Hoitolapsia siksi että saa olla omansa kanssa kotoa pidempään..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rwd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rwd

Vieras
Muistan joskus täällä törmänneeni ketjuun jossa "haukuttiin" henkilö joka oli ottanut hoitolapsia siksi että saisi hoitaa omaansa pidempään kotona, onko tuo tosiaan monien mielestä täysin väärä motiivi?

Olen itse miettinyt että kun omani täyttää 3v. (tai myöhemmin kun jossain vaiheessa perheeseen syntyy toinen lapsi) voisin ottaa pari hoitolasta juurikin sen takia että omat saa olla pidempään kotihoidossa. Kerrottakoon nyt tähän väliin että päiväkodissa olen työskennellyt ettei aivan tuulesta temmattu ajastus tuo muiden lasten hoitaminen ole :)

Saako esim. kahdesta hoitolapsesta sen vertaa että kannataisi ottaa hoitoon? Eihän siinä varmaan ristumaan pääse mutta niin että edes jotain jää..

Entäs onko kokemuksia tuttujen (sisarusten, kaverin..) lasten hoidosta? Onko se sitten hyvä- vai huonopuoli että lapset on ennestään tuttuja..? :) Tai sellaisesta että hoitopäivät on sovittu 4 pv/vko tai päättymään klo 15-16 mennessä?

Muistan joskus täällä törmänneeni ketjuun jossa "haukuttiin" henkilö joka oli ottanut hoitolapsia siksi että saisi hoitaa omaansa pidempään kotona, onko tuo tosiaan monien mielestä täysin väärä motiivi?

Olen itse miettinyt että kun omani täyttää 3v. (tai myöhemmin kun jossain vaiheessa perheeseen syntyy toinen lapsi) voisin ottaa pari hoitolasta juurikin sen takia että omat saa olla pidempään kotihoidossa. Kerrottakoon nyt tähän väliin että päiväkodissa olen työskennellyt ettei aivan tuulesta temmattu ajastus tuo muiden lasten hoitaminen ole :)

Saako esim. kahdesta hoitolapsesta sen vertaa että kannataisi ottaa hoitoon? Eihän siinä varmaan ristumaan pääse mutta niin että edes jotain jää..

Entäs onko kokemuksia tuttujen (sisarusten, kaverin..) lasten hoidosta? Onko se sitten hyvä- vai huonopuoli että lapset on ennestään tuttuja..? :) Tai sellaisesta että hoitopäivät on sovittu 4 pv/vko tai päättymään klo 15-16 mennessä?

Ei ole kokemusta tuttujen lasten hoitamisesta, mutta voisin kuvitella, että sovituista säännöistä saatettaisiin silloin helpommin lipsua.

mä olen ryhtymässä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi tammikuussa, juuri sen takia, ettei tarvitse viedä omia lapsia pvkotiin. Tutun lapset tulevat meille hoitoon :) He olisivat 4pvä vkossa, mutta sopimksessa lukee kokopäiväsesti, kelan takia..

[QUOTE="minä";24586165]Ei ole kokemusta tuttujen lasten hoitamisesta, mutta voisin kuvitella, että sovituista säännöistä saatettaisiin silloin helpommin lipsua.[/QUOTE]

No mä vähän tätä juuri mietin.. Ja jos tulee "ongelmia" (pikkuriikkisiä tai vähän isompia) ni onko niistä sitten helpompi vai vaikeampi puhua kun ollaan tuttuja?

Esim. hoitoajat täytyis varmaan sopia aika tarkasti ennen aloitusta ni ei tulis lipsumisia siitä..

Minä hoidin yhden kaverin lapsia pari vuotta juurikin siksi, että ei tarvitse omaa viedä hoitoon. Silloin oli kaksi omaa pientä + kaverin kaksoset.
Sitten kaverin lapset meni 5-vuotiaana päiväkotiin ja juuri kun olin ajatellut etsiväni vakituista työtö, niin yksi äiti johon olin tutustunut puistossa kyseli hoitopaikkamahdollisuutta ja siitä se sitten taas lähti.
Lähes 10 vuotta tein perhepäivähoitajana ja aina olisi ollut enemmän tulijoita kuin pystyin ottamaan. Mutta kun tekee työnsä hyvin, niin maine kiirii edelle.

[QUOTE="isla";24586199]mä olen ryhtymässä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi tammikuussa, juuri sen takia, ettei tarvitse viedä omia lapsia pvkotiin. Tutun lapset tulevat meille hoitoon :) He olisivat 4pvä vkossa, mutta sopimksessa lukee kokopäiväsesti, kelan takia..[/QUOTE]

Minkä pituisia päiviä lapset ovat hoidossa? Montako?

Ajattelin että onkohan tämä mun "haave" aivan mahdoton kun haluaisn vapautua omanperheen pariin reilusti ennen viittä, jo neljän maissa :D Ja tehdä töitä vain 4pv/vko.. On tuuria jos löytyy sopivat lapsoset hoitoon ;)

Minkä pituisia päiviä lapset ovat hoidossa? Montako?

Ajattelin että onkohan tämä mun "haave" aivan mahdoton kun haluaisn vapautua omanperheen pariin reilusti ennen viittä, jo neljän maissa :D Ja tehdä töitä vain 4pv/vko.. On tuuria jos löytyy sopivat lapsoset hoitoon ;)

5 pvää viikossa voi olla hankalampi, mutta muuten ihan toteutuskelpoinen idea.
Minä toimin yksityisenä perhepäivähoitajana juuri siksi, että voin itse määrätä työaikani.

Minulle saa lapsen tuoda aikaisintaan klo 7.30 ja lapset pitää hakea viimeistään klo 16.30. Ja lapsia on riittänyt.
Nyt omat lapset ovat jo 3-luokkalainen, 1-luokkalainen ja 5-vuotias joten hoitolapsia saa olla 3.

Itse asiassa näistä tällä hetkellä hoidossa olevista kolmesta ei kukaan ole juuri koskaan edes tuohon puoli viiteen. Yksi haetaan kotiin jo n 15 ja kaksi muuta 15.50 - 16.20 välillä.

Muuten en osaa sanoa oikein juuta tai jaata,mut tuo kuulostaa aika utopistiselle toi 4pv/viikko ja max 16 asti.. Voi olla vaikeampi löytää lapsia joille tuo aika riittäis,ja toisaalta,siitä ei varmaan saa myöskään samaa rahaa kun 5pv/viikko.. Monelta olet ajatellut että teille sais aamulla tulla?

[QUOTE="vieras";24586348]Muuten en osaa sanoa oikein juuta tai jaata,mut tuo kuulostaa aika utopistiselle toi 4pv/viikko ja max 16 asti.. Voi olla vaikeampi löytää lapsia joille tuo aika riittäis,ja toisaalta,siitä ei varmaan saa myöskään samaa rahaa kun 5pv/viikko.. Monelta olet ajatellut että teille sais aamulla tulla?[/QUOTE]

Ihan on ajatuksen tasolla vasta tämä homma, toteutus hamassa tulevaisuudessa -jo silloinkaan.

Ehkä haluan noilla aika/päivä rajoituksilla tätä vapautta joka nyt on oman lapsen kanssa kotosalla ollessa, en siis vielä ole osannut asennoitua että sitten olisin ihan oikeasti töissä vaikka kotona olenkin ;)

Mutta klo 16 mennessä varmaan onnistuisi haku jos olis 5pv/vko. Äh, onkohan tää ollenkaan mun juttu :/ :D

Yhteistyössä