Hoitoapulainen paikalla, saa kysyä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kuin se nyt sitten menee, mitä hoitoapulainen saa tehdä?
Ja saako lähärin tilalle ottaa kaksi hoitoapulaista töihin sen lähihoitajan sijasta?

Kuinka paljon tutkinto on 'vajaa' eli kuinka äkkiä kuitenkin saa lähihoitajan tehtävät ja nimikkeen?

Viimeksi muokattu:
Ni miten toi ny menee?

.-> Ylilääkäri
---> Erikoislääkäri
----> Yleislääkäri
-----> Osastonhoitaja
------> Sairaanhoitaja
-------> Lähihoitaja
--------> Hoitoapulainen

Noinko vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27936294:
No kuin se nyt sitten menee, mitä hoitoapulainen saa tehdä?
Ja saako lähärin tilalle ottaa kaksi hoitoapulaista töihin sen lähihoitajan sijasta?

Kuinka paljon tutkinto on 'vajaa' eli kuinka äkkiä kuitenkin saa lähihoitajan tehtävät ja nimikkeen?

Hei pliis... Älä edes aloita! Sä tiedät itsekin varsin hyvin, että nämä kysymykset on täysin TYÖPAIKKAKOHTAISIA!

Ja tuohon tutkintoon... Hoitoapulaiseksi päästäkseen ei välttämättä tarvita minkään sortin pohjakoulutusta tai työkokemusta.

Minä teen tismalleen samoja hommia kuin lähärit, paitsi en ole lääkkeenjaossa. Meillä apulainen korvaa yksin yhden koulutetun lähärin vuoron. Palkka on piirun verran huonompi. Että se lähihoitajan koulutus vain puuttuu, niin saisin uuden tittelin ja vähän enemmän liksaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lähis;27936313:
Hei pliis... Älä edes aloita! Sä tiedät itsekin varsin hyvin, että nämä kysymykset on täysin TYÖPAIKKAKOHTAISIA!

Ja tuohon tutkintoon... Hoitoapulaiseksi päästäkseen ei välttämättä tarvita minkään sortin pohjakoulutusta tai työkokemusta.

No en mä nyt päätäni aikonutkaan aukoa, vaikka sitä aloituksessa toivottiinkin.
Ihan yleisellä tasolla puhun.

Yhtä yleisellä tasolla kuin mitä lähihoitaja/sairaanhoitaja nimikkeen tehtäviin kuuluu. Tai siis siihen että mihin nimikkeen omaava niinsanotusti yltää. Niinkuin vaikka että lähihoitaja yltää imulla suuhun, sairaanhoitaja syvälle nieluun? :D

Eli hoitoapulaisen ja lähihoitajan raja-aita määrittyy lääkkeiden kohtaan? Kuuluuko hoitoapulaisen koulutukseen lainkaan lääkeasioita?

Mulla ei ole vielä minkäänsortin kokemusta hoitoapulaisista työpaikalla.

Viimeksi muokattu:
Eli katetroinnit, nenämahaletkut, imut ja muut kuuluu sun tehtäviin? Myös mua, kuten Aamuäreetä, kiinnostaa paljonko pitäisi opiskella jotta saisit lähihoitajan paperit jos ikinä siihen lähtisit?
Mutta eihän sun tietysti tarvi, kun olet jo lähes hoitaja työnkuvalta :) Mitä sitä turhia...!

• Tykkää
Reactions: maissiprinsessa
Onneksi koulutetut joutuu tekemään niitä likaisiakin hommia :D En pelkästään minä ;-) Toki en saa insuliiniakaan pistää. Muuten olen lähäreiden kanssa töiden suhteen tasoissa, vaikkei ole alan koulutusta.

[QUOTE="Joo";27936353]Eli katetroinnit, nenämahaletkut, imut ja muut kuuluu sun tehtäviin? Myös mua, kuten Aamuäreetä, kiinnostaa paljonko pitäisi opiskella jotta saisit lähihoitajan paperit jos ikinä siihen lähtisit?
Mutta eihän sun tietysti tarvi, kun olet jo lähes hoitaja työnkuvalta :) Mitä sitä turhia...![/QUOTE]

Villi veikkaus; saman mitä muutkin? :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27936376:
Voi että mua riepoo tämä luokittelu- 'likaiset työt'.

On sitten sairaanhoitaja tai lähihoitaja, se on ja kuuluu työnkuvaan. Perushoito.
Ja se kyllä sisältää muutakin kuin paskan.

On muuten useempi kerta ku vaan se yks kun oon itekseni miettiny millasen karhunpalveluksen esim. sh-opiskelijat tekevät itelleen ku nyrpistelevät sille perushoidolle harjoittelussa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lähis;27936379:

No ei, kun lisää.

Tai siis että saako hyväksilukuja kuinka paljon hoitoapulaisen tutkinnosta, jos jatkais lähihoitajaksi? Vai saako?

Jotkut oppilaitokset myöntää hyväksilukuja lähihoitajan tutkinnosta sairaanhoitajaksi jatkaessa, mutta on kouluja, joissa vuosia työssä ollut lähihoitaja aloittaa perusopinnoista uudelleen ilman että oppilaitos myöntää hänen jo osaavan petata sängyn.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lähis;27936379:

Jos on pitkään tehnyt työtä jossa työnkuva just kuin lähärillä, saa hyväksiluettua aika lailla. Tai osaamisen tunnustamisestahan nykyään puhutaan. Kiinnostikin, kuinkas pro tämä ap hommassa on, että kuinkas paljo saisi kokemuksensa perusteella skipata.

Ja muuten, nuo opintojen pituudet tosiaan vaihtelee aika lailla. 10 ov valinnaisenkin saa täysin hyväksiluettua millä tahansa aiemmalla tutkinnolla.

Mutta hakkaa sinä päätäsi seinään vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27936397:
No ei, kun lisää.

Tai siis että saako hyväksilukuja kuinka paljon hoitoapulaisen tutkinnosta, jos jatkais lähihoitajaksi? Vai saako?

Jotkut oppilaitokset myöntää hyväksilukuja lähihoitajan tutkinnosta sairaanhoitajaksi jatkaessa, mutta on kouluja, joissa vuosia työssä ollut lähihoitaja aloittaa perusopinnoista uudelleen ilman että oppilaitos myöntää hänen jo osaavan petata sängyn.

:O Ai - onko jossain moinen koulutus olemassa... En ole kuullutkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lähis;27936423:
:O Ai - onko jossain moinen koulutus olemassa... En ole kuullutkaan...

Ei ole. Hoitoapulaisia ovat kaikki, jotka epäpätevänä tekevät hoitotyötä. Esim. meillä on sh ja lähihoitaja -opiskelijat kesätöissä hoitoapulaisia, kun ei pätevyyttä ole.

Muutoin musta kyllä tuntuu, että tässä ollaan tekemässä melkoista karhunpalvelusta taas hoitoalalle- uusi 'pikakoulutettu' nimike ja taas saa maksaa vähemmän palkkaa. Työnkuva ei juurikaan ole erilainen.

Hoidettavia on paljon ja eivät ne milloinkaan lopu. Mutta siitä hoidosta ei haluttaisi maksaa. Kaikki ajatellaan rahassa, mutta voiko sitä ihmisen arvoa mitata niin?

En sano etteikö hoitoapulaiset ole alalle tervetulleita lisäkäsiä- niitä tarvitaan kyllä ja varmasti työtä kaikille riittää. Mutta kuormitetaanko sillä miten paljon sairaanhoitajia? Mitä tapahtuu laitoshuoltajille? Tämmöiset asiat mua vähän murehduttaa. Ja tuo palkkaus, ettei sitä nyt vaan vieläkin alemmas sitten ajeta myös muita hoitajia koskien.

On koulutus. Näin hiljattain jossain sanomalehdessä kuvankin, kun oli rivi vastavalmistuneita hoitoapulaisia, taisivat olla peräti ensimmäisiä jotka valmistuivat tuolla nimikkeellä.

Nyt on koulutus, palkkaus nimikkeelle sensijaan on ollut olemassa jo kauan.

En ole kuullut hoitoapulaisen tutkinnosta. Olen laitoshuoltaja ja toimenkuvaan kuuluu osaston puhtaanapito, vaatehuolto, vuodehuolto ja ruokahuolto. Lisäksi teemme varastotilauksia, pidämme paikat ehjänä (korjautamme resut sängyt, ovet, laitteet yms...) ja autamme/ohjaamme potilaita siinä, missä osaamme.

Monipuolista ja mukavaa työtä. Erittäin vaihtelevaa. Hoitopuoli ei kuulu meille, mutta autan vaikka sokerinmittauksessa, nostoissa tms. "helpoissa" hommissa. Juoksutan kuikkaa sun muuta nopsaa hommaa, olen yksi silmä- ja käsipari lisää osastolla. Tarvittaessa aloitan elvytyksen (meillä tulee niitä usein, johtuen osaston luonteesta).

[QUOTE="Joo";27936414]Jos on pitkään tehnyt työtä jossa työnkuva just kuin lähärillä, saa hyväksiluettua aika lailla. Tai osaamisen tunnustamisestahan nykyään puhutaan. Kiinnostikin, kuinkas pro tämä ap hommassa on, että kuinkas paljo saisi kokemuksensa perusteella skipata.

Ja muuten, nuo opintojen pituudet tosiaan vaihtelee aika lailla. 10 ov valinnaisenkin saa täysin hyväksiluettua millä tahansa aiemmalla tutkinnolla.

Mutta hakkaa sinä päätäsi seinään vaan.[/QUOTE]

No, ehkä työkokemuksella saa kuitattua harjoitteluja, mutta tuskimpa teoriaosuuksia. Väitän, että samat asiat joutuu silti tenttimään, kuin muutkin, vaikka olis tehnyt kuinka monta vuotta ko. hommaa.

Yhteistyössä