Hoitopaikasta kieltäytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hei!

Onko tietoa miten kunnissa/kaupungeissa päivähoidon ohjaajat ottavat vastaan tiedon, että haluamme kieltäytyä heidän tarjoamastaan pph:sta ja haluamme lapsemme jollekin toiselle hoitoon? Meillä on kiireellinen tarve saada hoitopaikka ja tiedän, että ohjaajille on varmasti vaikea järjestää yhtäkkiä paikka lapsillemme...

Mitä oikeuksia meillä on? Voiko kunta sanoa,että sori tämä ainoa paikka...vie lapsesi sinne tai älä mene töihin?

Kokemuksia kaivataan?

Eipä kai siinä valkkaamaan voi paljoa ruveta jos kiireellinen tarve on. Eri asia sit, jos olis aikaa odotella että just tietylle pääsis...Kunta on ainoastaan velvollinen järjestämään hoitopaikan - ei ole velvollisuutta järjestää hoitopaikkaa just sille tietylle "Tyyne-tätille".

käsittääkseni ei ole oikeutta kieltäytyä hoitopaikasta. tai siis oikeus on, mutta ei kunnan tarvitse järjestää teille toista paikkaa.

Mikä on syy, että paikka ei kelpaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
käsittääkseni ei ole oikeutta kieltäytyä hoitopaikasta. tai siis oikeus on, mutta ei kunnan tarvitse järjestää teille toista paikkaa.

Homeen haju...tarttui vaatteisiimme tutustumisen yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

Homeen haju...tarttui vaatteisiimme tutustumisen yhteydessä.

Voithan sä tietysti yrittää soittaa kuntaan ja kertoa tilanteesta. Silloin varmaan pitäis korostaa, että teidän lapsi on toooosi herkkä tollasille homejutuille. En silti usko, että saatte toista paikkaa.

Aina kannattaa yrittää.

Mun mielestä asia menee niin että jos hoitopaikaa on tarjottu ja siitä kieltäydytään on kunta täyttänyt velvollisuutensa ja sillä selvä.

Valitettavasti näin hometaloon en minäkään lastani veisi ja tuosta asiasta ottaisin yhteyttä kuntaan ja kysyisin että onko teillä tieto että onko talossa hometta kun epäilyttää. Eihän tuollaisissa tiloissa saa hoitaa lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
en mäkään veis lastani homeisee taloon hoitoo |O

Sepä tässä just onkin, kun eihän meidän lapset välttämättä siihen reagoi...ainakaan heti, mutta minä olen sen verran herkkä, että en kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
Mun mielestä asia menee niin että jos hoitopaikaa on tarjottu ja siitä kieltäydytään on kunta täyttänyt velvollisuutensa ja sillä selvä.

Valitettavasti näin hometaloon en minäkään lastani veisi ja tuosta asiasta ottaisin yhteyttä kuntaan ja kysyisin että onko teillä tieto että onko talossa hometta kun epäilyttää. Eihän tuollaisissa tiloissa saa hoitaa lapsia

Paikka on uusi ja ei tietoa onko kunnalla asia vielä tiedossa. Itse tiedän lähipiirin kokemuksesta mille home haisee...joten olen 100 % varma, että siellä haisee home. Normaalista asunnosta ei jää mitään hajuja vaatteisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja tämä äiti:
kunta on täyttänyt velvollisuutensa tarjoamalla hoitopaikkaa. Jos kieltäydytty, tulee karenssi, olisiko joku 3-4 kuukautta. Ja jonon hännille...

Voiko olla mahdollista...siis jos paikasta voi olla (tai siis varmasti on) lapsen terveydelle haittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tämä äiti:
kunta on täyttänyt velvollisuutensa tarjoamalla hoitopaikkaa. Jos kieltäydytty, tulee karenssi, olisiko joku 3-4 kuukautta. Ja jonon hännille...

Voiko olla mahdollista...siis jos paikasta voi olla (tai siis varmasti on) lapsen terveydelle haittaa?

Siis toki saatte kieltäytyä, mutta kunnan ei ole velvollisuus järjestää uutta paikkaa ellei tuota ko. paikkaa ole todettu homevaurioiseksi.

Jos siellä selkeä homeenhaju on, niin vaadi asiaa selvitettäväksi. Mä en tiedä miten siinä kuuluisi toimia, mutta soitapa esim. kuluttajasuoja-asiamiehelle, niin tietävät mitä kautta kuuluu valittaa...

Jos ollaan kunnan puolelta asiat oikein tehty,niin hoitajan kotona on käyty paikat tarkastamassa,ennen kuin hoitaja on saanut työn.Eli koti pitäs olla kunnossa,jos lapsia meinaa saada hoitoon.Näin siis ainakin meilläpäin...Keskustelitko asiasta hoitajan kanssa?Se olis mielestäni reilua jo muitakin hoitolapsia kohtaan (siis jos homeongelmaa oikeasti on)

Home asiat kuuluu terveystarkastajalle.
Kodin soveltuminen päivähoitopaikaksi kuuluu taas päivähoidon esimiehelle, esim. päiväkodin johtaja, päivähoidon ohjaaja, sosiaali johtaja, koulutoimen johtaja tms. Ottaisin ensin yhteyttä johonkin näistä. Tämä sitten on velvollinen selvittämään asiaa esim. ottamalla yhteyttä terveystarkastajaan.
Siis hoitaja on vasta aloittanut työnsä? Kyllä siellä olisi pitänyt käydä päivähoidosta vastaava henkilö "tarkastamassa" tilat. Onkohan sillä ollut nenä tukossa?

Yhteistyössä