hoitopaikka-asiaa

• Viestiketjun aloittaja vierain
  • Ensimmäinen viesti
vierain
pitäisi hoitopaikkaa alkaa hakemaan tuolle taaperolle ja nyt tuli kysymys mieleen, johon toivoisin vastauksia. eli mitä hyötyä on hakea hoitopaikkaa läheltä omaa kotia? itse ajattelin hakea sitä, joka kätevimmin osuu työmatkalle. meillä on siis päiväkoti 500m päässä. mutta ajattelin hakea paikkoja, jotka ovat esim. 5-8km päässä, työmatkan varrella. mitä mietteitä?

juuh
Kodin lähelle on helppo viedä joskus kävellenkin ja jättää rattaat sinne päiväksi. Tämä on minusta näppärää jos toinen vanhemmista vie ja toinen hakee, ei tarvitse olla kahta autoa tai molemmissa autoissa istuimia. Ei tarvitse myöskään laittaa lapsia likaisissa haalareissa autoon :)
Vähän vanhemmalle lapselle on kiva, kun tutustuu oman alueen kavereihin, joiden kanssa menee sitten joskus kouluun.
Ei kai siinä muuten mitään väliä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ei kai sillä mitään väliä ole, jos osuu matkan varrelle ja on auto, millä viedä :)
Voihan sitä viedä bussillakin.
No kyllä minä ainakin sitten mieluummin veisin lapsen ensin kävellen siihen lähipäiväkotiin ja jatkaisin vasta sitten bussilla töihin. Iltapäivällä voi olla helpompaa jos lapsi on väsynyt ja kiukkuaa, ettei tarvitse bussissa istua hänen kanssaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai sillä mitään väliä ole, jos osuu matkan varrelle ja on auto, millä viedä :)
Voihan sitä viedä bussillakin.
No kyllä minä ainakin sitten mieluummin veisin lapsen ensin kävellen siihen lähipäiväkotiin ja jatkaisin vasta sitten bussilla töihin. Iltapäivällä voi olla helpompaa jos lapsi on väsynyt ja kiukkuaa, ettei tarvitse bussissa istua hänen kanssaan.
Sama juttu täällä.Tuli vain mieleen tuo bussi kun lapsia niissäkin näkee.

mie
Me ei saatu lapsille hoitopaikkaa läheltä, joten valittiin paikka joka on meidän kummankin työmatkan varrella. Joudutaan siis viemään lapset ensiksi bussilla hoitoon ja jatkaa toisella bussilla töihin. mutta hyvin tuo on sujunut, onneksi ei tarvitse viedä lapsia ennen yhdeksää kun mun työt alkaa aina kympiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Mä ajattelin jo silloin kun vien 3v hoitoon että missä olisi lähellä asuvia kavereita + mahdollisia tulevia luokkakavereita.
Sekin riippuu niin paikkakunnasta. Itse asun pienellä paikkakunnalla, eikä missään päiväkodissa ole joltain tietyltä alueelta lapsia, vaan lapset ovat meidänkin kulmiltamme hajaantuneet kaikkiin päiväkoteihin. Eli on ihan säkästä kiinni onko siellä tulevia koulukavereita vai ei.

ap
joo, itse ajattelin, että olisi sen hetken lyhyempi päivä siellä tarhassa, kun äiti vie ja hakee työmatkalla. ja että voitais yhdessä mennä vaikka kauppaan (tarhan lähellä ei kauppoja, vaan siinä työmatkan varrella).

meikku
Alkuperäinen kirjoittaja vierain:
pitäisi hoitopaikkaa alkaa hakemaan tuolle taaperolle ja nyt tuli kysymys mieleen, johon toivoisin vastauksia. eli mitä hyötyä on hakea hoitopaikkaa läheltä omaa kotia? itse ajattelin hakea sitä, joka kätevimmin osuu työmatkalle. meillä on siis päiväkoti 500m päässä. mutta ajattelin hakea paikkoja, jotka ovat esim. 5-8km päässä, työmatkan varrella. mitä mietteitä?
No itse asutaan "syrjässä" eli 10km päässä keskustassa missä kaupat ja työpaikat on. Enkä missään nimessä olis halunnut hoitopaikkaa tuohon viereen (jossa on entinen phh, mutta joka on jo lopettanut) koska sitten olisi pidemmät hoitopäivät ja sitten pitäisi tulla kodin viereen hakemaan lapsi hoidosta ja ajaa sitten takaisin kylille kauppaan ja asioille.
Mutta nämä asiat tietty jokaisen pitää miettiä itse omalle kohdalleen.

Piimä
Sekin etu on hakea hoitopaikka läheltä kotia, et joskus satut olemaan itse kipeänä ja et jaksaisi kuunnella lapsen kitinää, niin siihen lähelle olis helpompi viedä ja pääsis itse kotia nopeasti huilaamaan, ei tarvitsis ajella kauas...

huomauttelija
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Mä ajattelin jo silloin kun vien 3v hoitoon että missä olisi lähellä asuvia kavereita + mahdollisia tulevia luokkakavereita.
Sekin riippuu niin paikkakunnasta. Itse asun pienellä paikkakunnalla, eikä missään päiväkodissa ole joltain tietyltä alueelta lapsia, vaan lapset ovat meidänkin kulmiltamme hajaantuneet kaikkiin päiväkoteihin. Eli on ihan säkästä kiinni onko siellä tulevia koulukavereita vai ei.
Ei se kauheen pieni paikkakunta voi olla, jos siellä on enemmän kuin yksi päiväkoti :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo, itse ajattelin, että olisi sen hetken lyhyempi päivä siellä tarhassa, kun äiti vie ja hakee työmatkalla. ja että voitais yhdessä mennä vaikka kauppaan (tarhan lähellä ei kauppoja, vaan siinä työmatkan varrella).
Toisaalta lapsella voi olla mukavampaa olla päiväkodissa sillä aikaa kun äiti piipahtaa kaupassa jos pitää jotain käydä ostamassa. Ainakin oman kokemukseni mukaan, väsynyt lapsi ei niin siitä kaupassakäynnistä nauti (eikä äitikään sitten).

halens
Minä suunnittelin kaiken hyvin. Lapset lähelle kerhoihin, hoitoon jne, että olisi sitten valmiiksi tuttuja, kun kouluun menevät. Ei se niin mennyt kuitenkaan.
Myönnän nyt olleeni aika naiivi noiden ajatusten suhteen.
Mutta onneksi, loppu hyvin, kaikki hyvin. :)

halipupu
Mun mielestä lähin päiväkoti on kyllä paras aika moneltakin kantilta mm:
* lapsi oppii itse kävelemään hoitomatkan eli tulee hyötyliikuntaa, aina ei tartte olla sitä autoa pyllynalla
* saa kavereita oman kodin läheltä
* jos työpaikka vaihtuu, niin hoitopaikkaa ei tartte vaihtaa
* jos tulee useampia lapsia, niin isomman voi viedä virikehoitoon tuttuun hoitopaikkaan ja hakeminen on helpompaa
* jos toinen vanhempi sairastuu, auto hajoaa yms. niin vieminen ja hakeminen ei ole ongelma
* lapsi pääsee nopeammin aamulla esim. puurolle eikä tartte lähteä ruuhkiin hermoilemaan lapsen kanssa
* ja mikä parasta... saat olla pidempään yksin työmatkalla ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Tämä on niin totta :) Minunkin kotimatkani kestää vajaat puoli tuntia autolla, ja se on niin ihanan rauhallinen hetki! Sitten kun saan haettua kaikki lapset hoitopaikoistaan, alkaa heti kauhea tappelu ja huuto. Onneksi ei ole kuin muutama minuutti kotimatkaa...

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Tämä on niin totta :) Minunkin kotimatkani kestää vajaat puoli tuntia autolla, ja se on niin ihanan rauhallinen hetki! Sitten kun saan haettua kaikki lapset hoitopaikoistaan, alkaa heti kauhea tappelu ja huuto. Onneksi ei ole kuin muutama minuutti kotimatkaa...
Ap:lla on ilmeisesti eka lapsi menossa hoitoon. Usko tai älä, nämä kommentit rauhallisesta kotimatkasta eivät ole huonojen äitien kommentteja vaan ihan arkipäivää. Nyt saattaa tuntua siltä, että olisi kiva hakea lapsi hieman aiemmin tarhasta, jotta hoitopäivä ei olsii niin pitkä ja mennä sitten yhdessä kauppaan. Kun olet kokeillut sitä muutaman kerran väsyneen ja kitisevän, märissä haalareissa hikoilevan lapsen kanssa, itse työpäivän jälkeen rasittuneen, ei kauppareissut välttämättä olekaan niin auvoisia ja kaupassakäynti yksin onkin hyvä vaihtoehto...

Yhteistyössä