hoitojärjestelyt

Miten on - onko järkeä ottaa 4 vuotias kotiin vuodeksi (on tällä hetkellä klo 9-12 hoidossa) kun 2 v alkaa olla niin leikki-iässä että on helpompaa äidille kun ovat molemmat kotona. Nuorempaa ajattelin hoitoon vasta vuoden kuluttua.

Laittaisin vanhemman kerhoon kerran viikossa että säilyy kontakti ikätovereihin. Onkohan kovin stressaavaa neljävuotiaalle tuo kavereiden ja päivärytmin vaihdos. Vuoden päästä boisivat sitten molemmat mennä yhdessä hoitoon.



 
Mä pitäisin vanhemman hoidossa, koska tuo hoito aika ei ole tuon pidempi. Koska jos jo vuoden kuluttua on taas hoidon aika, niin musta se ainakin menis vähän hölmösti. 4v kuitenkin jo solmii jonkinlaiset kaveri suhteet.
 
Pitäisin lapsen hoidossa, tuskin pääsisi samaan hoitoon vuoden päästä ja se että kaverit ja rytmi menisi ei hyvä, mikset laita sitä 2 v myös hoitoon olisi hänellekin kavereita. Meillä on 1,3 v ollut hoidossa 10kk ikäisestä, ja tykkää kavereista mahdottomasti. Vaihtaisin 5 pv viikko, jos tyttö nukkuis jo yöt läpi aina. Nyt olen 4pv osahoidontuella töissä.
 
Tähän hoitopaikkaan pääsee vasta 3 vuotiaana eli tämän vuoksi nuorempi ei vielä mene. 4 vuotias on vähän sellainen yksinleikkija eli kavereita ei varmaan vielä murehtisi. Ikävöivät myös välillä toisiaan aamupäivisin.
 
Ilonaäippä harmaana
Mie oon varmaan ihan toisinajattelija näissä asioissa... eli miksi laittaa pientä hoitoon, jos on ite kotona? Vuosi on kyllä miusta aika pitkä aika lapsen elämässä ja jos sen voi viettää kiireettömästi kotona äidin ja sisarusten kanssa, niin mikä sen parempi!
Itsekin tuossa mainitsit, että lapsi on yksikseen viihtyvää sorttia, eikä kaipaa kovasti kavereita vielä. Mie antaisin tuossa tilanteessa lapsen nauttia kotona olosta...
 
Jos ole kotiäitinä vuoden niin toki jättäisin 4v kotiin. Minusta sisarukset touhuavat hyvin keskenäänkin ja saavat puistoista ja pihalta ikäseuraa. Tarhaan viennit koen rasittaviksi pukemisine ja riisumisineen ja nyt sinulla vielä aina toinen pikkuinen mukana viedessäsi.
JOS taas olet menossa töihin niin ottaisin kotiin hoitajan ja pari muksua muualta tai kyselisin perhepäivähoitajaa.
 
Kiitokset vastanneille. Juttelin äsken tarhassa johtajan kanssa. Uskoisivat että mahtuu vuoden päästä samaan ryhmään kun on eskariin lähtiöitä tosin eivät voi luvata - no sitten nähdään. Vuosi on minunkin mielestäni pitkä aika pienelle. Usein kuulee sanottavan että lapset kasvavat niin nopeasti isoiksi eli tässäkin hyvä syy nauttia perheelämästä täysillä pieni hetki.
 
Mikset laita isompaa lasta kerhoon? Itse otin hoidosta oman 5-vuotiaani ja hän meni kerhoon,3 krt/vko 3h.Ihan riittävä määrä.En ymmärrä vanhempia jotka vievät töissäkäyviltä hoitopaikan.Lapset ystävystyy nopeasti.Nuorempi lapsesi varmasti kaipaa sisarustaan leikkikaveriksi?!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2006 klo 07:26 vieras kirjoitti:
Mikset laita isompaa lasta kerhoon? Itse otin hoidosta oman 5-vuotiaani ja hän meni kerhoon,3 krt/vko 3h.Ihan riittävä määrä.En ymmärrä vanhempia jotka vievät töissäkäyviltä hoitopaikan.Lapset ystävystyy nopeasti.Nuorempi lapsesi varmasti kaipaa sisarustaan leikkikaveriksi?!
Aivan. on kokemusta kun kunta ei pystykään järkkäämään hoitopaikkaa vaikka menen vakituiseen työhöni takaisin. Palkkasivat sitten mulle kotiin hoitajan. Olisin halunnut viedä perhepäivähoitoon, pois kotoa. hoitaja hoiti vaan lapset, ei kotia.
 
Toi 4v. kotiin kuulostaa ihan hyvältä sinänsä, mutta säännöllistä leikkiseuraa ikäisistään+muuta toimintaa kaipaa varmasti. 3 kert. vkossa päiväkodissa tai kerhossa vois olla sopiva. -Pysyis sitte vakiokaveritkin. Jokainen tuntee kuitenkin tilanteensa parhaiten itse.

Ei ne kotiäitien lapset niitä hoitopaikkoja mielestäni vie vaan päättäjät kunnissa, jotka pitävät päivähoidon resurssit sinkeellä. En puolustele lapsen viemistä hoitoon terassikierroksen ajaksi vaan ihan järkisyistä, perheen/lasten tarpeiden mukaisesti.
 
Täällä Espoossa on muutamassa kunnallisessa päiväkodissa aamupäivä-tai iltapäiväkerho just kotona hoidetuille lapsille.Ymmärrän hoitopaikan pitämisen jos aikoo mennä töihin heti äitiysloman jälkeen,muuten en.Päiväkodit on tarkoitettu töissäkäyvien lapsille,ei virikelapsille.Täällä meiilläpäin on tosi huono tilanne,läheltä on melkein mahdotonta saada hoitopaikkaa.Mulle oli itsestäänselvyys että otan 5-vuotiaan pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle.Hän käy kerhossa ja on saanut uusia ystäviä sieltä.
 
Olin ihan varma, että kirjoituksesi oli provo, kunnes luin vastaukset..Että lähes kaikki vastaajista on sitä mieltä, että sisarukset kannattaa erottaa toisistaan, jotta neljävuotias pääsee kavereitaan tapaamaan hoitoon..

Meikäläisen kokemuksella olen kyllä sitä mieltä, että joka ikinen normaaliperheen lapsi haluaisi olla mielummin kotona kuin hoidossa, VAIKKAKIN viihtyisivät hoidossa ihan hyvin. Mutta jos heiltä kysyy mielipidettä, niin vastaus on ihan varmasti, että haluaa olla kotona sisarusten ja äidin kanssa. Sisarukset tuntevat kateutta sitä lasta kohtaan, joka saa jäädä kotiin. Mitähän pienen päässä liikkuu, kun huomaa että hänet viedään pois kotoa ja sisarukset saavat jäädä kotiin.

Lisäksi äidillä on paljon helpompaa kotona, kun sisarukset keksivät koko ajan keskenään tekemistä, eikä äidin tarvitse olla yhden lapsen leikittäjänä.

Neljävuotiaalle paras kaveri on oma sisar. Ei sitä kaveria tarvitse lähteä hakemalla hakemaan päiväkodista.

Kerron vielä, että meidän lapset on otettu aina hoidosta pois äitiyslomien ajaksi. Meidän lapset ovat tykänneet olla hoidossa, mutta tietysti kaikkein eniten tykkäävät olla kotona. Sisaruksilla ei ilmene mitään kateutta keskenään ja riitelykin on vähäistä, kun ovat olleet paljon yhdessä.
 

Yhteistyössä