Hoitoapulainen paikalla, saa kysyä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras lähis;27936464:
No, ehkä työkokemuksella saa kuitattua harjoitteluja, mutta tuskimpa teoriaosuuksia. Väitän, että samat asiat joutuu silti tenttimään, kuin muutkin, vaikka olis tehnyt kuinka monta vuotta ko. hommaa.

Niin saa. Lyhentää aika mukavasti opiskeluaikaa jo sekin. Eli ei yhtä paljon kuin kaikki muutkin ;)

Juuri oli pari opiskelijaa skippaamassa suoraan näyttöön koko hohun harjoittelua, työkokemuksen perusteella. 7 viikkoa tuosta vaan pois. Ja siitä vielä 10 ov, kun sattui löytymään taustalta joku vanha tutkinto. Eikä todellakaan ole väliä edes miltä alalta se sitten löytyy.

Hoito-apulainen tekee monessa paikassa JOITAIN samoja hommia mitä lähärit. Mutta lääkehoitoon yms ei ole osaa eikä arpaa osallistua, ellei ole lähäri/sh-opiskelija joka tekee hoitoapulaisen nimikkeellä duunia, koska pätevyys omalle allalle on vielä saavuttamatta. Hoitoapulaisia lähitulevaisuudessa tullaan kenties kouluttamaan ja jos en ihan pehmosia puhu, joskus on koulutettukin. Vai muistanko väärin?

Ei millään pahalla, mutta tuskin "osaat ihan kaiken minkä lähihoitajatkin". Voisit vähän kunnioitaa työkaveriesi koulutusta ja osaamista. Tekstistäsi huomaa, että sinulta puuttuu tietämystä siitä mitä lh-opinnot sisältävät ja, että olet aika röyhkeä ja ylimielinen.

Kun minä olin lähihoitaja, en kuvitellut osaavani samaa kuin sairaanhoitaja. Nyt kun olen sairaanhoitaja, en kuvittele olevani lääkäri. Ja tuskin esim. kaupassa kassalla lukiopohjalta työskentelevä kuvittelee osaavansa myymäläpäälikön työt tuosta vaan.

Hoitotyön teoriaosuuksia ei tosiaan saanut kuitattua ilman mitään kokemusta.
Mutta muuten kuittasin itse aika sujuvasti englannin, ruotsin, matematiikan ja vastaavat teoriaopinnot.
Mutta opiskelin kurssit samoista aineista hoitotyötä koskien, eli lääkelaskentaa, hoitoalan sanastoa ja termistöä englanniksi, ruotsiksi ja latinaksi.
Fysiikkaa ja kemiaa suoritin kaksi kurssia, koska noista arvosanani olivat yläasteen päättötodistuksesta, ei ammatillisista opinnoista.

Nämä on aika oppilaitoskohtaisia ilmeisesti?

Viimeksi muokattu:
Mä en ole koskaan kuullutkaan hoitoapulaisen tutkinnosta..

Meidän paikassa hoitoapulaiset (joita oli melkein puolet) sai tehdä samaa kuin lähärit, jopa jakaa lääkkeet. Kyllä. Ihan perseestä koko systeemi. Ei ne tiennyt mitä lääkkeitä sai murskata ym juttuja.

Mä olin uusi lähäri siellä ja pomo ei tykännyt musta ollenkaan kun sanoin ihan suoraan mikä on perseestä siellä. Se antoi juuri ja juuri 18 vuotta täyttäneen lukiolaisen olla vastuussa 17 potilaasta, kun mä nostin siitä metelin, vastaus oli "kyllä se osaa 112 soittaa".
Terve! .. Oli siis pari sairastumista.

Samoin ne hoitoapulaiset "koulutti" lähihoitaja opiskelijoita. Eli ne opiskelijat kulkivat näiden perässä. Ei tartte varmaan sanoa tätä erikseen, mutten todellakaan ole siellä enää töissä.

En mäkään ole kuullut koskaan hoitoapulaisen tutkinnosta mikä ei kyllä sit välttämättä tarkoita ettei sellaista olemassa olisi..
Jos tuo koulutus sattuisi olemaan niin en usko että siitä mitään hyväksilukuja lähihoitajakouluun saa..
Oon itse tottunut siihen että kaikki ne joilla ei koulutusta ole ovat hoitoapulaisia tai laitosapulaisia.. en arvellut että niitä ammatteja erikseen olisi..

Meillä töissä tosi paljon ihan vaan sitä perushoitoa ja kyllä voin sanoa että mun kokemuksen perusteella osaan tehdä ne hommat yhtä hyvin kuin lähäri. Se ei ole röyhkeyttä, vaan sitä että käytännössähän nää asiat opitaan, ei kirjoista.

Yhteistyössä