän matkan päästä. Olisi kiva saada tästä ihan lähialueelta paikka eli ettei tarvitsisi bussiin lapsen kanssa mennä, vaan voisi kärrätä naperon hoitoon ja bussitella itse töihin.

Haet riittävän aikaisin, ei siihen muuta temppua ole. Kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka tietyssä ajassa. Jollei se sulle kelpaa niin se on voi voi.

Mä hain tämän vuoden toukokuussa hoitopaikkaa elokuulle 2011. Eräs äitituttu on hakenut tämän vuoden alussa vuoden 2012 alkuun paikkaa.

Lähin hoitopaikka, missä nyt sattuu tilaa olemaan. Joko ihan vieressä tai toisella puolen kaupunkia. Jos paikan saa kaukaa, voi muksun viedä sinne, mutta laittaa heti uuden hoitopaikka hakemuksen lähempiin paikkoihin..nappaa joskus ehkä jopa.

Mutta eikai hoitopaikkaa voi hakea ellei ole sitä työpaikkaa varmasti luvattu... ja jos mä pääsen töihin, mulle kerrotaan siitä ehkä max. 2 viikkoa aiemmin.

Vähän aiheen vierestä, mutta onko olemassa mitään sääntöä siihen, miten läheltä hoitopaikka pitää saada? Tai siis voiko kunta tarjota hoitopaikkaa vaikkapa 40 km päästä meidän kodista ilman että on velvollisuutta järjestää hoitopaikkaa lähemmäksi?

Voiko ne kaikki vaihtoehdot saada jostain luettelona sitten..? Vaikka ei vielä hakisi? Kun eihän mulla on mitään käsitystä siitä kuinka paljon alueella on esim. perhepäivähoitajia.

Vähän aiheen vierestä, mutta onko olemassa mitään sääntöä siihen, miten läheltä hoitopaikka pitää saada? Tai siis voiko kunta tarjota hoitopaikkaa vaikkapa 40 km päästä meidän kodista ilman että on velvollisuutta järjestää hoitopaikkaa lähemmäksi?

Kunta voi tarjota hoitopaikan mistä tahansa kunnan alueelta. Mietin itse aivan samaa kesällä ja silloin selvisi. Ei olisi todellakaan huvittanut kiikuttaa lasta 30 km "väärään" suuntaan. Onneksi yksityisiä päiväkoteja on lähistöllä (8 km päässä) kun lähimmät kunnalliset on täynnä.

tottakai voi hakea paikkaa vaikka ei olisi vielä työpaikkaa, mä olen hakenut meidän pienimmälle paikkaa jo viime keväänä vaikka tarvetta tulee aikasintaan vuoden alussa, todennäköisesti vasta myöhään keväällä tai jopa alkusyksystä. Alustavasti hain tammikuulle kun tyttö täyttää yhden mutta johtaja soitti ja ilmoitti että tuolle ajankohdalle ei ole paikkaa, siirretäänkö haku päivämäärä esim parilla kuukaudella kun en halunnut paikkaa mistään muusta päiväkodista ja näin tehdään kunnes paikka heruu.

Mä olen siis aivan pihalla kaikesta.... Jos haen vaikka maaliskuuksi hoitopaikkaa ja en saakaan töitä siihen mennessä, niin mitä tapahtuu? Ei kai lasta saa kunnalliselle hoitoon viedä jos ei itse ole töissä vaan pelkästään työttömänä työnhakijana?

Mä olen siis aivan pihalla kaikesta.... Jos haen vaikka maaliskuuksi hoitopaikkaa ja en saakaan töitä siihen mennessä, niin mitä tapahtuu? Ei kai lasta saa kunnalliselle hoitoon viedä jos ei itse ole töissä vaan pelkästään työttömänä työnhakijana?

Toki voit viedä lapsen hoitoon taikka sitten ilmoitat, ettei teillä ole vielä hoidon tarvetta ja lykkäät aloitusta eteenpäin.

No sit sä et vaan ota sitä paikkaa vastaan. Mut siis perusoletus on että kunnan on järjestettävä sulle kahdessa viikossa hoitopaikka jos sä saat töitä. Silloin on vaan suurempi vaara ettet saa sitä lähintä paikkaa. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että voi sekin onnistua :)

Haet riittävän aikaisin, ei siihen muuta temppua ole. Kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka tietyssä ajassa. Jollei se sulle kelpaa niin se on voi voi.

Mä hain tämän vuoden toukokuussa hoitopaikkaa elokuulle 2011. Eräs äitituttu on hakenut tämän vuoden alussa vuoden 2012 alkuun paikkaa.

Käsittääkseni täällä on ihan sama milloin hakee, kun hakemus otetaan käsittelyyn kuitenkin vain 4 kuukautta ennen hoitotarpeen alkua.
Joten sinänsä turha laittaa liian aikaisin.
En kyllä tiedä muiden kuntien tapaa toimia.

Riippuu ihan millainen tilanne sun alueella on. Mä hain paikkaa omasta kaupunginosasta, melkein heti tarjottiin pph paikkaa, mut sit päätin et haluun lapsen sittenkin päiväkotiin ja seuraavan kuun alusta saatiin päiväkotipaikka vaikka kuulemma piti olla tosi tiukka tilanne päiväkodeissa...

Yhteistyössä